Iedereen kent ze. Mannen, voornamelijk mannen moet ik zeggen, want hoewel het voorkomt dat er een dame de term ‘petrolhead’ draagt zijn het voornamelijk mannen die hun leven slijten kijkend, luisterend, schrijvend en genietend naar, over en van auto’s.
De meeste petrolheads hebben moeite om uit te leggen wat het precies is dat ze zo intrigeert aan auto’s. Erger nog, iedere petrolhead heeft ook nog eens een eigen niche in zijn of haar hobby wat de term petrolhead algemeen en multidisciplinair inzetbaar maakt. Zie het maar als de term voetbalsupporter.
Ikzelf bijvoorbeeld heb een zwak voor een autobouwer uit Stuttgart, Zuffenhausen om precies te zijn. Ik, in tegenstelling tot de kring rondom mij van lotgenoten, kan zo’n beetje alles waarderen wat men daar de wereld ingooit. Hoe verschillend is dat bij mijn naaste collega’s. Commentaren variëren van platgeslagen kevers tot bloedstollend mooi. Bon! Die diversiteit namelijk leidt tot urenlange discussies, het doornemen van blogs en vergaren van informatie om jouw standpunt hard- of in ieder geval verdedigbaar te maken.
Om in de discussie tussen ‘autokenners’ consensus te bereiken -om maar een mooi Nederlands woord te gebruiken- is waarschijnlijk moeilijker dan de acceptatie van hun onderlinge verschillende ideeën van de drie grote politieke partijen in Nederland. Met andere woorden, het vormen van een coalitie is eenvoudiger dan je gelijk te halen bij een petrolhead. Logisch ook, vraag een petrolhead over de dingen die echt belangrijker zijn in het leven, en hij zal een reeks autogerelateerde dingen opsommen nog voordat hij überhaupt aan politiek denkt. Ik ken er zelfs die eerder hun auto dan hun partner opnoemen.
Het verbaast me daarom vanuit mijn eigen perspectief dat de doelgroep petrolheads altijd links blijft liggen in de politiek; auto- en ja zelfs motorliefhebbers lijken me toch een significante doelgroep. Een doelgroep die altijd zal moeten bloeden voor zijn/haar hobby. En niet alleen dat; ik durf zelfs te stellen dat ze buitenproportioneel moeten boeten voor hun grote liefde. Voorbeeld: De kosten die gemaakt worden voor één jaar nationale voetbalcompetitie (inclusief politieoptredens, steun door gemeentes, herstelkosten en TV-gelden die via do NOS wegvloeien) zouden voldoende moeten zijn om ons het beloofde ‘kwartje van Kok’ terug te geven. Maar niemand die het daar over heeft. Geen enkele politicus die het in zijn hoofd haalt om voetbal te verbieden, voetbal aan banden te leggen of zelfs maar te reguleren. Was dat maar zo met auto’s. Misschien heb ik het wel fout, misschien erkent de politiek de petrolhead juist wel, maar ziet zij deze als een eenvoudige melkkoe. Een doelgroep die publiekelijk achtergesteld kan worden met stigma’s als milieu en veiligheid als belangrijkste speerpunt van de beargumentering.
Laten we het milieu-aspect eens bekijken. Er zijn talloze studies die aangeven dat vliegen, industrieën en zelfs voormalige overheidsorganisaties als energieleveranciers vele malen vervuilender zijn dan auto’s. Ik geloof zelfs dat auto’s nog geen 1% van de totale CO2 uitstoot op zich nemen. Dus dat speerpunt is daarmee afgebroken. Nietig verklaard! En mag totdat het tegendeel bewezen is niet meer aangevoerd worden als valide argument. Tweede punt; veiligheid. Ik las recentelijk een artikel wat beschreef hoe een familie van 4 in een auto van een klif in een fjord afreed en 50 meter naar beneden kletterde om vervolgens op het dak(!) te landen. Verbazingwekkend genoeg stapten alle 4 de inzittenden allemaal nagenoeg ongeschonden uit. Ter vergelijking; in een bus (al dan niet met voetbalsupporters) was hetzelfde incident dodelijk geweest; een vliegtuig van 50 meter naar beneden gooien werkt meestal ook niet, om over treinen nog maar te zwijgen. Om deze vergelijking niet mank te laten gaan laat ik de veiligheid voor, tijdens en na voetbalwedstrijden voor het gemak maar even achterwege. Tweede speerpunt gebroken!
Wat blijft er dan over? Puur rationeel gezien zou de petrolhead dus gelijk gesteld dienen te worden aan in ieder geval voetbalsupporters. Dat wil zeggen in iedere stad zwaar gesubsidieerd mogelijkheden om onze autoliefde te bedrijven. Ik denk hierbij aan circuits, ontmoetingsplaatsen en locale autosportverenigingen. Daarnaast zou de onevenredige belasting op onze hobby op zijn minst gelijk getrokken moeten worden met de belasting op andere hobby’s…
Laten we nou eens simpel beginnen bij dat kwartje…
Met dank aan 911GT2 voor deze bijdrage!
Win zegt
Je vergeet dat je wel iedere dag in de file kan gaan staan met je geliefde auto :) En dat tijdsverlies kost ons iedere dag nog veel meer geld dan de belastingen die je op je auto betaalt.
M-Power zegt
Amen to that! :D
Lan_Evo zegt
Dat zou nog eens mooi zijn. Lijkt de laatste jaren alleen maar steeds meer de slechte kant op te gaan met al dat mileugeneuzel etc.
rfw1994 zegt
Auto’s zorgen volgens mij voor 2%. Als ik het zo lees dan klopt het allemaal wel. We worden volgens mij wel gewoon als melkkoe behandeld. Wat als we gewoon de bio-industrie verbieden. Dat scheelt weer wat. Gewoon allemaal normaal vlees eten. We staan toch bovenaan de voedsel keten.
michael zegt
volgens mij zijn er tegenwoordig in Rotterdam in een bos “Zwaar gesubsidieerde mogelijkheden” om “autoliefde te bedrijven” schijnen zelfs paaltjes voor te zijn.
Ik wil trouwens wel eens een maatschappelijke discussie over de opbrengsten van te hard rijden, in plaats van de kosten ;-) ik zeg meer accijns op benzine, inkomsten van bekeuringen, steun aan de economie door het aan het werk houden van verplegend personeel etc.
iemand zegt
Jep! En als we dat kwartje dan aan alle armen in de wereld geven hebben we wereldvrede.
zdev zegt
De afgelopen 35 jaar hebben automobilisten ondermeer het OV gesponsord.
Tijd om het de komende 35 jaar om te draaien. Onfaire extreme belastingen op fietsen, buskaartjes, OV-chipkaarten en vette subsidie voor autorijden. :-)
thegti zegt
Helemaal mee eens!!Zeker van die circuits aanleggen is goed idee.Zal zeker positieve invloed hebben voor verkeersveiligheid.
Svenska Aeroplan AB zegt
Aardig stukje.
De eerste alinea’s over de discussie tussen petrolheads kan ik me goed in vinden! Dat opzich is al een leuke hobby…;)
Het milieu-aspect ben ik het mee eens, het veiligheids-aspect niet. Werd gisteren bijna (met dochtertje in de buggy) van een zebrapad gereden. Kreeg daarna nog een middelvinger ook. Aangezien die gast daarna doodleuk doorrijdt zonder enige consequentie valt daar nog genoeg winst te behalen.
NLBUURMAN zegt
@Svenska Aeroplan AB: ik sluit me volledig bij je aan, goed stukje, mag je vaker doen!
Svenska Aeroplan AB zegt
PS: ‘Het verbaast me daarom vanuit mijn eigen perspectief dat de doelgroep petrolheads altijd links blijft liggen in de politiek’…
Misschien onbewust, maar een errrg goeie grap! petrolheads blijven links in de politiek! hahaha!
:D
GijsSpierings zegt
Geniaal !
911GT2 zegt
Dank. Het was gewoon frustratie ;) Fijn om te weten dat er mensen hetzelfde denken :)
Hupke zegt
Al Heil 911GT2!
Mooi stukje.
bozewolf zegt
De vergelijking met voetbal gaat volkomen mank. De auto is een vervoersmiddel, je staat niet voor je hobby in de file. Een voetbalwedstrijd staat dan gelijk aan een race-weekend op Zandvoort, daar moet de regering ook aan meebetalen. Prof voetbal is profsport, niet iemand die houdt van autorijden. Prof autoracen is profsport. In de file staan niet.
wilco zegt
Ja, dit is een hele goeie. Voetbal wordt erg gestimuleerd terwijl de auto ontmoedigd wordt. Ik vind dat de autoliefhebber onevenredig gestrafd wordt. Nederland maakt zich niet populair hiermee. Sluit trouwens mooi aan bij het topic op autoweek over jaloezie. Denk dat het daar op stuk loopt. Men gunt elkaar niet meer dan zichzelf. Als ex BMW rijder veel hiervan gemerkt. Nederland is te egoistisch geworden voor een collectieve autopartij. Als men daar eens verandering in brengt lukt het net als de.motorrijders.
lincoln zegt
weet het niet helemaal ..
in NL kan er om de 4 jaar een ander kabinet gekozen worden ..
dat brengt een zeer korte termijn visie met zich mee ..
dat hebben we gezien aan de ministers van verkeer ..
de voorgaande (vrouwen) kwamen in hun hele ambts-termijn met een busbaan en een postbus 51 spotje ..
dat achterlijke vullus zonder enig gevoel voor structuur zijn de reden van de huidige achterstand ..
een bezopen typisch NL toestand natuurlijk ..
Camieltje heeft meteen bij zijn aantreden de spade in de grond gestoken ..
nu is hij minister af .. en er is nog nix klaar ..
om de 4 jaar mag een ander het wiel uitvinden en centjes proberen los te peuteren ..
en dan krijg je een welvarend landje (ter grote van een stad) dat gewoon geen fatsoenlijke infrastructuur op de rails kan krijgen ..
super zegt
voor de meeste autobezitters is de auto niet heel veel meer dan een vervoersmiddel/statussymbool, benzinehoofden zijn een veel te kleine groep met een veel te divers pakket wensen om politiek interessant te zijn.
Simpson zegt
Mooi stuk. zoals sommigen zeggen gunnen we elkaar het licht in de ogen blijkbaar niet meer. Daarentegen is er nu meer transparantie en in informatie en meer snelheid in de uitwisseling ervan.
Vroeger wist je niet hoeveel een voetbalwedstrijd kostte, nu wel.
Esprit_de_Flandre zegt
Het melkkoe zijn van de automobilist is het lot van de automobilist. En het kan nooit het lot worden van de voetballiefhebber.
En wel hierom: Autorijden is voor de meeste mensen geen hobby, behalve idd de petrolhead. Auto’s zijn voor de meeste mensen gewoonweg noodzakelijk. Je kan niet zonder.
Als de staat daar dan belasting op heft, ga je dan, als niet-petrolhead, je auto wegdoen? Nee, want je hebt hem nodig.
Als ze de belasting op auto’s via allerlei wegen verhogen (brandstof, BPM, rekeningrijden,…) ga je DAN als niet-petrolhead je auto laten staan? Nee, want je hebt hem nog altijd nodig.
Voetbal is anders. Voetbal is leuk (voor sommigen, mij kan het geen reet schelen). Voetbal is niet nodig. Verdubbel de prijs van de voetbaltickets, maak voetbaluitzendingen alleen mogelijk via pay-per-view, voer een belasting in op merchandising van ploegen, leg een zware taks op aan amateurploegen, enz… De voetbal zal dan snel een stille dood sterven. En dan heb je als staat met al je leuke belastinkjes geen inkomsten meer aan die voetbal.
Aan de auto heb je die wel, want die hebben we nog altijd nodig. De mensen zullen gewoon klagen, betalen en dokken.
Cantago zegt
Geweldig! Gelukkig staan er nog mensen aan deze kant. Partij voor de dieren? Wanneer komt de partij voor de petrolheads? Ik wil wel een rol;) Maar zeg nu zelf, hoe erg moeten wij met zijn allen wel niet van onze hobby houden? Als je ziet wat wij er aan euro’s en tijd voor over hebben, daar kan geen andere fan of hobby tegenop! Nee, de petrolheads, DAT zijn de echte liefhebbers;) En met het hele CO2 verhaal ben ik het 100% eens! Ik wordt zo ziek van al die debielen (want dat zijn het) die denken de aarde te kunnen redden door niet meer in auto’s te rijden. Ga toch wel, en geef ons allen onze hobby en vrijheid, en daarbij de bergen plezier die autorijden vroeger (voor de prius kwam) met zich mee bracht! Laten we met zijn allen hopen dat er een dag komt dat Jeremy Clarkson kan zeggen in de laatste aflevering van een serie dat er WEL een vervolg is op de Aston Martin V12 Vantage (zie laatste aflevering van seizoen13) en dat het beter is dan we dachten! Ik kan niet wachten;) Want een vergelijkbare hobby bestaat niet… Niets kan je dat gevoel van brullende uitlaten en brandend rubber geven;)
Ik heb gesproken:P
jp zegt
De overheid houdt wel rekening met de petrolhead. Alleen moet die petrolhead wel in een oldtimer rijden. Dit kan toch niet anders verklaart worden dan een liefde voor de petrolhead. Hoe anders verklaar je het feit dat jantje in zijn mercedes diesel uit het jaar tabak geen wegenbelasting hoeft te betalen.
bozewolf zegt
+100 voor super en Esprit de Flandre. Ik reageerde als voetballiefhebber op dit artikel, maar het is goed om te zien dat ook non-voetbalfans de gaten in de redenering zien en neerschieten.
Jelmer zegt
Als je het niet eerlijk vindt, dan moet je er wat aan doen. Nederland heeft een politiek systeem waarin direct contact met de volksvertegenwoordiging erg makkelijk is en waarbij belangengroepen makkelijk langs kunnen komen.
Maar dat gaat niet vanzelf, natuurlijk. Daar moet je wat aan doen. In plaats van met gelijkgestemden een soort van collectieve digitale klaagzang te houden, kan een site als deze beter gezamenlijk gaan nadenken hoe dingen te veranderen.
Daarover moet toch wel consensus te bereiken zijn.
bozewolf zegt
^ Kaart je ook een goed punt aan.
Maar in dit land houden we voornamelijk van klagen…ook al worden je allerlei mogelijkheden tot actie aangeboden, we blijven liever mekkeren dan iets doen.
Ook typisch.
geelhoed zegt
“Ik geloof zelfs dat auto’s nog geen 1% van de totale CO2 uitstoot op zich nemen. Dus dat speerpunt is daarmee afgebroken. Nietig verklaard! En mag totdat het tegendeel bewezen is niet meer aangevoerd worden als valide argument. “
Right :roll: Het tegendeel: 20% door wegverkeer, daarvan 60% door personenautos.
tabel 1
tabel 2
Sharp zegt
@geelhoed:
Het leukste, in dat stukje dat je citeert, is nog wel dat meneer iets “gelooft” om het daarna in z’n volgende zinnen zelfs tot feit te verheffen. Vervolgens nemen genoeg reageerders het voor zoete koek aan, en zie hier hoe internet wijsheden geboren wordt.
Het meest frapante vind ik toch wel hoe ook hier weer door de meesten een populistische gedachte zo simpel wordt overgenomen. Geen kritische kanttekening, geen “ja maar”, helemaal niks. Niemand die bij zichzelf denkt klopt het wel wat hier wordt geschreven? Klopt bijvoorbeeld de koppeling tussen voetbal en mobiliteit wel? Als je maar een klein beetje kritischer bent dan zie je dat dit hele verhaal mank loopt. Maar nee. Het past in het straatje en dus loopt men kritiekloos mee.
youngtimer zegt
@Geelhoed Dat zijn toch de cijfers van de klimaat-hoaxers van IPCC? Misschien heb je wel gelijk, maar door de naam die erboven staat zijn deze cijfers tamelijk verdacht.
geelhoed zegt
@Sharp,
Tja dat is waarom ik hier zo weinig meer kom. Het niveau van de bloggers is al bedroevend, reagerders lees ik nauwelijks.
Het wordt verdedigd als “maar we zijn een blog”. Ja fijn, maar wie zit er op een onzinblog te wachten?
CasperH zegt
@geelhoed: vraag het onze salesboys, die verkopen je graag wat advertentieruimte gebaseerd op onze statistieken.
geelhoed zegt
Kwantiteit is wat anders dan kwaliteit.
Het lijkt me inderdaad een uitstekende plek om clearasil, aluminiumhoedjes, Schultenbrau, en VMBO schoolartikelen te adverteren.
Prima businessmodel natuurlijk, daar heb ik ook geen commentaar op. Maar het eenvoudigweg ontkennen van controleerbare feiten beperkt je publiek natuurlijk wel tot het deel dat zijn IQ kan beschrijven met twee cijfers.
CasperH zegt
@geelhoed: bedankt voor de tips! We gaan die merken meteen even aan onze salesboys doorgeven.
Overigens wijzen uitgebreide onderzoeken onder onze bezoekers heel andere dingen uit dan wat jij beweert maar hou vooral vol, je bent vermakelijk. En ook jouw bezoek levert weer een bijdrage aan onze portemonnee.
Sharp zegt
@CasperH:
Ik weet niet of je het doorhebt, maar zo’n reactie bevestigt alleen maar wat geelhoed aangeeft.
Geen niveau dus…
CasperH zegt
@Sharp: Sorry, ik zou je graag uitgebreid van commentaar voorzien, maar ik ben druk met het schrijven van wederom een artikel zonder niveau, zie ik je straks weer in de reacties?
Sharp zegt
@CasperH:
Schrijven? Copy en pasten van een andere site en vervolgens door Google translate halen bedoel je toch zeker? Want anders dicht je jezelf toch écht teveel eer toe.
autoblogger zegt
@Sharp: yep, net zoals deze column en al onze rijtesten, etc…
Sharp zegt
@geelhoed:
Touché.
geelhoed zegt
Nog een? Of bedoel je het Stigverhaal dat 4,5 jaar te laat komt! :D
autoblogger zegt
Nu weer even ontopic aub.
w0o0dy zegt
Iemand al de opmerking gemaakt dat wij met z’n allen ook nog eens mogen betalen voor de foute, lelijke protserige spoilerhokSUV’s van de betaald voetballers? Lekker clubjes die hun jochies teveel betalen keer op keer uit de brand helpen met belastingcenten zodat zij wel dure auto’s kunnen rijden en wij mogen bezuinigen en in uitgeknepen milieumodelletjes moeten rondtuffen… goed bezig!
geelhoed zegt
Prima, laten we het Kwartje van Kok uit deze “column” dan eens onder de loep nemen.
Teruggave is een hot onderwerp voor de beperkten van rekenvaardigheid. Zelfs Rutte zei in Mei 2008 dat het tijd werd dat dat teruggegeven moest worden, eens kijken hoeveel dagen Rutte het zal duren.
Maar goed teruggave is wat anders dan alle accijnsverhogingen van de komende vier jaar in een keer uitvoeren. Als je datdoet heb je dus tijdelijk een hogere accijns.
Klikken op eigen risico, de kans bestaat dat u iets leert
RND zegt
@geelhoed: ik vind het echt heel fijn om te horen dat je opkomt voor wat je geloofd, daar zal ik ook echt vooral mee doorgaan. Maar persoonlijk vind ik dat je reacties hier niet thuis horen: Het is een blog in het kader “amusement” en misschien is jou IQ dus toe reikend tot een punt waarin je het verschil niet ziet tussen feiten en vermaak, excuses dan hiervoor.
Esprit_de_Flandre zegt
@geelhoed: Ben Belg, en dus dom, en dus snap ik niet veel van het kwartje van Kok. Nog nooit mee te maken gehad.
Maar ik heb wel wat geleerd van die risico-volle link van jou. De NL-overheid licht zijn burgers op blijkbaar (maar welke overheid doet dat niet?)
Dat het al teruggegeven is door de bevriezing van de tax is onzin, want je hebt dan wel 3 jaar lang meer betaalt dan nodig/normaal. Akkoord, tijdelijk, maar er werd toch maar weer extra geld uit de mensen hun zakken gehaald.
En wat betreft die uitstoottabelletjes. Tja, met cijfers kan je alles bewijzen. De columnist hier kan met gemak op internet ook een grafiekje vinden waarin zijn 1%-theorie ‘bewezen’ wordt.
Versta me niet verkeerd, ik geloof dat de Global Warming Theory klopt. Maar het gaat nog steeds om een theorie, opgebouwd rond een aantal aanwijzingen. Als er directe bewijzen zijn, dan is het geen theorie meer. Maar dan is het ook wel te laat natuurlijk…
RND zegt
ik voel een revolutie.
suggesties :
belastingen op hybrides verhogen om mensen met een hogere motor inhoud dan 2l belasting vrij te laten rijden
BPM moet worden gekort op boven de 200pk ,dit met reden om het straat beeld te verfraaien
geelhoed zegt
Ik: Het wordt verdedigd als “maar we zijn een blog”.
QED
Het is een blog in het kader “amusement”
RND zegt
@geelhoed:
je snapt mn punt niet,
ik neem aan dat je vast wel eens een film kijkt, neem om in jou wereld te blijven “the day after tomorrow” er zit wel wat waarheid in, maar de kans dat alles in zoon apocalyps afloopt niet reëel. Maar voor het vermaak is het een top film. En dat is wat autoblog ook doet net als topgear of een ander blad.
geelhoed zegt
Ik snap je punt prima, sla mijn suggesties voor reclame er maar op na.
Er is ook niks mis met onzin op het web zetten, zolang je accepteert dat je doelwit wordt van een stukje ramptoerisme kan je daar nog een aardige boterham aan verdienen.
RND zegt
haha heel fijn, ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat als wijsheid aanmenen… en misschien wel een nieuwe PvdA (uto) maken.
Bart zegt
Een matige column in mijn ogen. Het is een drogredenering om een stellingname in te nemen (“Ik geloof zelfs dat auto’s nog geen 1% van de totale CO2 uitstoot op zich nemen.”), en vervolgens zeggen dat het waar is tot het tegendeel bewegen is.
Naar analogie zou ik kunnen zeggen dat de binnenkant van mijn koelkast groen is als de deur dicht is, en wit als de deur open is. Waar tot het tegendeel bewezen is, maar onzinnig stelling.
Ook het feit dat voetbal niet gereguleerd zou zijn komt uit de lucht vallen, en wordt niet onderbouwt.
En dan die veiligheid. Een voorbeeld, en het is dus waar? Waarschijnlijk heeft dat gezin ontzettend veel geluk gehad, en gaat het in 99 van de 100 gevallen wel fout.
Jammer, autominnend nederland zou zich beter moeten verwoorden.
george zegt
Ontopic aub. Dit verzoek van autoblogger is een kleine indicatie van emotie op een hellend vlak. Een vriend uit Belgie vraagt om uitleg. De aarde warmt niet op. Auto-rijden is geen hobby. Dankzij het kwartje van Kok leven we nog. Een melkkoe is gewoon een koe.Wat mij intrigeert aan auto`s is voor mij 100% duidelijk. Dit is geen voetbalblog. Het IQ van een blogger is niet meetbaar. Consensus bereiken tussen autokenners is onmogelijk. Kennis hebben van auto`s is niet het zelfde als je auto meer liefhebben dan je partner. Verkeersboete`s gaan terecht omhoog. De directeur van de ANWB is het hier niet mee eens. Nederland is niet autominnend. Politici worden geadviseerd door nooit stoppende haaien die voortdurend aas zoeken om te overleven. Practisch iedereen stapt in de auto met zijn/haar linkervoet of rechtervoet om daarna wel of niet de rest van het lichaam te laten volgen. Een aantal keer per leven mag je in sommige landen stemmen op een volksvertegenwoordiger. Als het mistig is gedragen een angstige hoeveelheid chauffeurs zich als lemmingen. Waarom heet een kettingbotsing een kettingbotsing? Als ik met mijn auto een fjord in stort zal ik geen moment denken aan het Kok-sydroom. Dit kwartje stamt uit 1991! Koeien herkauwen. Mensen ook. En dit ondersteunt mijn eigen overtuiging dat Laura Dekker de meest te bewonderen Nederlandse jonge dame is. Viola doet het ook niet slecht. Nu Viola op vakantie is en Laura ergens voor C.islands ligt voel ik mij ietwat eenzaam. In alle opzichten steun ik elke mening van medebloggers,echter dit artikel zelf heeft een fundament als een lekke band.
tarquesh zegt
Natuurlijk uitermate eens met deze column.
Hoe vaak ik mensen moet uitleggen dat 120 km/h op de autobaan rijden met een moderne auto in 2010 zoiets is als automobilisten pesten. Ik rij graag ook rustig, en dan het liefst een 100 km/h, maar ik heb ook wel eens zin om 250 km/h te rijden. En dat moet kunnen, net zoals Harry graag naar Heracles – PSV kijkt.