Het zou beter zijn wanneer we de auto zelf kunnen laten rijden. In de eerste plaats vooral veiliger, aldus Bart van Arem tijdens zijn intreerede als hoogleraar aan de TU Delft. Auto’s kunnen veel meer taken van de bestuurder overnemen dan op dit moment het geval is. Hoe goed we onszelf ook mogen vinden als bestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid.
Auto’s krijgen steeds meer technische snufjes aan boord die de bestuurder ondersteunen, waarbij de cruisecontrol misschien wel het bekendste voorbeeld is. Maar er zijn bijvoorbeeld ook technieken die de automobilist waarschuwen als hij onbedoeld buiten zijn rijstrook raakt. Volgens Van Arem zien mensen wel de toegevoegde waarde van zulke systemen, maar zijn we nog huiverig voor om het rijden aan een computer over te laten. Wat wel opvalt is dat de acceptatie van technische hulpjes toeneemt, nadat mensen er eenmaal mee gereden hebben, aldus de hoogleraar.
Volgens Van Arem zullen auto’s de komende jaren steeds intelligenter worden en uiteindelijk in staat zijn om zichzelf te kunnen besturen. Voor het zover is, moeten voertuigen onderling kunnen communiceren en met systemen langs de kant van de weg. Door slim gebruik te maken van moderne techniek, kunnen de komende tien tot vijftien jaar het aantal files halveren. Maar ook het aantal verkeersdoden zou met een kwart kunnen worden verminderd evenals een een vermindering van de luchtvervuiling en CO2-uitstoot.
Kan allemaal wel zijn en het klinkt geweldig, maar al die moderne snufjes kunnen ook kapot, zijn gevoelig voor storingen. Denk ook aan hackers. Ik kan mijzelf er niet toe bedwingen allerlei spookscenario’s te bedenken. Het zal een kwestie van wennen zijn, maar duidelijk is wel dat ik er nog niet klaar voor ben. En jij? (via: nu.nl)
Sjors zegt
Ik zie vooral het voordeel voor dronken bestuurders. Verder gaat wel het plezier weg. Zolang je alles uit kan schakelen vind ik het voorlopig prima. Ik ben zeker niet bang voor vernieuwing.
jp zegt
Er zijn ook nog mensen die autorijden gewoon leuk vinden. Gek he, meneer de irritante-stating-the-obvious-meen-je-dat-nou-hoe-lang-heb-je-gestudeerd- professor.
micheloo0 zegt
@jp: En met die <1 procent van de bevolking gaan ze rekening houden ? :)
hanz zegt
hmm voor dagelijks vervoer zou ik er geen bezwaar tegen hebben.
route in de navigatie, knopje “auto pilot” aan en op de achterbank zitten met de krant of spelcomputer.
niets mis mee lijkt me?
de route ken ik zo ondertussen wel, dus naar buiten kijken hoeft niet.
of de lange route naar bv de wintersport, idem verhaal
lekker maffen op de achterbank en fris als een hoentje de piste op de volgende morgen
Oul@ zegt
Nou Dennis, als Surinamers willen we nog wel eens lekker slapen en ik teken er wel voor om nog een uurtje langer door te slapen in de auto. Wetende dat mijn auto me veilig naar kantoor brengt. Of in de zomer relax naar alle flanerende vrouwen op straat te kijken zonder me ook maar druk te hoeven maken over een auto voor me of een lantaarnpaal. Durf me ongelijk te geven!!!!
Dennis zegt
@Oul@: “Nou Dennis, als Surinamers willen we nog wel eens lekker slapen”
Uiteraard, maar dat vertellen we natuurlijk niet. ;)
lincoln zegt
en in welk apen-land mag zo iemand les geven ??
en op welke kleuterschool ..
peter zegt
I LIKE DRIVING is dat zo moeilijk te snappen ?
jp zegt het goed
Rene zegt
Wordt een grote bus. Vooral een geitenwollen sokken verhaal met CO2.
Dit is niet waarom ik het roze papiertje gehaald heb.
Laue zegt
in de File, jawel. voor de rest; thanks but no thanks.
topless zegt
Een verkeersvliegtuig vliegt tegenwoordig ook volledig op de automatische piloot. Tot er iets misgaat, dan moet de piloot het doen of het ding crasht. Daarom moeten piloten regelmatig alles zelf doen om genoeg geoefend te zijn. Dat laten automobilisten natuurlijk na, zodat ze niet weten wat ze moeten doen wanneer het ding uitvalt (zoals mensen die de anwb bellen wanneer de gps uitvalt omdat ze niet weten waar ze zijn). Dat wordt dus niets. Bovendien is het dan niet leuk meer rijden. Maar de elektronicaproducenten willen geld verdienen, dus moeten we allemaal aan die rommel.
Hupke zegt
Misschien handig voor in de file of op de snelweg in het algemeen. Maar auto’s kunnen geen onderscheid of keuzes maken tussen objecten. Als er vlak voor je op de snelweg een ongeval gebeurt, gebeurt is en de weg is volledig geblokkeerd. Kan dat ding wel remmen, maar hij kan er niet voor kiezen om de berm in te duiken, de leopard tank te ontwijken en voor de lotus 7 te gaan (wel spijtig voor de mensen in de 7 dan).
Moest het op nog meer wegen gebruikt worden zie ik de problemen alleen maar groter worden. Software fouten, mechanische bugs,hackers (terroristen/politie/gewoon hacker-tuig), …
Of een stilgevallen wagen in een file passeren, kan zo’n auto dat opmerken? Kan zo’n wagen een truck die 70 rijd inhalen, maar niet als hij in slaap gevallen is en dus ligt te slingeren, kan zo’n wagen een oudje dat 90 rijd inhalen en toch nog opletten voor de motor rijder die ofwel net in de dode hoek verdwenen is of die er tegen 200km/h aankomt?
Kan zo’n reageren als ze aan een kruispunt staan met z’n 4en met voorang van rechts?
BJ zegt
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar dat gaat gelukkig nog wel ff duren… De praktische haalbaarheid op korte termijn (zeg 25 jaar) is denk ik klein; zoiets moet toch soort van Europees, of mogen Duitsers/Fransen e.d. niet meer NL in als ze dat systeem niet hebben? En gaan we oude auto’s allemaal ombouwen met deze systemen? Is niet zomaar even een kastje a la rekeningrijden wat je er in zet en ook daarin blijken we al zo lekker slagvaardig en doortastend.
Dan wordt het ws eerst alleen op snelwegen ingevoerd, in de stad lijkt het me sowieso volstrekt onhaalbaar (let wel op een termijn van een tiental jaren). Ik lig er nog niet wakker van in ieder geval en ik ben toch een echte auto-debiel. Vooralsnog zal het vooral verschuiven naar Volvo-achtige veiligheidssystemen die uitgebreid worden en je kan altijd nog zelf kiezen of je in zo’n waggie stapt.
Rohrl-fan zegt
Het probleem is dat al die nieuwe snufjes bij veel mensen vaak net het gevoel geeft dat er niets kan gebeuren. Gevolg? Men gaat steeds minder en minder aandacht aan het autorijden zelf besteden, dikwijls is men zelfs tijdens het rijden met iets anders bezig.
Hierbij denk ik dan vooral aan radargestuurde cruise control en de systemen die een auto tot stilstand moeten brengen wanneer nodig. Hulpmiddelen zoals ABS, traction control en desnoods zelfs nog ESP hebben naar mijn mening wel hun bestaansrecht in het dagelijkse verkeer.
De stelling die men hierboven geeft klopt trouwens niet helemaal. Techniek heeft inderdaad wel het POTENTIËEL om beter en efficiënter te reageren, maar je mag nooit vergeten dat techniek maar zo goed is als de mensen die het gemaakt en geïnstalleerd hebben!
Als ik dan kijk hoeveel problemen zelfs nog maar het internet heeft na al die jaren van bestaan, dan vraag ik me af hoelang het wel niet zou duren vooraleer men over een voldoende betrouwbaar “netwerk” kan beschikken voor auto’s…
En inderdaad… Ik wil lekker gewoon zelf kunnen blijven rijden!
Stef_4 zegt
tja vertel eens iets nieuws.., het zit er aan te komen dat we steeds zelf minder doen..maar toch blijft auto rijden leuk
the-budel-guy zegt
kijk voor een fun ride heb je nooit je CC aan of je line assistent of je pakeer assistent (pakeer sensoren) of je assistent van je assistent of je navigatie
maar voor gewoon werk verkeer of vakantie gebruik je het wel (als je het in je auto hebt).
althans zo zegt mijn vader het
Neega zegt
Wel goed nieuws voor je verzekeringspremie. Minder goed nieuws voor mensen op de schade-afdeling.
Moet ik toch een echte baan zoeken.
HDM zegt
Zou het beter zijn? Misschien. Maar mij krijg je dan niet meer een auto in tenzij het eruit te slopen is.
zdev zegt
Het zou beter zijn wanneer mensen beter leerden / durven rijden.
Je herkent ze direct omdat ze net iets te langzaam op trekken. Toch voor de zekerheid remmen voor een heel flauw bochtje. Net iets onder de aangegeven snelheid rijden. Net iets te onzeker afslaan. Er net iets te lang over doen om op te schakelen. Net iets te lang op de linkerbaan blijven plakken. Of juist worden ingehaald door een vrachtwagen. En vooral zoekend rondrijden, in plaats van strak tussen de lijntjes. Net iets te vroeg of te laat de knipperlichten gebruiken. En je herkent ze natuurlijk aan hun voorkeur voor aziatische koekblikjes met dunne bandjes die beter onder een fiets zouden passen.
Tergend irritant als je er achter zit en gewoon (niet eens hard maar gewoon) door wil rijden. Want je wordt gedwongen steeds bij te remmen en extra alert te zijn op rare maneuvres… no way dat ik die alertheid aan een computer overlaat. Stop die onzekere mensen maar in de bus, daar betalen automobilisten toch voor?
marcel zegt
@zdev: Juist die irritaties zullen hiermee tot het verleden behoren; al dat soort menselijk falen wordt immers door electronische systemen vervangen!!
Laat deze ontwikkeling vooral plaatsvinden, wie wil er hier nog een auto zonder ABS, airco, 3-puntsgordel, stuurbekrachtiging om maar eens wat te noemen.
Rijfanaat als ik ben, het echte genieten doe je op het circuit of op je zaterdagmiddagrit, en dan zet je die systemen lekker uit. de dagelijkse tochten door de snelweg-jungle laat ik graag aan een computer over.
koos zegt
Tsjongejonge, een meneer die er verstand van heeft vertelt dat slim gebruik van technologische mogelijkheden jaarlijks tweehonderd medelanders het leven kan redden en een positieve bijdrage aan het milieu en filevorming kan leveren, en gelijk staan de paranoia pubbertjes hier op hun achterste benen omdat ze bang zijn straks niet meer op een gaspedaal te mogen trappen of aan een stuurtje te mogen hangen.
En als R2D2 dan toch de afwas doet, ga ik lekker scheuren in mijn vliegmobiel. Technologische vooruitgang is een zegen, anders reden we nu op een paard, zonder wagen, want het wiel zou nooit uitgevonden zijn.
Simpson zegt
software is uitstekend geschikt om te reageren, maar minder goed in anticiperen. Dat is in grotere mate afhankelijk van het talent van de programmeur.
Desalwelteplus juich ik dit soort ontwikkelingen toe.
ik vind alleen wel dat het initiatief bij de autofabrikanten moet liggen en niet bij overheden.
Rohrl-fan zegt
@ koos: Je moet niet iedereen over dezelfde kam scheren. Zelf ben ik gewoon niet happig om die controle uit handen te geven.
Akkoord, in theorie kan een electronisch systeem een auto misschien 100x beter, maar als ik zelf rijd kan ik wel zelf situatie’s inschatten en rijden op een manier en met een snelheid die ik veilig acht. Als je in een netwerk rijdt, dan is dan niet mogelijk, dan rijdt die auto zo hard als dat er daar op die weg ingesteld is door één of andere controller.
Vince zegt
Prima toch? Minder doden, minder ongelukken = minder verzekeringspremie + lager verbruik = kostenbesparing en als je dan echt van autorijden houdt ga je lekker een keer naar een circuit van hetgeen je bespaart. Ook kun je onderweg je tijd een stuk efficiënter gebruiken, door bijvoorbeeld te lezen/slapen etc.
Neega zegt
Zal waarschijnlijk wel de toekomst worden. Tezamen met bijvoorbeeld thuiswerken zou dit wellicht toch kunnen leiden tot minder files?
Maar ik geef toe dat thuiswerken niet voor iedereen mogelijk danwel verstandig(Oul@ :) ) is .
GOD zegt
Wat die hoogleraren en fantasten niet in de gaten hebben is dat een printplaat met een paar chips erop in feite het zelfde is als een menselijk brein.
Doe mij maar mijn oud vertrouwd brein die heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten.
Mijn electrische apparaten daar in tegen vaak zat.
Iets simpels als abs of esp ben ik niet vies van mits het uitgeschakeld kan worden mocht ik dat willen.
Vince zegt
@GOD: Het menselijk brein maakt meer fouten dan een printplaat, als de laatste een fout maakt is het praktisch altijd door menselijk toedoen.
K. zegt
@Vince
Er is tot op de dag vandaag nog niks uitgevonden dat slimmer en beter is als het menselijk brein. Sneller misschien, en minder foutloos, maar daar houd het mee op. Denk ook aan het interpreteren op gevaarlijk situatie’s.
Ik zie dit nog niet zo gebeuren, maar ja, je moet als hoogleraar toch wel een mooi verhaal de wereld in gooien, wat we al 3000 keer hebben gehoord. Kun je in ieder geval een mooie entree maken op je nieuwe werk!
Vince zegt
@K.: Met een communicatiesysteem tussen voertuigen onderling, is een groot deel van de interpretatie niet meer nodig.
Toet toet zegt
De techniek is al behoorlijk ver. Het automatisch besturen kan al wel, maar wordt slechts in zeer beperkte vorm in de huidige auto’s toegepast (automatisch inparkeren).
Grootste struikelblok om dit toe te gaan passen is niet de techniek (zoals hierboven vaak gesuggereerd wordt), maar de aansprakelijkheidsrisico’s. Als er door de techniek een aanrijding ontstaat kan je de fabrikant aansprakelijk stellen en die kan en wil dit soort risico’s niet dragen.
L zegt
Heel mooi gezegd van deze man, maar zoals velen voor mij reeds aangeven: Wat is de haalbaarheid van deze speech?
De mens blijft het grootste heikel punt. Iedereen wil graag zelf rijden, hetgeen de invoering van dergelijke systemen slechts benadeeld. Daarnaast zijn deze systemen absurd betrouwbaar, omdat een computer in staat is 1 miljard keer per seconde te controleren of je wel binnen de lijntjes blijft. Terwijl je daar zelf hooguit gevoelsmatig eens in de 5 seconden aan denkt.
Tevens gaan de genoemde argumenten voor hacken van systemen en dergelijke niet op. Wat valt er dan namelijk te hacken? Het ergste wat er kan gebeuren is dat één auto een kapot softwaresysteem heeft en daardoor ongewenst gedrag gaat vertonen. De overige auto’s zijn dusdanig slim dat deze de ‘sjonnie’-auto gewoon lekker ontspoord zullen laten rijden.
Het moge duidelijk zijn dat ik een groot voorstander ben van deze technologische vooruitgang. Nu moet ik wel bekennen dat ik praktisch alleen snelweg rijdt en dat op de snelweg ideaal gebruik gemaakt kan worden van onderstaande technieken:
– Lane departure (Maar dan niet met piepjes, nee gewoon terugsturen. Ik wil rechtdoor dus regel dat maar)
– Cruise control (Bij voorkeur afgestemd op de langs de snelweg geplaatste borden of tom tom informatie. !!Nooit meer boetes!!)
– Noodzakelijke beveiligingssystemen:
Dode hoek controle (auto gaat gewoon niet als er iemand in de dode hoek zit)
Afstand bewaren (auto houdt eigenhandig 1,2 seconde afstand (Niemad houdt 2 seconde afstand!))
– Noodzakelijke entertainmentsystemen (omdat ik niet meer hoef te rijden):
Achterin een super nintendo en 100inch scherm.
DubaiSheikh zegt
oops, verkeerde topic
Beetje Verward zegt
Ik rij heel graag auto.
Ervaring: radar cruise control is een zegen bij druk verkeer. Je ergert je helemaal niet meer aan mensen die onregelmatig rijden, mensen die “hem er voor gooien”. En als het nodig is overrule je het systeem met gas en rem.
En het werkt perfect en betrouwbaar, ook bij hoge snelheid. Zou het niet meer willen missen.
Laurens zegt
Ik rij graag auto, maar denk dat 95% nu al en uiteindelijk 100% het prima vindt als het automatisch gaat. Of we dan nog eigenaar zijn van de auto of ons allemaal in deelauto’s verplaatsen is, als het vervoersmiddel totaal oninteressant geworden is, maar een kleine vervolgstap. Ook kunnen we het traditionele OV afschaffen.
Rdesign zegt
wat een vreselijk idee!
ik wil zelf sturen, zelf rijden en een keer volgas bij het stop licht weg gaan en indien gewenst, DWARS en Driftend over de kruising brullen! en een computer helpt daar niet bij…
Ramon zegt
Allemaal leuk en aardig (o, wacht, ik vind er geen bal aan). Maar zelfs als zo’n systeem helemaal geweldig is, denk verdomme ook eens aan de tienduizenden die dankzij dit soort zooi werkloos worden: Rijinstructeurs, taxichauffeurs, buschauffeurs, de bosjesmannen met de lasergun en ga zo maar door. Ik vind het maar een kloteontwikkeling, niet in de laatste plaats omdat ik zelf ook wel hou van een potje sturen.