Nu is het nog zo dat iedereen vanaf zijn 21e op een Hayabusa mag stappen indien rijbewijs ‘A’ is behaald. Dankzij nieuwe Europese regelgeving (in het kader van “richtlijnen voor rijbewijzen” ofzo) gaat deze leeftijd over twee jaar naar 24. Ook worden motoren vanaf dat moment in drie categorieën verdeeld: licht, medium en zwaar (zie foto).
Wie voor zijn 21e al leren broeken wil gaan dragen mag alleen examen doen voor ‘A beperkt’ en rondrijden op een motor met maximaal 25 kW en hoogstens 0.16 kW per kilo. Twee jaar verder en je mag ook op zwaarder speelgoed rijden. Het échte werk zeg maar. Daar hoef je géén extra examen voor te doen.
Maar dit gaat door nieuwe regelgeving veranderen. Vanaf 2013 komen er drie categorieën, zo meldt de Telegraaf ons vanochtend. Pas op je 24e kom je in aanmerking voor de zwaarste categorie. Met dank aan een ‘Europese richtlijn’. Geïnstrueerd om rijbewijzen binnen de EU meer op elkaar af te stemmen.
Veel meer info over deze wijziging in de regels lijkt er nog niet te zijn. Wel heeft iemand van de RAI Vereniging -afdeling gemotoriseerde tweewielers- een reactie gegeven aan de wakkere krant: “Om de verkeersveiligheid beter te maken moet een motorrijder steeds opnieuw examen doen als hij een zwaardere gaat rijden. Maar een automobilist mag als hij een rijbewijs heeft in alle voertuigen plaatsnemen, terwijl onder hen veel meer verkeersslachtoffers vallen. Je kunt lessen in een lelijke eend en daarna rustig de Porsche van je oom pakken, zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen.” Goed, die zijn het er dus niet mee eens. Ongetwijfeld dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is.
Denm zegt
Shittt… Laat mij nou net 18 zijn….. Maar voor de veiligheid zal het inderdaad wel beter zijn ;)!
Alwood zegt
als ze dan meteen licht en brommer op een hoop vegen er vanaf 16-17 op een 125cc gereden mag worden ben je denk ik echt van veel overlast en onduidelijkheid af… Ben je ook van een hoop brommerrijders af trouwens.
ZwerverRoodbaard zegt
In dit geval ben ik het toch eens met de RAI (Motorafdeling). Met je nieuwe autorijbewijs kun je zo elke auto rijden die je wilt en dat zie je ook in de statistieken. In de auto waan je je onoverwinnelijk en geeft dus lekker een dotje gas erbij.
Op de motor ben je je er zeker wel van bewust dat de enigste kreukelzone je gezicht is!
the-budel-guy zegt
ONZIN moet je zekker ook nog een apart exame halen als je de zwaarste motoren wil rijden kost zeker ook weer 750 pleuro zo lang ze maar geld verdienen he.
RenesisHP zegt
Vaag foutje ontdekt. Drie keer F5en om “plaats reactie” te zien. Daarbij kon ik weer inloggen(volgens de pagina) terwijl ik ingelogd sta(wat ook duidelijk werd toen ik op login klikte en mijn nick zag staan). :?
Met 25kW rij je gewoon op een brommer.
Ergens begrijp ik de tussenstap ook wel.
Van 25kW naar 100+kW is namelijk een hele grote stap.
Bij auto’s zou dit ook niet geheel kwaad kunnen. ;)
Alwood zegt
of je laat gewoon iedereen lessen op een R1? of gixxer ofzo, leren de heren brommeraars zich meteen te beheersen, vanaf het begin.
RenesisHP zegt
@Alwood:
Vele verkeersdoden zijn een oplossing voor het fileprobleem maar zorgen er ook voor dat wij meer belasting moeten betalen. ;)
floryn zegt
Gatverdamme Ricardo. De foto is echt vies.
Een leeftijd instellen voor je weer een zwaardere motor mag rijden kan ik nog begrijpen, maar het is niet nodig om opnieuw een rijbewijs te halen. Je gaat dan opnieuw de zelfde regels leren? Nee voertuigbeheersing kan niemand je aanleren, dat moet je zelf doen.
En wat betreft de auto’s. Niemand heeft les in een lelijke eend. En de meeste ooms met Porsche’s lenen die pas uit aan hun neef als ze heel zeker weten dat deze persoon er verantwoordelijk mee om kan gaan. Een onzinverhaal dus.
Laten we de rijinstructeurs alsjeblieft niet nog meer geld gaan toeschuiven door onzinnige lessen. Geef dat geld liever uit aan brandstof en ga zelf leren wat je met je voertuig kan….
RenesisHP zegt
@floryn:
Je verhaal over voertuigbeheersing klopt niet. Dat kun je wel aanleren(denk aan rijvaardigheidstraining). Talent helpt echter een hoop.
Mijn standpunt over auto’s is simpel. Boven een X aantal PK’s per ton mag er van mij een rijvaardigheidstraining bij. Dat rijd zo verschrikkelijk anders dan de meeste mensen vermoeden.
floryn zegt
@RenesisHP:
Nederlanders houden van betuttelen. Waarom moet alles wettelijk geregeld worden. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Alles wettelijk regelen kost de belastingbetaler handen vol geld en het is maar de vraag of het iets oplevert.
Hoe veel mensen hebben nou een auto met meer dan 300PK? En hoe veel mensen van die groep zijn geen liefhebbers? Erg weinig denk ik. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als evolutie. Er zijn altijd ensen die domme dingen doen. Moeten we die altijd tegen zichzelf beschermen? Nee. Domme mensen gaan eerder dood, dat is maar goed ook. Anders werden we alleen maar dommer en als ik om mee heen kijk op in een winkelstraat in een gemiddelde Nederlandse stad ben ik al niet bijster onder de indruk…
En natuurlijk zijn rijvaardigheidstrainingen leuk en kun je er veel leren, maar mensen die het niet willen leren gaan het niet leren en mensen die het willen leren betalen het zelf wel of oefenen in de polder. Nogmaals je hoeft niet overal een wet voor te maken!
RenesisHP zegt
@floryn:
Het gaat mij niet om de eigen veiligheid. Het gaat mij om andermans veiligheid.
Als iemand onvoldoende voertuigcontrole heeft is hij/zij een gevaar voor alles en iedereen om zich heen.
Ik ben totaal niet van het betuttelen. Ik ben echter wel realistisch.
Er zijn talloze voorbeelden te vinden waarbij onervaren mensen met te snelle speeltjes anderen van het leven beroven.
Ik ben niet zo zeer voor een ectra rijbewijs. Ik ben voor rijvaardigheidstraining.
Het is een godsgruwelijk schandaal dat men in Nederland een godsvermogen kwijt is om een gebrekkige rijopleiding te doen. Bij een rijbewijs leert men onvoldoende over rijtuigbeheersing. Noodgevallentraining kennen ze al helemaal niet.
Als je ziet wat een positieve impact een (anti)slipcursus al kan hebben begrijp je misschien wat ik bedoel.
Bij snelle auto’s is dit noodzakelijker. Daarbij is gebleken dat geld geen garantie voor rijvaardigheid of liefhebberij is.
Jadda zegt
Dit heeft dus totaal geen zin hè… En ik heb geen zin om uit te leggen waarom. Jeetje waarom snappen mensen zulke triviale zaken niet? Ich bin Übermensch!
MDA zegt
In veel europese landen mag iedereen met een B rijbewijs zo op een 125cc stappen. Ik vraag me af of dat voor NL ook zo wordt. Ik ben namelijk bang dat het de bedoeling is om meer regeltjes te scheppen, en meer betaalde examens, dan om echt dingen op europees niveau gelijk te trekken…
8C_Competizione zegt
Tuurlijk is de risicofactor hoger onder de 24(beginnende bestuurder), maar volgensmij ligt de gemiddelde leeftijd van het aantal dodelijke ongelukken niet onder de 24 maar eerder hoger… Google maar eens “dodelijk ongeluk motor”, op de eerste 2 pagina´s kwam ik maar 2 jonge bestuurders tegen en de rest was in de 30, 40 en zelfs 1 van 52… Niet dat ik er op tegen ben, want er zijn er genoeg die na het behalen van hun zware rijbewijs een 1000cc kopen en een gevaar voor andere bestuurders zijn omdat ze zo snel veeel te hard rijden, maar volgens mij is het gewoon om meer geld te kunnen vangen?!
RenesisHP zegt
@8C_Competizione:
Die discussie over snelheid laat ik achterwege.
Deze mafketel hangt 70% van de tijd in de limiter(299km/u) maar heeft wel een onwijze motorbeheersing.
Bij normale snelheden zijn dit type rijders uitzonderlijk veilig.
8C_Competizione zegt
@RenesisHP: Je hebt het nu over een ervaren motorrijder en geen rookie. Ik had het over beginnende bestuurders en daar gaat dit topic ook over…Die hebben die ervaring nog niet laat staan de beheersing met die snelheden.
L-Fred zegt
@RenesisHP: ik word een beetje moe van dit soort opmerkingen. Alsof iedere motorrijden op deze manier rijdt? Als we dan toch naar het verschil gaan kijken tussen autorijdens en motorrijders, weet jij ook, dat er veel vaker autorijders ongelukken maken. Ook procentueel!
RenesisHP zegt
@L-Fred:
Lees nu eens begrijpend. Ik gaf een extreem voorbeeld aan waarin een complete mafketel laat zien dat het mogelijk is om op een relatief veilige manier hard te rijden.
Het filmpje laat een onwijs overzicht en gevoel voor controle zien.
Toch zie je het regelmatig bijna fout gaan. Voor de gemiddelde bestuurder had dat ritje de laatste geweest.
Mijn punt blijft dus gewoon staan(vermoeiend hè?). Rijvaardigheidstraining kan voor niemand kwaad. Zeker niet zodra het om echt snel speelgoed gaat.
Edge zegt
2013 pas? Dat is goed nieuws! Ik heb laatst ergens gelezen dat het vanaf 1 januari 2012 zou gelden. Ik word zelf in december 2011 18 en ga dan in januari 2012 lessen nemen, waardoor ik dus bij de eerste lichting van de nieuwe indeling zou horen.
Alcantara zegt
Dan wacht ik wel tot m’n 24ste, want ik wil per sé een Hayabusa kopen en geen 2de rangs motor.
Tonnie zegt
Dit betekent dus ook scooteren vanaf je 18e tot 125cc, vanaf je 21e die medium shit dus… Nouja gelukkig kan ik nog net voor die nieuwe regeling m’n A-rijbewijs halen=)
lincoln zegt
only in NL ..
btw .. wie gaat er dan uberhaupt een motorrijbewijs halen ??
je koopt een motor en gaat rijden ..
hoe moeilijk kan dat zijn dan ??
Sjaak zegt
@lincoln:
Only in the EU, zul je bedoelen. Stumpert.
RenesisHP zegt
Reactie moet nog goedgekeurd worden??
Wat was het nut van inloggen ook alweer? ;)
Daarbij werkt het een en ander schijnbaar nog niet helemaal lekker of op een andere manier. :?
Help?
Hanico zegt
Volgens mij is het slimmer dat iedereen die een motorrijbewijs haalt de eerst een periode van bijvoorbeeld 2 jaar op een normale motor moet rijden om ervaring op te doen. Om na die periode en misschien een extra cursus op een zwaarder motor te mogen stappen.
Bumer zegt
Sexy foto hoowr.
realhustler zegt
Niet om het geld, maar ik ben wel voor een tussentijdse toets voor alle rijbewijzen !!
Gewoon laagdrempelig iedere 5 jaar een kort examen, stukje theorie en praktijk. Zak je, dan heb je een half jaar om het op te poetsen en alsnog te halen, zoiets.
Regels veranderen, mensen leren zich verkeerde dingen aan, bv een heftruck certificaat is ook maar 5 jaar geldig !! En die gaan geeneens 20 km/h
realhustler zegt
btw, een echt snelle motor kost 10-15000 euro nieuw. Voor 1000 euro heb je een tweedehands motor die bijna 300 haalt (bv een cbr1000f of zo)
Een echt snelle auto kost veel meer, om aan te schaffen maar ook in variabele en vaste kosten.
Dus een beetje een drempel op te snelle motoren is noodzakelijker dan eentje op supersnelle auto’s
pomoek zegt
Dat automobilisten slechts een keer getoetst worden en pas weer als ze 75(?) zijn is inderdaad niet in orde. Dat autorijden gevaarlijker is dan motorrijden zoals die RAI-knakker beweert is schandalig. Zie de website van SWOV: “Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto’s; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.”. Kortom, motorrijden is gevaarlijker dan autorijden. Van diezelfde site de info dat veel ongelukken worden veroorzaakt doordat een automobilist geen voorrang heeft verleend. Daarnaast klopt het dat de meeste slachtoffers vallen in de categorie 35+. Je kunt je dus inderdaad afvragen wat het nut is van de genoemde maatregel, ik zie meer in een nog betere rijopleiding gericht op anticiperend rijden, betere verlichting op motorfietsen, en het verplicht stellen van het dragen van beschermende kleding.
Ra1kkoneN zegt
En wat als je je rijbewijs volgend jaar haalt voor grote motoren zonder enige ervaring? Dan moet je het een paar jaar later nog een keer doen, of wordt hij dan omgezet naar categorie 3 in 2013?
NicoLauda zegt
Nou, even vaart maken met lessen dan.
Ben bijna 23, en heb geen zin in extra examens.
marco0ow zegt
Wou over een tijdje me motorrijbewijs gaan halen maar dat mot ik nou maar eerer gaan doen! Anders mot ik 5 jaar wachten tot ik pas op en normale motor mag stappe
pizzakoerier zegt
op zich een regel die te begrijpen is, maar laat ze dan in godsnaam gewoon tot 125cc op autorijbewijs zetten!!
timberleek zegt
Wat een onzin.
inderdaad kun je nu al alles rijden met B, zonder problemen. maar bij motoren zou het anders zijn?
je mag ook zo uit je lesauto in een f430 stappen. Geen enkel probleem.
Maar dit zou niet mogen? heel vaag.
En dan moet je zeker telkens een vermogen betalen om een categorie te stijgen. Zo ongeveer als bij aanhangerrijbewijs. 1 dag lessen en meteen examen, hup paar honderd euro neertellen. voor 1 dag!!!!. Vieze uitzuigers zijn het gewoon.
en dan gaan ze het ook aangeven op je rijbewijs zeker, zodat je elke keer een nieuwe kan gaan kopen voor 50 euro (als het tegen die tijd niet veel meer is).
Gaat gewoon helemaal nergens over, allemaal weer lekker burgertje pesten met nutteloze lompe regelgevingen (zoals ze de laatste tijd heel goed mee bezig zijn)
spykerboy zegt
wat een gezeik, is toch je eigen veiligheid? ik wou juist met me 21e al een ninja rijden :( is makkelijker dan een auto naar school met die files, maar minder dan dat wil k niet vind ik voor lozers… moet ik gvd nog langer w8e door die kut eu/overheid regels.. :@
spykerboy zegt
nou hoop ik alleen niet dat ze ook gaan zeiken over autos dat je niet meer dan zoveel CC mag rijden… want dan word het al helemaal saai leven totdat je het wel mag…
Hupke zegt
Het motorrijbewijs was goed zoals het was, gewoon afblijven!
Ik ken op zich wel wat mensen die zich dood gereden hebben ermee, maar dat je pas vanaf 24 op iets heel zwaars mag kruipenb is bull-shit.
Iemand die veel kilometers aflegt, paktweg een 40000 per jaar op z’n motor en die 21 of 22 is die kan best naar iets zwaarders overstappen. Iemand die alleen met z’n motor rond de kerk rijd en 24 is (die zal perfect door het examen door raken) is er toch niet bekwaam voor.
Daarbij waarom telkens opnieuw dat examen, dat is pure geldklopperij.
(nu afgelegde kilometers zijn dan weer niet te bewijzen)
Toch dat men 18 jarige beschermt tot daartoe, maar vanaf 21 is het toch echt wel je eigenschuld, gewoon toelaten.
Of anders het op wagens ook toepassen. Hoe vaak dat ik niet hoor (of zie) dat iemand met een mosler of een ferrari (zelfs een oude M3) die niet onder controlle kan houden (bij de mosler altijd bij de porsche als ze willen stoefen) en die dingen zijn echt gevaarlijk.
Want met een snelle motor ga je niet om de kerk rijden, maar trek je de ardennen of de eifel in. Met een sportwagen rijd je ook snel om de kerk.
Ik vind wel dat moest er een snelle dingen rijbewijs komen, dat er dan ook voordelen aan vast moeten hangen.
Niet dat al die extra rijbewijzen weeral maar een manier zijn om wat regeltjes bij te maken, en om geld uit de mensen hun zakken te slaan.
Ra1kkoneN zegt
@Hupke: Ik rij ook in een redelijk snelle auto en ben 20. Heb er meer dan 30.000 kilometer in gereden dit jaar en heb nog niet in een situatie gezeten dat ik geen controle meer had over de auto. Het ligt gewoon aan je zelfcontrole, als je dat niet hebt moet je er sowieso niet aan beginnen. Als je jezelf niet kent en je grenzen niet kent, moet je jezelf afvragen of je er überhaupt klaar voor bent. Daarom vind ik dit motorrijbewijs ook onzin, laat mensen zelf kiezen of ze er klaar voor zijn of niet.
Hupke zegt
@Ra1kkoneN:
Ik weet niet wat jij met redelijk snel bedoelt. Maar waarschijnlijk behoor je niet tot de mensen die ik bedoel.
Ik woon nogal vlak aan het circuit van Zolder.
Hier wonen een aantal mensen met iets “leukere” wagentjes, en vooral komen er al eens op bezoek die al dan niet op het circuit komen maar al wel zeker op de weg rijden alsof ze erop zitten.
Ik heb al moslers gezien die 2 keer in 1 straat achterste voren stonden (baan was nieteens echt nat), verschildende porschen zien slippen (achterstevoren), een oude escort op 2 wielen en naderhand overkop zien gaan zonder iets te raken,…
(ook op de autosnelweg maar dat was in het luikse een supercar toen ik met de moto vlot aan het doorijden was me voorbij zien vliegen, een kwartier later lag er puin en iets wat lang nietmeer leek op een grijze noble of mosler en een kereltje van een jaar of 20 erlangst een telefoontje aan het maken, hulp had hij niet nodig, hij had niets)
Ik zie genoeg ongevallen, het zou op zich geen slecht idee zijn van ene hoger rijbewijs in te stellen voor snellere wagens, maar dan ook met voordelen eraan vast. Zoals bij goed weer als het niet druk ik sneller mogen rijden op de snelwegen (of op de 3 rijvaksbanen) ofzo.
Ra1kkoneN zegt
@Hupke: Het zou best kunnen dat ik er niet tussen hoor met mijn auto. Het punt is alleen dat als je geen zelfbeheersing hebt je met een nieuw rijbewijs alsnog als een idioot kan rijden en dezelfde ongelukken veroorzaken. Rijden leer je door het te doen niet door rijlessen (dat is slechts de basis). Het enige wat ik wel verplicht zou willen zien is een cursus waarbij je leert alles uit de auto te halen. Dan weet je wat je auto kan en weet je hoe ver je kunt gaan.
Smulders zegt
Het lijkt me een beter idee om niet aan de 25kw vast te klampen, maar ook te kijken naar PK/Kilo verhouding. Ik rij een motor die er 6 tellen over doet om naar de honderd te gaan, met een top van 175km/h. Totaal niet snel, een prima motor om op te beginnen. Maar hij heeft wel 45kw, en is daarom een directe no-go voor de lichte categorie.
En door dat hij meer dan 750cc heeft, ook nog eens amper te verzekeren voor iemand onder de 24. Vreemde regeling als je het mij vraagt!
Alwood zegt
los van het feit of dit een terechte regel is kan een snelle motor natuurlijk veel harder dan een doorsnee snelle auto. Acceleratietijden van die motoren liggen allemaal onder de 4 seconden, zelfs voor 3k euro heb je al een 3s motor op de stoep.
De snelheden zijn véél hoger en over het algemeen nodigt een motor meer uit tot doorrijden.
Aan de andere kant zou een extra cursus voor mensen die een snelle auto willen ook prima op zijn plaats zijn. Weinig zullen weten waar ze op moeten letten bij hele hoge snelheden.
henk zegt
motorrijden is gevaarlijker dan autorijden maar die extra examens zijn onzin. Ik heb bij het lessen voor mijn motorrijbewijs op een 25kw en motor op vol vermogen gereden. Enige verschil is dat de motor op vol vermogen boven de 6000 toeren harder doorging. Laat je daar toevallig bij het lessen/examen doen uberhaupt niet komen en op straat kom ik daar nog steeds niet vaak.
Het lijkt mij nuttiger om mensen verplicht een circuit dag/cursusje te laten doen met hun motor, dan leer je tenminste echt met je motor om gaan en als ie je dan verrast heb je een grintbak.
Waarom we trouwens verschillende rijbewijzen voor motoren moeten hebben en niet voor auto’s snap ik overigens ook niet, een beginnende bestuurder met een golf gti/audi a3 maakt ook meer/ernstigere brokken dan een beginnende bestuurder met een fiat panda…
tijd voor een stel ministers met verstand van zaken en die niet lukraak maar wat roepen.
Jr zegt
Over dat 23/24 maak ik me niet druk, maar over het zinloze geldgezever wel. Het CBR zal het net als met het bromfiets praktijk examen wel weer achterlijk duur maken.
Fenrir zegt
Aldejus. Pure discriminatie. Boven de 21 moet het gezeur over leeftijd toch echt afgelopen zijn. Dan ben je toch echt volwassen en zie je de consequenties van je acties toch wel in. Doe je dat dan nog niet dan doe je dat nooit.
T-Mon zegt
Waarom zeggen ze niet gewoon dat ze geen brommers en motors meer op de weg willen hebben? Bij brommers bijvoorbeeld: praktijk examen is goed, maar hoeveel 16 jarigen hebben geld voor 1500 euro certificaat en dan nog eens 2000 euro brommer? weinig. Resultaat: minder brommers. Hoeveel mensen hebben zin in 3x betalen (waarschijnlijk vele 100-en euros)voordat je je motor naar keus mag rijden? Weinig. Resultaat: minder motors -> meer auto’s. Ka-ching
J. Meloen zegt
Een 200+ pk auto is voor de meeste mensen onder de 21 te duur om te betalen, terwijl een 150+pk motor spotgoedkoop.
Daarbij is een motor stukken lastiger om onder controle te houden dan een auto en als je dan eenmaal op je smoel gaat heb je geen gordels, kreukelzone’s, abs, airbags tractioncontrol,etc.. (niet op de betaalbare motoren op je 21ste iig).
Wat mij betreft een goede regel!
Thijs zegt
Goeie regel…..
Elke beginnende bestuurder wil ‘even stoer’ tegen z’n vrienden. En motoren zijn qua prijs/snelheid verhouding goedkoper dan auto’s.
Aldus een cruiser-eigenaar.
Off topic:
Een ‘Hayabusa’ is toch alleen leuk voor rechtdoor. Na je eerste bocht wil je ‘m al bij het grof vuil zetten.
XytraS zegt
Regel zou uiteraard in wezen (ik zeg in wezen, want in realiteit kost zoiets je handenvol geld) ook voor auto’s moten opgaan.
De redenering van J.Meloen houdt geen steek, want als je op dat elan verder gaat kan je ook zeggen dat je discrimineert (dus rijken zouden wel direct naar een Porsche kunnen over stappen) en dat bij een ongeval met een auto je kans hebt op meer ravage en doden dan bij een motor (die meestal zelf het loodje legt).
Ik heb mijn rijbewijs nog in 1x gehaald (direct voor zwaarste categorie :p) en bij de auto ben ik over gestapt van een 44pk zware (nu ja :p) Citroën ax naar een 120pk zware saxo, ook wel even een verschil, maar bon, ik heb het overleefd lol.
tarquesh zegt
De strengere eisen zijn prima want motorrijders zijn een kwetsbare groep in het verkeer.