Ondanks alle terugroepacties, negatieve publiciteit en andere tegenslagen is Toyota nog steeds het meest waardevolle automerk ter wereld. Volgens het jaarlijkse onderzoek van merkenbureau Interbrand is het Japanse merk namelijk ruim $26 miljard waard. Op plaats 2 en 3 vinden we Mercedes ($25 miljard) en BMW ($22 miljard). En hoe doet dat andere premium merk het dan?
Volgens de rekenmethode van Interbrand is het merk uit Ingolstadt ‘slechts’ zo’n $5,5 miljard waard. Overigens is Toyota wel een van de grootste dalers in het overzicht van 100 meest waardevolle merken ter wereld. De waarde van Toyota is ten opzichte van vorig jaar maar liefst 15% gedaald, alleen Harley-Davidson daalde nog harder (-24%). De totale lijst van 100 merken kan je hier bekijken en hieronder kan je de lijst met 10 automerken vinden die erin staan. Tussen haakjes de verandering tov vorig jaar.
1 Toyota $26,192 miljard (-16%)
2 Mercedes $25,179 miljard (6%)
3 BMW $22,322 miljard (3%)
4 Honda $18,506 miljard (4%)
5 Ford $7,195 miljard (3%)
6 VW $6,892 miljard (6%)
7 Audi $5,461 miljard (9%)
8 Hyundai $5,033 miljard (9%)
9 Porsche $4,404 miljard (4%)
10 Ferrari $3,562 miljard (1%)
Op onderstaande afbeelding kan je (ongeveer) zien hoe merkenbureau Interbrand tot de verschillende waarderingen is gekomen. En echte freaks kunnen het HIER en HIER precies nalezen.
Uiteraard is een lijst zoals deze niet zaligmakend, want eerder dit jaar beweerde marktonderzoeksbureau Millward Brown nog dat BMW een stuk waardevoller was dan Toyota. Het resultaat blijf natuurlijk afhankelijk van welke methode je gebruikt, maar leuk om te zien is het wel altijd.
FeRaRi zegt
Fiat??
MDV zegt
Toyota, klasse!!
RND zegt
lol van onze jaar omzet kan je ferrari kopen:D
robbie zegt
@RND: ik denk dat als je Ferrari wil kopen je wel iets meer geld mee moet nemen ;)
philippe zegt
Zijn dit alleen merken die in de VS verdeeld worden?
audiracer zegt
Omzet ja, daar gaat nog van alles vanaf.
pizzakoerier zegt
Honda een paar plekken boven VW? Ik kan het bijna niet geloven…
mb man zegt
Daar kunnen die grootsmoelen van audi het mee doen.
R.Kuiper zegt
Toyota zo mag ik het horen !
AMGknul zegt
mercedes nog best netjes
G-Ammo zegt
Nuff said :D
Toyota FTW
PeugeotGTI zegt
Victor Muller moet nog even doorsparen
bmw7 zegt
Hyundai boven porche ferrari, volgens mij zit het in stijgende lijn
asas zegt
haha audiracer heeft ook wat geleerd in groep 8!
reinz75 zegt
er is geen ander premium sufferd! only wannabee s
AudiQuatro zegt
leuk overzicht. Overigens kan je Audi, VW, en Porsche natuurlijk bij elkaar optellen. VAG is ook eigenaar van diverse truck merken. Daardoor zijn ze de eigenlijke nummer 2. Maar eigenlijk is een klein exclusief merk dat op zich zelf staat natuurlijk veel leuker! Goed bezig Victor!
Punk zegt
HAHA check Audi dan! en nog komen ze stoer doen!
reinz75 zegt
erg stil uit de audi hoek! hehe
Bart_V zegt
@reinz75: ja vind ik niet gek, de ECHTE (waaronder ik) toyota rijden blijft zijn merk trouw
toyota heeft niet voor niets 35 miljoen corolla’s gebouwd
(waaronder ik)
en toch zie je ze niet op elke straat hoe eentje staan
reinz75 zegt
zelfs tellen is moeilijk 3x vag is +/- 15 goed voor een 5 e plek (porsche onwaardig maarja.. )
Jipp zegt
@reinz75: tel seat, lambo, bugatti, bentley, skoda, man (scania geloof ik ook) er bij op en dan zit je er toch wel boven.
Jipp zegt
zulke lijstjes zijn heel leuk, maar klopt niet echt, ferrari kan nooit zo weinig waard zijn, evenals audi, normaliter zal dit veel dichter bij elkaar zitten. Daarbij zouden merken als Rolls Royce, Bentley en maserarti minstens in de top 10 moeten staan, ten koste van de aziaten naar mijn inziens.
Niet echt een representatief, zeker als je bedenkt dat je merken bij elkaar moet optellen, dan worden de lijstjes leuker, en zal toyota niet bovenaan paraderen.
robbie zegt
@Jipp: weet je waarom Ferrari zoveel waard is? Niet omdat ze meer (of betere) auto’s verkopen dan die andere merken. Ferrari is zoveel geld waard om het een MERK is. Oftewel: er hangt een complete marketing & branding machine omheen.
Ferrari haalt het grootste deel van hun omzet uit randzaken zoals petjes, schaalmodelen en andere rotzooi. Er zijn niet voor niks tientallen speciale Ferrari winkels op de wereld en er komt een compleet Ferrari pretpark. Dat zijn allemaal zaken die de waarde van je MERK (en dus niet perse je bedrijf) opkrikken.
De merken die jij noemt doen dan veeeeel minder…
Jipp zegt
@robbie: Ik wist waar ik het over had ja, daar had ik niet een iets andere uitleg nodig, maar legde het misschien verkeerd uit.
w0o0dy zegt
Aan het plaatje te zien is het nogal mumbo-jumbo rekenarij… ik geef in ieder geval geen cent voor die berekening. ALs je Toyot daadwerkelijk zou willen kopen dan denk ik dat je heel wat meer mee moet nemen.. Recente schatting (met duidelijk beter onderbouwde berekening): 210 Miljard Dollar!
robbie zegt
@w0o0dy: het gaat om de MERKWAARDE… niet om de prijs die je moet betalen om het bedrijf te kopen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Anders had ik wel geschreven: Toyota is meest waardevolle autobedrijf ter wereld.
Brammer zegt
@robbie: Misschien is “Toyota is de meest waardevolle automerknaam ter wereld” nog iets duidelijker ? ;)
robbie zegt
@Brammer: of mensen nemen eens de moeite om iets goed te lezen…
w0o0dy zegt
@robbie: merkwaarde, right daarom gebruiken ze de Operating profit – taxes en WACC en NOPAT, puur financiële gegevens.
robbie zegt
@w0o0dy: als je goed leest zie je dat er ook nog veel meer zaken worden meegenomen in de berekening. De omvang/winstgevendheid van een merk is uiteraard een van de elementen die wordt meegenomen om de grootte/waarde van een merk vast te stellen. Een bedrijf dat zo goed als failliet is, maar wel heel erg bekend staat natuurlijk een stuk zwakker.
@Jipp, merken als Maserati, Rolls-Royce en Bentley zijn bij lange na niet zo sterk/groot als Toyota, Honda of zelfs Hyundai. Die andere bedrijven zijn veel groter en veel bekender.
Punk zegt
Het gaat hier om één MERK en niet een bedrijf! Harde diss tegen VAG fans!
Punk zegt
Kom maaar op ur welcome!!!
Northwestern zegt
Hadden ze niet gewoon de bedrijven kunnen nemen waar de merken onder vallen? Zoals Volkswagen AG, PSA, Fiat S.p.A, Renault SA enz. Die zijn namelijk in zijn geheel veel meer waard.
robbie zegt
@Northwestern: ik zeg het nog 1x… Het gaat niet om de waarde van de bedrijven, maar om de waarde van de merken. Oftewel een “marketing” verhaal. Dan begrijp je plotseling ook waarom het ‘merk’ Audi niet zoveel waard is. Audi is relatief jong en wordt nog lang niet door iedereen al premium of waardevol gezien. En dat zie je terug in deze waardering.
Northwestern zegt
@robbie: Ahh ok. Maar het lijkt me dan wel heel subjectief, want waaraan kan je het meten? En waaraan binden ze die bedragen?
robbie zegt
@Northwestern: naar de meetmethode wordt uitgebreid gelinkt in het artikel… Is het nou echt zo moeilijk om een artikel goed te lezen? Speciaal voor jou hieronder nogmaals de linkjes:
http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-methodology/Overview.aspx
http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-methodology/Brand-Strength.aspx
Northwestern zegt
@robbie: mijn excuses, zat het te lezen op mn telefoon, die geeft af en toe geen links door, en zie ik ze dus niet.
BmwMPower zegt
LOL @ Audi.
Boeren.
johan zegt
wat mij altijd verbaasd op autoblog en andere websites gerelateerd autonieuws.
is dat bezoekers verbaasd zijn als een honda boven europese merken staat….sorry maar ga je dan eens verdiepen in autoland buiten onze kikkerlandgrenzen.
VW stelt in verhouding dan niet zoveel voor…een Honda is in andere werelddelen echt een grote speler en nog zelfstandig ook. veel modellen zijn hier nog geeneens verkrijgbaar omdat men toch wel weet dat wij graag liever net als de buren in een opel of vw stappen.
zonde die bekrompen gedachten, want alle leuke autos gaan daardoor aan onze neus vorobij….waar zijn nog de leuke japanse 6-cylinders…neem nu dichterbij huis…zelfs de franse of italiaanse autos zijn al weg.
Pallas zegt
Mooiste Toyota ooit:
En vooruit, de mooiste Audi:
Who gifs a shit about merkwaarde?
Lan_Evo zegt
Zit wel een groot verschil tussen de Top 4 en de rest, dat zijn natuurlijk ook wel de grootste spelers wereldwijd (en niet meer beperkt tot bepaalde markten), plus BMW en Mercedes zijn sowieso gewoon heel sterk qua merkwaarde (premium lol).
Ook wel weer heel komisch hoe iedereen dingen verzint om zijn/haar merk er toch maar beter uit te laten komen terwijl ze dus kennelijk dan geeneens weten wat merkwaarde inhoudt.
Dimitri zegt
Leuk om te zijn dat ons kleine kikkerlandje toch met 3 merken in de top 100 staat. (Philips, Shell & Heineken).
Doen we toch een stuk beter dan de (grotere) omliggende buurlanden.
Dimitri zegt
zijn = zien.
Tis al laat.
cyanino zegt
@ robbie
robbie je bent geduldig,dat is echt nice van je.andere mensen zouden het allang hebben opgegeven hebben om deze domoren(vooral jipp) te antwoorden.
maar ok erg bedankt voor artikel.werk ze
duckje zegt
dit is een rechtvaardige top 10
lambo4all zegt
haha, hoe grappig! ford/audi/VW zijn minder waard kan Kelloggs! =P
de sjonnies zegt
’t is allemaal wel te begrijpen, je ziet die Toyo’s overal ter wereld, in alle uithoeken van deze planeet zie je altijd wel een Toyo pick-up.
Mercedes natuurlijk omdat het merk een brok prestige vertegenwoordigt en ook een belangrijke lijn aan bedrijfs cq vrachtwagens levert, wereldwijd dus.
toyotaprius zegt
Ik word gewaardeerd…..
Benz.. zegt
Prima rijtje, al had ik zelf gedacht dat Audi meer waard was dan dat ik hier lees..
Maargoed, Audi premium? Tuurlijk niet.
Tommy2 zegt
Als je alles bij elkaar opteld wordt het toch weer een één-tweetje voor Toyota en VAG.
marijn zegt
@ Punk
Waarom heb ik in de tijd dat ik autoblog bezoek nog nooit een reactie van je gezien die niet gaat over hoe geweldig bmw wel niet is en hoe slecht audi is?
tarquesh zegt
ohhhh, Honda is veel waard zeg. ohhhh.
VW valt me wat tegen, maar 6.8 miljard is ook erg goed.
Van Benz had ik het niet verwacht stek 2.
Deze lijst bevalt me goed omdat de top 4 de echte kwaliteitsmerken zijn wat met de realiteit en mijn realiteit perfect overeenstemt.
De volgende auto wordt voor mij een C klasse!
tarquesh zegt
Even de top 100 ook doorgenomen.
En Kellogs is meer waar dan VW/ford/audi. Dat zo’n pak cornflakes meer waard is is bizar. Zelfs Coca cola, bizar.
audiman zegt
Sjonge jonge wat hebben de meeste van jullie toch wat te klagen op audi,ja wel jammer he dat je een audi niet kunt betalen.
Mensen dit zijn stomme cijfers,als je dit gelooft ben je echt heel erg stom.
ik rij ook audi en wel een a6,maar ik wil nooit wat anders weer.
lincoln zegt
@audiman:
zo .. jij bent echt de minst coole knakker ooit ..