De eigenwijze knapen van Burton zijn helemaal van deze tijd geworden. Ze hebben namelijk samen met Albertronic uit Moordrecht en de opleiding HTS Autotechniek uit Arnhem een 100% elektrische versie van de Burton ontwikkeld. En volgens eigen zeggen is dat de meest duurzame sportwagen ter wereld. En dat komt natuurlijk omdat er voor de basis een oude Citroen 2CV gebruikt is.
Voor een Burton-Electric wordt een oude 2CV namelijk voor maar liefst 96% hergebruikt. De elektrische Burton heeft een 25kW motor en weegt slechts 750 kilo. De stroom is opgeslagen in 31 lichtgewicht lithium-ijzerfosfaat batterijen. Momenteel is Burton samen met onder andere de provincie Limburg op zoek naar een geschikte locatie om binnen enkele maanden 10 elektrische Burton’s te gaan bouwen.
En Burton heeft ook nog oud staatssecretaris van Financiën Willem Vermeend aangesteld als president commissaris van Burton Car Company.
Jochempie zegt
Heel leuk! Hopelijk horen we binnenkort hoe hard ie kan, hoe ver ie kan en wat het gaat kosten!
Pallas zegt
Dit is de eerste electrisch eend:
NLBUURMAN zegt
vrienden van ons hebben een burton, knalgeel, prachtig, ’t hoeft daarin niet hard, maar je hebt wel “sound” nodig, dat is denk ik ’t enige probleem hier, maar goed initiatief!
HTJ zegt
Ik las ergens anders dat de top op 120kmh ligt, weet zo niet meer waar ik dat las.
rick zegt
je kan er max 120 mee ver en hard mee rijden.
in de praktijk kan je dus, op de koffie gaan bij iemand die 60km ver woont en wanneer je verder dan 60km van het strand af woont heb je een probleem.
tja het lijkt erg leuk maar of het in de praktijk werkt……
Brum zegt
@rick:
Je kunt bij die kennis ook aan de lader, kun je alweer 240km op 1 dag rijden. Ook in het weekend is dat een afstand die veel mensen in Nederland niet afleggen. Een prima bruikbaar karretje dus, je moet je er alleen op instellen.
rick zegt
@Brum:
dat klopt maar in de praktijk duurt het opladen bij de kennis langer dan dat je er wilde blijven, niet iedereen heeft krachtstroom waardoor het opladen sneller gaat en bij het strand opladen? van utrecht naar maastricht?
het lijkt me voor dit type auto niet praktisch, wel een electrische smart voor woon werk en op je werk eventueel opladen in een parkeerkelder
Kjeld zegt
Als ik zo naar de plaatjes kijk dan is de achterkant en de bodemplaat van de 2CV nog leeg. Daar zit erg veel ruimte. Accus zullen dus in de toekomst vast beter worden geplaatst
mr.marteen zegt
120 km/h dat is toch 10 km/h harder dan de benzineversie
Bart zegt
Ik blijf het grappig vinden dat Burton zich profileert als sportwagenfabrikant, want de prestaties zijn ver te zoeken voor de normale Burtons.
Nu dus volgens mij weer, want die 25kW zijn ook niet echt waarden voor een elektrische “sportwagen”.
Wel een leuk initiatief, al is het niet echt een stadsauto maar een auto om een flink stuk mee te toeren over binnenweggetjes, dus de actieradius moet beter.
MarkieS zegt
@mr.marteen: zie de link “Burton”, op benzine max. 150 km/u.
Robbie, kun je uitleggen hoe je van een 2CV 96% hergebruikt als je de motor, de versnellingsbak, het plaatwerk, het merendeel van de ruiten etc. niet gebruikt voor deze Burton? En is “president commissaris”, dus voorzitter van de raad van commmissarissen, van een bedrijfje met naar ik aanneem maar enkele werknemers en slechts 1 commissaris bedoeld als grapje?
Desalniettemin wel de leukste elektrische “sport”wagen in het elektrische instapsegment. Het wachten is nu op een opzetstuk voor dit elektrische apparaat.
-niels- zegt
“Voor een Burton-Electric wordt een oude 2CV namelijk voor maar liefst 96% hergebruikt.”
dat is onmogelijk, als ik nu even vlug naar de auto kijk dan mis ik zoizo al de koets, het motorblok en het volledige interieur, ze mogen in hun handjes knijpen als ze 9,6% hergebruiken.
Ard zegt
@-niels-: Denk dat ze eerder bedoelen dat een Burton voor 96% uit 2CV-onderdelen bestaat…
2cv zegt
Alle overige onderdelen gaan de eendenshop in worden daar hergebruikt voor de 2CV rijders.
Alleen slechte koetsen etc gaan naar de sloop, waar ze trouwens ook weer een 2e leven krijgen als schroot voor de hoogovens (zonder schroot geen ijzer)
Geert Schoots zegt
Ik vindt het idee leuk, ik heb die mannen een keer gesproken op de RAI, ook top. Maar toen ik voor het eerst in een Burton zat was het toch wel even schrikken, zo’n ding stuurt van geen meter, geen richting aanwijzers (je armen uitsteken dus) en schakelen is ronduit dramatisch. Echt iets voor fans, maar blijkbaar niks voor mij.
Citrofiel zegt
@Geert Schoots: Anderen vinden het sturen in zo’n ding juist hartstikke leuk, knipperlichten heeft een Burton gewoon en het schakelen van een 2CV is simpelweg eigenlijk niet bedoeld voor sportief gebruik en natuurlijk al oud, dus zwaarder.
Citrofiel zegt
@Pallas: Die op CitroMobile vond ik ook wel mooi. Stekkerblokje en elektromotor in het vooronder en een grote haspel achterin. :lol:
@-niels-: Misschien worden veel van de andere onderdelen van de donor-2CV doorverkocht als ze te gebruiken zijn en omgesmolten als ze dat niet meer zijn, en zodoende meegeteld als ‘gerecycled’.
@Ard: Koets, interieur. Dat is toch al wel meer dan 4%. :?
potver7 zegt
Maarrreeehhhh, een standaard 2CV-motor is toch al behoorlijk zuinig dacht ik, dus volgens mij is een komplete revisie van zo’n motor (zodat-ie weer lekker fris loopt) een stuk milieuvriendelijker dan zo’n accupakket. En die kun je na 120 km gewoon weer volgooien…