Eigenlijk zijn we al jaren lang afhankelijk van de Chinezen om ons van elektronica, banden, velgen en meer te voorzien. Tot nu toe alleen nog geen auto’s. Dat lijkt steeds dichterbij te komen, na ondermeer de overname van Volvo. Nu hebben twee Chinese autofabrikanten hun oog laten vallen op de Opel fabriek in Antwerpen.
Het nieuws is de werknemers direct na de zomervakantie verteld. De overgebleven werknemers althans. Om het proces zo goed mogelijk te laten verlopen is er verder geen informatie vrijgegeven. Er schijnen twee Chinese autofabrikanten, één Europees bedrijf uit de auto-sector (Victor?!) en twee andere Europese bedrijven interesse te hebben getoond in de fabriek. Aangezien het geld tegenwoordig allemaal in China ligt hebben die twee zeker een goede positie.
Waar veel bedrijven de productie ‘wegbezuinigen’ naar China is het ook wel weer apart te zien dat zij juist in België auto’s willen gaan maken. Dat zal de productie-kosten toch niet ten goede komen? Qua marketing hebben ze wellicht een sterkere positie dan de Chinese concurrentie als ze een Europees product kunnen aanbieden. De Vlaamse overheid en vakbonden hebben al wel laten weten dat ze het liefst een overname zien binnen de autosector. (bron: express.be)
M-Power zegt
hopelijk!
PieterA zegt
Lijkt me tegen alle logica in, maar goed: hopelijk komt het ervan, en benutten ze de fabriek met haar huidige werknemers.
alfa159TI zegt
die chinesen laten ook geen bedrijf liggen, ze moeten alles hebben!
Laue zegt
Ik vermoed dat de chinezen de fabriek als uithangbord willen hebben. Als de Chinese auto´s uit Europa komen klinkt het al een stuk beter…..
NOL zegt
’t Is dat het om Opel gaat. Anders zei ik afblijven met die kleine vingertjes.
Citrofiel zegt
@NOL: Eigenlijk heeft Opel hier weinig mee te maken, geloof ik. Ze willen alleen een fabriek overkopen die eerder werd gebruikt voor de fabricage van Opels…
xilver zegt
Die Chinezen.. ze doen het toch maar weeral, beetje bij beetje alles en iedereen inpalmen, opkopen en voorbijsteken… Onlangs nog Japan voorbij gestoken als tweede grootste industriële macht van de wereld (was wel pijnlijk goed te zien op de Nikkei-index :D).
En aan m’n gele vrienden en goed advies… blijf met je tengels maar van die fabriek af, het enigste dat bandarbeiders, en in het bijzonder autobouwers, in België goed kunnen is vakbondje spelen, staken en loonopslag eisen. Niks dan ellende…
Esprit_de_Flandre zegt
Productie moet sowieso naar hier komen om EU-importtaxen te vermijden. Dat is ook de reden waarom alle westerse bedrijven JV afsluiten met Chinese. Deze stap is dus totaal niet vreemd. Toyota kwam ook naar Frankrijk en Tjechië om die redenen, Honda naar de UK. Nu zijn de Chinezen aan beurt.
pedro zegt
de fabriek is al zo goed als dood
de fabrieken in azie en duidsland maken genoeg winst en antwerpen is overbodig
nuja natuurlijk wil de gm zoveel mogelijk geld winst maken met valse hoop !
kzou het liefst opel zelfstandig zien
maar gm kan nie zonder …
philippe zegt
@pedro
Antwerpen bleek toch maar even de 2e meest productieve fabriek van Opel te zijn, als we de mannen van de EU mogen geloven.
Biggie zegt
@philippe: dat was ook te danken aan de astra bv we produceerden de astra voor vauxhall in engeland en saturn noord amerika. Daarvan hadden we zo een goeie naam in antWerpen
Maar nu dat die astra niet meer word gebouwd en saturn zo goed als dood is is er dus geen echte inkom meer … En die topmannen gaan niet zomaar zeggen dat opel antwerpen niet winstgevend zouden zijn … Maar de astra classic zou die nog gebouwd worden in antwerpen ?
jk733 zegt
Yeah right,
als de chinezen interesse hebben is het niet voor de fabriek, maar voor de productielijnen… om dan in China te gerbuiken. Kijk maar naar de vorige generatie Saab 9-5
Ik hoop op een oplossing, maar deze is het volgens mij niet.
DRK zegt
Indien een Chinees merk zijn entree wil maken tot de Europese markt kan een fabriek in Europa voordeliger zijn per auto, het transporteren van auto’s is ook niet gratis. Alleen België zal niet mijn eerste keus zijn, vanwege hogere arbeidskosten. De Oostblok landen zijn wat dat betreft geschikter.
Benz.. zegt
Tot nu toe waren Opels dus veilig..
Fr€d€r!k_EE8 zegt
@Alfa159TI ja idd,en anders maken ze het wel even na ;)
george zegt
Het geld ligt niet in China. Geld uit China gaat de wereld rond. Is alles en iedereen te koop? Japan vergelijken met China? Eco.groei van 11%. Alles uit Duitsland is made in China! Is China nog communistisch? Tibet,waar ligt dat ook alweer?
Ludo Verhoeven zegt
Tja, de kwaliteit van Opels komt overeen met hetgeen ze in China van auto’s en speelgoed ineensteken dus deze arbeiders kunnen op hetzelfde niveau blijven werken (als ze weer eens niet aan het staken zijn natuurlijk). Die vakbondspipo’s zijn dan ook nog eens verontwaardigd als blijkt dat Opel tegelijkertijd ook de terreinen in de verkoop zet. De bedrijfsleiding kan toch moeilijk blijven afwachten of die Chinezen (of andere autogerelateerde bedrijven) echt geïnterresseerd zijn om de fabriek in zijn geheel te kopen.
Nick zegt
@ Ludo Verhoeven; met de kwaliteit van Opel is niets mis hoor, ge lult uit ouwen bek!
Ludo Verhoeven zegt
@Nick: Geloof me, ik heb er eentje als firmawagen (Vectra break, net 2 jaar oud) en het is bij uitstek het meest panne-gevoelige vehikel dat ik tot dusver onder m’n kont heb gehad. Ik heb hem tijdens de vakantie uitgeleend aan een collega en die is er 3 (jawel 3!!!) keer mee in panne gevallen tijdens zijn reis in Spanje. Iedere keer een ander defect, leuk hoor met de (sl)Opel op vakantie ;) Ik tel af tot de dag dat de leasing afloopt. En voor de rest ga ik geen woorden meer vuil maken aan die deprimerende bak :)