Na eerder al wat informatie en een aantal afbeeldingen het wereldwijde web opgeslingerd te hebben, geeft Opel nu alle details van zijn dikke GTC Concept vrij. Met als belangrijkste info het vermogen van zijn 2.0 liter-powerhouse. Deze haalt de 300 pk net niet, maar blijft steken op een respectabele 290 pk.
Dit vermogen persen ze uit de kleine viercilinder door gebruik te maken van een ‘twin-scroll’-turbo en directe injectie, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Met behulp van dubbele nokkenastiming en dubbele balansassen wordt de tweeliter richting de 300 pk uitgeknepen. Ook heeft de GTC een sperdifferentieel aan de voorkant, voor gecontroleerde tractie.
Met zijn brede heupen, geintegreerde achterspoiler, dikke 21″ velgen en het kleurtje ‘Liquid Metal Red’ is deze hot hatch een imposante verschijning. In het interieur vinden we speciaal ontworpen kuipstoelen. De rode bestuurdersstoel heeft met zwarte bekleding, en alle andere onderdelen zijn uitgevoerd in houtskoolzwart met rode stiknaden.
Hoe Opel verwacht het haast onvermijdelijke ’torque steer’ op te vangen? Met het eerdergenoemde sperdifferentieel en een samengestelde as met een speciale wielophanging. We zijn benieuwd!
Update: filmpjes staan hier en hierrrr op autojunk.
LJ zegt
Echt een vette bak! Ben alleen wel benieuwd of het productiemodel er ook zo uit komt te zien… en of het een beetje lukt om de torque steer op te vangen..
Mr. V8 zegt
Ik acht de kans zeer klein dat we die 290 pk ook zullen terugvinden in het productiemodel. Mooie auto, dat wel!
integralechubasco zegt
ik krijg toch altijd een ‘wat hat je anders voor het geld kunnen kopen’ gevoel als ik een astra opc zie rijden…
hoop dat dit een voorbode is voor een snelle italiaan btw.
integralechubasco zegt
hat? had natuurlij…
integralechubasco zegt
? christus.. natuurlij..k.. met een k. ik ben sneller dan mijn toetsenbord…
Megakix zegt
@integralechubasco: binnenkort weer Bierfest in Duitsland…;-)
Citrofiel zegt
Eigenlijk is deze auto m.u.v. een paar details als heel erg realistisch, makkelijke concept car van Opel… Volgens mij komt hij er gewoon zo. :D
Orichy zegt
Opel gaat vooruit, eindelijk komt er weer vooruitstrevend techniek in de auto’s. Nu maar hopen dat het ook werkelijk in de straatauto’s komt.
Bart zegt
@ Orichy: Zouden ze dan ook die semi-onafhankelijke achteras uit de jaren 90 vervangen hebben voor een multi-link achtige ophanging?
Die 290 pk is trouwens wel erg netjes hoor, mooi specifiek vermogen.
sir_smokalot zegt
Uit het PB van Opel:
Overigens wordt met geen woord over het koppel gerept. Vreemd.
Freewarefreak zegt
Dik! Laat maar zo komen. Met hetzelfde vermogen en de leuke 21 inch wieltjes.
Laue zegt
21 inch! ik vind mijn 20 inch al ruk rijden… maar ik krijg ze maar niet verkocht :?
CSL zegt
prachtig, jammer dat ze niet de ballen hebben om ook een RWD uit te brengen.
Merry zegt
Een auto van dit formaat en vermogen moet een AWD systeem hebben.
Zo krijg je een echt leuke auto nu blijft een FWD met veel power voor sprintjes.
En na 10 jaar is het een rag bak met autostyle troep erop.
En 10 oude Lancer of Impreza is nogsteeds een redelijke topper die nog wat waarde overhoud.
Laue zegt
@Merry:
mee eens, aan de andere kant denk ik dat slechts 5-10% met regelmaat zijn GTI, OPC, RS, modelletje tot het uiterst drijft als het gaat om bochtenwerk. De rest showt er mee en trekt sprintjes.
Merry zegt
@Laue: dat is ook wel weer zo.
sir_smokalot zegt
En mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn van de schoonheid van de GTC, dan zet Opel er extragratis een lekker wijf bij om je over de streep te trekken:
Gideon zegt
Zouden ze dan toch geleerd hebben van de vorige Astra OPC?
Ik vind persoonlijk dat men tegenwoordig de essentie van de hot hatch uit het oog verliest, namelijk het betere gooi- en smijtwerk, waarbij zoveel mogelijk vermogen niet zo van belang is. Als voorbeeld de Focus RS. Hij stuurt goed, maar het RevoKnuckle systeem kan niet voorkomen dat er nog wat torque steer voelbaar blijft. De hot hatches uit deze categorie zijn in feite te log en zwaar om als echte hot hatch bestempeld te kunnen worden en daarom worden ze gecompenseerd met wat extra vermogen. Een Clio RS als ander voorbeeld is een echte hot hatch, want hij is compact, relatief licht en gaat daarom ook beter de bocht om dan de Focus.
rider zegt
@Gideon: helemaal mee eens. hoe bizar goed en snel die ford ook is, de renault is nog de echte hot-hatch. pk’s is ook niet alles. leuk voor rechte snelheid maar in de bochten heb je er niet zo heel erg veel aan. doe mij ook maar een auto die als een kart de bocht door gaat, plus/minus 200pk met 1200kg is het ideaal. het liefst nog 100kg lichter. vroeger hadden we hele goede auto’s: honda Civic CRX/Vtec en Mazda MX3 V6. bizar goed onderstel, erg licht, rond de 1000kg en daardoor sneller dan menig veel krachtiger gemotoriseerd duits model. ook 15 jaar na dato, zijn deze 2 nog steeds erg snel en goed en betrouwbaar.
ik hoop dat opel het onderstel een beetje voor elkaar heeft en het gewicht onder controlle heeft weten te houden.
5008 zegt
Super mooie auto, hoop dat het productiemodel niet te veel gaat afwijken. Ze zijn goed bezig bij Opel de laatste tijd.
K. zegt
Het lijkt me sterk dat ze al zo veel motor specificaties hebben, die uiteindelijk in het productiemodel er niet in zitten.
YaSo zegt
Vette bak, die zou ik zo wel willen hebben
Orichy zegt
Ik bedacht mij net dat die 290pk nog niet het maximale is wat uit twee melkpakken gehaald kan worden. De Seat Leon Cupra 310 Limited Edition deed het meet 310pk op de voorwieltje nog een tikje beter; http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/28/meer-muscle-voor-de-seat-leon-310pk
Megakix zegt
@Orichy: klopt, ik heb erin gereden (ben normaal 3-serie rijder)…maar wát een wielspin, je kunt werkelijk niet normaal wegrijden bij een stoplicht. Zelfs op de snelweg bij 100km/h is wielspin nog mogelijk…je eigen doodvonnis-auto.
AudiQuatro zegt
Met 290 pk een serieuze concurent voor de Focus RS!! Ik ben benieuwd!
elpistolero zegt
@AudiQuatro: meen je dat nou serieus?
kijk je echt niet verder dan 290 pk vs. 306 pk?
de focus rs heeft een onderstel en weggedrag waar ze bij opel nog niet eens van kunnen dromen.
philippe zegt
@elpistolero: Jij doet net hetzelfde als hem, jij zegt dat hij niet alleen naar de pk’s moet kijken, maar zegt vervolgens zelf dat ze een onderstel hebben waar ze bij Opel alleen maar van kunnen dromen. Hoe kan jij dit nu weten, misschien hebben ze bij Opel eindelijk geleerd van hun fouten. Je kan de vergelijking doodweg niet maken totdat hij effectief van de band rolt.
Wie weet komt deze wel op hetzelfde niveau dan de Megane en Focus, die er momenteel toch wel bovenuit steken. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de über-megane die toch ook nog in ontwikkeling was?
Megakix zegt
Twin-scroll-turbo…het koppel zal daardoor ruimschoots 400Nm worden. Een aardsvlugge auto, waarmee je de duvel te snel af kan zijn !
Sm0keGun zegt
dit is en blijft een concept
ik durf wel zeggen dat de opc er zeker 300 pk gaat uit halen en ik gok op 4×4
ze willen nu eenmaal de concurentie voorblijven zoals met alle andere nieuwe modellen
het zal wel een bommetje worden !
sir_smokalot zegt
Update: filmpjes toegevoegd
RenesisHP zegt
@sir_smokalot:
Wereldreis gemaakt?
sir_smokalot zegt
@RenesisHP: Nog steeds me bezig eigenlijk. Thanks for asking!
Maar soms gaat het niet allemaal even soepel met converteren e.d. Geen ramp toch?
RenesisHP zegt
@sir_smokalot:
Absoluut niet. Was een welgemeende interesse. Lees PB maar. ;)
BaySideBlueBoy zegt
Zou dan toch een Calibra uitgebracht worden? :twisted:
Zou wel leuk zijn een hatchback met RWD, dan was er eindelijk een mooi alternatief voor de BMW 1-serie. ;)
Kyanite zegt
Kijk VW dat hadden jullie met de Scirocco ook moeten doen, dit is vele malen beter dan een Golf-neus op een Civic-achterkant plakken.
21″-velgen zie ik niet gebeuren, zeker niet op een Kadett… ehmm sorry Astra. Ik moet zeggen dat Opel steeds leukere modellen op de markt brengt.
Sm0keGun zegt
@Kyanite: 20 inch zit er zeker op
Kyanite zegt
@Sm0keGun: 18″ of 19″ (net als Focus RS) zie ik nog wel gebeuren, maar 20″ of zelfs 21″ voor de komende 5 jaar nog niet.
Razorhead zegt
4-wielaandrijving, i’m sure
Atenza zegt
Prachtige auto. Tuurlijk zullen de 21″ verdwijnen maar verder een bijzonder geslaagde auto. Zoals veel nieuwe Opels niet echt origineel (wat de vorige generatie Opels wel waren) maar wel geslaagd. Ben benieuwd hoe 290pk op de voorwielen zich zullen houden..
Dimglor zegt
Hmmm.. 290 pk ook los op de voorwieltjes… De OPC modellen zijn nogal gekend voor hun onderstuurprobleempjes… Ofwel doen ze een soort systeem als op de Focus Rs, wat nog niet ideaal is…. ofwel een vierwielaandrijving…
Pieter zegt
Weeral een geslaagde Opel, zijn daar serieus goed bezig de laatste tijd. Zeer knappe wagen!
22 zegt
foute lijnen , dus ik twijfel er niet over om het woord(en) tezeggen : wat een lelijk hok
DRK zegt
Die stoelen zijn echt apart. Daarnaast vindt ik de lijnen erg geslaagd, ben alleen benieuwd hoe het productiemodel er uit gaat zien.
OPC met eventueel 290 pk of misschien wel iets meer. Wie weet???
zakar36 zegt
Sorry maar 290 pk op de voorwielen is gewoon bizar!! Je kan met nog z’n goed systeem komen zodra het begint te regen(als is het motregen) dan kom je niet vooruit(behalve je wielen die door spinnen tot je ze opblaast:).
En dan nog wat stel je gaat er mee naar het buitenland met veel hellingen en moet je voor een idioot remmen en sta je stil op een helling hoe wil je in godsnaam vooruit komen:P?