De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is niet langer het karrespoor waar ze zich op een onbewoond eiland voor zouden schamen. Tegenwoordig ligt er een fatsoenlijke lap asfalt die beter past bij het dichtbevolkte gebied wat de Randstad nu eenmaal is. Dus kan er nu eindelijk lekker worden doorgereden en dat merken ze bij de KLPD ook.
Je zou verwachten dat na een verbreding van de snelweg (what is in a word) de maximumsnelheid opgerekt worden. Immers met meer ruimte kan er op een veilige manier weer worden doorgereden. Niets is minder waar: sinds de verbouwing van de A2 is de maximumsnelheid verlaagd van 120 naar 100 en op sommige stukken zelfs 90 km/u. Cru is het wel: vroeger mocht je er 120 en kwam je zelden boven de 50. Nu is er eindelijk de ruimte en mag het niet meer. Dat geeft wel weer aan dat in Nederland de maximumsnelheden met volstrekte willekeur worden gekozen.
Sinds 23 juli bestaat de A2 tussen Utrecht en Amsterdam uit vijf banen. Na deze verbreding voerde de politie acht controles uit, waarbij bijna 20% (!) van de passanten te hard reed. Totaal passeerden 56.000 automobilisten de controles en kregen er 10.000 een boete. Dat zijn belachelijke aantallen. Maar een politiewoordvoerder verdedigt zich door te stellen dat het merendeel van de bekeurden ook een boete hadden gehad als de maximumsnelheid 120 km/u was geweest. Des te meer reden om meteen goed door te pakken en het maximum op 160 te zetten.
De Fiets zegt
Hoe dom ben je nu eigenlijk als je een bekeuring krijgt terwijl het toch heel erg duidelijk is dat je niet harder mag dan 100 kmh.
Tommy Chen zegt
@De Fiets:
Als je elke dag dezelfde route aflegt, dan weet je uit je zelf hoe hard je altijd mag rijden.
Als dat weer is veranderd, dan let je daar niet zo op en merk je dat misschien (veel) later pas op.
De Fiets zegt
@Tommy Chen: met een muziekje aan heel erg relaxed op de rechter baan achter de vrachtwagens aan en ik heb geen boetes en rij 1 op 28.
Jochempie zegt
@De Fiets: Doe ik ook iedere ochtend. Hoewel, relaxed.. je moet echt strak op maximaal 10 meter afstand rijden voor zo’n verbruik. Dat is wel opletten dus zet cruise control maar uit je hoofd. Gelukkig rijden vrachtwagens een stuk meer anticiperend dan bijvoorbeeld bestelbusjes.
Maar goed, het voelt wel bevrijdend, het gevoel dat je niemand moet” inhalen. Ik kies bij de oprit gewoon m’n vrachtwagen uit en schuif daarachter. Het enige ‘asociale’ is dat ik er heel dicht op kruip als we langs de volgende oprit komen, het is ‘mijn’ vrachtwagen :p
De Fiets zegt
@Jochempie: mijn auto heeft een cruise control met een radar oog dus ik hoef helemaal nergens meer op te letten -:)
Pordon zegt
@De Fiets: Brrrr… altijd leuk he provoceren op het anonieme internet. Het lukt je aardig goed want je haalt het bloed onder mijn vingers vandaan. Als je echt bent zoals je je hier voor doet ben je echt een ellendige geitenwollensokkendragende steuntrekker die ze van mij geen deel meer mogen laten uitmaken in de samenleving.
406_v6 zegt
@De Fiets: Ik heb het al eerder gezegd: je bent op het verkeerde forum….. ga alsjeblieft bij je geitenwollensokjes vriendjes de macrobiotische plantjes bewateren met je gezeik.
On topic: dit bewijst maar weer eens dat de KLPD maar 1 doelstelling heeft: de staatskas spekken.
Jochempie zegt
@406_v6: wanneer Autoblog.nl steeds meer geenstijl.nl-achtige trekjes begint te vertonen en geenstijl-achtige bezoekers begint te trekken zit De Fiets inderdaad misschien op het verkeerde forum..
floryn zegt
@De Fiets:
Ik weet dat sommige mensen als levensinstelling provoceren hebben. Echt goede mensen kunnen ook de beste discussies uitlokken door een bepaald standpunt in te nemen, maar dat doe jij toch nog niet zo fantastisch.
Dom is nou niet bepaald het juiste woord. Ik schat dat het grootste deel van de mensen weet dat je tegenwoordig maar 100 km/h mag op de A2. De meeste mensen hebben er gewoon schurft aan, dat je vijf jaar moet wachten op een fatsoenlijke weg en dat je daar dan niet meer 120 mag rijden. Het is totale onzin.
Vroegah was je als je geluk had in iets meer dan een uur van Eindhoven in Amsterdam. Tegenwoordig kost het vaak minimaal anderhalf uur! Achteruitgang dus. Dat is rete-irritant. Zo leuk is de snelweg nu ook weer niet.
3246cc zegt
@De Fiets: wat ben jij een sufferd zeg! haha
De Fiets zegt
@3246cc: gezellig hé! Er komt een moment waarop de kilometer heffing wordt ingevoerd, gekoppeld wordt aan satellieten en volledig automatisch de snelheid van een auto aan stuurt. Afgelopen is het dan met snelheids overtredingen want je kunt eenvoudig niet meer harder rijden.
Boetes? In een eerder bericht heb ik ergens gelezen dat het ‘onklaar’ maken van het systeem wat zorg zou dragen voor kilometer registratie in een auto zou leiden tot astronomisch hoge boetes….€ 75.000,–. Dan leer je het wel af zullen we maar zeggen!
Randy zegt
Je hebt de zelfbeheersing van een Tibetaanse monnik nodig om op een lege vijf baans snelweg 90km/h aan te houden. Er word zo hysterisch gedaan over snelheden boven de 120. Alsof je dan met je leven zou spelen. Het stelt geen zak voor als je 160 of wat dan ook rijd. Ze moeten volwassen mensen niet als kleuters behandelen die je tegen zichzelf in bescherming zou moeten nemen.
Jochempie zegt
@Randy: Grote onzin, die zelfbeheersing niet hebben is meer iets voor goudvissen. Ook al moet je er 50 dan nog is er niets aan de hand.
floryn zegt
@Randy: Amen!
Bob zegt
En mensen maar zeuren over dat je in Amerika maar 60mph mag ;)
cd zegt
* is de maximumsnelheid verlaagd
OT:
Tsja, die dure rijbanen moeten ergens van betaald worden zullen we maar zeggen. Maar het zou sympathieker zijn geweest als de overheid zich had gerealiseerd dat mensen jarenlang overlast hebben gehad op dat traject, en de controles op een lager pitje had gezet.
B /\/\ \/\/ zegt
Ik vind dit een typisch geval van uitlokking, leg een giga-autosnelweg aan, die je aan alle kanten uitdaagt door te rijden, zet de maximum snelheid op 100, en ga vervolgens foto’s staan maken van iedereen die zo ‘dom’ is te hard te rijden… pure uitlokking!! Zoiets als een hond een worst voorhouden en vervolgens de hond bestraffen omdat hij toehapt! Gelukkig rijd ik daar bijna nooit, anders was ik zeker ook de sjaak geweest.
Dennis zegt
Less is more? More is less, zul je bedoelen: Meer rijstroken, lagere maximumsnelheid.
Aquios zegt
@de fiets
Heb je zelf daar al eens gereden??? 5 lege banen en dan 100 mogen rijden is echt een sukkelgangetje. Je lijkt niet vooruit te komen. Het duurt een eeuwigheid om in Amsterdam te komen aangezien we gewend zijn 120 te rijden daar.
Faalhaas zegt
Ik rij ook regelmatig op de A2, en je wordt toch wel een beetje moedeloos van dat 100/90 km/h op een weg die lijkt op een landingsbaan.
@ de Fiets; U rijdt fiets?…
Randy zegt
Met cruise control is het nog wel te doen maar zonder heb je zoveel zelfbeheersing nodig. Ik denk dat 90 gevaarlijker is dan 120 of 140 want bij 90 lijk je inderdaad helemaal niet vooruit te komen waardoor je gedachten afdwalen en je zeker als je moe bent makkelijk in slaap kan vallen. Op een dijk mag je 80 for fucks sake. Nederland word zo’n faggy regeltjes land. Ze menen ons tegen vanalles in bescherming te moeten nemen. Roken, snelheid, alcohol noem maar op. We zijn volwassen mensen of niet soms.
f650csRider zegt
En als de max 160 wordt rijden er heel veel mensen nog harder (zeg 180). De grens zal altijd overschreden worden, want mensen willen altijd sneller dan eigenlijk mag/kan.
Ben het wel eens met het feit dat een max van 90 absurd is voor zo’n brede weg.
BJ zegt
@f650csRider:
Dat klopt ook wel, maar dat zal een relatief klein deel zijn; het ridicule van deze (en eigenlijk elke andere) snelheidslimiet blijkt vooral uit het % van de bestuurders die te hard rijden. Dat 20% een bekeuring krijgt zegt wel iets over deze limiet…
Mennek zegt
zoals we allemaal kunnen lezen is het belachelijk dat men op deze willekeurig vastgestelde snelheid loopt te controleren en boetes loopt uit te schrijven maar :
“WAT DOEN WE ERAAN ?”
We moeten het gewoon maar weer allemaal slikken… en onze mond houden !
Megakix zegt
Auto’s zijn sinds de jaren ’60 toch wel ietsje beterder en veiliger geworden; sterker nog, de overheid ‘muts’ ook heel wat af om de autoindustrie eisen op te leggen omtrent veiligheid. Grappig is dan, dat je nog steeds mag doortuffen in staatsgevaarlijke auto’s uit de jaren ’60, ’70 en ’80….auto’s zonder hoofdsteunen, abs, sper en motorvermogen. Hypocrisie nr.1.
Hypocrisie nr. 2: alles onder de ‘vlag’ van milieu flikkeren, zodat de burgers daarin gaan geloven. Zoals @fiets hier de topic opent. Nerdo eersteklas, een kaartjesknipper bij de NS of een plintenschilder in Den Haag. CO2 is goed voor de groei op aarde voor alles wat leeft. Ga dus niet mekkeren over CO2 uitstoot, verleg het dan naar roetuitstoot ofzo…en dan nog hebben we vulkanen die in één keer 30 jaar Europees verkeer uitbraken aan roet…gooi daar dan ff een filter op ambtenaartjes!
Hypocrisie nr. 3: De politie flitst voor de veiligheid…iedereen weet dat Ko Spee een dikke Benz rijdt van onze centjes, een eigen TV-programma (inclusief volgauto’s en camera’s) kan betalen en een dildo is van de overheid door zijn verlengstukgebrabbel.
Hypocrisie nr. 4: Snelwegen verbreden en ALLE hiervoor genoemde hypocrisiepuntjes gebruiken om het de burger nog lastiger te maken in een té drukke tijd…ze moesten zich 100x schamen in het Haagsche !!!!!!
zdev zegt
@Megakix: hear hear!
anonymous coward zegt
@jochempie
jij beweert dat je rechtervoet niet krebielt als je op een zo goed als lege 5-baans snelweg met een sukkelgangetje van 90 onderweg bent?
Jochempie zegt
@anonymous coward: Nee, ik heb namelijk geen geld voor boetes of een hoog verbruik. Werkt uitstekend.
Jaap Jansen zegt
@Megakix
Auto’s zijn inderdaad veiliger geworden. Tenminste als niet te hard crasht. Het verschil tussen een oude en moderne auto bij een aanrijding met 120km/u? Een mooi lijk!
Jij bent het schoolvoorbeeld van iemand die geloofd in schijveiligheid…
Een motorvermogen als veiligheidsitem? Wat een onzin. Noem mij eens ee situatie waarbij je motorvermogen nodig hebt om je leven te redden?
@Randy
Volwassen? Jij niet, dat is wel duidelijk… een eigenschap van volwassen zijn, is inzicht. Inzicht dat niet iedereen een goed chauffeur is, dat ook ouderen deelnemen aan het verkeer, onervaren bestuurders enzovoort
Ontopic:
Die snelheidlimiet is er in verband met de geluidsoverlast. Ik woon in de buurt van dat stukje snelweg. Ik vind het dus wel prima die 100km/u. Hard rijden doe je maar op het circuit, kan je dat niet betalen? Pauper.
Megakix zegt
@Jaap Jansen: ah, fijn dat je de rest van mijn ‘veiligheidspunten’ wel goedkeurt. Ik heb namelijk jouw goedkeuring nodig…
…motorvermogen heeft al meermalen levens gered (en ook gekost, maar daar heb ik het nu niet over). Waarschijnlijk jouw leven ook wel eens…alleen moet je nadenken, en enige zelfreflectie is jou onbekend of liever, blijft bij jou onbemint ! Dus om het in schoolvoorbeelden te houden (het zal met je leeftijd te maken hebben); je steekt met een dom hoofd een kruispunt over, en opeens komt er tóch een niet-gesignaleerde auto aanzeilen…remmen (abs) of gasgeven (motorvermogen) en je kunt de boel ondervangen. Of een inhaalaktie voor een dooie bocht, een bergpas of een heuvel…overmoedig probeer je met je Golf I die aktie af te ronden, totdat die tractor er toch nog stond…remmen (abs) of gasgeven (motorvermogen) en de situatie wordt alweer een stuk vrolijker. Do I need to continue ? Of kan jij nu op schoolfeestjes met mijn woorden ‘van de toren blazen’ als minder dom ? ;-)
BJ zegt
@Jaap Jansen:
Volgens de borden is die limiet er vanwege “stiller en schoner”.
Dat stiller vind ik nogal onzin; er is ongeveer het duurst mogelijke asfalt gebruikt om die snelweg sowieso al stiller te maken en die snelheidslimiet maakt voor de grootste lawaaimakers (vrachtauto’s) niets uit. Ik vraag me dan ook zeeeer sterk af of het enig meetbaar effect heeft voor omwonenden of een auto 100 of 120 rijdt. Bovendien ligt die snelweg er al heul lang, dus het stille asfalt zou al een fijne verbetering voor deze mensen moeten zijn die wisten dat ze naast een snelweg gingen wonen. Bovendien zijn er maar heel weinig mensen die (behalve in de stad Utrecht) echt dicht (<500m) bij die snelweg wonen volgens mij. Ik zelf woon hemelsbreed op 1km van de nieuwe A2; vroeger hoorde ik hem niet, nu nog steeds niet…
agien van 't Hoog zegt
Bete Jaap als je te armzalig bent om een stukje grond te bezitten wat verder van de snelweg en je probeert je centjes in de zak te houden door op een klote plek te gaan wonen doe dan wat dapperder. O ja lawaai kijk naar die ouwe Harleys met rechte pijp en vrachtwagens die maken lawaai. Mijn Porsche is hardstikke stil bij 160.
Joop zegt
De snelweg is gebouwd voor een snelheid van 150 km/u. Dus maak aub van de maximale snelheid 140 km/u, veel zullen dan 150km/ gaan rijden en het blijft veilig!
22cm zegt
Het hele concept ‘maximumsnelheid’ deugt buiten de bebouwde kom niet, daar zou helemaal niet op gecontroleerd op moeten worden. Wel op andere aspecten die het autorijden mogelijk gevaarlijk maken, zoals agressiviteit uitlokken door links plakken, van baan wisselen zonder goed te kijken, niet knipperen, etc.
anonymous coward zegt
@Jaap Jansen
Niet om megakix helemaal te verdedigen, maar het concept actieve veiligheid is niks nieuws. Ik kan garanderen dat jij midden in een drukke spits via een korte invoegstrook ook liever invoegt met een moderne vlotte auto, dan een 2cv (om maar een extreem te noemen), een oudere auto met minder vermogen zal sneller problemen hebben om met een gelijke snelheid in te kunnen voegen, em er dan toch maar tussen pleuren kan snel leiden tot ongevallen
Jaap Jansen zegt
@anonymous coward:
Mee eens, maar de opritten zijn in NL dermate lang dat invoegen makkelijk moet gaan. Hoe doen vrachtsauto’s dat dan, 30ton teringewicht en invoegen? Aan vermogen heb je niks als het echt misgaat. Uitwijken op motorvermogen? Dan ben je altijd te laat.
arnold zegt
@anonymous coward: hoe doen die oude polotjes dat dan op de duitse autobahn? daar zijn de invoegstroken nog veel korter …
KeesB zegt
Tsja, ik vind het eerder gevaarlijk om 90 te rijden. Iedereen komt je keihard voorbijsjezen.
Specht zegt
Bij een boete gewoon altijd bezwaar maken en alle foto’s en ijkrapporten opvragen. Laat die nsb-ers maar werken voor hun geld.
M-Power zegt
in België is het net hetzelfde hoor.
terwijl in frankrijk en spanje wegen zijn die honderden km’s rechtdoor gaan (zonder verlichtingspalen, slechte wegen etc) waar gewoon GEEN flitspalen staan, zo heel af en toe zie je een agentje voorbij razen. maar die kijken niet om naar + 170 km/h.
ik wil maar gewoon duidelijk maken dat men daar niet als schoolmeester speelt over de snelheid. crash je? tja spijtig dan voor je, moet je een nieuwe auto kopen ;)
politie komt ter plekke en laat takelwagen komen, ruimt wat brokstukken op en klaar. geen volledige opstroppingen, geen gezeik, gewoon rijden.
majinstar zegt
Ik betaal liever die boete dan dat ik op een 5 baans weg 100 km/u gaat rijden en in de rest van nederland op 2 baans wegen gewoon 120 km/u gereden wordt.
Jochempie zegt
@majinstar: dan wordt het tijd voor een begrenzer. Je gaat je er namelijk op ten duur aan de snelheid houden, als het aan de overheid ligt.
Robert zegt
Ik ken het nieuwe stuk weg nog niet, laat dat voorop staan. Ik kom niet vaak in de Randstad, sta ook weinig in de file. Maar ik ben van mening dat te hard rijden en dan ook nog gesnapt worden door een flitser gewoon altijd aan jezelf ligt. Je rijdt ten eerste nog altijd zelf te hard, dat ligt niet aan die camera. Daarnaast neem je niet de moeite om kennis te nemen van de mobiele controles terwijl daartoe tegenwoordig diverse communicatiemiddelen voorhanden zijn. Excuses van ‘de weg nodigt uit om hard te rijden’ slaan natuurlijk nergens op. Het is een friggin’ snelweg, niet de Nordschleife. Eerst sta je er jaren lang in de file, nu is dat opgelost en is het weer niet goed.
Ik begrijp dat je graag overdag op de snelweg te hard wilt rijden als dat je enige auto/rijactiviteit is die je kent. Ik heb er door de weeks geen behoefte aan, want of je nu 100 of 120 rijdt, in aankomsttijd scheelt het allemaal weinig. Hard rijden doe ik in het weekend wel op wegen die daar WEL leuk voor zijn, met een auto die daar leuk voor is. Tuurlijk, dat kost wat extra maar goed: dat is nu eenmaal een hobby he ;)
s zegt
@Robert:
Als je het nou gewoon even bij je eerste zin laat.. Daarmee weten we namelijk dat de rest van je bewering kant nog wal slaat.
Zeg niet dat 100 of 120 niet uitmaakt in aankomsttijd, zeg dan dat een paar minuten jou persoonlijk niks uitmaken.
De files waar jij het over hebt stonden er alleen overdags. Voor iedereen die ’s avonds met 120 kon doorkachelen is het dus wel een achteruitgang.
jeezyweezy zegt
De nieuwe A2 is een topweg maar inderdaad erg slecht dat ze de max naar beneden hebben gezet… En als ze toch gaan controleren, doe dat niet op maximum snelheden (tenzij >140), maar bekeur IEDEREEN die teveel LINKS rijdt. Niet normaal daar, men blijft gewoon vrolijk op de middelste of één na linker baan rijden met <100, terwijl de rechter baan vaak vrij is… DAT zorgt juist voor irritaties, onnodig oponthoud en files: je moettijdens een inhaalactie 4 banen overschrijden, met alle remacties vandien. Leuk 5 banen, maar nu hebben we er niks aan.
integralechubasco zegt
Was van de week onderweg in noord Italie, snelweg was vrijwel leeg, kaggelde rustigjes aan met 150 nadat ik een halfuurtje 170/180 per uur met de multipla erop had zitten. kwam er een diender langszij met 160km/u… … …reed gewoon door want het is de normaalste zaak van de wereld daar…
zo kan het ook…
Mr.X zegt
ik snap niet dat zoveel mensen altijd gepakt worden.
Je ziet die controles toch altijd van verre al staan?! Ding op de vangrail, vaak nog een lompe transporter ernaast. Bovendien zeggen ze het op de radio 45x per uur en ieder mobieltje kan op internet naar m.flitsservice.nl
gewoonweg dom
RiKe zegt
@Megakix
Jij woont aan die snelweg en je gaat klagen over geluidsoverlast..
Wat was er eerder, die snelweg, of de dag dat jij er ging wonen?
Ik vermoed het eerste…ga a.u.b. ergens anders huilen oke?
Je weet van te voren waar je gaat wonen, je gaat er mee akkoord dus als je dan later gaat janken, jank dan over je eigen vermogen om beslissingen te nemen.
Megakix zegt
@RiKe: Nee, ik woon vredig in het rijke Leusden…Wat jij verstaat onder ‘huilen’ is naar mijn mening ingegeven door een verstek gaande persoonlijkheid of een emotionele instabiliteit…het is geen huilen namelijk. Het is het aandragen van hypocrisie punten. Of is jouw AVI-leesniveau niet meegegroeid met je eerste schaamhaartjes ? ;-)
Jochempie zegt
@RiKe: Ik vind het heel slim van de overheid dat ze de begrenzer niet invoeren: als je als automobilist een boete krijgt voor te hard rijden kan je enkel jezelf de schuld geven.
Wist je dat je bij een trajectcontrole van 100 km/u pas een boete krijgt als je 107 km/u gemiddeld hebt gereden? Dat is ruim over de 110 km/u op de teller. De hele tijd.
Bij een trajectcontrole van 120 is het overigens 128. Dat betekent dat ik consistent 135 op de teller door de trajectcontrole moet jagen voordat ik een boete krijg.
RiKe zegt
@Jochempie
De techniek voor een begrenzer bestaat al heel lang, maar het wordt om 1 reden, en 1 reden alleen niet ingevoerd.
Dan loopt de Roverheid veel te veel geld mis omdat er dan geen boetes voor snelheid komen :)
RiKe zegt
@Megakix
Excuus, ik spreek tegen de verkeerde.
Het moest tegen Jaap Jansen zijn.
Ik beschouw jouw opmerkingen naar mij dan ook niet als rot bedoeld, maar een gevolg van een misverstand :)
Kris zegt
Het is de term SNELweg niet eens meer waard. En ja, je bent zelf verantwoordelijk om je aan de snelheid te houden maar kom op zeg… Verbreden, snelheid omlaag gooien en dan gaan flitsen heeft natuurlijk helemaal niets met verkeersveiligheid te maken. Het nieuwe stuk A2 heeft notabene dubbele vluchtstroken… Nederland op zijn smalts.
RiKe zegt
@Jochempie
Denk die situatie eens in om half 3 ’s nachts, met geen hond op de weg.
Ik vind het dan een beetje nutteloos dat je “maar” 120 zou mogen in een trajectcontrole.
STEL je zou harder gaan, heb je toch alleen jezelf ermee? ;)
Jochempie zegt
@RiKe: Dat kan voor jou misschien wel gelden maar we moeten gewoon generaliseren op dat punt.
Om half drie ’s nachts gun ik de mensen die naast de snelweg wonen hun nachtrust. Om half drie ’s nachts kunnen veel bestuurders zich door gebrek aan energie niet meer goed concentreren. Om half drie ’s nachts probeert men zo snel mogelijk naar huis te komen en dan neemt ook de roekeloosheid toe.
Het gaat om half drie ’s nachts niet meer om het verkeer om je heen maar om jezelf.
@Pordon: de automobilist van Autoblog.nl denkt volgens mij dat de samenleving bestaat uit naar het werk gaan, belasting betalen en enkel voor jezelf opkomen. En degenen die dat niet doen behoren stilletjes te verdwijnen.
Wat jij provocatie vindt, vind ik een goed punt. Misschien moet je je wat minder laten uitlokken.
Jochempie zegt
Daarnaast heb je bij de trajectcontrole de gebruikelijke correctie van 3%, ondanks dat de meting op de tienden of honderden van seconden nauwkeurig is.
Mijn punt: hoewel de egoïstische liberalen onder de automobilisten het gevoel hebben dat ze bestolen worden door de overheid, denk ik dat de overheid relatief mild omgaat met een overtreding die de bestuurder zelf begaat. Daarbij is het boetebedrag voor kleine snelheidsovertredingen (<5 km/u te hard na correctie) de laatste jaren afgenomen bij mijn weten.
Egon zegt
@ Wouter: Je schrijft grappig, moet elke keer weer lachen met je karrespoor en “dat merkte ze bij de KLPD ook”…
Benieuwd naar je volgende review en filmpje.
Timmie zegt
Boetes zijn volledig terecht. Ze moeten maar onder de maximumsnelheid blijven.
Stoute Puber zegt
Nederland is een groot lang kijk hoeveel camera’s we wel hebben.
Kijk naar spanje hoe een groot land.
Ik zie daar zelden camera’s.
Mensen scheuren je daar voorbij met 160 180.
Stoute Puber zegt
Kleind land bedoel ik.
Jochempie zegt
@Stoute Puber: ja maar wat wil je daarmee zeggen?
ThomasBol zegt
Klote stuk snelweg. Reed laatst op een zaterdag avond rond 22 uur naar Amsterdam. Rijdt er op de 2e baan vanuit het midden gezien een gozer met een slakkegangetje van 95 km/h terwijl de andere 3 rechterbanen gewoon leeg waren. Ik dacht, mooi, kan ik er even snel links voorbij omdat rechts inhalen niet mag. Afijn, ik dus met 130 er snel voorbij. Staan ze net op die plek te lazeren. Gelukkig niet aangehouden. Maar wat een betere oplossing is, is om de links rijders (zijn er ontiegelijk veel!!!!!) op die weg te bekeuren waardoor zij rechts gaan rijden en het snellere verkeer hun met 5 km/h verschil kan passeren ipv de inhaal manoeuvre die ik moest uithalen.
Jochempie zegt
@ThomasBol: Ja maar je kan er met 105 ook vlot voorbij.
Jaap Jansen zegt
@MegaKix
Mijn reactie was er eentje vanuit emotie. Ik hoor namelijk een verhaal wat ik op de verjaardagen vaak hoor. In mijn vakgebied leer je de grenzen van de veiligheid van een auto kennen. De auto’s van tegenwoordig zijn veiliger geworden dan die van de jaren 60. Daar ben ik helemaal mee eens. Is dat een excuus om de snelheidbeperkingen op te schroeven? In tegendeel. Om te overlijden bij een aanrijding hoeft de snelheid helemaal niet hoog te liggen. ADAC heeft namelijk een Renault Laguna 5 sterren bij 80kmh als EuroNcap getest in plaats van de 64kmu die EuroNcap normaal hanteert. Wat blijkt. De carrosserie is instabiel kortom staat op het punt van totaal bezwijken. De G-krachten die bestuurder en bijrijder te verwerken krijgen komen op kritische waarden. Dat zegt naar mijn idee genoeg. De snelheid gaat in dat geval maar 16kmu omhoog. Jij wilt al naar 120 kmu of hoger.
Ik vind motorvermogen geen veiligheidsitem. We weten allang dat bestuurders van auto’s met meer vermogen ook meer schades rijden. Daarnaast is het in een noodsituatie die jij benoemt, inhaalactie, altijd beter om te remmen. De hoeveelheid botsingsenergie die je extra toevoegd aan de mogelijk aanrijding maakt de evntuele gevolgen veel ernstiger.
By the way… dit was de reactie die ik wou schrijven alvorens tot tien te tellen, maar ik wil je hem niet onthouden:
Dus stomme acties redt je altijd met motorvermogen of remmen? Dwaas! Dit is nou precies wat ik bedoel. Het motorvermogen heeft je niet geredt, maar in deze acties gebracht. Een kruisng op rijden en dan door gasgeven je leven redden? Bull shit…. op dat moment is de snelheid dermate laag dat eerder de gekozen versnelling bepaald of je de overkant haalt niet het motorvermogen. In één klap 300pk d’r op ,weg grip. 75pk in twee d’r op en je haalt de overkant.
Volgens mij ben jij zo’n knakker die door overmoed zich zelf en anderen in gevaar brengt. Heb je wel goed gelezen? De snelheden waarbij het bij jou mis zal gaan, zijn dermate hoog dat een jaren ’10 auto ar alleen voor zorgt dat je moeder je nog kan herkennen als je in het mortuarium ligt, overleden door inwendige bloedingen, omdat de aortaboog net boven je hart gescheurd is. Maak je geen illusies, ga eens met wat hulpverleners praten. Mooie lijken in niet zo heel beschadigde auto’s.
Zoals je begrijpt kan een dergelijk reactie niet. Mijn excuus daarvoor. ;-)
De veilige auto is een auto met een wijze, oplettende en voorzichtige bestuurder. Niet eentje met ABS, krukelzone of ESP.
Die veilige auto bestaat niet…. daarom zijn er snelheidslimieten en andere verkeersregels.
@RiKe
Waar in de randstad wil jij nog buiten de invloedssfeer van een snelweg gaan wonen? Helaas dat gaat niet. In Nederland wonnen we met veel op weinig. Dat maakt dat we rekening met elkaar moeten ouden.
Mijn leeftijd? Hoog genoeg om enige nuance aan te brengen.
Pordon zegt
@ de mensen die het terecht vinden… Over het algemeen ben ik het eens met de stelling dat boetes terecht zijn, moet je inderdaad gewoon niet de maximumsnelheid overschrijden. Helaas ligt het hier wat anders, deze situatie geeft goed aan hoe bekrompen er wordt gedacht in de overheid en ook vele gemeenten. Welke idioot verzint het namelijk om de maximumsnelheid op een stuk waar het nu 5 baans is en gloednieuw asfalt ligt waar je vroeger 120 mocht te zetten op 100 km/h. Dat komt er bij mij echt niet in, dit soort dingen kunnen ook alleen maar door ambtenaren worden bedacht, verschrikkelijk vindt ik dat. In mijn vocabulaire is Ambtenaar inmiddels ook een scheldwoord geworden voor stompzinning en triest karakter/persoon/gedachtengang.
Jochempie zegt
@Pordon: zoek maar wat hulp voor je frustratie, nu ben je nog kneedbaar.
Je moet jezelf niet afvragen waarom je er geen 120 mag, maar waarom je jezelf er zo aan ergert. En hoe je dat gaat oplossen.
Pordon zegt
@Jochempie: Ik weet precies waarom ik mij er aan erger en ik ga er niks aan veranderen aangezien ik het er gewoon simpelweg niet mee eens ben dat het daar 100 is. Zolang het 100 km/h zal ik mij gewoon blijven ergeren en gewoon te hard blijven rijden, die boetes doen me nooit zoveel.
Jochempie zegt
@Pordon: dat wilde ik horen [gaat in negeermodus]
As_long_as_it_is_fast zegt
off topic: kan iemand mij zeggen van welke auto dit dashboard is?
on topic: Ik begrijp niet als je het aantal rijstroken aanpast, dat je dan de maximumsnelheid daar niet op afstelt.. Dus in geval van die 5 rijstroken, maar er 120 of, zoals in frankrijk, 130 van.
Jochempie zegt
@As_long_as_it_is_fast: Audi RS5.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Jochempie:
@Atenza:
In elk geval één of andere sport versie van de audi dus?
Waarom zei je RS5 jochempie en bijvoorbeeld niet RS4?
ergens specifieke kenmerken of gewoon een gok?
bedankt in elk geval alletwee
Jochempie zegt
@As_long_as_it_is_fast: Omdat deze aluminium omlijsting zeker niet in een Seat Exeo zit en omdat Autoblog trots is op hun verse RS5-foto’s.
E320cdi zegt
@As_long_as_it_is_fast: in de RS5 loopt de teller tot 320, RS6 tot 330 geloof ik. En de RS4 van het huidige model is er nog niet dus die klokken van de ‘oude’ RS4 zien er helemaal anders uit.
Atenza zegt
@As_long_as_it_is_fast:
RS6 ?
Jochempie zegt
@Atenza: in een RS6 ligt geen dieselmotor.
Atenza zegt
@Jochempie: ging me meer op het plaatje van de vormgeving ;)
Atenza zegt
RS5 dan?
Jaap Jansen zegt
@ Pordon
Bedankt voor je bijdrage aan de staatkas….
Pordon zegt
@Jaap Jansen: Graag gedaan
Pordon zegt
@Jaap Jansen: Ik doe alles om de economie maar te stimuleren zelfs te hard rijden;)
mashell zegt
De snelheid moet passen bij wegbeeld. Als 20% van het verkeer te snel rijdt (zonder ongelukken) dan is er gewoon iets fout gegaan. Natuurlijk moet je niet te snel rijden, maar de wegbeheerder moet ook onnodig gaan betuttelen. Je ziet met de strepen waanzin en daarmee ingevoerde inhaalverboden de laatste tijd helaas wel meer fout gaan.
Smokin zegt
Ach dat gesever over gevaarlijk….
Veel ongelukken worden veroorzaakt door mensen die (te) langzaam rijden, of mensen die niet opletten of met andere dingen bezig zijn. Die laatste 2 dingen gebeuren doorgaans ook niet als je lekker doorrijdt.
Als er al ongelukken gebeuren door echt te hard rijden zijn ze vaak eenzijdig.
@Jaap Jansen:
Dat is inderdaad de enige reden, de bijdrage aan de staatskas. Als de verkeersveiligheid namelijk het hoofdreden was geweest dan waren die controles niet op de A2 geweest. En er zijn altijd van die mensen die daar als makke lammetjes achteraan hobbelen.
Nu legt men een 5 baans snelweg neer, stelt de Vmax naar beneden bij en houdt de hand op.
De geloofwaardigheid is weer ver te zoeken.
oxymoron zegt
Is de weg door die ene rijbaan per richting erbij plotseling zo leeg geworden dat er weer hard gereden kan worden in plaats van gekropen?
Zoals Floryn om 10:28 zegt: “Vroegah was je als je geluk had in iets meer dan een uur van Eindhoven in Amsterdam. Tegenwoordig kost het vaak minimaal anderhalf uur! Achteruitgang dus. Dat is rete-irritant. Zo leuk is de snelweg nu ook weer niet.”
Aanvullend: ik reed vroeger van Emmen naar Düsseldorf in een kleine auto in 2 en een half uur, binnendoor over stille 80 en 100 km wegen. Nu kan het via de Autobahn in het Emsland, en veel harder, maar niet sneller. Er is intussen ook veel meer verkeer. En het kost een smak meer aan benzine.
Snelheid is niet alles. Wel soms leuk ja.
AlpinaSC zegt
@Jaap Jansen Van iemand die zich veiligheidsexpert noemt zou je mogen verwachten dat hij begrijpt dat aanrijdingen op een weg waar iedereen dezelfde richting uitrijdt zelden zullen plaatsvinden met een snelheidsverschil van 80km/h laat staan 120km/h. Het feit dat iedereen dezelfde kan uitrijdt maakt snelwegen juist zo veilig. Daarnaast beschikken alle auto’s over een mechanisme dat kinetische energie omzet in warmte. Daarmee is een snelle vertraging mogelijk.
Dus kappen met die onzin dat 120km/h rechtuit rijden gevaarlijk is. We leven inmiddels in het jaar 2010 maar elk streven naar vooruitgang lijkt helaas verdwenen. Als je liever met de trekschuit gaat zou ik het moderne alternatief genaamd de trein nemen. Toevallig ga ik nu (als liefhebber van doorrijden) tijdelijk de trein en ik moet zeggen dat het ontbreken van de totale betutteling die je als automobilist deelvalt een verademing is. Het is echt om ziek van te worden. Werkelijk niets mag de automobilist nog zelf bedenken in Nederland.
Stefan zegt
alleen jammer dat de foto van Atenza van een diesel is :P
john zegt
wat doen al die zeikende moraalridder hier!?
“blijf onder de max snelheid!”
“boetes zijn terecht!”
blablablaaaaablabla
ik zal een zwaaien naar je dieseltje als ik er voorbijkom ;) Ik spek jullie staatskas met enkele duizenden euro’s per jaar, en ik woon nog niet eens in Nederland.. grow some balls plz
Jaap Jansen zegt
@john:
“Dan kan je beter iets leuks voor je vrouw, vriendin of kinderen kopen. Stimuleer je niet alleen de plaatselijke economie, maar ook je relatie/familie.”
audiracer zegt
Het is de RS5 voor de mensen die daar twijfel achter zetten. Het betreft namelijk de klokkenwinkel uit de A4/A5. De RS5 is de enige in die reeks waarbij de teller tot 9000 T/pm rijkt.
Zjonnie zegt
@audiracer: wil je daar geld op in zetten?, hierboven staan foto’s van de RS5 tellers, gaan tot 280,..
Dus gewoon de RS6!
Jaap Jansen zegt
@Pordon
Dan kan je beter iets leuks voor je vrouw, vriendin of kinderen kopen. Stimuleer je niet alleen de plaatselijke economie, maar ook je relatie/familie.
@AlpineSC
Vooruitgang? In jouw ogen is dat harder rijden…. in de ogen van anderen is dat misschien een schoner/stiller milieu en duurzaam vervoer?
Je hebt gelijk als je zegt dat op een autobaan minder ernstiger ongevallen gebeuren door de lagere snelheidsverschillen tussen auto’s onderling. Eechter de vangrail en objecten langs de snelweg die je tegenkomt staan nog steeds stil. Maar dat is mijn punt niet. MegaKix noemt het allemaal een Hyocrisie… en dat is absoluut niet waar. Auto’s bieden schijnveiligheid. Dat is alleen vooruitgang als je de omstandigheden waarin de auto veilger wordt niet wijzigd. Ga je die omstandigheden wijzigen door harder te rijden bijvoorbeeld dan kom je vanzelf weer op het punt dat de auto onvoldoende veiligheid biedt. EN dat is volgens mij niet het doel.
Ik vind het achteloze gekerm dat de snelheid op neerlands wegen omhoog moet geen hout snijden. Het is een illusie te denken dat in Nederland de gemiddeld gereden snelheid omhoog gaat in de komende 20 jaar. Ik neem aan dat jullie al enige jaren deelnemen aan het verkeer. Dan heb je dat al gemerkt in voorbije jaren.
@BJ
Een serieuze spits is er nog niet geweest…dus als je het over stiller hebt. Dan hebben we dat nog niet kunnen ervaren.
Qua schoner… met name de NOx uitstoot is bij hogere snelheden hoger. Dat is een van de grootste veroorzakers van smog en luchtweg aandoeningen. Bel anders even met TNO kan je het van wetenschappers horen. Die snelheidlimiet is daar gekozen met een reden en wat doen ze…. ze laten nog weten waarom ook…dankzij de borden langs de weg.
BJ zegt
@Jaap Jansen:
Ik denk dat we die lagere snelheidslimiet niet nodig hebben in de spits om de snelheid naar beneden te krijgen…. En zelfs als iedereen straks om 0830 gewoon 120 zou rijden, ben ik er nog steeds van overtuigd dat 98% van de mensen het verschil niet hoort tussen een limiet van 100km/h of 120km/h:
– vrachtwagens hebben sowieso een veel groter aandeel in het totale geluid, daar verandert die limiet niks aan
– Veel mensen nemen het gewoon niet waar
– Veel mensen hebben ook gewoon een baan en liggen niet in bed of in de tuin…
Voor die paar huizen/boerderijen die dan echt nog dichtbij staan… tsja… Je kan geen regels maken/aanpassen voor de uitzonderingen, er geldt ook nog zoiets als afweging van voordeel van het individu tegenover nadeel voor collectief.
Wat betreft het “schoner”, daar heb je mij niet over gehoord, ik noemde het alleen in de intro dat het op die borden staat. Dat een auto minder uitstoot (of dat nou CO2 of NOx of whatever is) bij lagere snelheid mag als redelijke algemene kennis worden beschouwd, daar hoeft TNO echt geen rekensommetje voor te doen.
Al met al kunnen we het hier uren over hebben (en natuurlijk heb je technisch gezien helemaal gelijk), maar uiteindelijk is het niet meer als een combi van boerenverstand en gevoel; je kan 1001 borden neer zetten waarom je opeens geen 120 meer mag, maar het maakt in het grote geheel allemaal niet veel uit (qua schoner en stiller) en het voelt stupide om bij elke weg-verbetering die we doorvoeren in NL, waarbij het asfalt, de overzichtelijkheid en de begeleiding (borden en signalering) beter worden, de snelheid te beperken. Ik heb zelfs wel eens moeite gehad om de gedachte te onderdrukken dat we de wegen aanpassen, juist en alleen om de snelheid overal te kunnen verlagen. Wat is het toch heerlijk om af en toe in Duitsland nog echt te kunnen rijden, zowel op de snelweg als op de binnenwegen; daar houd ik me altijd aan de snelheid, omdat je weet dat die limiet daar zin heeft.
Bovendien als je niet constant aan de ketting ligt, trek je er ook niet altijd aan…
PeugeotGTI zegt
Heb in Spanje een boete gehad van E50,- voor meer dan 20 te hard op de snelweg.
De lokale wout zei: 10-15 te hard is prima, maar meer dan 20 wordt echt te gek.
Maarja, als je met dik 150 op de klok wordt gepakt, is er blijkbaar nog steeds niet veel aan de hand.
.
Dat is iets waar ik echt voor pleit in NL:
Pas flitsen bij meer dan 10% (na correctie!!) te hard.
Zo houd je als bestuurder altijd een veilige marge en worden de camera’s en lasers gebruikt waar ze echt voor bedoeld zijn, namenlijk de echte gekken eruit pikken en de veiligheid verhogen!!
Woestijnridder zegt
Nou, liever 100km/u op de huidige A2 dan daarvoor alsmaar stilstaan….
midasracer zegt
Ik ben er zo langzamerhand van overtuigd dat de roverheid met opzet dit soort fuiken genereert. Brede lege snelwegen met lage maximum snelheden, liefst nog wisselend van 120 naar 90 en dan weer naar 100 enz. En dan maar flitsen om geld in te zamelen. Een andere conclusie is er niet. Het heeft niets met veiligheid te maken, anders zou de politie er veel preventiever mee omgaan. Nu is het lekker foto’s maken en de bonnetjes opsturen. Het heeft geen enkel ander doel dan geld inzamelen. Daarom geef ik ook nooit meer wat aan een goed doel. De regering heeft het al ingezameld en zal het verdelen. Ik raad iedereen aan om een WOB procedure op te starten. Laat het ambtenarentuig maar werken voor die centen. Ik doe het bij elke bekeuring en aarzel niet om bekeuringen voor te laten komen. Verlies je, dan verlies je (kost niets extra behalve wat tijd), maar heb ook wel eens een bekeuring toegewezen gekregen.
janklaassen zegt
vette wijzerplaten van de Audi R8 4.2 FSi V8.
the-budel-guy zegt
@philipzuidijk: het is geen R8 4.2 FSI V8.
OT: 5 baans en dan 100/90 dat is gewoon uitlokken zelfde verhaal toen bij Eindhoven de A2 helemaal af was 754 banen over langs onder naast en door elkaar toen het af was was de snelheid nog steeds 90 terwijl 120 al lang kon met als gevolg toen het 120 werd ree 95% automatisch 90
the-budel-guy zegt
@philipzuidijk: dit zijn de tellers van een R8 4.2 FSI
http://www.netcarshow.com/audi/2008-r8/800×600/wallpaper_16.htm
As_long_as_it_is_fast zegt
@philipzuidijk: idd, we waren er al uit dat het de foto’s zijn van een RS5.. ;)
DasShikuru zegt
@ De Fiets
Over die kilometerheffing.. die komt er toch niet.
That’s all : )
De Fiets zegt
@DasShikuru: ja wel hoor. De vraag is alleen wanneer…
the-budel-guy zegt
@De Fiets: wat doe jij eigenlijk op autoblog.nl
figuren als jij horen op fietsblog of ikhaatautosenplezier.nl of ikknuffelboomeneneettofu.nl
De Fiets zegt
@the-budel-guy: ik geniet vooral hier, de reakties zijn soms prachtig. Het is iedere keer weer een genot!
joeytrambel zegt
ik ben van mening dat 70% van de automobilisten niet zo heel best kunnen autorijden, misschien nog wel 80%.
dus ik zie die snelheid niet zo snel omhoog gaan, eerst maar eens leren spiegelen, je lijn houden, afstand bewaren, je medeweggebruiker niet vast rijden achter een vrachtwagen(maar zoals in duitsland)gewoon relaxed overzicht houden en je medeweggebruikers de ruimte geven ook met ritsen.
wat een stelletje stresskippen op de weg, kunnen nog niet eens hun auto binnen de lijnen houden, nou sorry hoor dat doe ik nog niet als ik bellend een sjaggie aan het draaien ben en een bak koffie in mijn hand.
tom zegt
NEDERLAND OP Z’N SMALST!!!
Waar blijft de andere PVDA? De Partij Voor De Automobilst!
Uitmelken van de automobilist moet echt nu een keer een halt toe worden gebracht!!!
ROVERHEID!!!
Zjonnie zegt
@audiracer: bovengenoemde heeft de S5/A5 foto’s geplaatst en ik de verkeerde conclusie..
phantom zegt
Zeker kinderachtig dit! gewoon overal 130! dat is een lekkere kruissnelheid. En van achter die vrachtwagens hangen is niks waard; Je ziet geen reet meer en je krijgt steenslag dat het barst!
BaRa zegt
De snelheid te laag? Is iemand van jullie knulletjes al ooit getuige geweest van een ongeval? Een voorbeeldje: Een vrachtwagen rijdt 90 op het middenvak. Links gaat een auto voorbij aan 130, nat wegdek. Hij ziet de watervlek niet waar hij zo meteen met zijn linkerwielen in terecht komt, net op het moment dat hij moet remmen voor iemand die te krap invoegt. Achterkant slipt naar rechts, ramt de oplegger en wordt teruggekaatst in de betonnen middenberm. Dat is aan 130. Probeer je nu de schade voor de stellen. Aan de auto in kwestie, zijn chauffeur en passagiers, aan de oplegger, en al het verkeer daarrond dat probeert weg te geraken of veilig tot stilstand probeert te komen in spitsverkeer. Tel daar nu 30km per uur bij op, zodat je aan 160 komt. Als je nog altijd denkt dat dit niet gevaarlijk is, lever dan nu meteen je rijbewijs in, want dan ben je duidelijk te dom om te rijden en ben je een gevaar voor de andere weggebruikers.
midasracer zegt
@BaRa: zeur niet zo. Bij 50km/u kun je al dood zijn, een boom tegenkomen is genoeg. Dat hypothetisch geneuzel van jou is dan helemaal niet meer relevant. Gewoon je kop erbij houden op de weg is veel belangrijker dan welke snelheid dan ook. Het gaat op de A2 gewoon om geld binnenhalen. Als het ging om het voorkomen van dodelijke slachtoffers, zou de politiek zich meer bezig houden met het voorkomen van zelfmoord. In Nederland plegen 2x zoveel mensen jaarlijks zelfmoord dan dat er omkomen in het verkeer. Hoor je daar ooit wat over?
brave burger zegt
Maximumsnelheid zou in Nederland moeten worden verhoogd naar 160 pas dan kan het draagvlak voor controles en het respect voor de poltie terugkeren. Tot die tijd zijn alle Postbus51 spotjes weggegooid geld
brave burger zegt
– In Luxemburg ging het maximum recentelijk van 120 naar 130 km/u.
– In Italie is op veel 2×3 baans Autostrada’s de maximumsnelheid verhoogd van 130 naar 150 km/u.
– In Denemarken is sinds april 2004 de maximumsnelheid van 110 naar 130 km/u verhoogd, en het aantal verkeersdoden spectaculair gedaald met 25%. Zie http://www.dst.dk – het Deense bureau voor de statistiek.
– En ook in Tsjechie en Slowakije wordt nagedacht over verhoging van de maximumsnelheid naar 160 km/u. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/md-160.pdf
– In Zweden is op veel snelwegen de maximumsnelheid in 2008 verhoogd naar 120 km/u.
– Oostenrijk: in 2007 zijn proeven gehouden op de Tauernautobahn met een dynamische maximumsnelheid. Hubert Gorbach van de FPO trok de maximumsnelheid op naar 160 wanneer het kon, en wanneer de weers- en verkeersomstandigheden minder gunstig waren 130 of 100 km/u. De proeven hebben 1 jaar lang geduurd en waren zeer succesvol: hogere emissies/meer luchtverontreiniging werd ondanks de uitvoerige tests en frequente metingen NIET vastgesteld en er heeft zich tijdens de snelheidsverhoging geen enkel ongeval plaatsgevonden. Helaas heeft de momenteel zittende socialistische regering de test weer beeindigd.
Jochempie zegt
@brave burger: Als de maximumsnelheid omhoog gaat in Luxemburg dan is dat vanwege hun grote exportproduct: goedkope brandstof voor Nedelanders die op weg zijn naar Frankrijk. Hoe eerder de tank leeg raakt, hoe meer Nederlanders toch besluiten om in Luxemburg vol te gooien.
ThomasBol zegt
@Jochempie:
Rubbish, ik haat links rijders dus wil ik er ook snel voorbij. Met 105 er voorbij spreek ik mezelf tegen :)
Tony Casa zegt
Wat een overloze domme reacties, heeft er eigenlijk ooit iemand aan gedacht hoeveel tijd je kunt winnen door die scheetafstand tussen Utrecht en Amsterdam tegen 120km/u i.p.v. 100km/u.
Gewoon de cruise control op en lekker cruisen tegen 100 is toch veel aangenamer dan als een stuk opgejaagd wild op de linker rijstrook te plakken?
Smokin zegt
@Tony Casa:
6 minuten, enkele reis.
Er van uitgaande dat je dat 5 x per week doet, scheelt je dat een uur per week, oftwel, uitgaande van 48 werkweken (20 vakantiedagen per jaar) 48 uur per jaar. Da’s ruim een week extra vakantie.
Ik doe het er voor.
Tony Casa zegt
@Smokin: zoals ik zei, oeverloos domme reacties. Alsof jouw werkgever extra vakantiedagen toekent omdat jij tegen 120km/u naar het werk rijdt. Die dingen interesseren jouw werkgever absoluut geen zak.
BJ zegt
@Tony Casa:
Als jij lekker wilt cruisen op 100 (en echt soms wil ik dat ook wel) kan dat ook als de limiet op 120 ligt, maar dan is het een keuze…
Niekgeerts zegt
http://www.netcarshow.com/audi/2011-rs5/1600×1200/wallpaper_46.htm
Het is toch echt een RS5 cockpit.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Alleen in het extreem linkse auto hatende Nederland doen ze dit soort flauwe dingen. Men lokt de automobilist met 5 super gladde stroken maximaal uit en gaat dan gelijktijdig de limiet verlagen om zo natuurlijk maximaal te kunnen cashen. De overheid en KLPD zijn wat mij betreft niet veel beter dan de Italiaanse maffia. Voordeel van de maffia is wel dat daar nog enigszins mee valt te onderhandelen over de prijs. Ik raad iedereen aan om bij ontvangst van een bekeuring het ijkrapport en de foto op te vragen. Dit geet aan hun kant veel extra werk… Vr. gr. J.W.v.S.
BaRa zegt
@ Midasracer: het hypothetische geval waar jij het over hebt is voor mijn neus gebeurd. En het is echt niet de eerste keer dat ik dit soort ongevallen van veel te dicht bij meemaak. Dat je het zelf interpreteert als hypothetisch, bewijst volgens mij alleen maar dat je niet voldoende op de weg zit. Snel rijden doe je maar op circuit. De openbare weg heeft regels, en die volg je gewoon. Wil je de snelheid veranderen, spreek dan je belangengroep aan. Maar als je zo dom bent om de regels te negeren, dan moet je maar op de blaren zitten. Of, als je een van die slimmeriken bent die denkt dat hij beter rijdt dan de rest van de bevolking, met je snuit in het beton geparkeerd staan.
BJ zegt
@BaRa: Hmm… lok jij ze uit ofzo? Of rijdt jij excessief veel? Ik heb het nog nooit gezien… (>30.000km per jaar waarvan ~80% snelweg)
Het verlagen van de snelheid wegens veiligheid is toch echt wel achterhaald volgens mij, tegenwoordig is het voor geluid en uitstoot. Het aantal verkeersdoden is al laag en degene door snelheid is volgens mij nog maar een fractie daarvan (in ieder geval als je degene met alcohol en eenzijdige “race” ongelukken met bv motoren eraf haalt).
midasracer zegt
@BaRa: dat is BS. De meeste ongelukken gebeuren door onoplettendheid. Snelheid is een ondergeschikte faktor. Kijk maar eens naar de score op Flitsservice na het weekend. Veel jongelui van de weg na een nachtje stappen. Vaak niet eens te hard, maar op een 2baans weggetje een bocht missen betekent meestal een dodelijk ongeluk, ongeacht de snelheid. Maar daar kan de schatkist niets mee, dus die houden star vol met hun debiele controles. En lul niet over dat je het beter weet. Ik heb veel ervaring in de autobusiness, oa. botsproeven bij IWTNO in Delft en heb het een en ander aan schadeauto’s binnen zien komen tijdens mijn werk bij een Nederlandse sportautofabrikant.
De A2 is via een politiek spelletje naar 100km/u gebracht. Anders kreeg Eurlings de gemeentes niet mee met de aanleg van de 5-baans weg.
Benz.. zegt
En wie zit er achter dit “geintje”?
Want een vijf-baans weg met een max. temperatuur van 100km/h kan alleen bedacht zijn door die Linkse steuntrekkers.
Zo geraakt de schatkist wel vol.
Jaap Jansen zegt
Beste Agien,
Voor een tandarts schrijf je een wel hele lamme reacties….erg genuaceerd. Echt veel volwassen….
Ben je trots op je Porsche?
Opschepper.
Groet,
Jaap.
Jaap Jansen zegt
@BJ
Ook bij onze Oosterburen gaan stemmen op om een maximum snelheid in te voeren. Hoe vaak kom je daar niet het bord Lärmschütz tegen. Altijd op plaatsen waar wonen met verkeer moeten worden gecombineerd.
Dat versterkt alleen maar mijn argument. NOx uitstoot zorgt lokaal voor gezindheidsproblemen. Dat in tegenstelling tot CO2. Dus een vermindering van de uitstoot NOx heeft direct effect op de kwalitet van leven/wonen in de omgeving.
Dat men dus de max snelheid omlaag gooit is in dat kader absoluut en het kader van verkeerslawaai verdedigbaar.
Groet,
Jaap.
Jaap Jansen zegt
@Midasracer
Als jij ‘iets’gedaan hebt met sportauto’s dan weet jij ook dat snelheid ten alle tijde de uitkomt van een ongeval beinvloed. Dat voorbeeld wat je noemt, het 2 baans weggetje….uit de bocht vliegen doe je alleen wanneer je te hard rijdt om de bocht te halen of te hard rijdt om de bocht op tijd te zien.
Groet,
Jaap.
BaRa zegt
@Midasracer: je mengt verschillende beweringen door elkaar.
(1) je beweert dat de snelheid op de A2 politiek beïnvloedt is. Het zou me niet verbazen dat dat zo is. Daar hebben we dus geen twistpunt.
(2) je beweert dat de meeste ongevallen een combinatie van factoren zijn. Snelheid is daar slechts een van. Ook daar hebben we geen twistpunt.
(3) je beweert dat snelheid niet uitmaakt voor de ernst van een ongeval. Tenminste, dat is toch wat ik uit je gemengde signalen denkt te kunnen opmaken. Als dat echt is wat je denkt, heb ik een leuke proef voor je. Laat eens een hamer van 10cm hoogte op je rechtervoet vallen. Doe nu hetzelfde met je linkervoet, maar van op 1 meter hoogte. Laat een arts nu maar registreren wat het verschil in schade is. Maar laat de arts wel thuis langskomen, want met zo’n voeten mag je niet meer autorijden.
Duss…
Ja, de maximumsnelheid op de A2 is mee bepaald door de politiek.
Ja, de staat vaart momenteel zeer wel bij de boetepolitiek, ook op de A2.
Ja, snelheidsboetes zijn de makkelijkst te ontduiken belasting, je hebt alleen zelfbeheersing nodig.
Ja, er zijn tal van oorzaken voor ongevallen, snelheid is daarbij slechts een van de factoren.
En ja, onder dezelfde omstandigheden heb je meer schade bij hogere dan bij lagere snelheid.
Heb ik het correct uitgebeend? Of verschillen we nog ergens van mening?
Toyotadriver zegt
Reed vorige week Nederland binnen bij Eijsden met caravan,van 110 en soms in frankrijk 120(kwestie van goed beladen en 45 jaar ervaring) naar het sukkelgangtje van 90 tot aan Amsterdam,slaapverwekkend op den lange duur.En het gelul van meer schade bij hogere snelheid,bij 50 ligt een caravan ook uit elkaar.En dan bij Utrecht 5 banen breed en maar 100km/u.Als iedereen zich daar nu aan houdt kunnen ze wat mij betreft er 2 weer vanaf halen,worden toch niet gebruikt.De bekrompenheid en betutteling in dit klootjesvolklandje,waar blijft dat 1 Europa nou?Hoop iedere keer weer,en daar begon het met al die regenval al aardig op te lijken,dat het volgend jaar Maastricht aan zee is.