Het is overdreven om te spreken van een zeer levendige handel in autofabrikanten, maar tegelijkertijd veranderen autobouwers ook weer niet bij hele hoge uitzondering van eigenaar. Daarbij vindt er behoorlijk wat kruisbestuiving plaats. Afbeeldingen waarin de verhoudingen tussen autobouwers overzichtelijk worden weergegeven, kunnen zomaar ineens weer achterhaald zijn. Niet zo handig wanneer je net op het punt staat om je werkstuk in te leveren.
Maar je bent er misschien nog net op tijd bij. Dus gooi deze stamboom maar in de prullenbak en ook deze familieboom kun je wel vergeten. Jalopnik maakte onderstaand schema en deze is weer helemaal bij de tijd. Op klikken voor een groter formaat.
Jokkebrok zegt
Aha, nu snap ik het!
dw zegt
Wat is dat Saab logootje onder VW ?
En Daewoo staat zowel onder GM als onder TATA ?
raoulkroes zegt
@dw: Dat heet een Scania, die deelde eerst een logo met saab.
gs-raw zegt
klopt het dat volkswagen interesse heeft in alfa romeo?
BestwelMichel zegt
huh volgens mij klopt de relatie tussen prosche en vw niet helemaal
Tim zegt
@BestwelMichel: Inderdaad, die relatie zou andersom moeten zijn.
the-budel-guy zegt
okee lekker duidelijk zo
Mikeee zegt
Dat komt inderdaad heel best uit. Ben van de week begonnen aan me profielwerkstuk ” crisis in de auto industrie” dus mischien heb ik er nog wat aan.
smoke zegt
@Mikeee: Ik voorzie een aardige puntenaftrek vanwege beroerde spelling. Maar dat kan ik fout hebben natuurlijk.
Ontopic: sinds wanneer is Mazda eigendom van Toyota?
BestwelMichel zegt
“dat saab logootje” is van scania
en volgen smij is daewoo voor 50,9% of zo van gm en de rest van tata, dat gok ik althans
bozewolf zegt
Zwaar verwarrend.
Kaaskabouter zegt
Waaruit blijkt de familieband van Fiat en Chrysler?
Svenska Aeroplan AB zegt
Kijk!
En toen had Saab nog maar 1 linkje…
Stoer man!
Vind dit altijd machtig interessant…
Spyker partner van Lotus wist ik niet, en Tesla weer van Lotus en Mercedes weer van Tesla! In 4 stappen naar Benz dus. Vreemd niet?
Welkom in de orgie die de autobranche heet!
;)
Kaaskabouter zegt
@ Saab: Jazeker, Lotus heeft de afstelling van de Spyker Aileron op zich genomen. Die auto deelt overigens de (voor)wielophanging met de Lotus Evora. Ook ontwikkelt Lotus nu de D8 SSUV voor Spyker. Goed om Saab te zien staan waar het staat inderdaad.
Tim zegt
@Kaaskabouter: Volgens mij is die samenwerking al weer verbroken. Ik las een maand of drie geleden een bericht dat Saab-technici de laatste hand aan de Peking-to-Paris leggen.
VeniVidiVici zegt
Ziet er interessant uit maar ik geef het op, want volgens mij ben ik nu na het volgen van al die pijltjes duizeliger dan na het drinken van 15 bier :)
autogier zegt
er stond ook al zo’n ding in de autovisie
JPM zegt
Ach 1 blik erop en ik zie meteen al 2 fouten. Audi is eigenaar van Lamborghini en Ferrari is niet 100% van Fiat.
Gideon zegt
Er kloppen wel meer dingen niet: LDV is vorig jaar failliet gegaan.
Ik vond de vorige, van CAR Magazine, duidelijker.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Kaaskeabouter: ow ja! das waar ook! Is dat al voldoende voor een ‘partnership’ link dan??
hm, blijkbaar.
de sjonnies zegt
1 ding is duidelijk, voor alle premium boys, wil je premium rijden en geen vervuiling hebben van derden, koop dan een Subaru. Die hebben maar 1 linkje !
Mikeee zegt
@Sir Smokalot: Ik zie het zo snel niet behalve de s van misschien…..
bob zegt
Het klopt bijna, er is bv geen linkje tussen PSA en Toyota…
Maar wel tof dit, krijg je een beetje overzicht in de 4-wielerwereld.
ZwerverRoodbaard zegt
Ik vond dat PDF’je van laatst toch duidelijker :)
arjontje zegt
Gm is geen aandeelhouder meer van suzuki.
En waar is de groene lijn van DAF naar Renault trucks?
Kaaskabouter zegt
@ Tim en Swenska: Dat is waar, maar is dat niet simpelweg omdat het in-huis ontwikkelen van de auto veel goedkoper is dan uitbesteden aan lotus? Ik denk niet dat dat betekent dat het samenwerkingsverband dan is verbroken. Ik kan me ook herinneren dat Spyker en Lotus een samenwerkingsverklaring uitbrachten:
[quote]Victor R. Muller, CEO of Spyker Cars said: “Spyker and Lotus have now come to the conclusion that they need to intensify their cooperation to the point that we intend to share parts and platforms, as well as an agreement on the supply of parts. Moreover, Lotus Engineering has become Spyker’s preferred subcontractor in respect of a number of engineering projects relating to the Spyker C8 Aileron and the Spyker D8 Peking-to-Paris.[/quote]
Ik heb in elk geval niet gehoord dat dat nu voorbij is.
Esprit_de_Flandre zegt
Altijd interessant, zo’n overzichtje. Maar ze moeten dat echt wel eens in meerdere dimensies en met verschillende, uitschakelbare lagen maken. Zo krijg je er veel meer inhoud in, blijft het overzichtelijker dan al die lijntjes, èn kan je mooie 3D-logootjes gebruiken. Het oog wil ook wat.
Toekomstig baby’tje uit de nieuwe VW-Suzuki link? VW Rocktan. Schijnt te komen als rebadge van de SX4.
Esprit_de_Flandre zegt
Snap de lijn Toyota-Mazda niet, in rood dan nog (owner). Ook de lijn Tata-Daewoo klopt niet echt.
En GAZ heeft zijn belang in LDV al doorgeschoven naar het Chinese ‘Eco Concept’ (what’s in a name?). En dat is dan weer gelinkt aan SAIC.
http://carrosbr.com/wp-content/uploads/2010/07/vw-rocktan-02.jpg
Serieus, dimensies…
6C Jordy zegt
@Arjontje,
Waarom zou die er moeten zijn dan?
Waarschijnlijk ben je in de war met Kamaz. Die heeft wel een link met Renault.
arjontje zegt
@ 6c Jordy
Vergelijk de DAF LF eens met de Renault midlum.
Is de zelfde op bouw van de cabine.
geelhoed zegt
lol @ 105.4% aandelen Aston Martin!
Knalpijp zegt
Suzuki… Staat niet op de kaart.
johan zegt
wil je premium, ga dan voor een honda, een van de nog weinige zelfstandige merken.
FIAT127 zegt
Wie pleegt hier plagiaat? CAR of Jalopnik?
gvr zegt
@kaaskabouter
er loopt een rode lijn van chrysler naar fiat
(buitenom en dan middendoor)
Floris zegt
Vond het overzicht in de autovisie van afgelopen maand toch duidelijker ;-)
Duppie zegt
Hyundai en Kia kloppen ook niet echt. Kia en Hyundai hebben een joint venture genaamd Hyundai Kia Automotive Group. HKAG is weer eigendom van Hyundai. De joint venture tussen Hyundai en Mitsubishi bestaat volgens mij ook al lang niet meer (sinds 1995 ofzo).
D.P. Automotive zegt
Waar staat mclaren…?