Oh gossie, de hemelsluizen zijn weer eens opengezet en gelijk is het een zooitje in de ochtendspits. Vanochtend stond er volgens de ANWB namelijk maar liefst 630 kilometer en dat is een nieuw record voor dit jaar. Zullen we even klappen met zijn allen? Het vorige jaarrecord werd gezet op 1 februari (571 km) toen er wat sneeuw was gevallen.
Vooral rond Amsterdam en Utrecht gezellig druk. En op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht was door een ongeluk 18 km file. De ANWB raadt mensen wel aan om later van huis te gaan vanochtend. En ik gok dat je baas en/of klanten daar vast wel begrip voor hebben. Als de ANWB namelijk zegt dat je beter te laat kan komen dan zal het wel goed zitten. (via: nu.nl)
PS: Wanneer leren Nederlanders eens gewoon fatsoenlijk autorijden zodat niet meteen het halve land stilstaat als er een paar druppels vallen…
UPDATE: Door een “fout in de verbinding tussen Verkeer en Waterstaat en de ANWB” blijkt de lengte van de files niet 630 km geweest te zijn maar ‘slechts’ 560 km. Het viel dus allemaal reuze mee.
hakenhaai zegt
Die PS. Is echt zo’n ongelooflijk domme cliché opmerking…
Dennis zegt
@hakenhaai: Cliché? Luister even mee…
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=7&maand=9&jaar=2010&tijd=11:14:20&lengte=5&title=Radio-archief
MLTB zegt
@hakenbaai,
Mja ik moet zeggen dat er toch el een kern van waarheid in zal zitten, hoe ontstaan die files anders?
Zal deels te maken hebben met o.a. de vrouwtjes die irritant voorzichtig gaan doen, remmen voor niks, en anderen die ook in deze categorie vallen.
paulusrx7 zegt
tjah het regelt en dan heb je de slappelingen en de mensen die denken dat hun niks kan overkomen. en die combo gaat niet samen met het drukke verkeer + regen in nederland.
Gregorius zegt
Je moet eens op de snelwegen van andere landen kijken als het regent: ook daar wordt iets langzamer gereden, maar lang zo erg niet als hier in Nederland. Als je daarbij optelt hoe goed de wegen hier zijn in vergelijking met andere landen, is de enige conclusie die je kan trekken dat Nederlanders slechte regenrijders zijn. En bumperklevers trouwens!
Freewarefreak zegt
Het heeft niks te maken met het feit dat mensen niet kunnen rijden in de regen. Het heeft te maken met de drukte. Punt. Het Nederlandse wegennet is chronisch overbelast. In de regen zie je minder en gaat iedereen een paar procent zachter en chaotischer rijden, dus de doorstroming neemt iets af. En DAT kan het Nederlandse wegennet niet aan. Daardoor slipt alles dicht. Er is maar één oplossing, meer wegen..
BJ zegt
@Freewarefreak:
Helemaal mee eens; de A2 van Utrecht van Amsterdam was altijd een drama ’s ochtends, en sinds de verbreding is gerealiseerd heb ik er geen moment meer in de file gestaan en ik rijd er elke dag op en neer. Zelfs niet op het drukste punt van de ochtendspits (ergens tussen 8 en 9 ofzo). Ook vanochtend in de regen gewoon 100+.
@ Jajoat
Altijd dat gezeur dat meer asfalt geen oplossing is; zie hierboven… Het is echt wel een oplossing, alleen omdat er heel lang geen fatsoenlijke strook naast is gelegd op de drukste punten in NL, hebben die “nee” roepers dit altijd vol kunnen houden omdat er geen empirisch bewijs was. Dat is er bij deze wel…
Petje af! zegt
Slecht weer tijd voor coffee and cars!
http://www.streetfire.net/video/coffee-cars-sounds-september-2010_2057400.htm
Petje af! zegt
-edit: leuk, en lees ook eens ons archief-
jajoat zegt
hoe ontstaan die files anders … Wel redelijk simpel: VEEL TE DRUK.
jajoat zegt
Freewarefreak. Neen, er zijn meerdere oplossing. Het probleem wordt niet opgelost met meer beton. Er zijn structurele veranderingen nodig.
Citrofiel zegt
Ik ga toch niet rijden want de auto doet ut niet. :cry:
SCscreamGT2 zegt
@Citrofiel: Citroën misschien? ;)
OT: niets gemerkt van de drukte vanochtend, sjeesde allemaal prrrima deur!
Citrofiel zegt
@SCscreamGT2: Hoe raad je het… :( Acadiane uit de stalling gehaald, gelijk een flinke snelwegrit en bij aankomst (langzamer dus) begint hij te bokken en slaat af… :?
SCscreamGT2 zegt
Hoor net op de radio dat er ‘maar’ 500 km stond…
B /\/\ \/\/ zegt
@jajoat;
Ten eerste rijden we meestal op asfalt en niet op beton, ten tweede is er wel degelijk meer asfalt nodig. Volle wegen los je op door de grotere/meer wegen te maken. Denk aan een trechter met water, als er te veel water door een te kleine trechter moet gaat dat niet, de capaciteit is te klein. Neem een groter formaat trechter en je water past er ineens wel door. Om dat te snappen hoef je geen wiskunde gestudeerd te hebben. Zo werkt het met verkeer ook, laat je niks wijsmaken door de milieufreaks onder ons!
Ontopic;
Allemaal wat minder gestresst doen helpt ook, je hebt van die lijpo’s die in langzaam rijdend verkeer elk gaatje dichten met volgas geven, auto’s daarachter doen dat vervolgens ook waarna massaal hard geremd moet worden, één iemand let vervolgens niet helemaal op en je hebt een ongeluk en dus file. Helemaal lekker.
the-budel-guy zegt
oee het regent dus moeten we allemaal langzaam gaan rijden ag hou toch op we hebben toch ruitenwissers als je die goed onderhoud is er niks aan de hand of gebruik spullen als X rain.
en veder een goed profiel op de banden is het halve werk
golffreak zegt
Die PS vindt ik wel terecht
vtec zegt
Het heeft niks met regen te maken vind ik. Ook als het NIET regent, zijn er altijd files. En ja, als het regent wordt het meer omdat de gemiddelde Nederlander gewoon niet kan rijden.
i-love-suv zegt
Helaas, te laat.
Bubba zegt
Iedereen die ander op de fiets gaat als het droog is ging nu in de auto. Daardoor ist gewoon 20% drukker op de weg :)
Pim Brussee zegt
@BMW, juist omdat alle brede wegen eindigen met minder rijstroken krijg je trechtervorming. Dus hier en daar meer rijstroken lost niets op.
george zegt
PS:in Nederland rijden we fatsoenlijk.
PS:de file ontstaat niet door weersomstandigheden.