Soms is 750 pk in een opgefokte BMW M5 gewoon net iets teveel…
Tenminste, we gaan er vanuit dat het een Hurricane RS is. Mocht het toevallig een Hurricane RR blijken te zijn, dan hebben we het hier over een Bimmer met maar liefst 800 pk’s in het vooronder. In Noord Duitsland bleek deze geweldenaar in ieder geval nét iets te hoog gegrepen voor een 40-jarige Fransman. Hij kwam in een slip terecht, tolde zo’n 70 meter door en maakte kennis met een paar harde bomen. Hij kon daarna wel gewoon ongedeerd uitstappen, maar de opgekalefaterde BMW M5 is total loss. (via: GTspirit)
Resumé: de Hurricane RS kan een topsnelheid van 367,4 km/u aanraken. Dit dankzij de toevoeging van onder meer twee superchargers op het V10-blok. In 4.5 tellen zit je op de honderd km/u. Om de 200 km/u te bereiken moet je ‘m 9,7 seconden vloeren. De 300-grens wordt na 26 seconden accelereren bereikt.
jzaero zegt
Wow, is dit ook die ene die m5board altijd filmt?
Laue zegt
Serieus in de prak gereden, en dan ongedeerd uitstappen, doe je netjes.
Bas zegt
G-Power Hurricane RS
het mag haast ook geen BMW 5 heten heh…
Nouja 1 voordeel:
Hij ziet er nu een stuk mooier uit!
Rob zegt
Netjes, normaal gesproken zijn auto’s en bomen een dodelijke combinatie.
jack_abarth zegt
Toch knap dat die Fransoos het presteert om er een X6 look-a-like van te maken.
Robert B zegt
Krijg je als je te veel zuipt en veel te hard rijdt.
Terecht dat ie m zo afschrijft, heb er geen medelijden mee.
Bboekelo zegt
@Robert B: Volgens mij staat nergens dat die gedronken had!
PeugeotGTI zegt
Een boomklevert
Maar dan met een dure auto
Alwood zegt
wow, wederom een bewijs dat de E60 écht een heel veilige auto is… en opnieuw vraag ik mij af waarom mensen die iets dergelijks willen rijden niet eerst verplicht een cursus volgen, zou gewoon van de fabrikanten uit moeten komen.
Megakix zegt
@Alwood: aha…lijkt me altijd fijn als je beslissingen zélf mag nemen en niet steeds gepeopled wordt door regeltjes, voorwaarden en verstreken garantietermijnen… ;-)
w0o0dy zegt
tja, een m5 heeft standaard al redelijk veel overstuur en dan stop je er 50% extra vermogen in… meer hersencellen werkt beter dan meer vermogen.
LJ zegt
Hoe hard heeft die man dan wel niet gereden als hij 70 meter doorglijdt?:O
birdboy zegt
Toch knap dat je na zo een klap de deur kan openen en ongedeerd uit kan stappen
sjontheking zegt
Oei dat deed pijn, en niet alleen lichamelijk ;-)
Check deze fimpjes van de mannen van GRIP, ze testen een paar autootjes met 700+ pk, waaronder de Hurrican RR!
Begrijp alleen niet wat dat meisje erbij doet, voegt totaal niets toe aan het item! Als ze nou topless meereed hahaha ;-)
-edit: JA! leuke filmpjes, daarom staan ze ook in DIT artikel-
Lan_Evo zegt
Pijnlijk! Met zoveel vermogen hoef je maar een klein foutje te maken en je auto ziet er dus zo uit.
Jipp zegt
zo te zien is er niet veel meer over van de beamer, zelfs onherkenbaar. Hoe staat het eigenlijk met de veiligheid van de 5 serie? en dit gebeurd niet als de wegligging heel goed is, misschien op auto’s met meer 700 pk vermogen awd verplichten? alleen al voor de veiligheid?
De Fiets zegt
Net goed! Weg met die CO2 uitstotende auto’s met teveel uitlaten.
B /\/\ \/\/ zegt
@Jipp;
Om te beginnen is het niet beamer (daarmee projecteert de Nederlander iets op een muur) maar bimmer (als je dat woord probeert te gebruiken, doe het dan goed :p)
Ten tweede, wat betreft de veiligheid: lijkt me niks mis mee als je ongedeerd uitstapt… En stop een gek in een auto met 100pk en je krijgt hetzelfde resultaat, dus ik denk niet dat awd verplichten zulke problemen voorkomt, er worden bovendien ook genoeg awd auto’s tot poeier gereden…
Jipp zegt
@B // //: wat jij wil over de bijnaam, het zal me daarin een worst wezen. ten 2e zou ik niet achterin willen zitten, de bestuurder zou er dan wel ongedeerd uit zijn gekomen, ik vraag me af of dat ook het geval was als er pasagiers op de achterbank zaten, hoe zij er uit kwamen.
Awd staat in bijna alle gevallen voor betere wegligging, iets wat wel noodzakelijk is bij normale sedan’s met zoveel pk’s. lees terug naar de test met de m3 rs5 en c amg, daar wint de rs5 het als het gaat om wegligging, je kon er net een streepje harder mee. Er zullen ook awd auto’s tot total los worden gereden, maar ik vraag me af of dat ook in de zelfde omstandigheden gebeurd.
Daarbij ben ik het niet met je eens dat een auto met 100 pk het zelfde er uit zou komen, in vergelijking met bovenstaande crash, deze beamer reed bijna zeker hard, met een klein beetje gas geven ga je veel harder vergeleken met een 100 pk auto, daarom zou de schade veel minder zijn waarschijnlijk voor de 100pk auto.
bozewolf zegt
@Jipp: Als je hetzelfde scenario had met een overpowered AWD kanon zoals een RS6 ofzo was ie met episch onderstuur recht de bomenrij ingeploegd.
Alles kan crashen zolang je maar gevaarlijk genoeg doet. Heeft de auto zelf vaak niks mee te maken.
Merry zegt
Fransen moeten ook geen Duitse auto’s rijden.
Die auto wil dat gewoon niet hebben en dan krijg je dit soort dingen.
Freewarefreak zegt
@Merry: LOL! :)
///M3 EVO zegt
@Jipp: lees de test nog eens goed door..
Dat “gewone stervelingen” in een auto met awd harder durven op de openbare weg betekent niet dat een goed uitgebalanceerde auto met rwd een mindere wegligging heeft..
Voordeel van awd is meestal alleen in gladde en/of natte omstandigheden.. Hedendaagse power sedan hebben allemaal ABS, ASR, EBD, TCS en nog wat meer elektronische afkortingen waarmee “de veiligheid” wordt gewaarborgd.. De E60 M5 door velen wordt beschouwd als één van de beste (zo niet de beste) sportsedan(s) van de afgelopen 10 jaar.. Beter dan zijn concurrenten met awd..
Denk dat het verplichten van awd ten behoeve van “de veiligheid” misschien zelfs averechts gaat werken.. In de trant van het verhaal dat veel Amerikanen geen gordel zouden dragen omdat hun auto een airbag heeft..
woutert zegt
@///M3 EVO: ik heb de test 3 keer goed gelezen en kom nog steeds tot de zelfde conclusie. Jij zal niet toegeven dat een awd beter is dan een bmw, alleen al vanwege de andere badge op de grille.
Ik raadjou aan de test nog is goed door te lezen, de conclusie is iig dat de rs5 wint, en dus niet de m3.
Jokkebrok zegt
@woutert: Precies!
Nijntje_ zegt
@woutert: een streepje harder? niet op het circuit ;) én daar wordt toch écht wel alles uit de wagens gehaald…
spykerboy zegt
jammer van de crash maar wel een heerlijke auto is dit :D
oli4k zegt
Ah joh, dat poets je er zo uit.
janmartijn zegt
@Jipp: Auto’s met 700 pk verplicht awd geven voor de veiligheid klinkt mij als een raar verhaal. Je staat dus wel auto’s toe met 700 pk maar ze moeten awd hebben…;-) Als je het echt zo voor hebt met de veiligheid dan limiteer je alle auto’s toch lekker op 50 pk. Lekker zuinig, goed voor t milieu, lage kosten…
Als we daaraan gaan beginnen kunnen we net zo goed niet leven…
Lekker iedereen zn ding laten doen. Als iemand zonodig met 1000 pk wil rijden moet ie t lekker zelf weten, als hij dat niet aan kan komt ie er vanzelf wel achter en daar leert hij/zij dan van. Zo werkt de evolutie…
Orichy zegt
Hoe goed/slecht de auto ook is, de bestuurder bepaald de gevaarlijkheidsfactor. Hij/zij bepaalde hoe gevaarlijk er gereden wordt, oké de staat van de auto is enigszins onderhevig aan dit gebeuren, maar de inschattingen van de bestuurder zijn bepalend.
Ach, wat is auto rijden toch verschrikkelijk leuk, zelf bepalen wat je doet, autonome regie, heerlijk.
OT: een flinke crashtest, gelukkig met alleen financiële gevolgen en wat schade aan de natuur, natuurlijk, maar dat is het dan ook. Jammer maar helaas en je maakt eens wat mee in je leven.
///M3 EVO zegt
@ woutert:
Mooi dat je hem 3x goed heb doorgelezen en tot de conclusie komt dat de rs5 wint..
Maar waar heb ik het over winnen..!? Raad je aan om Jip zijn reactie en daarna die van mij nog eens te bestuderen.. Begrijpend lezen is lastig, ik weet ’t, maar probeer ’t toch maar nog een keer.. Wel apart dat iedereen in de video kiest voor een auto met rwd vind je niet.. oh ja.. zou je zo vriendelijk willen zijn om jouw vooroordelen t.o.v. mij omtrent logo’s & emblemen niet op mij te projecteren!? Alvast bedankt..
Het vertrouwen dat men heeft in een voertuig met awd tov van één met rwd maakt het nog niet zo dat de wegligging (daar hadden we het namelijk over) van het voertuig met rwd minder is. Waarschijnlijk durven jij en ik in een rs5 harder te gaan op de openbare weg maar iemand die beter kan rijden dan ons zal in een c63 is-f of m3 misschien sneller zijn.. In de test wordt ook nog eens duidelijk aangegeven welke auto sneller is op een circuit..
In alledaags nederlands verkeer zal de gemiddelde bestuurder in een awd sneller de limieten durven zoeken.. Schuilt wel het gevaar in dat men teveel gaat vertrouwen op de techniek en minder op onze eigen (mindere) rijvaardigheid. Je zal dus in awd misschien nog meer risico’s nemen met als gevolg dat klappers als hierboven ook door de techniek van het voertuig niet (meer) kunnen worden gecorrigeerd..
woutert zegt
@///M3 EVO: je kunt er over doorgaan dat de wegligging niet veranderd bij awd of rwd, ik denk dat je met awd een betere wegligging hebt, juist doordat je aandrijving op 4 wielen is verdeeld. hierdoor is de interactie met de weg beter en heb je meer grip. Dan kan de m3 wel sneller zijn in de test op het circuit, wat inhoudelijk nog niet eens getest is maar daarbij zul je zwaker onder of overstuur hebben.
Ook denk ik dat een m3 of c klasse niet eens sneller is met een betere bestuurder, die zal beter kunnen rijden met een mindere auto, maar dan compenseert elkaar, net als dat een mindere chauffeur rijd met een betere auto.
kort gezegt heb je dus meer grip op de weg met awd wat ten voordeel komt van de wegligging ten opzichte van een rwd. Voor het zware trek werk zou ik overigens al helemaal niet voor een rwd kiezen maar een goede awd of rwd.
KaCh1ng zegt
hij heeft het overleefd, auto heeft zn werk gedaan
Jokkebrok zegt
Het is toch maar een BMW
KiloKilo zegt
Noord Duitsland moet natuurlijk Zuid Duitsland zijn. (Schrobenhausen, Neuburg – Bayern)
ralph zegt
Koop je toch een Wimmer (of is het Weamer) Golf met een slordige 400+ Bhp.
Syncro (of is het Synchro) onderstel eronder en kijk mij gaan.
FWD / RWD / AWD als ze slippen is er geen houden meer aan.
Met AWD is het de zaak om het gas erop te houden, de actieve diff’s moeten je dan uit de slip trekken. (als het goed is)
Alleen of je daar speelruimte voor hebt?
Benz.. zegt
Wat zie ik nu.. Heeft @CSL z’n auto in de prak gereden?
Jammer hoor. ;)
Dimglor zegt
Mja… daar heeft ie even geluk gehad…
Had slechter kunnen aflopen….
Wel raar dat ie “maar” in 4,5 sec op de 100 zit… Met zo’n beul van een motor had ik verwacht datie toch wat sneller op de acceleratie zat…
jzaero zegt
@Dimglor: No tractio, no control.
supasweet zegt
tja, elke auto heeft zo zijn limieten
nomar2 zegt
Ach het is maar een BMW :D
Fikt anders ook wel aardig zo te zien
Falco zegt
@ ricardo: Beweer je nou dat 243 pk extra voor 2 tiende van een seconde winst op de 0-100 sprint zorgen? lijkt me toch iets sneller te verlopen na die tuning anders is er iets mis…
jzaero zegt
@Falco: Deze auto is niet zo zeer gemaakt voor een geweldadige acceleratie. Het vermogen dat hij heeft meegekregen, duidt al aan dat deze auto puur voor high speed is gebouwd. Voor een snelle acceleratie is meestal geeneens veel vermogen nodig. Deze Hurricane kan zijn vermogen bij een staande start niet eens kwijt. Maar zoals ik al zei, een sedan die eventjes 370km/u op de klok zet had hele andere bedoelingen dan snel de 100 aantikken.
ZwerverRoodbaard zegt
Dah werkt zo nie hè…
Cantago zegt
En wederom is bewezen dat je in een BMW lekker veilig zit;) Iets waar ik me steeds weer over verbaas. Ik hoor nou nooit dat iemand in een Renault een ernstig ongeluk heeft overleefd?
Rob zegt
Zonde, maar gelukkig is er alleen schade aan het materieel en niet aan de inzittenden.
Timmie zegt
Een RR, een RS, of… een 520d…
cl65amg zegt
nou dat ziet er niet lekker uitt die is goedd de kontje in geboort zeg.