We schreven het al eerder: EV-bouwers moeten eerst gaan samenwerken voordat ze de concurrentie met elkaar aangaan. Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen lijken dit aardig te snappen en komen daarom met een modulair stekkersysteem voor het opladen van elektrische meuk.
De bedoeling is dat er een wereldstandaard komt voor zowel oplaadpunten als stekkeraansluitingen in elektro-auto’s. De Duitse autofabrikanten nemen alvast een voorsprong en hebben besloten om een tweedelig modulair stekkersysteem te ontwikkelen.
Audi laat weten dat alle OEM’s (Original Equipment Manufacturers) zijn uitgenodigd om mee te helpen aan de ontwikkeling van deze stekkers (die als norm moeten gaan gelden in de autowereld). De stekkerverbinding schijnt geschikt te zijn voor het opladen met zowel één- als driefase-wisselstroom. En over een paar jaar moet het mogelijk zijn om ook met gelijkstroom de boel van elektriciteit te voorzien.
Voordeel: je rijdt over 15 jaar niet met talloze verloopstekkers in je kofferbak rond omdat elk merk en oplaadpunt weer een ander type stekker+aansluiting hanteert. De stekker-orgie tussen de Duitsers moet deze problemen in de toekomst voorkomen. En dan maar hopen dat de stroom niet uitvalt als we massaal onze EV’s inpluggen.
VW Freak zegt
Ik denk:
Phoenix zegt
@VW Freak: Ik denk dat het een zinloze comment is.
Ontopic: Goed plan, als iedereen andere stekkers gaat gebruiken krijg je inderdaad het US/GB geval.
Moet je weer té dure verloopstekkertjes kopen die weer niet goed passen en waarvan je de helft niet nodig hebt.
Gewoon een standaard voor alle elektrische auto’s.
Je hebt toch ook geen andere tankopening per continent
Laue zegt
Kijk, en zo loopt Europa weer voorop de concurrentie.
robbie zegt
@Laue: Europa loopt eerder achter op Amerika en Japan ;)
http://www.autoblog.com/2010/09/16/german-oems-pick-one-electrical-charging-connector-to-rule-them/
Laue zegt
@robbie:
bummer :P
elpistolero zegt
‘stekker-orgie’
hehe!
verder geen nuttige bijdrage op deze bomenknuffel-berichtgeving
Bumer zegt
Gelukkig een stekker voor al die elektrische wagentjes. Moeten ze ook doen met al die irritante verschillende stekkers in bijvoorbeeld Amerika en Engeland.
Alwood zegt
natuurlijk komen de Duitsers met een standaard, de Duitsers komen al sinds het begin der tijden met standaarden. Damn, de chaos die het op de wereld was geweest zonder… Beetje Babel-achtige toestanden krijg je dan.
Harrie zegt
Er was toch al een Europese standaard? De Menekkes EV plug?
boer zegt
leuk, Amerikanen en Jappen komen met electrische auto’s op de markt.
Duitsers hebben zojuist een standaard overeengekomen voor auto’s die (nog)niet bestaan;)
Het zal nu waarschinlijk gaan als de Blueray-HDDVD battle waarbij sony met de PS3 de markt van blueray spelers voorzag en daarmee de standaard maakte.
Als straks elke gemeente palen plaatst voor de Nissan Leaf dan is dat simpleweg de standaard geworden.
Verder beetje jammer van de laatste zin in het artikel. komt een beetje kinderachtig over.
elcaminokid zegt
SAE was ook al tot een standaard gekomen, die tesamen met Amerikaanse, Europese en Japanse constructeurs werd ontwikkeld: http://www.sae.org/mags/aei/7479
Megakix zegt
Gaat ze vast NIET lukken..hehe..pak de industrie van de mobiele telefoontjes er maar bij. Jongens, dát is een feest geworden ! Enne, denk je dat de auto-industrie ‘houdt’ van ‘elkaar omarmen met goede ideeën’ ????? NOT.
The360box zegt
@Megakix: Qua stroom wel maar qua stekkertjes voor de auto niet, tegenwoordig gaat alles weer wel met bluetooth maar vroeger nog met een aansluiting. Wat willen ze hiermee beeiken eigenlijk?
Citrofiel zegt
Leuk dat ze dat met elektrisch wel proberen. Met LPG moet je altijd verschillende verloopstukken meenemen als je naar het buitenland gaat… :roll:
BaySideBlueBoy zegt
Tering, we hadden al twee verschillende universele EV-plugs, en nu komen de Duitsers met een andere plug. Nu heeft Renault-Nissan een eigen plug en Tesla en Toyota ook weer eigen om maar over PSA-Mitsubishi te zwijgen. En allen claimen met een universele plug te komen. :S
Ach waar maak ik druk om, zorgt er alleen maar voor dat het een grote mislukking gaat worden het verelektriciferen van het wereldwijde wagenpark.
zdev zegt
Aha, weer een DIN stekker dus (Deutsche Industrie Norm).
Maar dan het opladen. Drie uur laden aan 220 volt. let wel met 80 ampère. Dat is 5x zoveel als je maximaal per groep in huis hebt! Laad je op met de gebruikelijke 10-16 ampère, dan ben je dus ineens 15-30 uur aan het laden?
Laat dan maar. Het grote voordeel van benzine is dat de energie transportabel en behouden is. Je kan je auto leegrijden en dan op elk benzinestation in een paar minuten voltanken. Je kan je auto ook een maand laten staan en dan heb je de energie gewoon nog achterin klotsen.
Urenlang aan de stekker hangen is geen serieus alternatief. Dat is achteruitgang. Terwijl we vooruitgang willen.
De enige manier om elektrisch rijden eenzelfde kwaliteit te geven is die hele accu-zooi bij pompstations om te kunnen ruilen. Maar dat kan alleen met robots want die honderden kilo’s wissel je niet even met de hand om.
En dan zou je dus ook auto’s met vervangbare accu-packs moeten gaan bouwen. Terwijl de accu’s nu ingebakken in de auto’s zitten. Volvo wil ze zelfs in de carrosserie stoppen. Leuk bedacht maar niet handig dus.
Nog een probleem: men kan de levensduur van accu’s niet garanderen. Na vijf jaar zijn ze hun rendement kwijt. En dan? Je hele auto open halen om peperdure accu’s te vervangen?
Nah, ik houd het nog maar even op benzine. Wel zo handig.
timberleek zegt
@bummer
amerika en europa wordt zeker niet zomaar gelijk gesteld.
dan moet een van de 2 namelijk zijn hele stroomnet veranderen. Niet alleen de stopcontacten, maar ook de spanning en de frequentie.
timberleek zegt
@zdev
honderden kilo’s aan accu’s wordt nu ook met de hand gewisseld uit heftrucks etc. Gewoon heen en weer rollen.
Maar dat gaat ook niet werken. Dan moet je accu namelijk makkelijk te verwijderen zijn en altijd dezelfde vorm, spanning en capaciteit hebben.
Kijk eens hoe groot zulke accu’s zijn. stel je eens voor dat je zo’n blok eenvoudig kan vervangen. oftewel. een gigantisch blok dat er aan de zijkant uit kan rollen. dus waar je achterbank zit (bijvoorbeeld) zit een grote accuplaats
zdev zegt
@timberleek: ik bedoel maar.
pvkampen zegt
Wat jammer… leek me juist handig om een paal voor mijn deur te krijgen met een mega-zeldzame stekker die alleen op mijn wagen past. Altijd plekje vrij op die manier……
T Bone zegt
@alwood
Mooie reactie!
Wat houd ik er toch van als Duitsland geprezen wordt!
Simpel, premium! :D
Atenza zegt
@T Bone: wel beetje jammer dat jij zijn sarcasme/cynisme niet hebt begrepen. Zou trouwens niet weten wat er premium is aan bv Opel. Wel eens met een GM diesel en/of automaat gereden..? Vast niet..
six-trey zegt
@Atenza:
Over de 3taps automaat in mijn 63er kan ik toch niet klagen, kudos als je die kapot zou krijgen ;)
T Bone zegt
@Atenza
onder Premium versta ik alleen Audi, Mercedes en BMW (en VW).
Autoblog liet zelfs al zien dat Duitsers een Opel evenveel waarderen als een wasmachine..
http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/24/auto-niet-langer-belangrijkste-statussymbool-voor-duitsers
en nee heb geen GM diesel gereden, ben nog geen 18 ;)
Atenza zegt
@T Bone: ah dat verklaart alles..
Dimglor zegt
Is toch wel logisch…. Als ze het al beginnen doen met gsm’s.. dan is het ook logisch dat ze het zullen doen voor de auto’s ;)
Cantago zegt
En waarom niet gewoon de standaard stekkers die er nu zijn gebruiken? Zoals de CEE 400V stekker???
overheidhater zegt
Leuk dat ze een standaard willen maken voor EV,s…. alleen
jammer dat niemand het gaat gebruiken. Stomme milieu gezeik…