Mocht je in Nederland nog een Honda-dealer vinden waar een nieuwe Legend te koop staat, sla dan je slag. Het kan namelijk de laatste zijn.
Deze maand zal de productie van de Legend stoppen, zo heeft Honda ons laten weten. Volgens een anonieme tipgever is de auto inmiddels al niet meer leverbaar in Europa, maar het kan zijn dat er her en der nog wat units in een hoekje bij de dealer staan.
In het verleden is de Honda Legend hier nooit echt aangeslagen, wat mijns inziens erg jammer is. De auto is ondergewaardeerd. Wil je als CEO een beetje origineel uit de hoek komen, dan is de Legend toch echt een prima alternatief voor de gevestigde orde (Audi, BMW, Mercedes). Maar nee, er bleken per jaar max 10 exemplaren de Nederlandse showrooms te verlaten. Dat is toch echt te weinig. Tuurlijk, er zijn vast mensen die de auto niet mooi vinden. Een bepaalde semi-Duitse blogger vond het zelfs nodig om de nieuwe Legend af te serveren als een auto voor bejaarden. Totaal onterecht, hetgeen in de comments pijnlijk duidelijk werd.
De eerste generatie van de Legend (Acura Legend) kwam al in 1985 op de markt. De laatste editie van de Legend zagen we in 2006 naar ons land komen, gevolgd door een facelift in 2008. Die laatste had een 3.7 liter V6 onder de kap, goed voor 295 pk en 371 Nm, een 0-100-sprint van 7,1 seconden en een top van 250 km/u. Meer specs kun je vinden op autowiki.nl.
Het is onbekend of er na 25 jaren Legend ooit nog een nieuwe zal komen, maar het zou me niet verrassen. Er gaan zelfs geruchten over een hybride versie… to be continued?
Ramshoek zegt
Of er een nieuwe Legend naar Europa komt is gewoon een kwestie van een keuze. In de VS kunnen ze gewoon een Acura re-badgen tot Honda. Honda zou ook nog, in navolging van Lexus en Infiniti, z’n luxemerk Acura op de Europese markt kunnen brengen.
Pixed zegt
Dit is inderdaad een spijtige zaak. Honda heeft het in dat segment even moeilijke als bv. een Lexus als zakenauto, terwijl deze Japanse vlaggeschepen qua comfort, rijgemak en kostenplaatje een koopje zijn tegenover de Duitse elite.
En dat terwijl de Duitsers het vooral halen met hun rijprestaties en weggedrag bij sportiever rijgedrag, iets waarvoor je dit soort auto’s nu net niet dient te kopen.
DonEmilio zegt
Vind dit juist een van de mooiere Honda’s.In tegenstelling tot die nieuwe civic, want dat is een gedrocht.
StijnB zegt
Spijtig, het SH-AWD-systeem was best wel revolutionair toen de wagen op de markt kwam. Heb de styling heeft me wel steeds slechts vrij onverschillig gelaten en het was vanbinnen ook geen ruimtewonder…
Laue zegt
Feit is natuurlijk dat deze auto nu nergens in uit blonk. (is dat nederlansche?) SH-AWD huh?
StijnB zegt
@Laue:
http://en.wikipedia.org/wiki/SH-AWD
Was nochtans vrij legendarisch in 2006. Een vierwielaandrijving die niet enkel het koppel tussen de voorste en achterste assen laat variëren afhankelijk van de omstandigheden, maar ook tussen de wielen op eenzelfde as. Nu kan dit nog niet zo geniaal klinken maar het slimme en het sportieve/snelle was dat integenstelling tot andere systemen ter preventie van onderstuur hier geen wielen werden afgeremd maar dat net het wiel aan de buitenkant van de bocht versneld wordt om zo de wagen naar binnen te duwen. Nogal wat topjournalisten o.a. Paul Frère waren vol lof over dit systeem. In onze contreien is het amper opgemerkt geweest…
Emerald_Green_Jag zegt
De Legend is een typisch Honda product: goede kwaliteit maar niet echt een verschijning die op je netvlies blijft plakken. Het interieur vind ik teveel ‘middle of the road’.
Atenza zegt
@Emerald_Green_Jag: ja dat zeggen mensen dan gelijk weer alsof een A6 zo bijzonder is. Waarom mag een Audi wel behoudend zijn en een Honda niet? Vreemde redenatie. Vooral kortzichtig eigenlijk
the-budel-guy zegt
eindelijk stoppen ze met dit geval echt dit gedrocht mogen ze gelijk van de weg halen dan nog liever een mazda 5
floryn zegt
Jammer, maar helaas. De meeste mensen gaan voor de gevestigde namen in dit segment. En begrijpelijk. Ik vind de concurrentie vaak ook een stuk begeerlijker dan dit voiture. De auto is goed en niet lelijk, maar spreekt toch niet echt aan.
406_v6 zegt
Wat Honda vooral parten heeft gespeeld met de Legend (buiten z’n imago probleem) was het feit dat er geen goede dieselmotoren verkrijgbaar waren + het feit dat je maar 1 uitvoering had….fully loaded, no options available.
Jammer, want het is een heerlijk rijdende auto die zeer zeker NIET onderdoet voor voor een 5 serie Bimmer of Mercedes E-klasse.
Hopelijk doet Honda er bij toekomstige modellen wat meer moeite voor een uitgebreider gamma van deze auto te voeren.
Geldt eigenlijk ook voor bijv. de Accord; in de VS is de Acura tegenhanger van de europese Accord met meer motoren en in meer uitvoeringen leverbaar.
Waar blijft trouwens de reeds in het 1e
kwartaal van 2009 aangekondigde 180 PK Diesel voor de Accord???
Bas zegt
-wordt niet meer gemaakt
-auto voor bejaarden
Ik ga eens even kijken op autoscout want tweedehands zullen die dingen wel interessant zijn.
Atenza zegt
Trouwens, middle of the road interieur?!
Prachtig juist en helemaal niet saai. Ik vond hem voor de facelift trouwens mooier
406_v6 zegt
@Atenza: Inderdaad, die van voor de facelift was stukken fraaier. Na de facelift wel zuiniger motor en bij de juiste interieurkleur die houten panelen op het dashboard in fraaie zwarte Pianolak.
AlfaFrankY zegt
Honda Welman in Heerhugowaard heeft er deze zomer nog 1 gekocht en op kenteken gezet. Waarschijnlijk de enige van dit kalenderjaar die in NL een keteken krijgt/ heeft gekregen.
Ondergewaardeerde auto, zeker qua techniek. Maar hij mist gewoon iets. Naast lekker rijden, doet deze Honda ook lekker afschrijven, dus als 2e eigenaar ben je spekkoper als je zo’n Legend na 3 tot 5 jaar koopt.
Ik pleit nog steeds voor Acura op de Europese markt. Dan worden we vast weer blij gemaakt met een NSX, een über-Accord en Accord Coupe en een dikke SUV bóven de CR-V.
Emerald_Green_Jag zegt
@Aztena
Interieur: Beetje Volvo, beetje E-klasse, voor een topmodel geen eigen gezicht. Vandaar middle of the road.
Verschijning: wanneer ik in mijn achteruitkijkspiegel een Audi zie aankomen, maakt niet uit welke, dan zie ik al van verre dat het een Audi is. Een Honda heeft dat niet. Is een beetje van alles wat en niet onderscheidend genoeg, naar mijn mening.
Vraag: waarom meteen weer Audi bashen?
Observatie: dat schijnt een niet uit te roeien ziekte te zijn hier.
Atenza zegt
@Emerald_Green_Jag: niks tegen Audi (hoewel.. de laatste jaren..), bedoel meer dat ik moe wordt dat behoudende Audi’s wel verkopen en fanboys voor zijn maar als een behoudende Jap in beeld komt dat het dan automatisch saai is. Honda interieur vind ik trouwens best een Honda interieur als je de rest van het (Japanse en Amerikaanse) gamma bekijkt. En soms moet je wat nieuws doen he, bv Jaguar is van binnen ook totaal geen Jaguar meer. Dat van de XJ lijkt zelfs sterk op dat van de oude MX-5. Niks mis mee
Emerald_Green_Jag zegt
@mezelf: moet @Atenza zijn…
Timmie zegt
Van al diegenen die de intentie hadden om er een aan te schaffen, zullen er uiteindelijk weinig overgebleven zijn. De Duitse merken hebben gewoon meer imago, meer snufjes en een hogere restwaarde…
CSL zegt
Prachtige auto alleen een beetje aan de duure kant voor een Honda.
Dino2400 zegt
Weet nog wat Car Magazine er ooit over schreef:
“it exists, or so we heard”
of woorden van gelijke strekking.
pizzakoerier zegt
In de US hebben ze volgens mij zelfs een tweedeurs versie van de Legend. Ik moet zeggen dat ik het altijd een van de mooiere honda’s heb gevonden
phantom zegt
Volgens mij is dit echt 1 brok betrouwbaarheid!
Kempenaer zegt
Het is een Honda en Honda maakt hele goede auto’s. Maar voor rond de 85.000 euro koop je natuurlijk ook heel wat fraais bij andere merken.
Citrofiel zegt
Niet meer dan 10 per jaar? Hier staat wat anders. Maar goed, weinig zijn het er sowieso.
autoblogger zegt
@Citrofiel: dat aantal van 10 per jaar kwam direct van Honda, dus dan weet je meteen de betrouwbaarheid van die cijfers die je linkte ;)
Citrofiel zegt
@autoblogger: Gaan jullie dan eens betrouwbare cijfers hosten of zo, ik moet ze toch ergens vandaan halen..? :P
jk733 zegt
Jammer,
ik heb eens met die lekkere V6 kunnen rijden en het was de moeite… was zeker een alternatief voor de 5-reeks die de ouwe thuis had. Ok, dat was een diesel, maar origineel was de Legend wel. Een beetje zoals de Subary Legacy, die is volgens mij ook wel wat onderschat.
martinus zegt
de beenruimte achterin is wel piepklein:
AlfaFrankY zegt
@Citrofiel In de bovag lijsten heb ik de Legend nog nooit als apart model zien staan. Statistieken Bovag-RAI-Autoweek lopen vrijwel nooit helemaal gelijk, vreemd genoeg…
Flatfour zegt
@ Atenza
idd.
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, te saai hé. Als het Japans en luxueus moet zijn dan liever Lexus. Infiniti is ook al niet mijn ding, qua design. Maar misschien betert dat nog wel.
Honda KAN wel mooie, leuke, interessante dingen neerzetten, en ze hebben het al vaak gedaan, maar dat lukt niet altijd.
w0o0dy zegt
@Esprit_de_Flandre: wat is hier mis mee?
Atenza zegt
@w0o0dy: ik vind die nieuwe M niet zo heel fraai. Die kont is echt vreselijk rommelig en vreemd. Dan vond ik de vorige M toch wat strakker
w0o0dy zegt
Beetje druk interieur zo op de foto, maar in het echt is het heel smaakvol gedaan, alleen het stuk bovenin met de navigatie etc.. kan wel beter denk ik. Maar toch… zou ik graag mijn uren in slijten.
FungHo zegt
Is het een idee om deze auto nog is een rijtest te gunnen? Een uitzwaai video? Misschien dat de waardering voor dit model dan weer een beetje stijgt en dat daarmee de kans op een nieuwe Legend groter wordt?!
StijnB zegt
@FungHo:
Rijtesten van niet alledaagse wagens, die door andere magazines en shows over het hoofd worden gezien, zouden inderdaad een meerwaarde kunnen zijn voor autoblog.
406_v6 zegt
@FungHo: Ja, strak plan !! Autoblog, doe er wat mee AUB !!
Esprit_de_Flandre zegt
@Wooody: met die eerste foto niets. Integendeel, ziet er goed uit zo. Maar dit:
en dit…
Nee, niet mijn ding. Maar het is nog een jong merk, en het is tot nu toe vooral op de US gericht, dus misschien dat het betert over een paar Europese jaren.
Atenza zegt
Mooi juist. Lekker onderscheidend. Maar ja mensen durven dat dan weer niet zo. Tenzij een merk een marketingdoos opengooit
Bruce zegt
Dit is juist exclusief en juist klasse…..
Als ik het geld had,twijfelde ik geen moment,maar dat heb ik dus niet…..
Dus blijf ik bij mijn accord,maar ben ook dik tevreden!
Ezomatsu zegt
Heel jammer vind ik het altijd dat de liefhebbers van Deutsche Heimatschaft niet verder kijken dan hun Duitse neus reikt… Ik ben er redelijk overtuigd van dat onze Duitsers nog heel wat kunnen leren van onze Japanse vrienden…
De Legend is een brok auto…. een fantast om mee over de weg te scheuren en te genieten
tarquesh zegt
Zolang ze maar de Civic in productie laten is alles Ok. Je moet het kind niet met het badwater weggooien. Voor de Legende is het te laat.
Voor de niet Honda kenners die wat zeggen over het design van sommige Honda’s:
Een Honda is niet om naar te kijken maar om in te rijden en je geest samen te laten vloeien met de machine. Dat lukt maar heel weinig merken. Kijk maar eens naar de merken top 100 2010. Honda staat op een hele mooie vierde plaats van de automerken.