Tadaa! Het nieuwe SUV-geval van Saab dat onderhuids gelijk is aan de Cadillac SRX. De onthulling is over twee maanden, maar de eerste foto’s van het pre-productiemodel zijn inmiddels op de internets beland.
Het productiemodel van de Saab 9-4X zal amper afwijken van de conceptwagen uit 2008. Vorig jaar hadden we foto’s van een Saab 9-4X in de sneeuw. En nu we we de eerste foto’s van het (pre)productiemodelletje onder ogen krijgen en ernaast leggen kunnen we concluderen dat de auto’s bijna geheel identiek zijn. Wat gewijzigd is zijn de spiegels en het reflectorlijstje op de achterkant. Ook heeft de productieversie dakrails en een chroom stripje op de stootlijsten van de deuren. De prijzen zijn nog onbekend, maar het broertje -de Caddy SRX- van de 9-4X staat bij de dealers met een vanafprijs van €77.440. Als de SUV van Saab een gelijkwaardig prijskaartje krijgt opgeplakt dan komt deze dus in de buurt van de XC90, X5, Q7 etc.
Wat mogen we onder de kap verwachten? Men gaat uit van een 3.0 V6 als basismotor. Wie meer pit wenst kan waarschijnlijk kiezen voor de 2.8L V6 turbomotor, die we al kennen uit de Saab 9-5 en ook in de SRX wordt geleverd. De dieselblokjes komen waarschijnlijk bij BMW vandaan, maar daar horen we later meer over. Of de 9-4X ook turbogeblazen viercilinders meekrijgt is nog onduidelijk. Halverwege november wordt de Saab op de LA Auto Show onthuld, dan weten we meer. (via SaabsUnited)
pedro zegt
is dus ng een GM product …
Laue zegt
@pedro:
Klopt, in die korte tijd dat spyker, SAAB heeft overgenomen hebben ze nog geen compleet eigen auto’s kunnen ontwikkelen. Capitan oblivious.
tom307 zegt
@Laue: komt wel al een andere motor in.
pedro zegt
bdw ik zie GM spycker en saab terug kopen ;)
ze maken dus 2 merken winst …
Christiaan zegt
Toen ik de bovenste foto in een flits zag, was het eerst wat ik dacht Kia Sorento :P
Ik zou in die klasse in ieder geval niet kiezen voor deze saab, niet echt veel uitstraling naar mijn idee
Laue zegt
Iemand heeft sneaky na een interne meeting pics lopen maken. doe maar de 35D van bmwau erin.
RenesisHP zegt
XK zegt
Ziet er opzich goed uit. De prijs is idd op q7, xc90, x5 niveau, maar deze auto zou toch worden geplaatst in het q5, xc60, x3 segment? Denk niet dat het een succes wordt met die motorisering en hoge prijs. Niemand wil zoveel betalen voor een saab als je meer voor je geld krijgt bij de gevestigde orde.
Fout zegt
Ai, dat valt tegen, obv de lelijke cadillac. Logischerwijs blijft de vorm ervan toch nog wat zichtbaar.
Ik had gehoopt dat ze er een heel eigen wending aan gingen geven. Maar waarschijnlijk is dat moeilijk voor een (ver)jong(d) bedrijf die nog niet de nodige cash voor veel R&D heeft.
Laue zegt
@Fout:
Deze auto is een overblijfsel van de overname. Het zou zinloos zijn om hier nog veel geld in te investeren en om deze verder een “eigen” SAAB karakter te geven. Kunnen ze beter doen met de kleine SAAB die ze “zelf” ontwikkelen.
L=Fred zegt
Wat ziet dit er goed uit! Wat een groot verschil met de SRX.
Stopwearingpants zegt
Is dit een echte “saab saab”? ik denk het niet, als je auto’s wilt verkopen moet je je onderscheiden en niet zon auto bouwen die net zo goed met massa’s uit Japan had kunnen komen.
Saab gaat over een paar jaar weer failliet neem dat maar van mij aan
Tim zegt
@Stopwearingpants: Waar andere autofabrikanten jaren nodig hebben om een nieuw model te ontwikkelen kan je toch niet verwachten dat Spyker/Saab dat ik een half jaartje doen?
Ik vind de 9-4 persoonlijk goed gelukt. Of het model het in Europa goed zal doen weet ik niet, maar in de VS zou dit wel eens het best verkopende model van Saab kunnen worden.
daviddewijnnl zegt
@Stopwearingpants:
Zoals eerder gezegd, dit is nog een overblijfsel van de overname. Dus op dit moment is er nog niet een echte ‘Saab Saab’ zoals Muller die graag ziet te vinden in de showrooms (hoewel de 9-5 erg verfrissend is!)
Joost zegt
Mooooooi! Gelukkig weinig veranderd t.o.v. de conceptcar van twee jaar geleden.
Donstil zegt
Kan me niet voorstellen dat dit kan concurreren met een X5.
Laue zegt
@Donstil: als dit een Amerikaanse conversie is betekend dat: Fully loaded met optie, goede geluidsinstallatie, comfortable, niet te duur. Qua wegligging misschien geen BMW, maar een SUV heb je ook niet om er de bochten mee om te hoeken.
schnitzerken zegt
wow, wat een verassing.. een opgehoogde 93.. NOT dus
daviddewijnnl zegt
Prijs valt een beetje tegen (hoewel die dus nog niet bekend is). Ik had hem tussen de Q5 enz. verwacht.
Maar zeker een geslaagde auto!
Svenska Aeroplan AB zegt
Jammer dat er direct weer begonnen wordt over ‘de 9-4X is op basis van de SRX’. Deze auto is gewoon samen ontwikkeld hoor! Net als bijv. de VW Touareg en Q7. Niks vreemds aan. Motoren en onderstel door Saab uiteraard, en interieur wordt ook gewoon 100% Saab.
De 3.0 V6 komt NIET naar Nederland. In eerste instantie wordt hij leverbaar met de onvolprezen 2.8 V6 Turbo, kort daarna (hoogstwaarschijnlijk) met de 2.0 liter Twin Turbo uit de nieuwe 9-5. Diesels wordt inderdaad nog over gesteggelt.
Verder is het inderdaad ‘het tussenmaatje’ dus een concurrent van de Q5, XC60, etc. Vanafprijs zal in het begin hoger liggen, met de 2.0 Twin Turbo tegen de 50 als vanaf-prijs.
MarkieS zegt
@Svenska Aeroplan AB: Dus ‘het tussenmaatje’ 9-4X is een stuk kleiner/korter dan de 4 meter 95 lange SRX?
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: waarom zou de 3.0 V6 (269 pk) niet naar Europa komen? Omdat die geen turbo heeft? Het verschil met de 2.0 Turbo van de 9-5 lijkt mij namelijk nogal groot.
Daarnaast wordt in geen enkele van de concurrenten een viercilinder toegepast. Ook vraag ik mij zeer erg af of een 6 cilinder (diesel) van BMW uberhaubt wel gaat passen in die motorruimte (zesinlijn vs V6 etc).
KaCh1ng zegt
@robbie: kdenk dat niemand die middenmotor zou pakke (269pk) .. liever direct het beste of het goedkoopste :)
Bumer zegt
Kan nog geen duidelijk beeld krijgen van de hele auto, maar dit ziet er toch al zeer goed uit (ondanks dat het nog van het GM tijdperk is).
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Laue: niet helemaal waar… Er is zelfs sprake van dat de productie naar Zweden gehaald wordt. Saab is bezig met het onwikkelen van een eigen platform (Phoenix platform) waar dan de 9-4X opkomt. Vooralsnog lange-termijn verhaal natuurlijk, maar toch!
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: de volgende generatie zal wellicht in Zweden gebouwd worden. Dat zal dus niet eerder zijn dan over een jaartje of 7.
mashell zegt
Hoe fantastisch deze er ook uitziet. Saab kan het zich niet veroorloven deze duurder te laten zijn dan de XC60.
Tim zegt
@robbie: Saab wil de productie van de 9-4X in de komende twee jaar naar Zweden halen.
robbie zegt
@Tim: nee, dat willen ze niet. Saab heeft gezegd dat ze de volgende generatie (oftewel over 6/7 jaar) in Zweden willen bouwen. En dat is ook logisch, want dan kan de capaciteit van hun eigen fabriek tenminste beter benut worden. En hoeven ze GM niks te betalen.
Tot die tijd hebben ze gewoon een contract met GM dat ze de komende 6 jaar (of langer) een X aantal 9-4Xen kopen die uit Mexico komt. GM heeft die inkomsten namelijk zelf ook hard nodig. En toen GM Saab verkocht aan Spyker zijn ze echt wel zo slim geweest om dat soort voorwaarden in het contract te zetten.
GM bouwt de komende jaren dus lekker de 9-4X voor Saab in een Mexicaanse fabriek.
robbie zegt
@Tim: PS Daarom staat er bijvoorbeeld in de halfjaarcijfers van Spyker/Saab het volgende stukje:
http://www.spykercars.nl/download/investor/Spyker_Cars_NV_HY2010_release_27-08-2010.pdf
Jan Jorus zegt
Wat een lelijk ding zeg! Nu met een SUV komen is ook zo’n lekkere aktie, NOT! Kraken die auto, zeker met die verouderde GM techniek onder het plaatstaal……
Svenska Aeroplan AB zegt
@MarkieS: ja, want de nieuwe SRX is ook een stuk kleiner dan de vorige. De nieuwe is 4,83 m… En die heeft nog behoorlijk overhangen. Ik denk wel dat de 9-4X iets groter zal zijn dan de Q5, die is 4,63. Maar Saabs zijn altijd iets groter, de 9-5 is ook groter dan de A6 etc.
Trouwens om aan te geven hoe ‘Saab’ de 9-4X is: de SRX kan op Bio-Ethanol rijden, heeft Saab XWD 4 wielaandrijving, de 2.8 V6 Turbomotor, 6 traps Aisin versnellingsbakken en ga zo maar door.
Is dus (weer) eerder andersom! En dat klopt ook wel, de nieuwe SRX zou de terugkeer van Cadillac in Europa moeten zijn. Vandaar dat hij ook klein is dan de vorige etc.
Capiche?
;)
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: vergelijk de afmetingen van de SRX is met die van de concurrentie (LxBxH):
BMW X5 4857x1933x1776 vanaf 77.100 (306 pk)
Volvo XC90 4.807×1.909×1.784 vanaf 77.995 (243 pk)
Lexus RX350 4.770×1.885×1.685 vanaf 72.950 (277 pk)
VW Tourag 4.795×1.940×1.709 vanaf 73.090 (280 pk)
Cadillac SRX 4.834×1.912×1.670 vanaf 77.440 (269 pk)
En dan te bedenken dat de 9-4X (volgens jou) in eerste instantie met de nog veel duurdere 2.8T (300 pk) leverbaar gaat worden. Op die manier prijst Saab zich redelijk uit de markt als je het vergelijkt met de concurrentie.
Een ’tussenmaatje’ zou ik de 9-4X helemaal niet durven noemen als je de directe concurrentie zo ziet.
MarkieS zegt
@Svenska Aeroplan AB: Si thanks, ik snap het weer. Weet je toevallig ook of de 2.0 TTiD (190 pk/400 Nm) die in de 9-5 gaat komen nog doorgaat i.v.m. de deal met BMW, want dat lijkt mij een nuttigere basisversie dan de 2 liter benzine?
robbie zegt
@MarkieS: reken er maar niet op dat we de eerste BMW motoren voor 2012 zien verschijnen. Het vergt namelijk nogal wat voorbereiding (zowel van BMW als van Saab).
Het is voor BMW niet zo makkelijk om ‘zomaar’ even een paar duizend extra motoren ergens vandaan te toveren. En daarnaast zal Saab zijn auto’s ook grondig moeten aanpassen om BMW motoren te kunnen monteren. Denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan de andere elektronica en de compleet andere soorten motoren die gemonteerd moeten worden.
Het scheelt namelijk nogal of een motor in de lengterichting of dwars wordt gemonteerd. Ook zal een zesinlijn niet zomaar passen in een motorruimte die ontworpen is voor viercilinder en V6 motoren.
En uiteraard zijn er ook nog zaken als ophanginspunten voor de motor en transmissie en het feit dat BMW’s RWD hebben en Saab’s FWD. Het ombouwen/aanpassen zal dus minimaal een jaar in beslag nemen voor Saab. Want de boel moet ook nog eens goedgekeurd worden door keuringsinstanties.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ robbie: http://www.saabsunited.com/2010/08/ny-teknik-speak-to-jaj-saab-9-4x-to-move-to-phoenix-platform-in-the-future.html
Dit is mijn bron. Moet zeggen dat het op meerdere manier tui te leggen is… Ik ben er nog niet uit!
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: die bron ken ik. Als je weet hoe de autoindustrie werkt dan weet je dat niet te doen is om een bestaand model zomaar ‘eventjes’ op te zetten op een nieuw platform. Het switchen van een platform gebeurd op het moment dat model wordt vervangen. En de minimale levensduur van een model/platform is over het algemeen zo’n 6 jaar. Ook zal Saab met GM een contract hebben gesloten over de productie van de huidige 9-4X in Mexico voor minimaal een jaartje of 6.
Als de 9-4X dus zijn 2e generatie ingaat (ergens in 2017) dan is het logisch dat die gebaseerd zal worden op het Phoenix platform van Saab waar op dat moment de nieuwe 9-3 al op wordt gebouwd en dan ook de nieuwe 9-4X en nieuwe 9-5.
lincoln zegt
schitterend ding natuurlijk ..
net als die vorige SUV van Saab ..
deze snuit staat veruit het beste op deze auto,s ..
C6_R zegt
Beetje erg dood design, zelfs voor Saab begrippen. Ik dacht in eerste instantie een plaatje van een dikke suzukie te zien…
Tinus zegt
Mag hopen dat dit ding geen 77K gaat kosten
robbie zegt
@Tinus: ik ben bang dat de Saab versie nog veel meer gaat kosten dan 77k. Zeker als het waar is dat Saab de 3.0 V6 ‘basismotor’ niet gaat leveren. Als de motoriseringen idd pas starten bij de 2.8T V6 dan zit je eerder te denken aan een prijs van 80k.
Atenza zegt
Wacht nou maar gewoon de prijzen af.. omdat de SRX zoveel kost hoeft de Saab nog niet zoveel te kosten. Mooie auto. Tenminste wat simpeler en strakker dan veel concurrenten. De GLK vind ik echt een raar ding, de X3 hoog net-niet gehalte, XC60 beetje raar ontwerp, de Q5 oogt wel heel soft van voren en de CX-7 is een beetje op het einde van zijn latijn. Enig minpunt vind ik dat ie ook weer niet vreselijk modern oogt. Ben benieuwd hoe lang deze mee gaat
diedjee zegt
Is dit geen Opel Antara?
Flamingo zegt
we wachten wel op de facelift
Tommy2 zegt
Geen dieselmotoren? géén sucses!
Cantago zegt
Nou, ziet er niet verkeerd uit! Beter dan een GLK in ieder geval!
atakan zegt
Hij is niet lelijk… Behalve de achterkant!
Pieter zegt
Voorkant ziet er alvast goed uit. Pakken origineler dan de dooidsaaie X5 of Q7.
robbie zegt
Overigens wil ik nog wel even aangegeven dat Saab al heeft aangegeven dat de 9-4X vooral belangrijk zal zijn voor de Amerikaanse markt. Voor Europa zien ze geen grote rol voor dit model.
Op jaarbasis verwacht Saab zo’n 13.000 tot 15.000 auto’s van dit model te verkopen. Van de 9-5 verwachten ze er bijvoorbeeld 40.000 tot 45.000 en van de nieuwe 9-3 zo’n 70.000.
Saab UK heeft iig al aangegeven dat ze niet verwachten dat er veel 9-4Xen verkocht zullen worden bij hun omdat er geen diesel is bijvoorbeeld.
Tommy2 zegt
Opel heeft nog wel een 250 pk 2.9 CDTI liggen, gebruiken zie die maar.
lambo4all zegt
ziet er goed uit! en is tegenwoordig bijna het enige dat telt als ik kijk naar wat soort mensen deze wagens kopen…
Dimglor zegt
Is best wel een mooie wagen, maar als ie met de Audi Q7, Mercedes Ml en de Bmw x5 moet gaan concurreren….. Ik zou voor 1 van de Duitsers gaan…. Vind die gewoon een stuk mooier…
Citrofiel zegt
Ik had gedacht dat ze met een X3/Q5/GLK-concurrent zouden komen, gelijk naar de X5/Q7/ML is wel erg hoog gegrepen… Maar aan de reacties te zien zijn we er nog niet helemaal uit wat het nu wordt, ik wacht wel af. ;)
duckje zegt
zoals alle saabs is hij mooi!
het gaat echt de goede kant op als ze zo blijven door doen!
gigi zegt
de 9-4 x in het echt is een pracht van een wagen, typisch saab zowel binnen als buiten.
de motor 2.8 V6 turbo is reeds in gebruik bij de 9-5, en rijdt zalig.