Het is natuurlijk hardstikke guitig, zo’n modeverschijnsel als matte lak, maar voor je restwaarde is het natuurlijk waardeloos. Over vijf jaar is die matte lak helemaal passé en wil iedereen weer gewoon een hoogglans occasion scoren. Voor de handige plakkert is er nu een oplossing!
Koop gewoon een rolletje transparante matte folie en plak die over je glanzende wagen. Beetje bijsnijden, luchtbelletjes wegstrijken en voila: uw voiture is mat. Bijkomend voordeel is dat deze folie makkelijker te onderhouden schijnt te zijn dan een echte matte lak. Ook heb je uiteraard minder last van steenslag en aanverwante artikelen. Een hele auto laten wrappen kost natuurlijk wel tijd en geld. Gemiddeld is men er twee á drie dagen mee bezig en dus lopen de kosten al snel op tot een eurootje of 1500. Tenzij je zelf een rolletje folie weet te scoren en een beetje handig bent natuurlijk. Een volledige respray is in ieder geval een stuk duurder en je mist dan het beschermende effect van de folie.
Benieuwd hoe het wrappen in z’n werk gaat? Zo zoet het eruit op een zilveren CLK Black Series of rode Murcielago, zo op een grijze Nissan GT-R en zo op een zwarte CLK Black Series. Kopen dat spul, en zorg dat jij de eerste in de straat bent met een mat gewrapte Astra, Golf of 207 SW.
WoutJan15 zegt
Goh, wrappen. daar hadden we nog nooit van gehoord, thanks voor de uitleg!
Tahir zegt
wat was van dit topic dan het nut?!
Ik mis toch echt het geen van : De speciale folie?
JvT zegt
Gesponsord blogje?
integralechubasco zegt
JOH!! dat wisten we nog niet… dit is heet van de pers zeker?
Bumer zegt
Ik vond het anders zeer informatief.
aartjan111 zegt
Mat blijft nog altijd het meest opvallen in het zwart
bram89 zegt
ik heb nog fotos van een cayman met carbon wrap
sacha zegt
Volgens mij heeft Casper de clou van deze wrap een beetje gemist, namelijk dst ie doorzichtig is en jouw originele autokleur mat maakt.
CasperH zegt
@sacha: die clou had ik niet gemist, maar ik had het ook niet duidelijk uitgelegd. Even een woordje toegevoegd.
XRI6 zegt
Typo @ Zo “zoet” het eruit op een …
jack_abarth zegt
@sacha,
Je kunt toch ook gewoon dezelfde kleur die je al hebt in een matte variant kopen?
Zie de meerwaarde er totaal niet van, tenzij je two-tone is, anders niet.
Dustie94 zegt
Mat is sowieso heel vaak een wrap.
Ik hoorde op mijn werk dat een Ford Focus RS500 ook gewoon een matte wrap is, eronder zit gewoon metallic zwarte lak.
KaCh1ng zegt
mat is nu al overdone…
El-Loco zegt
Dit is niet mat, dit houdt het midden tussen mat en glans, meer een satijnglans. Daarom heet het ook een Satin Wrap.
ZwerverRoodbaard zegt
Wel handig zo bescherm je je lak en ga je mee met de “trend”
Dennis21 zegt
of je nou transparante folie of een matte wrap vat is toch hetzelfde…iig de prijs want wordt allebei geplakt :)
je hebt ook doorzichtige folie voor je auto wisten jullie dat al? meestal voor de voorkant haha
spykerboy zegt
naice :D voor als ik mijn bmw over een tijdje ga spuiten ga ik die gebruiken ;)
ALI-G zegt
Een klasgenoot van mij heeft ook bij zijn BMW E90 gedaan, hij zij dat die zeker 4 dagen bezig was
MrFabulous zegt
tja… op zich wel handig!
Het lijkt me alleen geen alternatief voor overspuiten. De krasjes en de steenslag blijf je waarschijnlijk toch wel weer zien…
En hoe zou die folie er na 5 jaar uit zien? Als je ‘m dan een keertje te lang in de zon parkeert, gaan dan ineens overal de hoekjes los?!
Niet dat je je auto in Nederland te lang in de zon KAN parkeren… maar dat doet er effe niet toe…
MLTB zegt
“Goh, wrappen. daar hadden we nog nooit van gehoord, thanks voor de uitleg!” – Dit dus..
autospotter zegt
wij hebben een punto evo abarth die matzwart is gefolied:P
Citrofiel zegt
@CasperH: En nog steeds is het nutteloos. Als je toch aan het wrappen bent kun je ook gelijk een hele matte kleur erop leggen in plaats van alleen doorzichtige folie.
jack_abarth zegt
@autospotter,
Toevallig al lid van het Abarthforum??
Dimglor zegt
Ik zou het echt nog durven doen op m’n zwarte Fiesta…. maar ik denk dat het niet zo eenvoudig is als het er eigenlijk uitziet… ik vraag mij ook af of het niet moeilijk is om rond de logo’s en de lichtblokken te werken…..
En aangezien het een wagen is die m’n ouders gekocht hebben voor mij om te gaan studeren, denk ik niet dat het ervan zal komen… :s
Kevski-Style zegt
Hmmm, dit durf ik wel eens aan om te proberen. En heb er al ideeen voor :)
Bo1972 zegt
Sjonnie Gay folie………..mmmmmmmmm I want to wrap my car with a nice layer of Sjonnie Gay foil.
six-trey zegt
Geloof mij voor 1500 euro heb je al een mooi nieuw lak laagje op je wagen
Klassiekerrally zegt
Wraps… Hmmm! Lekker!
VeniVidiVici zegt
@ Klassiekerrally: Ja precies geef mij alleen die Wrap maar :P
Maar dat mat, No thanks! Vind het véél mooier om m’n auto schitterend op te poetsen met Meguiars en lekker te laten blinken! :)
jack_abarth zegt
@six-trey,
Dan zul je ‘m waarschijnlijk zelf moeten schuren en afplakken, want als je fatsoenlijk resultaat wilt hebben ben je gauw over €2800,- heen.
six-trey zegt
@jack_abarth:
dat wel als je zelf hem afschuurt en eventuele putjes plamuurt kan je hem gespoten hebben voor 500-750 euro spuiten en verf zijn niet duur wel de werk uren om een auto volledig met de hand af te schuren enz
Thijs zegt
Toch jammer van de prijs. Als het goedkoper was had ik het ook best leuk gevonden.