Er is 3.5 miljoen euro beschikbaar gesteld door demissionair minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken voor het verbeteren en/of veiliger maken van elektrische auto’s. Van der Hoeven claimde meteen even de elektrische auto als Nederlandse uitvinding, aangezien in 1835 een zekere Sibrandus Stratingh volop experimenteerde met een elektrisch wagentje dat wordt beschouwd als voorloper van de elektrische auto.
De minister deed dit in Amsterdam bij de opening van het Europese hoofdkantoor van CT&T, een Koreaans bedrijf dat elektrische bussen en auto’s bouwt. Het bedrijf wil in 2011 zo’n 20.000 elektrische voertuigen voor de Europese markt bouwen, in 2013 moet dat aantal verdrievoudigd zijn. Maria vond dit schijnbaar een prima gelegenheid om het verbeteren van elektrische voertuigen te stimuleren.
Heb jij nog een ideetje over hoe je batterijen zuiniger kan maken dan kan je aanspraak maken op de 3.5 miljoen subsidie die mevrouw Van der Hoeven heeft uitgeloofd. Succes!
lambo4all zegt
wat denken ze wel? er wordt dagelijks bijna 10 miljoen aan onderzoek besteed door de auto industrie aan het verbeteren van de elektrische auto’s! dit is een schijntje!
naja je kan het ze ook niet kwalijk nemen, door die belastingen hier rijden er alleen maar 10 jaar oude peugeot’s hyundays en dat soort skelters rond, ze weten in dit land ook helemaal niks van autos!
sacha zegt
@lambo4all: LOL alleen Daimler verspijkert al zo’n 5 miljard per jaar aan research. Die 3,5 grijpstuivers gaan ons op de kaart zetten!!!
http://ar2008.daimler.com/reports/daimler/annual/2008/gb/English/308060/research-and-development.html
Arnold zegt
@sacha: als zuinige nederlanders zeker ;) :P
midasracer zegt
@lambo4all: Wat dacht je nou? Dat geld is vast bedoeld voor die omhooggevallen prins met zijn groene auto adviesbureautje, Maurits geloof ik. Ze houden allemaal elkaars handjes vast, de Oranjes en de pluchezitters. Nederland heeft al een uitstekende elektrische autoindustrie, dat waren we zeker even vergeten:
http://www.spijkstaal.nl/
Jesper zegt
Weet iemand wat demissionair minister Maria van der Hoeven privé rijdt??
Waarschijnlijk een 20 jaar oude diesel zonder roetfilter…
Zoef zegt
Heb me wel eens een systeem voorgesteld waarbij er in het wegdek, net onder het asfalt, of gelijk met het wegdek, een electrische leiding zit met inductiesysteem. In de auto zit dan een inductiespoel waarin electriciteit wordt opgewekt door de inductiestrook. Hiermee wordt de electrische motor aangedreven en een middelgrote batterij opgeladen die een autonomie van zo’n 50 km geeft op wegen zonder inductiestrook. Nou ja ik durf er niet over denken wat het zou kosten, maar ik denk wel dat het zou kunnen werken. De doorbraak in de batterijtechnologie die eh … komt er niet. Nooit. Batterijen hebben nood aan zware atomen om veel electronen te kunnen vangen, dus batterijen zullen altijd … zwaar blijven. Lees: een beperkte energieinhoud per gewicht.
V-Power zegt
@ Zoef
Om zo’n efficiente hoge inductriestroom op te wekken moet er nog wel wat veranderen lijkt me. En even met de auto naar het buitenland? Waar geen leidingen liggen?
Gewoon waterstof invoeren! :)
@ OT: Besteed die 3,5 miljoen liever aan de pensioenen ipv dit soort populair-makende uitspraken…
CTT zegt
Echt een mooi wagentje ;)
Zoef zegt
@V-Power: Je moet zoiets Europees opvatten he. Ik denk wel dat er systemen denkbaar zijn die efficient kunnen werken. Met een soort “sleper” die net boven die strook zweeft en er electronisch boven wordt gehouden voor zover mogelijk. Onderbrekingen in de stroom zijn niet erg – daar is de batterij voor. Wat denkwerk moet technisch realiseerbare ontwerpen kunnen opleveren denk ik.
Mr. CO2 zegt
Het lijkt me voor de elektrische auto het beste als je gewoon bij een tankstation in hoogstens een paar minuten je accu kunt opladen, ik denk niet dat het nog lang zal duren voordat die techniek beschikbaar is en het is een stuk goedkoper dan bijv. elektrische leidingen in het wegdek (wat vrijwel onmogelijk is om in het hele land aan te leggen). Maar het duurt nog wel minstens 10 jaar voordat een aanzienlijk deel van de auto’s elektrisch wordt aangedreven.
Zoef zegt
Electrische leidingen in het wegdek: dat kan wel. Hoe hebben ze anders al die bovenleidingen van treinen en trams gelegd? Je begint met openbaar vervoertrajecten. Dus bussen uitrusten met dat systeem en de trajecten van die bussen voorzien van deze E-spurs. Zo maak je een begin met een krachtnet dat dan kan uitbreiden naargelang er meer gebruik van gemaakt wordt. Zulk netwerk hoeft ook niet echt overal te liggen, omdat je wagen toch altijd een eigen autonomie van enkele tientallen kilometers heeft door de batterij.