Goedemorgen arbeiders! Heeft u uw eerste bakkie koffie al achter de kiezen? Fijn achter de pc gekropen voor een spannende nieuwe werkweek? Dan hebben wij goed nieuws voor u: de kans dat u het eind van de week haalt als u zich per auto verplaatst is zeer groot, want Nederland schijnt een van de veiligste wegennetten ter wereld te hebben.
Dat onze wegen veilig zijn wisten we al. In 2009 daalde het aantal verkeersdoden naar 675. Dit vertaalt zich per 100.000 inwoners naar 3,9 verkeersdoden, evenveel als Zweden. Het land dat het slechtst scoort is Maleisië, met maar liefst 23,8 doden per 100.000 inwoners. Dit is becijferd door het International Transport Forum.
En we weten natuurlijk wie we daar voor moeten bedanken: Koos Spee. Oh sorry, mr. Koos Spee (of Ridder Koos Spee, kies maar). Dankzij zijn doortastende beleid en visie hoeven wij alleen nog maar het Verenigd Koninkrijk voor ons te dulden als veiligste land om rond te rijden (3,8 doden per 100.000 inwoners). Al jaren daalt het aantal slachtoffers op de Nederlandse wegen, en die daling zet alleen maar door.
Dit zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat we meer in de file staan dan dat we rijden. Misschien heeft het te maken met het feit dat er op elke tweebaans weg tegenwoordig een dikke dubbele doorgetrokken streep zit, ook al heb je rechte stukken van kilometers lang. Misschien heeft het te maken met het bombarderen van vele tweebaanswegen tot 60 km/u-zone? Of misschien heeft het ook wat te maken met het feit dat het Nederlandse wagenpark erg nieuw is, en dus voorzien van de meeste airbags en andere veiligheidssnufjes.
Maar nee, daarmee zouden we Koos Spee tekort doen. Koos Spee, dames en heren, de Vader des Vaderlands! Een grotere held dan Marco Kroon en Hugo de Groot bij elkaar. We vergeven u alle flitscontroles. Alle keren dat we weer een mooie CJIB-envelop hebben mogen ontvangen om 16 euro + 6 euro administratiekosten af te tikken omdat we 124 hebben gereden waar 120 was toegestaan.
Mijn voorstel: verplaats mr. Spee van Suriname naar Vietnam. Ik had kort geleden het genoegen hier 2 maanden rond te rijden, en dit land kent 14.000 verkeersdoden per jaar (met 86 mln inwoners). OK, toegegeven, maar liefst 95% van de voertuigen hier heeft niet meer dan 2 wielen, en snelwegen kennen ze niet echt. Toch is hier werk aan de winkel! Koos, als je de handschoen oppakt, weet dan dat we je zullen missen. En van de fijne verhoging van de boetes die er weer aankomt maken we een massief gouden standbeeld voor je. Suggesties voor de lokatie hiervan zijn welkom in de comments.
paulusrx7 zegt
en toch moeten de boetes met 15% omhoog rarara waar dat geld heen gaat… nog meer drempels, rotondes, doorgetrokken strepen maken.
Jochempie zegt
@paulusrx7: Nou ja, ik vind het belangrijker dat er 0 verkeersdoden vallen dan dat ik twee minuten eerder op m’n werk ben.
York zegt
@Jochempie: Laten we dan allemaal te voet gaan.
Jochempie zegt
@York: Nee, laten we voorzichtig rijden!
Griffin zegt
@paulusrx7: neen, die centjes gaan niet naar verkeersdrempeltjes en flitsers, maar verdwijnen in de pot waar “algemene middelen” op gestempeld staat. Het gaat om het dichten van een begrotingstekort, daar komt Den Haag deze keer rond voor uit.
C220AMG zegt
Gek he, vanmorgen kon ik ook al niet doorrijden!
Ik hoorde vanmorgen ook dat de politie vond dat de belastingsdienst zich maar bezig moest gaan houden met flitsen, met als smoes dat de politie zich kon richten op het “boeven vangen”. Het bewijs dat het echt om het geld gaat!
wouterv8 zegt
Locatie? Misschien kan dit exemplaar tussen zijn bolle billetjes geramd worden…
wouterv8 zegt
Locatie? Misschien kan dit exemplaar tussen zijn bolle billetjes geramd worden…
Beetje Verward zegt
Kan dat fotootje van die twee belegen mannen hierboven niet eindelijk eens verwijderd worden?
wouterv8 zegt
Oeps, twee maal, sorrie :D
Peer zegt
@Kop klopt niet, het VK heeft relatief minder verkeersdoden.
sir_smokalot zegt
@Peer: Klopt, ik heb het even aangepast. Tof van je dat t even aanstipt, maar je bent dan ook een Peer.
DeSjaak zegt
Als de resultaten zijn gehaald mogen we dan nu weer hard rijden?
Benjamin1 zegt
Persoonlijk vind ik Koos Spee belangrijker voor Nederland dan Willem van Oranje of Rembrandt.
There I said it.
/sarcasme uit.
DD zegt
@Benjamin1: zonder Willem van Oranje had er misschien wel geen nederland geweest…
john zegt
hoe zit t eigenlijk met die Spee, ik dacht dat hij weg was bij de klpd, maar nu zie ik nog steeds op zondag die vent met zijn poffertjesporem op TV.
Merry zegt
uhmmm dat plaatje he…ik weet het niet hoor.
mout zegt
China, India, Indonesië, Rusland en Brazilië ontbreken in het lijstje. Laat daar samen nou de helft van de wereldbevolking wonen. En uitgerekend daar worden pas de laatste jaren echt veel auto’s verkocht. Ik was vorige maand in Calcutta, en heb zo maar het vermoeden dat er in die landen ook wel eens iemand om zou kunnen komen in het verkeer…
beschonken bestuurder zegt
Je kan jezelf ook nauwelijks doodrijden als je alleen maar in de file rijdt :) Dat is dan weer het pluspunt van filerijden
majinstar zegt
Vrij logisch toch. Nederland is ook relatief een klein land met weinig inwoners.
TWJ zegt
@majinstar:
Jij snapt er dus niets van.
Ze kijken hoeveel mensen er per 100.000 komen te overlijden in het verkeer.
Dus of er nou 100.000 inwoners of 4 miljard inwoners zijn.. dat cijfer blijft gelijk.
Osca zegt
Kann iemand mij uitleggen waarom er een weg van 7 kilometer, terwaarde van 900 miljoen euro komt terwijl er flink moet worden bezuinigd op andere belangerijkere zaken?
Sorry voor typfouten zit op mn mobiel :p
Ary zegt
tijd voor een nieuwe uitdaging Spee, op naar Azie!
Staat NL er ook bij als land waarbij het verkeer het minst hard vooruit komt? ( 80 km zones, files e.d )
mockingbird zegt
Koos rules!
Meneer_sander zegt
Als die randdebiel nou is de zaakjes in maleisie gaat regelen zijn wij van zijn arrogante kut kop af.
RB zegt
Dit onderwerp wordt zowel in de media als door het ministerie zo vaak besproken. Ik blijf het zeer vreemd vinden dat het fenomeen ‘bomen langs de weg’ niet zo vaak aan de orde komt.
Bomen langs de weg zijn namelijk een van de grootste veroorzakers van verkeersdoden. En waar dienen ze voor? Hooguit een estetische waarde? Plant dan nieuwe bossen aan zou ik zeggen. Als er geen bomen langs de weg stonden dan zou het aantal verkeersdoden drastisch dalen.
(Wu van Rijkswaterstaat (beheerder van talloze wegen in onze provincie)zegt: „Ondanks de verkeersongevallen is nooit overwogen de bomen te kappen. Deongelukken worden tenslotte niet veroorzaakt door de bomen, maar door het rijgedrag van de chauffeurs.
Bovendien hebben de bomen een functie. Ze geven aan waar de weg loopt. Ook ziet zo’n bomenrij mooi uit.)
Citrofiel zegt
@RB: Groot Brittannië, volgens deze cijfers het veiligste land, wil juist meer bomen langs de wegen gaan plaatsen. ;)
majinstar zegt
@ TWJ.
Met meer inwoners is de kans groter op een ongeluk per 100.000 inwoners. Als je dan ook nog bekijkt hoe de infrastructuur van Nederland t.o.v. andere landen is geregeld kan je je conclusies wel trekken, dat er relatief minder ongelukken plaats vinden hier dan elders.
Citrofiel zegt
@majinstar: Je zou het misschien in verband kunnen brengen met de bevolkingsdichtheid, maar die is van Nederland ook vrij hoog wat tot een hoger aantal ongelukken zou moeten leiden. En dat de infrastructuur goed is, daar gaat het juist (onder andere) om en dat moet je dus juist niet corrigeren. :roll:
Megakix zegt
Nederland is op Malta na, het dichtsbevolkte land in Europa…goedemorgen files !! Nederland heeft een superhoog ‘ouderdomspercentage’, hetgeen zich vertaald in gemiddeld zeer slecht weg-/rijgedrag. Hoe harder je rijdt, hoe lager de kans op dodelijke afloop…
handrem trekken is fijn! zegt
Die ehm.. Ridder Spee moet eens flink van achteren geramd worden door een grote neger!
4991 zegt
Spijtig dat er hier in België meer doden moeten vallen :cry:
IksEm zegt
€22 voor 124km/u, weet ge wel hoe goedkoop dat is?
Hier tellen we er €50 voor af.
Atenza zegt
sir_smokalot maakt er weer een kinderachtig potje van. Beetje dom en kortzichtig bashen op Koos Spee bij een positief bericht. En kleine boetes zijn kut maar als je 5 km/h te hard gaat gedogen gaat men dus altijd 5 km/h te hard rijden om vervolgens dáár weer paar kilometer boven te zitten. Maar daar had sir zeker niet aangedacht? Of dat wij het slim aanpakken door op deze manier de staatskas te vullen waar wij allemaal profijt aan hebben. Of heb je liever wegen zoals in Belgie..?
bozewolf zegt
Had Koos blijkbaar dus toch gelijk.
Henky zegt
Een 3,8 en 3,9 dode is onzin. (dood=dood) De 0,8 en 0,9 dode zijn dood, dus leven niet nog 10 of 20 %. Dus we staan gedeeld 1e met UK.
Oxymoron zegt
Eigenlijk komen we er nog slecht af. We hebben in vergelijking tot andere landen abnormaal veel fietsers maar daarmee gebeuren weinig ongelukken omdat ze grotendeels hun eigen wegennet hebben. We hebben goed onderhouden wegen. We hebben door de grote bevolkingsdichtheid veel files, wat weer de gemiddelde rijsnelheid drukt. We hebben desondanks net zoveel verkeersdoden als een leeg land als Zweden en maar iets minder dan Israel dat ook klein is met een hoge verkeersdichtheid en bovendien een volkomen ongedisciplineerd gedrag op de weg. Moeten we daaruit dan niet concluderen dat de gemiddelde Nederlandse chauffeur zelf een gevaar op de weg is?
hammerhead zegt
is die 4km/u na de correctie de laagste bekeuring voor snelheid die je kan krijgen?
Jochempie zegt
@hammerhead: Volgens mij 2, bij een flitspaal.
Maar bij trajectcontroles, die veel nauwkeuriger zijn, krijg je bij een geldende snelheid van 100 pas een bekeuring als je vóór de correctie 107 rijdt. Bij 120 is het vóór correctie 128 gemiddeld.
Jippie zegt
Ik vind het Nederlandse wegennet echt een hoog Jip en Janneke gehalte hebben. Dat er nog altijd 675 doden vallen is dan eigenlijk nog verbazingwekkend te noemen. Mijns inziens heeft dat ermee te maken dat de meeste Nederlanders amper verkeersinzicht hebben en ook nauwelijks enige vaardigheden bezitten om een auto in extreme situaties onder controle te kunnen houden. En dan gaan ze er bij de rijopleiding maar eens de nadruk op leggen hoe je met je navigatieapparatuur moet tuffen. Suf!
Cantago zegt
Laat Koos nu maar ergens anders de zooi bekritiseren! Want ik heb het vermoeden dat Koos nog geen 1% van de vermindering voor zijn rekening kan nemen…
DaBlanco zegt
Laat die vent alsjeblieft niet naar Vietnam gaan, want het is zo fijn om zonder enig bewijs van rijvaardigheid een scooter in je handen geduwd te krijgen en dan de Vietnamese bergwegen rondom Sapa door te sturen, heerlijk. Nee, ik vind Noord-Canada of Siberië wel een geschikte plaats voor deze beste man. Ik heb gehoord dat het daar ook heel vervelend kan zijn, vooral als het hard heeft gevroren. Heel gevaarlijk al dat ijs.
Good morning Vietnam! en goodbye Mr K. Spee
tarquesh zegt
Toch leuk dat Mr Spee het weet. Hij is de fatsoenlijkste Nederlander ooit. Echt een vader voor ons. Ik vindt die man meer waarde hebben voor het land dan die tooi van een Beatrix.
Stuur Mr Spee niet naar Vietnam of zo, hij gaat gewoon over een paar jaar met pensioen.
Alleen nog Engeland voor Nederland. Dat moet anders.