Genoeg gepraat, gedroomd en gezeten. Sinds jaren is Le Mans het territorium van TDI’s en HDI’s geworden. Traktoren met een saaie soundtrack die de beleving uit het racen halen. Hard gaan ze wel, niet hard genoeg als het aan Aston Martin ligt. Zij zijn vastberaden in 2011 de titel naar Groot Brittanië te halen. Het gereedschap: een volledig nieuwe, eerlijke, krijsende, ongeblazen, benzine V12 V8. Als je wint, win dan in stijl.
Eén belangrijke voorwaarde voor Aston Martin is het terugbrengen van de balans in het LMP1-veld. Benzine en diesel racers moeten zich weer met elkaar kunnen meten. De Automobile Club De L’Ouest (ACO) heeft aangegeven dat dit voor 24u race van 2011 gaat gebeuren. Dus Aston Martin is aan het werk geslagen.
De Britten willen het niet halfslap aanpakken dit seizoen. Alles wordt uit de kast getrokken om Audi en Peugeot klein te krijgen. Er wordt een volledig nieuwe, open auto ontwikkeld. Zelfs het chassis maken ze dit keer zelf. Dat wordt het eerste specifiek voor een racewagen gebouwd Aston Martin chassis in 50 jaar! Ze erkennen dat ze het budget van de Duitsers niet hebben, maar zien absoluut kans om te slagen. Racen zit Aston Martin in het bloed, getuige de overwinningen in het GT-klassement.
De eerste test-exemplaren moeten begin 2011 rijden. In totaal wil Aston Martin 6 chassis bouwen, wederom is Gulf de grootste sponsor. Mocht het Aston Martin lukken, dan wordt dit de tweede over-all Le Mans overwinning ooit. De laatste overwinning was in 1959 met een DBR1 en Roy Salvadori en Carroll Shelby achter het stuur.
NLBUURMAN zegt
mooi zo, worden de LMS toch nog leuk om naar te gaan kijken, en te luisteren
Guust Flater zegt
Go Aston Martin.
sven2 zegt
Ik blijf Peugeot steunen, hoewel ze het zeker moeilijk gaan krijgen met dit monster!
KUYL zegt
Koningsklasse van Le mans is al jaren ruk, dit is misschien wel een lichtpuntje maar meer niet.
Laatste tijdperk dat echt de moeite waard was, reden de CLK-GTR, 911 GT1, Mclaren F1 etc.
Zoals groep C word het helaas nooit meer, pink nog een traantje weg.
sean zegt
Mooie nummer 007
KUYL zegt
Groep c was natuurlijk nog wel weer stukje eerder als de wagens die ik net noemde.
Jippie zegt
Het wordt steeds stiller op Le Mans met al die dieseltjes en binnenkort ook nog elektrieke autootjes. Maar hopen dat Aston Martin ze allemaal compleet zoek rijdt.
pedro zegt
dat ze die audis maar afmaken !
ik blij peugeot ook steunen
maar die austin martin mag er ook wel zijn .
JanJansen zegt
@pedro:
austin martin
*proest*
Seroo zegt
@pedro: Zeg Pedro, ga jij eens in een hoekje zitten huilen! De correcte schrijfwijze staat zelfs nog in de titel van het artikel en is zo’n 27 keer te zien op de pagina.
pedro zegt
@Seroo: och man wat kan mij dat nu schelen ?
Wild2Mild zegt
Jemig dat ziet er mooi uit.
C6_R zegt
Gelijktrekken van de diezels en benzine wagens wordt al een aantal jaar geprobeerd, zonder succes.
Aan de andere kant is het verschil tussen de grote fabrieksteams van Peugeot en Audi t.o.v. de rest niet alleen te wijten aan de gebruikte brandstof uiteraard. Dus je kan de ACO wel vragen om de concurrent even traag te maken als jezelf, maar Aston Martin moet er zelf ook meer aan doen. Dit is hopelijk een goede stap voor ze!
Nu maar hopen dat ze binnen een paar jaar niet tot snot worden gereden door de zo mogelijk nog saaiere hybrides… Dan zou Le Mans echt helemaal dood zijn!
Stefan-Venema zegt
Laat ze aub die stink taxi’s het stront voor ogen rijden.
Kaaskabouter zegt
De reglementen schrijven toch voor dat vanaf volgend jaar alle prototypes een gesloten cockpit moeten hebben?
floryn zegt
waarom wedden op een dood paard?
lambo4all zegt
ik was vorig jaar fan van Audi, maar dit jaar ga ik toch echt voor Aston! de diesels hebben lang genoeg geruled op Le mans.
Rick-dos zegt
Samen met Prodrive zie ik dit zowaar een kans hebben….
The360box zegt
Hoorde het net op Eurosport, de 1000KM van Silverstone.
Alwood zegt
UPDATE: het gaat dus om een V8, vanaf 2011 is 8 het maximum toegestane aantal.
Sorcerer zegt
Lees ik nou goed dat diesel een nóg groter voordeel krijgt? (mits je de maximumafmetingen gebruikt)
En ze krijgen een lager maximumvermogen maar het minimumgewicht wordt in LM P2 zelfs hoger?
Waarom? …
JPM zegt
De kracht van die diesels ligt niet in de snelheid maar in de zuinigheid. Daarmee winnen ze. Leuk dat Aston harder wil gaan maar dat is een achterhaalde gedachte als je te veel brandstof verbruikt.
Stijn zegt
@ JPM
Het grote nadeel van een diesel ligt in het hoge motorgewicht. Maar dit wordt weggewerkt omdat er een minimum wagengewicht is dat makkelijk te behalen is ook met een zware motor. Als deze dan nog eens laag en centraal ligt ingebouwd heb je weinig nadelen van een diesel volgens de huidige regelgeving, terwijl normaal gezien een diesel wel nadelen dient te hebben. Er zou dus een minimum wagengewicht moeten komen zonder het motorgewicht…
KEVV zegt
Geweldig! Ik hoop echt dat Aston Martin wint volgend jaar. Alleen waarom zit Porsche of Ferrari niet in de LMP1?
JPM zegt
@ Stijn
Leuk en aardig maar de diesels zijn nog altijd een stuk zuiniger en winnen daarmee. Niets anders.
Le Mans is tegenwoordig toch niets anders dan een zuinigheidsrace met tweede rangs coureurs.
C6_R zegt
@JPM: Leuke theorie, maar het ligt niet alleen aan het brandstofverbruik. Natuurlijk is dat belangrijk, maar de diesels zijn ook gewoon VEEL sneller. Dit jaar was de snelste benzine wagen 6.969 trager dan de snelste diezelmobiel tijdens de quali’s…
Omdat diezelmotoren nog relatief nieuw zijn als racemotoren zit er ook nog veel meer groei in. Je kan ze aan het begin van het seizoen gelijk hebben aan benzine, maar in no time gaan die dingen weer 5 seconden harder dan de rest. Gooi daar nog eens een bizar budget bij voor Audi en Peugeot en tel uit je winst…
Werner zegt
Zou echt leuk zijn. Nu nog Ferrari die terugkomt in LeMans en het is top.
KUYL zegt
Simpelste verklaring dat een diesel sneller en toch zuiniger is dat er turbo`s op zitten. Even stukje van hierboven uit de comments gekopieerd.
diesel, 3.7-litre twin turbo 8 cylinders maximum instead of 5.5 litres, petrol, normally aspirated 3.4-litre 8 cylinders maximum instead of 6 litres,
Dat spreekt al voor zich natuurlijk. motor leverd meer kracht naarmate er meer lucht(zuurstof) en brandstof er door gepompt word. Turbo`s helpen hierbij. Daarnaast nog eens het feit dat een diesel relatief meer energie haalt uit een liter dan een benzine auto dat doet.
Verder natuurlijk ook nog wat dingen zoals het wagen/motorgewicht dat al aangegeven werd.
Jeroenvv zegt
Groot Brittanië? Nooit van gehoord? ;)
Ramshoek zegt
De diesels zijn inderdaad zuiniger, maar da’s precies de reden dat ze met een kleinere brandstoftank moeten racen.
Het is de bedoeling van de organisatie om de wagens evenveel ronden op een tank brandstof te laten afleggen (wat niet helemaal lukt, maar toch…). Daarnaast probeert men om de pitstops ook even lang te laten verlopen. De fuelflow bij het tanken van Diesel is reglementair lager als die bij een benzine auto, zodat de benzineauto zijn grotere tank in ongeveer hetzelfde tijdsbestek volgepompt heeft…
Ramshoek zegt
@ Kaaskabouter
Het is volgend jaar NIET verplicht om met een gesloten cockpit te rijden. Door wat recente regelwijzigingen m.b.t. de pitstops, hebben de open wagens (zoals de Audi’s) daar geen voordeeltje meer door snellere rijderswissels. Wat rest is het aerodynamisch voordeel van de gesloten wagen (Peugeot). Audi schijnt om die reden volgend jaar ook met en coupé te komen. Maar verplicht is het dus niet !
Veel teams / constructeurs zullen volgend jaar dus met een open auto aan de start komen. Al was het alleen maar omdat een open auto goedkoper is om te construeren (geen dak, geen deuren). De LMP2 categorie kent een maximum prijs voor chassis en motoren. Sommige constructeurs zeggen dat ze binnen dat maximum budget geen coupé kúnnen ontwerpen.
LMP1’s mogen natuurlijk wat meer kosten, maar aangezien sommige constructeurs op basis van hun LMP2 chassis ook een LMP1 aanbieden, zul je ook in LMP1 de nodige open auto’s zien…
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze er maar 6 bouwen, waarom staat er dan 007 op? :P