Als het aan de VVD en het CDA ligt (oké, en gedoogd wordt door de PVV) dan gaat het aanstaande rechtse minderheidskabinet fors investeren in de aanleg van extra wegen. Dit plannetje is vanochtend uitgelekt uit het conceptregeerakkoord, dat morgen gepresenteerd zal worden.
Inmiddels moet Nederland het al 112 dagen zonder een regering stellen. (Iemand iets van gemerkt?) Maar gisteravond kwamen de fractieleiders van VVD, CDA en PVV dan eindelijk naar buiten met nieuws: hiep hoi, er is een akkoord, historisch moment en zo. De fracties van de drie partijen moeten morgen nog wel even akkoord gaan (lees: de CDA-fractie moet zijn dissidenten nog overhalen). En mocht dat gebeuren, dan is dit toekomstige kabinet van plan om flink wat geld in de wegenbouw te proppen. Op termijn komt er per jaar een slordige 500 miljoen euro bij, aldus de Telegraaf.
Het fileleed kan op veel manieren worden aangepakt. Of heel veel asfalt erbij daadwerkelijk een forse filevermindering gaat betekenen zal de komende jaren moeten blijken, mocht dit extra-asfalt-plannetje doorgaan. Het wegenbudget komt nu uit op 3 miljard euro per jaar. Het toekomstige gedoogkabinet wil dit bedrag geleidelijk laten stijgen en op termijn uitkomen op 3,5 miljard euro dat jaarlijks aan de aanleg en uitbreiding van wegen wordt gespendeerd. Tel daarbij de plannen voor een verhoging van de maximumsnelheid op en wij zeggen: MOOI.
lincoln zegt
dus ??
worden de de wegenbelasting-betalers en brandstofaccijns-betalers een half procentje minder opgelicht ..
of morgen gaat het boete quotum van 250 naar 350 ..
meneersander zegt
@lincoln: Nou dan hoef je 0,5% minder lasten te betalen. Te hard rijden doe je zelf…
lincoln zegt
@meneersander:
ik denk dat ik te dom ben voor jouw theorie ..
meneersander zegt
@lincoln: Zo moeilijk is het toch niet? Je betaalt zelf 0,5% lasten minder, die verplicht zijn als je auto rijd. Dat met dat te hard rijden bedoel ik, dat je niet te hard hoeft te rijden dus die bekeuring niet hoeft te krijgen. Snappie?
Osca zegt
@meneersander: ik vat em ook niet
meneersander zegt
@Osca: Zo moeilijk is het toch niet? Je betaalt zelf 0,5% lasten minder, die verplicht zijn als je auto rijd. Dat met dat te hard rijden bedoel ik, dat je niet te hard hoeft te rijden dus die bekeuring niet hoeft te krijgen. Snappie? (ja zelfde verhaaltje als voor meneer lincoln)
Lustigson zegt
Dat het niet ‘Rutte I’ wordt, maar ‘Rutte-Verhage’. (Ik heb het niet verzonnen.)
wilson zegt
Niet meer wegen. Maar bredere wegen zijn er nodig ( meer rijbanen ). En hogere max snelheden. Weg met 80 en 100 km/h op snelwegen. Waar 100 is 120. en waar 120 is 140 als het aan mij lag.
lambo4all zegt
@wilson: ja inderdaad echt belachelijk, ree laatst op de randweg van alkmaar, 3 baans weg (1 richting) en je mocht er 80! ree toen de polder in en een 2 baansweg (2 ringtingsverkeer) met bomen aan beide kanten… mocht je ook 80! (WTF)
Jochempie zegt
En de verloedering is begonnen…
Megakix zegt
Schrijf dan; honderden ‘meters’ asfalt erbij komende eeuw…zucht..dit is toch een belletje geld op een bulletjesproject ?!
paulusrx7 zegt
eerlijk gezegt denk ik dat dit de eerste loze belofte is.
TKoote zegt
Halsema met dr magnetische kaken zal wel weer moeilijk gaan doen samen met haar dierenvrienden. Gaat m dus weer niet worden…
CSL zegt
Eindelijk snappen ze ‘m.
Echt een goed idee om file te verminderen hebben ze tot vandaag niet gehad. Leg dan alvast nieuw asfalt en laat mensen gewoon rijden en ga ondertussen na denken over manieren om files te reduceren.
lincoln zegt
hoop wel dat Charly Aptroot (dat is een naam van een persoon) een dikke vinger in de pap gaat krijgen ..
da,s gewoon een beste vent ..
Merry zegt
Laten we beginnen met leren rijden.
Files komen door ongelukken en ongelukken komen door prutsers.
Tevens gunnen mensen elkaar het licht in de ogen niet en daardoor onstaan ook opstoppingen.
Truckers zouden ook wat meer mogen doen om dingen soepeler laten te verlopen.
Je kan heel NL vol met wegen leggen maar als niemand kan in en uitvoegen is het onzin.
Maar het helpt misschien een klein beetje en er komt weer wat werk.
lincoln zegt
@Merry:
dat komt omdat andere mensen domme klootzakken zijn .. en jij niet ..
zo .. dat mocht ook wel eens gezegd worden ..
Merry zegt
@lincoln: ohh neehoor ik heb ook wel eens een ongeluk veroorzaakt.
Was wel een openbaring, tevens ben ik ook wel een door z’n camera auto van de politie aangehouden en dan schik je toch wel even.
Sinsdien rij ik wat “netter”
Jelmer zegt
Er gaat ontzettend veel bezuinigd worden, gehandicapten gaan veel geld inleveren. Maar er komt wel veel meer geld voor wegen. Daar kan ik echt niet vrolijk van worden.
Merry zegt
@Jelmer: maar laten we niet vergeten dat gehandicapten een groot gebied is.
Er zitten mensen thuis die niet zouden kunnen werken omdat ze moeite hebben met poepen, ik maak hier geen geintje dat is echt waar!Die mensen moeten zich zorgen gaan maken.
De echte gehandicpten zullen de dans ontspringen.
Jelmer zegt
@Merry: Je positivisme is te prijzen, maar ik geloof dat nauwelijks. Tuurlijk, er zijn altijd mensen waarvan je je kunt afvragen waarom we die beschermen. Maar veel gehandicapten in Nederland, van MS-patiënten tot mensen die zich kapotgewerkt hebben gaan er niet beter af komen.
Ben benieuwd naar de rest van het akkoord, ik kan het nu niet beoordelen. Maar ik ken de verkiezingsprogramma’s van die partijen, en ik maak me zorgen.
Het is voor mij erg belangrijk om in een land te wonen waar sociaal met mensen om gegaan wordt, en dan hoef ik niet terwijl er bezuinigd moet worden bredere wegen. Er zijn mensen in Nederland die de overheid harder nodig hebben dan ik.
RenesisHP zegt
@Merry:
Dat grote gebied is correct. Er zijn mensen die compleet zinloos zijn afgekeurd.
Die mensen mogen gerust een schop onder hun kont krijgen.
Van echte gehandicapten moet men echter afblijven. Die hebben daar ook niet om gevraagd.
lincoln zegt
@Jelmer:
als jij het dan zo goed weet ..
waarom ben jij geen minister van financieen ??
en hoeveel moeten “inleveren” (minder krijgen is dat natuurlijk) ..
Ian zegt
Hèhè eindelijk! Links wilde dat we steeds meer inwoners (bijna 17 miljoen inmiddels) zouden krijgen dus moeten we met de wegen ook mee! Waarom men daar niet aan wilde toegeven is me nog steeds een raadsel, feit is dat de file’s enorm veel geld kosten en mag rechts het nu weer oplossen.
peter - italia zegt
Als je de wegen breder maakt wordt de file inderdaad korter.. maar ook breder ;-)
het aantal auto’s zal er echt niet minder om worden.
Maar zoals Merry al aangaf, meeste nederlanders (voornamelijk niet auto fans lijkt me) kunnen beter eerst eens leren rijden…
…niet dat italie zoveel beter is hoor, maar die kijken tenminsten nog voordat ze van baan wisselen
Zoef zegt
Een sprankeltje hoop nu met deze gematigde centrumregering. (is helemaal nog niet rechts hoor, zelfs niet centrumrechts, hoogstens “nietlinks”.) Het is een stapje in de goede richting en ik ben al heel erg blij, maar tenslotte is 500 miljoen extra helemaal niet zoveel voor bijkomende wegen. De auto levert meer dan 10% van het jaarbudget van de overheid op (meer dan 15 miljard dus in NL) en de auto heeft daar de laatste dertig jaar een stiefmoederlijk klein aandeel van teruggehad en nog een hoop boycot moeten ondergaan op de koop toe – boycot betaald door de auto zelf!. Dus is het niet meer dan eerlijk dat tijdens het (de) komende decennia er niet 3,5 miljard maar liefst een veelvoud (ja 10 miljard per jaar gedurende 10 jaar bijvoorbeeld) in wegverkeersinfrastructuur zou gepompt worden – da’s niets meer dan een inhaalbeweging.
§tekel zegt
laat ze eens beginnen om die 2 ongebruikte stroken op de a2 open te gooien, en daar de snelheid naar 120 te verhogen dan zijn we al een heel eind!
Zoef zegt
Kijk, “Peter Italia” geeft eens netjes aan waar het bij links om draait: de files “oplossen” door het aantal auto’s te verminderen. “het aantal auto’s zal er echt niet minder om worden” zegt ie namelijk. Da’s zoals een slechte bloedsomloop in een ledemaat genezen door minder bloed aan te voeren. Of een lerarentekort oplossen door het aantal leerlingen te verminderen. toktoktoktok (tikt herhaaldelijk met de vinger op het voorhoofd)
B /\/\ \/\/ zegt
Hiep hoi, goed voor de werkgelegenheid in het algemeen en míjn werkgelegenheid in het bijzonder!!! Goed nieuws!!
bubbles zegt
Hoe komt het dat de wegen in Duitsland er piekfijn bij liggen, en dat je hier om de 3 meter een put tegenkomt?
RuVi zegt
@bubbles:
Dan ben je al langs niet meer in Deutschland geweest, vol met baustellen
Zoef zegt
Waarmee ik niet wil zeggen dat Peter – Italia “links” zou zijn. Hij voert enkel een door links angstvallig verborgen gehouden argument aan.
primramessar zegt
@Zoef: het is maar net waar je voor kiest. Sommige mensen kiezen ervoor om het geld in meer asfalt te stoppen. Sommigen kiezen ervoor om het geld niet in asfalt te stoppen, maar in alternatieven, zoals bv: openbaar vervoer, fietsvoorzieningen, thuiswerken e.d.
Beiden hebben hun voor-en nadelen. Het is niet meer dan een keuze.
peter - italia zegt
@primramessar:
mijn grootste tegenargument om niet met het OV te gaan is dat ze niet stoppen waar ik moet zijn, of ook maar in de buurt…
En mijn auto doet dat wel natuurlijk.. ook op punten waar ik niet wil stoppen (in de file op da A4 om milaan in te komen bijv…en die is daar 5baans breed overigens)
primramessar zegt
@peter – italia: fijn voor je
Cantago zegt
Betere wegen en een hogere maximum snelheid? Ik kan niet wachten!!!
Mr. CO2 zegt
500 miljoen is niet heel veel, maar het is toch een mooi gebaar in tijden van bezuinigingen. Ik ben blij dat dit (centrum-rechtse) kabinet er komt, bij een links kabinet zou er juist minder geld aan infrastructuur worden besteed.
@Jelmer:
Er zal echt niet bezuinigt worden op echte gehandicapten, er zal alleen bespaard worden op projecten voor jong-gehandicapten (WAjong). Dat lijkt me logisch aangezien het aantal jong-gehandicapten de afgelopen jaar verdriedubbeld is (beetje vreemd). En er moet wel bezuinigt worden, anders moeten we dadelijk veel meer rente betalen op staatsleningen waardoor vervolgens de belastingen moeten worden verhoogd en dat is pas echt slecht voor de economie.
Jelmer zegt
@Mr. CO2: De explosie van het aantal WAJong’ers is inderdaad opvallend. Voor een deel komt dat denk ik doordat het voor bijvoorbeeld gemeenten een handige plek is om werklozen ‘kwijt te raken’, zodat deze werklozen (niet helemaal de correcte term) niet op de begroting van de lokale overheden drukt. Er zou dus binnen de WAJong beter gekeken moeten worden naar mogelijkheden tot reintegratie. Om daar meteen zo’n regeling over de kop te gooien… Maar we gaan zien wat er precies voorgesteld wordt door de ‘concept’ regering.
Wat ik al wel zeker weet; deze 18 miljard gaan ten koste van iemand. En met deze partijen zullen dat niet de mensen zijn die zwaar gesubsidieerd worden om in een villa te wonen. Nee, dit gaat ten koste van veel normalere mensen. Om de rekening van de crisis daar neer te leggen vind ik niet zoals het hoort.
@lincoln: Waarom ik geen minister van financiën ben? Omdat ik denk dat ik niet gebeld ga worden door Verhagen of Rutte. Zo simpel is dat, he.
@zoef: Je doet net alsof automobilisten een apart soort mensen zijn. Volgens mij zijn heel veel mensen automobilist. Ik ook, in ieder geval. En alhoewel ik veel aan te merken heb op de autobelastingen, vind ik in tijden dat iedereen moet inleveren wat extra asfalt aanleggen niet iets wat we nu méér moeten gaan doen (maar ook niet minder).
Mr. CO2 zegt
afgelopen jaar = afgelopen jaren
Gregorius zegt
Bredere wegen = lagere snelheid: dat mag nu toch wel duidelijk zijn na het A2 verhaal. Als de weg breder wordt, kunnen er meer mensen per minuut overheen. Dus meer uitstoot per minuut. Als je daar dan een mooie tabel uit 1993 overheen haalt die zegt dat als auto’s 120 rijden ze zoveel meer % uitstoten dan als ze 100 rijden. Met die foute waarden komen ze dan net onder een limiet (die vervolgens ook niks zegt). Voila, daar heb je het probleem van de A2 en de Nederlandse snelwegen. Dus 500 miljoen erbij; maar nog meer ergenissen!
Gregorius zegt
Even serieus: 500 miljoen.. wat kost die tunnel op de A2 daar bij Utrecht. Inclusief het nieuwe veiligheids systeem dat niet werkt en het maken/onderhouden van die extra omleiding?
Zal niet ver uit elkaar liggen toch?
Sorcerer zegt
Die verhoging naar 130 km/h is ook echt heilig voor jullie hè…
Maargoed, dit is wel een goede zaak, want een dichtbevolkt land als NL met een inmiddels ook bijna dichtgeslibt spoornet heeft gewoon bredere wegen nodig. En dat mag ook wel voor die kapitalen die we aan wegenbelasting en BPM betalen, met name als je een wat deftigere motor onder de kap hebt liggen (slurptax-in-BPM) of een wat zwaardere wagen rijdt (wegenbelasting).
Doe maar eens wat met dat geld, behalve Priussen en Aygo’s van bijna alle vormen van belasting vrijstellen!
Gideon zegt
Voor iedereen die zich al zit te verheugen, de bron is natuurlijk wel de Telegraaf he…
marc zegt
@Gideon: De Telegraaf is met deze regering mischien wel de meest betrouwbare bron. Bij een foute regering hoort een foute krant…
db87 zegt
Mooi, heel mooi. Ben ik erg blij om.
Hoop dat vele snelwegen driebaans gaan worden, dat zou de doorstroom zeer ten goede komen. En hopelijk zijn we dan daar waar het allemaal ooit is om begonnen: Zo snel en comfortabel mogelijk van A – B.(lijken veel mensen vergeten te zijn)
Komt CO2 ook ten goede aangezien het files reduceert, iedereen blij.
Bart zegt
@Gregorius
De kosten van de 10 km A4 tussen Delft en Rotterdam zijn ongeveer 900M euro. Helaas zijn dergelijke projecten belachelijk duur door alle belangengroepen tegen milieubederf etc.
Jochempie zegt
Waarom willen we per sé een hogere maximumsnelheid? Ik heb liever dat we constant 100 kunnen rijden dan bijna altijd 50 en af en toe 130…
smokin zegt
@Jochempie: En het verhogen van de maximum snelheid helpt daarbij.
Immers, als je gemiddeld 10% harder kunt rijden ben je 10% eerder van de weg af. Dus gemiddeld 10% minder auto’s op de weg.
Jochempie zegt
@smokin: Zo eenvoudig werkt het niet. In Nederland mag je enkel links inhalen. Dat zorgt voor een lege rechterbaan en een vol gemetselde linkerbaan. Als we rechts mochten inhalen (uit veel andere landen waar dit soort onderzoeken zijn gedaan bleek dit geen extra ongevallen te veroorzaken) zouden we een heel stuk meer van het wegennet kunnen gebruiken.
st zegt
Leuk, maar nederlanders kunnen toch niet met brede wegen omgaan.
Het zou helpen als er extra rijstroken komen die zijn afgescheiden van de andere banen. muv bij de grote steden. Soort stoptrein/intercity idee.
Op die afgescheiden banen maak je dan een mooie trajectcontrole met extra videobewaking. De minimumsnelheid wordt 140km/h. Doe je er langer over (en hou je dus feitelijk de rest op) dan mag je een maand niet meer van die ‘intercity’ stroken gebruikmaken en mag je weer lekker tussen de linksplakkende prius trollen en vrachtwagens gaan rijden.
Verder de linksrijders eens aanpakken ipv altijd maar de hardrijders. Inhalen met minimale snelheidsverschillen flink beboeten.
Bijv. iemand die 110 rijdt en op de afstand Utrecht – Amsterdam 20x gaat inhalen alleen maar om 3 minuten eerder aan te komen tov 100km/h rijden, dat zijn de echte file veroorzakers. Die mensen moeten een linkerbaan verbod krijgen. Handhaven met camera’s met kenteken herkenning.
Het is echt kansloos hoevaak Nederlanders denken te moeten inhalen.
Jochempie zegt
@st: “Inhalen met minimale snelheidsverschillen flink beboeten.”
Hoe kan je iemand beboeten die de regels m.b.t. de maximumsnelheid respecteert?
wouter zegt
@Jochempie:
Heel simpel, aanhouden en een prent schrijven…
st zegt
@Jochempie:
Te hard rijden mag dan onveilig zijn, te langzaam rijden zorgt voor opstoppingen. 180 rijden is misschien asociaal, maar je auto naar links gooien zonder in je spiegels te kijken is minstens zo asociaal. Hoevaak zie ik wel niet van die braveriken die hun auto zo naar links pleuren waardoor de andere bestuurder weer op de rem moet. Daarbij laten ze ook nog eens amper een paar meter over voor die ander, waardoor zie die zelf in de positie van bumperklever duwen. De andere bestuurder moet in de remmen, met als gevolg dat honderden meters erachter een file ontstaat. Beetje extra pech en je hebt een kop-staart botsing te pakken en hoppaa de hele snelweg staat vast.
Mensen die niet willen doorkachelen zouden verplicht rechts moeten rijden.
Juist door die inhaalacties van 100 rijders krijg je remacties, ongelukken etc.
Ik respecteer mensen die geen haast hebben en achter een vrachtwagen blijven rijden. Helaas zijn er talloze mensen die geen respect hebben voor anderen die 120(op de gps) willen rijden.
Ook heuveltje op moeten mensen leren om 120 te rijden en niet de snelheid te laten terugzakken. Hoevaak zijn er wel niet files op plekken waar de weg iets omhoog gaat, terwijl er verder echt geen enkele andere oorzaak is…
Het lijkt wel alsof er een wedstrijd is in wie het hardst kan betuttelen.
Nu lijkt het allemaal nog mee te vallen met de files(het is nog geen echt verkeersinfarct) maar dat komt alleen doordat er minder verkeer is door de crisis.
Zodra de economie weer echt flink aantrekt zal de klap 3x zo hard aankomen.
Jochempie zegt
@wouter: waarvoor? Irritatie is niet illegaal, gevaarlijk weggedrag is illegaal. Als jij gaat bumperkleven achter iemand die traag inhaalt is dat jou verantwoordelijkheid.
@st: De ervaring die ik heb is dat langzame rijders goed opletten of er ruimte is voordat ze naar links gaan en snelle rijders van mening zijn dat ‘ie er nog wel even tussen past. Je kent het wel, degenen die in komen voegen op een super drukke snelweg en direct de rechterbaan overslaan om ‘m er links in te prakken. Die mensen moeten op de bon want dat zijn degenen die hem er even tussen gooien.
Tijdens de spits wil 80% van de automobilisten doorrijden maar 100% daarvan bevindt zich op de linkerbaan. Ik zeg het je, rechts inhalen moet toegestaan worden.
yerrie zegt
Hulde, word tijd na over 3 maanden 22 jaar rijden (in mijn geval)op een in de jaren 60 aangelgd wegen net.
Meer asfalt helpt!
Jochempie zegt
@yerrie: Een in de jaren ’60 aangelegd wegennet betekent niet dat ze enkel aan de behoeften van toen moesten voldoen. Ze hebben ook rekening gehouden met de enorme expansie van het wegverkeer in de jaren daarna.
smokin zegt
@Jochempie: En hopelijk doen ze dat nu weer. Dan zijn we weer klaar voor 30 jaar links/paars.
Mr. CO2 zegt
@Jelmer:
Er wordt 18 miljard euro bezuinigt, dat is natuurlijk een hoop geld maar op de staatsbegroting is het maar 5 tot 6 procent.
Een groot deel van dat geld wordt waarschijnlijk gehaald door bevriezing ambtenarenlonen, ww naar 1 jaar en AOW naar 66.Ook zal er een klein beetje worden bezuinigd op de zorg en het aantal ministeries wordt vermindert. Dit zijn maatregelen waar veruit de meeste mensen niet zoveel last van hebben.
En als je niet bezuinigt moeten de belastingen omhoog, en dat is pas echt slecht voor de economie. En als het slecht gaat met de economie dan merkt iedereen dat, ook de mensen met een uitkering of pensioen. En er zal ook geld worden geinvesteerd, namelijk in extra politie op straat (waarschijnlijk 3000 extra agenten) en extra geld voor infrastructuur. De rest zullen we morgen horen.
klaas zegt
de lambo van de foto is de nieuwe van deze eigenaar http://www.kortnieuws.com/2010/04/lamborghini-brandt-uit-in-noordwijk/
hopelijk houd deze het langer vol!