De Toyota Throttlegate krijgt een nieuw staartje. Het lijkt erop dat Toyota’s Event Data Recorders meer dan eens tekort schieten in het geval van een ongeluk. Dit heeft geen invloed op het functioneren van de auto maar levert hele rare ‘verhalen’ op bij het uitlezen van de computer na een crash. Handig, zo’n blackbox. Iedere auto zou er een moeten hebben!
De auto’s zijn dus net zo degelijk, betrouwbaar en saai als altijd. Eigenlijk is daar de afgelopen jaren überhaupt niks in veranderd, hoezeer alle berichtgeving ook anders kan doen vermoeden. Als er al iets veranderd is, dan zijn ze nog veel saaier geworden. Je kan namelijk niet meer gas en rem tegelijk gebruiken.
Minder saai zijn de verhalen die in een aantal gevallen volgden uit crashes. De blackbox, die alle voertuig parameters opslaat in geval van een crash, lijkt in sommige gevallen gewoon zelf een verhaal te verzinnen. Het apparaat is zo onbetrouwbaar dat Toyota in een rechtzaak zelf tégen de geregistreerde data pleitte. Amerika wil ze verplichten in iedere auto, Eurlings leek het ook wel wat. Misschien is het een idee dat plan toch nog eens te herzien.
Het sterkste voorbeeld is de crash van een Toyota Tundra. Op een landweg raakte de grote pickup een boom. Bij het onderzoek meldde de ‘blackbox’ een snelheid van 177mph (284km/u), een snelheid onmogelijk haalbaar voor een standaard Toyota Tundra.
De onbetrouwbaarheid van deze data zet nu ook de resultaten van recente onderzoeken onder druk. Veel data voor het onderzoek is afkomstig uit de blackbox. De NHTSA zegt dat haar onderzoek klopt. Ik voorspel een nieuw hoofdstuk, met discussie over de huidige computersystemen in auto’s. Zou het niet lekker zijn als de computer voor brandstofinjectie weer de enige aanzwezig is? (bron: washingtonpost.com)
zdev zegt
Wat ik niet begrijp is waarom auto’s vol hangen met electronica en huizen nog niet. Je huis doe je nog met een sleutel op slot. Geen verwarming en airco per ruimte. De ramen doe je met een haakje open. Licht is niet automatisch. BMW, Mercedes en de andere premium merken zouden zich op het bouwen van huizen moeten storten. Ik hoef alleen geen vier nullen op de voordeur.
floryn zegt
@zdev: prijskaartje? :) Een ton per kamer is een hoop hoor.
zdev zegt
@floryn: hee een premium huis mag wat kosten toch? :-)
floryn zegt
@zdev: Premium, premium, premium. Het kotswoord van de dag naar mijn mening. Wat een bullshit term is dat. Het betekent alleen maar dat je een product wilt verkopen dat net iets beter is dan gemiddeld. Rolls Royce hoeft zichzelf niet premium te noemen…
Terug naar de huizen. Er zijn al genoeg rijke mensen met elektrische gordijnen, a/c per kamer, automatisch licht, verwarmde vloer, warmtewisselaars, zonnepanelen etc etc. Maar zulke systemen vergen een grote investering. Voor een bedrijf is zo iets vaak interessanter dan voor een woonhuis. Honeywell levert dat soort systemen als het je echt interesseert.
Hupke zegt
@zdev:
Electronica is niet zo enorm onbetrouwbaar, soms moet er gewoon veel meer tijd zitten tussen het testen en de productie, iets wat men zich nu blijkbaar niet meer permiteren kan.
Geen elektronica in je huis? Nog nooit van domotica gehoord zeker, er zijn toch veel huizen tegenwoordig waar ze niet zelf het licht aan moeten doen, rolluiken, gordijnen moeten dichtdoen, verwarming is automatisch (net als airco) en ja kan toch ook verschillende muziek per kamer kiezen,…?
Frankypanky zegt
@zdev:
“Je huis doe je nog met een sleutel op slot”
Ja, da’s handig in geval van een stroomstoring… :P
BTW, het bestaat al. Domotica heet dat. Ik vind het wel best, maar ik heb liever geen/niet te veel electronica in mijn auto(s)…Hm, ok…mijn Corvette C4 heeft een digi-dashboard.
Ik blijf dus lekker doorrijden in mijn ‘oude karretjes’…
zdev zegt
En die blackboxes, nooit op vertrouwen. Als zelfs Toyota, dat toch bekend staat om goede electronica, haar eigen blackboxes niet vertrouwt, dan moeten we blij zijn dat de kilometerheffing kastjes voorlopig van de baan zijn. Overheid en IT, ik bedoel maar…
V-Power zegt
Jammer voor toyota dat ze zo in het nieuws komen.
Maar ik heb gisteren mijn 2002 Yaris T-Sport opgehaald en ben niet achter het stuur weg te slaan :D
Corrado16v zegt
hmm, nog steeds wachten op de opvolger van de Supra..
peter zegt
toyota heeft toch wel reële problemen ook hoor. Kijk naar de onbetrouwbaarheid van de D4Ds in het algemeen.
speedlimit zegt
@peter:
Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt…dat mag wel duidelijk zijn.
Er zijn alleen problemen geweest met de 2.2 D4D’s.
Larrs zegt
Het valt me wel op dat echt elke moderne auto die een probleem heeft, maakt niet uit wat, is de elektronica die de oorzaak is.
.
Ik zou al bijna vanwege dit al geen moderne auto willen hebben, ook al is het merk erg goed in het bouwen van auto’s.
.
Gisteravond met Top Gear een Mercedes SL uit de jaren 60 zonder elektronische moderne snufjes, rijdt nog steeds zonder problemen rond.
Deze Mercedes is natuurlijk wel voor andere mensen gemaakt dan een gemiddelde Toyota, die massa auto’s van de band laat rollen.
.
Met de vraag: “Zou het niet lekker zijn als de computer voor brandstofinjectie weer de enige aanzwezig is?”
Mijn antwoord: “JA!”
En mijn auto heeft dat gelukkig ook. :)
Duppie zegt
Is die blackbox uberhaupt wel gemaakt om betrouwbaar te zijn? Dat stelt een hoop eisen aan het systeem. Niet alleen die box moet een aanrijding overleven, ook alle sensoren moeten dan een aanrijding overleven en zinvolle waardes blijven geven.
Wij hebben een scooter staan waarvan de snelheidssensor nog wel eens kortsluiting maakt, het ding schiet dan naar de 99km/u. In een auto kan best iets vergelijkbaars gebeuren, zeker bij een aanrijding.
realhustler zegt
Waarom zit er een black box in de toyota?
Juridisch best belangrijk. Mijn auto heeft een airbag, en om die goed te laten werken zal de computer onder andere ook de snelheid registreren. Echter, dit is primair bedoeld voor de airbag, en niet om na een ongeval de snelheid met absolute zekerheid vast te stellen! Juridisch dus geen bewijs!
Want er is geen ijking certificaat, de monteur heeft geen eed afgelegd, etc etc.
Het valt mij steeds weer op dat computers uit auto’s ver achterlopen op pc’s e.d. (gelukkig, want die hangen soms). De computer waar de garage de auto mee uitleest lijkt technologisch minder ver dan een msx. Waarom? Omdat het ze primair bedoeld zijn om de ramen en de cruisecontrol te bedienen, en de inspuiting. Klaar. En dus ook niet bedoeld voor data logging na een ongeluk!
Joren zegt
@ peter: is er veel onbetrouwbaarheid bij de D4D’s?
onze avensis heeft al 165 000km zonder morren
dotternetta zegt
-is blij met z’n 1990 Starlet-
Esprit_de_Flandre zegt
@zdev: Heb mij dat ook al vaak afgevraagd. Volgens mij ligt de verklaring in het feit dat auto’s in massaproductie gaan, en huizen niet. Akkoord, er worden elk jaar veel huizen gebouwd, maar minder dan auto’s, want de laatste worden verdwijnen na 20-25 jaar, terwijl huizen makkelijk 80-100 jaar halen.
Ook moet je als fabrikant van elektro-afstandsbediende-sloten maar een paar klanten (be)zoeken, nl. de grote fabrikanten. Als je een deal kan sluiten met Toyota kan je makkelijk 1 miljoen stuks per jaar kwijt.
Om dat met huizen te doen moet je veel kleine klanten vinden. Het is dan een apart product, en geen deel van het geheel dat de auto is. Die moet je dus allemaal apart gaan overtuigen om jou product te kopen. Meer kosten dus.
Oplossing: Huizen moeten massaproductie worden. Mijn toekomstbeeld voor 2050…
Alleen enkele grote (inter)nationale bouwmaatschappijen die elk honderdduizenden huizen en appartementen bouwen per jaar mogen overblijven op die markt. Huizen worden producten die je in 1 pakket koopt. Natuurlijk kan je wel opties kiezen (kleur, interieur, soort tuin, …) zoals je bij auto’s hebt, maar het wordt beperkt tot slechts een paar mogelijkheden om kosten te drukken. Op cruciale plaatsen worden inferieure materialen toegepast om de houdbaarheid terug te brengen tot 50 jaar, maar dat geeft niet, want je woont er toch niet zolang. Huizen kunnen pas gekocht worden vanaf 30j. Eens je 75j bent geworden, wat dan de pensioenleeftijd is, verhuis je “vrijwillig” naar een Ouderenstad, waar je alleen uit raakt via het aanpalende Crematorium.
Aangezien particuliere vastgoedhandel verboden is (iedereen is van de wereld, en de wereld is van de Staat) kan je je wrakje van een huis alleen verkopen aan de bouwmaatschappijen. Die behouden zo hun monopolie, en kunnen een nieuw huisje bouwen voor de volgende generatie.
Oja, en in analogie met auto’s hebben alle huizen natuurlijk een black box…
pedro zegt
zouden die black boxen die gaspedalen niet blokeren ? :p
G-Ammo zegt
TOYOTA’S ZIJN NIET SAAI! Dat is 1 keer gezegd en iedereen volgt als een stel kudde dieren.
Ik heb net een week m’n Toyota Yaris 2009 en plezier hebben, heb ik zeker!
Zijn mensen/bedrijven dan gewoon jaloers op de goeie kwaliteit van een auto (wat dat hoort te zijn, en wat Toyota levert)?
Leg mij het even uit!
lincoln zegt
@G-Ammo:
ach joh .. het zit hier vol met debielen ..
er zijn er die auto,s “sportief” noemen ..
er zijn er zelfs die er een seksuele geaardheid aan plakken ..
freaking weirdos ..
lincoln zegt
blackbox is goud natuurlijk ..
nu kunnen we ALTIJD de computer de schuld geven van menselijk falen ..
NooooKia zegt
@speedlimit
niet alleen de 2.2 maar alle modellen d4d’s hebben boven matig last van kuren. Als los rammelende turbo slangen. Kapote Injectoren en slechte stationaire loop (abrupt afslaan). Over het algemeen heeft dit ook te maken met de brandstof hoe beter hoe slechter de d4d er op loopt.
Het advies van de Toyota dealer: tank geen Ultimate of v-power diesel anders gaan je injectoren er aan en loopt de motor stationair beroerd waardoor deze abrupt af slaat.
En dat abrupt afslaan kan heel abrupt zijn daar kan geen ander nood stop tegen op zo hard als je in de gordels word getrokken.
speedlimit zegt
@NooooKia:
Wat betreft die injectoren (2.2D4D) heb je gelijk maar loszittende slangen v/d turbo zuig je nu net uit je duim zeker?
KoenMB zegt
@Esprit_de_Flandre: Aanschouw hier de communist van de dag.
Ben je wel goed wijs?
Het enige wat monopolies doen is je veel laten betalen voor iets wat voor hun in kostprijs niet eens duur is. Bovendien staan ze garant voor economische stilstand ipv vooruitgang en loopt de organisatie volledig in het rond.
Enkele Belgische voorbeelden:
– Kinepolis (cinema): Dure prijzen (9eur/film, 11eur voor 3D en dan zwijg ik nog over drank en snacks), zalen zijn niet proper, film start 30min later dan aangegeven, de helft van de betaalcomputers werkt gewoon niet,…
– NMBS (treinvervoer): Gemiddelde trein komt 15 min te laat, als je dan net moet overstappen, mis je de volgende wel eens. Als ze eens goesting hebben om te staken, kunnen ze weer niet even wachten tot als de exames gedaan zijn. Enkel rendabel als je alledagen met de trein gaat (go pass enkele reis = 6,50 euro), een dagje zee met mijn vriendin met de trein kost mij dus 26 euro, een gezin met 3 kinderen betaalt dus 65 euro??? Af en toe gebeurt er dan ook eens een ongevalletje waarbij 2 treinen frontaal botsen, en in Brussel Centraal wil je na 7u ’s avonds echt niet meer op je trein staan wachten, je weet wel waarom. Wat voel ik me opeens weer veilig in mijn auto…
– De Lijn (busvervoer): Iets betere prijzen als je op voorhand betaalt, maar als je dan eens per toeval op de bus moet betalen kost het je dubbel zoveel: 2,60 voor pakweg 10km met de bus. Ook de uurregisters zijn voor elke buslijn op elk uur vd dag constant, maw tijdens de spits komt je bus wel eens 30min tot 45min te laat en als hij dan al propvol zit rijdt hij je gewoon voorbij, dan kun je wachten op de volgende bus die ook alweer 30min te laat is.
De laatste 2 voorbeelden zijn dan nog overheidsbedrijven, waaruit nog eens blijkt dat ze geen kloot om de mensen geven. Kom dan maar af met die monopolistische bouwmaatschappijen, die je dan 300000 euro laten betalen voor een huisje van 25m², dat dan nog niet eens naar jouw eigen smaak/voorkeur is. En anders kan je nog steeds in een doos op straat gaan leven, terwijl er geen enkele socialist je dan een boterham komt toesteken. Kijk naar het Russische communisme dat dik gefaald heeft. Niets van technologische vooruitgang en de beloofde welvaart die ze daar hadden was niets tov de welvaart in ons vrije westen. Wat die technologische vooruitgang betreft gaat het dan net hetzelfde zijn, met welke auto’s gaan we dan nog rijden? Ga je nog één ingenieur kunnen overtuigen om zo hard te presteren terwijl hij daarna ook maar in zijn hokje van 25m² moet gaan kruipen? En wat dat betreft zullen de desbetreffende auto’s er ook milieuvriendelijker op worden, ja? Niet dus, maw onze linkse groentjes en onze linkse socialistjes kunnen het dan ook wel goed met elkaar vinden, maar ze weten niet waarom? Met al die socialistische monopolies die geen bal geven om milieu of vooruitgang worden de groentjes alleen maar dubbel en dik genaaid.
“Eens je 75j bent geworden, wat dan de pensioenleeftijd is, verhuis je “vrijwillig” naar een Ouderenstad, waar je alleen uit raakt via het aanpalende Crematorium.”
Ik ken veel mensen die de 75j nog niet eens halen, als je dan al die tijd letterlijk hebt gewerkt voor de staat ipv voor jezelf/je gezin, mag je niets even van je pensioen genieten, als je daar de kans al toe krijgt. Waarom stuur je ze niet direct naar een concentratiekamp om ze één voor één af te maken, want voor je socialitisch regime zijn ze dan toch nutteloos? Duitse nazi-praktijken meets Russisch communisme, ik had nooit gedacht om nog zo’n randdebiel tegen te mogen komen, maar laat ons zeggen dat je op het internet wel alles vind zeker? Jouw vrijheid en die van anderen en vooral onze economische vrijheid, die dan gecorrigeerd wordt door belastinginning is het enige wat in mijn ogen een hoge welvaart garandeert. Mensen hebben dan tenminste nog iets om voor te werken. En bovenstaande wordt alleen maar bewezen door hoe onze westere landen nu functioneren. Dus beste man, laat mijn tekst en vooral die van jouw maar heel even bezinken voor je nog eens zo’n onzin uitkraampt.
timberleek zegt
@zdev
ooit gehoord van domotica?
Dat komt al steeds meer voor, maar volledig geautomatiseerde woningen zie je nog amper. dat is veel te duur. commerciele systemen kosten je duizenden euro’s.
Ik ben zelf met een systeem bezig, maar dan zelfgemaakt. Dan kost het me alleen de elektronica die ik nodig vindt en ik ben niet afhankelijk van dure protocollen etc. Maar dan moet het wel je ding zijn;-)
Johnths2 zegt
Er is niets onbetrouwbaars aan de blackbox
in de Prius. Het enige wat onbetrouwbare is de berichtgeving op deze website. Gekleurde en vooringenomen auteurs met een voorkeur voor brandstofverslindende producten. Zielige wanneer je auto je minderwaardigheids complex moet verbloemen.
rene zegt
KoenMB ,goed geformuleerd en echt iets om over na te denken.
Esprit_de_Flandre zegt
@KoenMB: “de communist van de dag”, “randdebiel”
Dank u, dank u.
Het is slechts een toekomstbeeld. Heb niet gezegd dat ik toejuich wat ik daar voorspel. Maar ik meen het wel.
‘Standaardhuizen’ bestaan al, zij het in een pril stadium. Opgebouwd uit modules (slaapkamer, keuken, badkamer, living, enz…) die gewoon tegen en op elkaar worden gezet om 1 geheel te vormen. Met beperkte keuzes in inrichting en zo, net als bij een auto. Mijn voorspelling is dat dit zich doorzet, en dat we in de toekomst veel meer van die dingen gaan zien. Het is goedkoper dan een klassiek gebouwd huis (metselaars, bakstenen, schrijnwerkers, …). De prijs van grond en huizen stijgt sneller dan de lonen, dus voor steeds meer mensen wordt dit systeem interessant.
Daarnaast voorspel ik de terugkeer van totalitaire regimes, zelfs in Europa. Die zullen er anders uitzien dan de oude, gekende varianten, want die zouden onmiddellijk herkend en daardoor tegengewerkt worden. De nieuwe dictaturen worden economisch, en zijn zich reeds aan het vormen in vele industrieën. Monopolies zoals je zegt. Controleer de monopolies, en je controleert het land.
Maar zoals ik al zei, deze communistische randdebiel van de dag juicht het niet toe.
KoenMB zegt
@Esprit_de_Flandre: Mij best als je het niet toejuicht, maar heel wat Belgen willen het blijkbaar wel. Ze willen hun vrijheid op het spel zetten omdat ze iets niet hebben wat een ander wel heeft. Ze zouden nog liever een slechtere welvaart hebben, gewoon omdat ze dan op gelijke voet staan met ieder ander, terwijl ze het zelfs nog veel beter zouden hebben in datzelfde vrij regime.
“Controleer de monopolies, en je controleert het land.”
Zoals mijn voorbeeldjes “De Lijn” en “NMBS”. Twee overheidsmonopolies zijn blijkbaar al te veel gevraagd, wat als dat er ineens 20 of meer gaan worden. Ga je dit rampzalige ondernemerschap ook toelaten bij iets levensnoodzakelijk als een huis?
Als dat er ooit van komt zal ik zeggen: Adieu, Là Belgique, mijn kennis zal op een ander wel ten goede komen en ik zal mij daar wel inzetten voor de plaatselijke welvaart, daar mag ik dan tenminste nog DROMEN van een eigen huisje, tuintje, kindje, auto en qua gebruiksgoederen zou ik ook nog willen kiezen of ik in de GB, Colruyt of Aldi ga winkelen, ook wat betreft kledij en schoenen zou ik liefst mijn eigen stijl willen houden ipv iedereen die in hetzelfde rondloopt. Allemaal dromen die onze socialistjes en groentjes blijkbaar niet hebben vanuit politiek standpunt. Maar ieder van hun kiezers heeft blijkbaar wel dromen en dit linkse regime in onze huidige welvaart is voorlopig handig om meer geld in huis te krijgen. Het doet me bovendien ook denken aan wat een één of andere socialistische politieker inzake de sluiting van Renault ooit tegen mijn vader zei: “Het is goed dat al die arbeiders in Vilvoorde op straat staan, dat gaat mij vast en zeker meer stemmen opleveren.”
Het besluit dat ik hieruit trek is dat het zowel vanuit linkse politiekers als linkse stemmers hun standpunt puur egoïsme en luiheid is. Ze zouden bijvoorbeeld ook eens kunnen gaan studeren of gaan werken om op gelijke voet te staan met die buurman of familielid waar ze zo jaloers op zijn.