Tussen de artikelen door is het vandaag toch een beetje BMW-dag. Een merk dat het autorijden altijd hoog in het vaandel heeft staan, wat misschien wel het beste tot uiting komt in de M3. De E46 en E92 M3 zijn voor de liefhebber nog verder aangescherpt tot CSL (E46) en GTS (E92). Hoe die zich tot elkaar verhouden?
Misschien dat deze uitkomst meteen de vraag van Wouter kan beantwoorden. Als ze nog net zo sportief bezig zijn als voorheen, moet er toch een duidelijke vooruitgang in de cijfers te zien zijn en moeten ze mee kunnen met de concurrentie. Het Duitse Sport Auto nam de proef op de som en zette een BMW M3 GTS op de Nordschleife. De tijd die zij uit de GTS wisten te persen: 7 minuten en 48 seconden.
Dat is snel, bijna zo snel als een Ferrari 599 GTB, pre-facelift Porsche 997 GT3 RS of Wiesmann MF5 GT. Het is ook maar 2 seconden vóór de BMW M3 E46 CSL (7:50) en daar gaat het mis. Slechts twee seconden winst in 6 jaar, terwijl het motorblok 2 cilinders en 1.2 liter extra ademruimte kreeg.
De BMW M3 E92 GTS is dus snel, maar de E46 CSL ook. Kijk je vervolgens naar het pakket dan bereikt de CSL die snelheid op een veel mooiere manier dan de GTS. Een heel laag gewicht en fantastische wegligging doen meer goed dan veel vermogen en een grote spoiler. BMW lijkt van die gedachte te zijn afgestapt en zegt sportiviteit daarmee gedag. Was overigens al bekend dat de Audi R8 V10 en Mercedes SLS AMG er resp. 7:44 en 7:40 over doen? (via m3post.com)
Mr.X. zegt
sls is dus sneller dan een r8 v10… had ik niet verwacht!
Ja over bmw…. 2 seconden op zo’n tijd is niks..
E46 M3 blijft gruwelijk.
w0o0dy zegt
@CSL: al jaren roep je dat de m3 1555kg weegt (wat miet klopt) en nu heeft BMW 185 kg weten te besparen? Hmm toch gek dat de weegschaal zegt dat die Gts 1540kg weegt…..
Inconsistent gezwets van jouw kant dus…..
bozewolf zegt
Ik weet wel welke ik liever zou hebben
Stino zegt
@bozewolf:
De E46 mag ik hopen? :)
Bert zegt
E46 M3 CSL :) mijn droom
RND zegt
@Bert: natte droom
Bert zegt
@RND: Elke dag:P
T16 zegt
Een merk wat = een merk dat
DonEmilio zegt
Die motor van die e46 heeft flink wat prijzen binnengesleept.Blijft gewoon een geweldige wagen met een lekkere 6 in lijn.
Headhunterz zegt
Haha niet zo moeilijk: de CSL natuurlijk! :D
zesinlijn zegt
Dus die Audi is met zijn 525PK sterke V10 maar 4 resp. 6 sec. sneller dan de GTS en CSL…? Dat is toch Audi’s “Superauto”…
En de 571 PK sterke SLS (toch wel een ander genre dan een dikke dreier…)is ook maar 8 tot 10 sec. sneller.
Heb ik zojuist niet ergens in een ander topic niet iets van twijfel gelezen nover de sportieve inborst van BMW?
Hier geven jullie zelf alweer het antwoord. Twee verafgode superkannonen tegen een dikke 3 serie…
Jochempie zegt
@zesinlijn: Je hebt een goed punt, maar toch…:
BMW: great cars
BMW fans: bad winners
w0o0dy zegt
@zesinlijn: heb je de M3 GTS goed bekeken? En de R8 v10 en SLS? Is je misschien opgevallen dat die beide auto’s groter zijn, luxe zijn en vooral GEEN stripped out racers met forse spoilers? De vergelijking met de 997 GT3 is beter, maar die is veel lichter en inmiddels 9 seconden sneller…. terwijl de GTS meer koppel heeft en de nurburgring vrij weinig lage snelheidsbochten kent… theoretisch zouden de GTS en de GT3 dichter bij elkaar kunnen zitten. En dan valt de tijd vd GTS toch een beetje tegen….
zesinlijn zegt
@w0o0dy: Daar heb je helemaal gelijk in Woody. Men had ook beter wat andere auto’s tegen deze twee lichtgewicht BMW’s weg kunnen zetten.
Ik weet eigenlijk ook niet waarom Alwood déze 2 (Audi en Mercedes) erbij heeft gehaald, wellicht omdat dat lekker veel reacties oplevert…. :(
rsx zegt
@zesinlijn, min of meer zo van “wanneer komt BMW met hun eigen superkanon”
bpc zegt
het verschil in seconde is idd niet echt veel maar er is natuurlijk ook een verschil in bruikbaarheid al zou dit niet van belang mogen zijn in een versie als deze dit koop je toch zelden met de gedachten van laat ons eens een m3 gts kopen voor woonwerkverkeer … idd zonde dit
wotevajjjj zegt
ik zal maar niks zegge over hoevveel sneller een 370z is dan een 350z of over de r35gtr die 12s sneller is dan de r34 v-specII
zesinlijn zegt
@wotevajjjj: Wé doen, je hebt me nu nieuwsgierig gemaakt. Kom op, vertel vertel…!
En een Big up voor VeniVidi… ;)
VeniVidiVici zegt
Ja hoor met die 2 sec gaat het dus niet mis! Je kunt ook zeggen BMW continueerd gewoon hun perfectie. Ja okee die GTS heeft nu 2 cilinders en 800cc meer dan de CSL maar de GTS is dan 210kg zwaarder en toch 2 sneller. Maar als we zo gaan praten dan is de Audi R8 gewoon zielig met een V10 i.p.v. een GTS met V8 en de Audi is MAAR 4 sec sneller dan de GTS :?
Tja, en dan nog maar de stuurfoutjes/ideale rijlijn van de coureur achterwegen gelaten hebbende!!
En BMW zegt sportiviteit geen gedag want iedereen weet dat BMW klasse én sportiviteit is!!!
zesinlijn zegt
Wél doen
VeniVidiVici zegt
@ zesinlijn:
Thanks ;) Maar als jij, als groot BMW encyclopedie, mij het antwoord kunt geven op de volgende vraag krijg je van mij ook een Big Up :)
(Vraag: Heb een e91 330d en ik wil daar BMW Performance brakes (die gele) op zetten nu is mijn vraag, kan/past dat???)
zesinlijn zegt
@VeniVidiVici: I’ll take a rainchek on that one! Je hoort nog van me… ;)
Mee zegt
Rijdt de CSL niet standaard op halve slicks? Is dat ook zo bij de GTS? Weet iemand hoe dat zit, want daar zit toch wel een groot verschil tussen!
VeniVidiVici zegt
@ zesinlijn:
Thanks! :)
@ Iedereen:
Het is nog een gerucht maar er schijnt in 2011 een matzwarte BMW e92 GTS-R te komen
Jonathan zegt
Ojee daar gaan we weer, mense gaan weer proberen laptijden vergelijken die door toaal verschillende mensen met totaal verschillende bedoelingen zijn gereden.
Fanboys at the ready !
VeniVidiVici zegt
Hier even een link -> http://www.autogespot.com/nl/item/7969/bmw-m3-gts-r-de-ultieme-straatracer-van-bmw.html voor een impressie van de GTS-R.
(sorrie AB dat het op een concullega site staat :oops: )
Spiller zegt
E46 is en blijft een koning :)
psst iemand nog eentje kopen?
goofnerd zegt
BMW RULES
Pallas zegt
Richard de Tenniser had er een meen ik.
Hij dus…
En omdat dit een BMW topic is:
Per dag meer fan van Duitsland
Ikke zegt
wat we even vergeten is dat in de afgelopen 6 jaar ook de wetgevingen strenger zijn geworden wat betreft botsveiligheid en uitstoot van schadelijke stoffen, dit beperkt het vermogen en verhoogt het gewicht, conclusie; ondanks die tegenslagen vind ik het een nette prestatie, en een R8 V10 of SLS AMG hebben toch echt een ander prijskaartje als ik mij niet vergis.
bozewolf zegt
8 serie is echt wel een stoere auto
Jussi zegt
@VeniVidiVici Ja, die remmen passen.
Markus zegt
Die CSL is zo’n ubertolle wagen, lijkt me fantastisch daar eens in te rijden!
Megakix zegt
En met 15 seconden erbij (of 13…) heb je een volledig aangeklede M3 coupé of sedan…met navi, met individual ausstattung, HighEnd audio…. ;-).
Leve de M3 ! hoera (CSL) ! hoera (GTS) ! hoera (normal) !
slakkegang zegt
Moet je dan niet beide bmw’s tegenover audi’s RS4 zetten? Alleen heeft audi geen ‘kale” versie van de RS4.
Wat doet de normale M3 coupe/sedan vs RS4 vs C65 amg ?
geertje zegt
Het wordt tijd dat de M5 en M6 op de markt komen. Dan worden ze wel stil hier op autoblog. Er werd hier gezegd dat BMW te weining concurrentie heeft. BMW is wel goed bezig tov de concurrentie. Neem de nieuwe X5M en X6M zijn de snelste in hun klasse. de nieuwe M3 in al zijn uitvoeringen is ongeevenaard in zijn klasse, geen concurrentie van Audi of Merc, zeker deze BMW GTS. De M3 volgens verschillende testen beter dan de Audi rs5, waar blijft Merc . de 760li is sneller dan een Merc S63 AMG, zie Topgear. De nieuwe M5 en M6 gaan ook iedereen aan gort rijden, met een vermogen van rond de 600 PK. Wat al binnekort de nieuwe Gran coupe op de markt komt. Dat wordt de mooieste auto in zijn klasse. doe voortaan jullie huiswerk beter beste Autoblog redactie. De Motorsport afdeling van BMW staat al jarenlang aan de top en rijd keer op keer de concurrentie zoek. waarom sleept BMW keer op keer al die prijzen in de wacht voor beste motoren? Nog mooier was het toen de //M BMW’s het moeten doen zonder al die turbo’s, waren ze nog sneller. Het enige wat ontbreekt bij BMW is de ultime sportwagen zoals bv de SLS of R8 maar wie weet
RenesisHP zegt
@geertje:
“waarom sleept BMW keer op keer al die prijzen in de wacht voor beste motoren?”
Zelfs onze motor heeft een Engine of the year award binnengehaald.
Elk weldenkend mens kan zelf bedenken dat daar eigenlijk geen zak van klopt. ;)
De CSL is in alle opzichten een fijnere sportauto dan de GTS. Hij is kleiner, lichter en wendbaarder. Heeft ook een leuker uiterlijk en geluid.
We spreken hier over 92pk verschil. Maakt de CSL een stuk indrukwekkender dan hij al was.
Of de GTS is toch een grotere teleurstelling dan hij al was.
Kies zelf maar. :D
lambo4all zegt
@geertje: als als als….. als me moeder een voorwiel had gehad zou ze een goede kruiwagen zijn geweest.
(ohja en de concurrent voor de M3 is de c63 amg. vind je dit niet? er komt een coupe aan!)
CS zegt
Dit is wat een zegsman van BMW onlangs liet doorschemeren.
De eerste exponent van de nieuwe strategie is de 1 Serie M Coupé. Dat wordt een meer hardcore auto dan wat we de laatste jaren kregen voorgeschoteld. De reden dat BMW M wilder wordt, komt doordat de topmodellen uit de standaard range inzake vermogen de M-modellen dicht benaderen. De focus van M Motorsport zal liggen op een verlaging van het wagengewicht, zodat de specifieke massa bij een gelijk vermogen om laag gaat.
Dit stond trouwens ook al in verschillende media.
geertje zegt
slakkegang. De M3 coupe is sneller dan de RS4 en C63 AMG, zie You Tube
M3Power79 zegt
Men spreekt hier van 800cc toegenomen maar als ik mij niet vergis is de V8 in de GTS toch uitgeboord tot 4.4 liter en daarmee is hij maar liefst 1.2 liter groter. Dat is een volledige Opel Corsa ;-)
Triestig, slechts 2 seconden winst…
-edit: klopt, het is aangepast naar 1,2L-
Hennep zegt
De CSL blijft voor mij altijd één van de mooiste BMW’s. Deze auto wordt in de toekomst een klassieker.
jorden zegt
CLK AMG Blackserie moet je toch als concurrent zien???
BramS zegt
Jongens, enig idee hoeveel 2 seconden is op de racebaan? Weten jullie hoeveel geld er in de F1 wordt gespendeerd om een tiende sneller te gaan?!
Hupke zegt
@BramS:
Ja maar in de F1 zijn da marge’s al veel kleiner en de circuit’s veel korter.
De Nürburgring is 5 a 6 keer zo lang als een gemiddeld F1 circuit.
En de M3 is nog niet zo ultiem als een F1-wagen er kan dus nog veel meer uit gehaald worden (zie ff, vorige ring record stond op naam van een getunde zweedse M3 CSL).
Ik bedoel bij een F1 maakt een milimeter meer wielbasis of een rijder die 5 KG bijkomt en die tijdens de race tonnen water uitzweet, een leeglopende benzine tank een enorm verschil uit. Of je nu in een M3 5kg meer weeg op de 1200 (e46 CSL) of 1600 kg (e92 gts) die hij op de weegschaal zet.
dilopa zegt
Super die E46 CSL!!
Nu al een klassieker.
Gt het goed doen op de tweedehandsmarkt!
AlexanderKoselka zegt
Fail van BMW
AlexanderKoselka zegt
Ik lees nu net op autogespot dat BMW ruigere en betere M-modellen wil maken, zou dat hier iets mee te maken hebben?
Rick-dos zegt
Nogal een teleurstelling die tijd. Maar goed, niet slecht voor een “opgevoerde” 3-serie zoals hij menigmaal hier op AB wordt genoemd. Als je kijkt welke auto’s de GTS allemaal nadert qua tijd dan is het niet een totale schande.
GOD zegt
Met een fabrieks rijder maak je een hoop secondes goed.
En dan zit je zomaar in het straatje met de Lamborghini 670-4 SV, Ferrari 458 Italia, Lexus LFA, Porsche 997 Turbo.
En dan is het opeens best wel snel.
w0o0dy zegt
@GOD: SportAuto heeft ook de LF-A rond gejaagd… Nordschleife 7:38, Hockenheim 1:11 da’s toch wel een stuk sneller dan de 7:48 en de 1:12.5 van de GTS.
Ter vergelijking ook gelijk de LP670 SV 1:09.5 op Hockenheim en de LP640 7:40 op de Ring. Ferrari 485 7:38 op de Ring, 1:10.5 op Hockenheim…
Let’s face it… de GTS (en de M3) zijn te zwaar voor toptijden van echte supersportwagens.
Overigens ook grappig om de schatting van diverse personen bij het uitkomen van de GTS terug te lezen (zoals die van GOD, Rick Dos en vooral CSL)… conclusie, yep deze 7:48 valt tegen (en ik zat er niet eens zoveel naast met 7:45).
Rick-dos zegt
@w0o0dy:
Yep, ik zat er naast, ik geef het toe. Kan hier wel hele theorieën op loslaten over de betrouwbaarheid van de coureur en dat de ene fabrikant voorgetrokken wordt boven de ander door Sportauto, maar dat zou mijn geloofwaardigheid niet ten goede komen. Nietwaar, wOoOdy?
w0o0dy zegt
@Rick-dos: ik vind je suggestie dat de italianen en de LFA nog sneller rond kunnen in de handen van iemand anders, sympathiek. Maar ik haalde ze alleen maar aan omdat GOD suggereerde dat de GTS net zo snel zou zijn als die 3 in handen van een fabrieksrijder. Gezien het feit dat von Saurma niet in de buurt komt van zijn eigen tijden met die 3 is het eerder waarschijnlijk dat het verschil groter zou worden dan fors kleiner. Feit blijft dat de GTS nauwelijks significant sneller is dan de CSL in handen van von Saurma.
Freude_am_Fahren zegt
Zeer mooie tijd, maar ik had toch meer verwacht dan 2 seconden tijdwinst… :(
Ik ben eigenlijk wel wat teleurgesteld hoor…
Maar kan die tijd niet nog wat bijgeschaafd worden?
Pordon zegt
Haha ik lach me altijd dood om mensen die BMW willen beschermen door te zeggen dat ze altijd de snelste in hun klasse zijn, Ja hartstikke leuk maar ik kom nooit op het circuit dus wat moet ik daarmee? Ergens hierboven werd wat gezegd over concurrentie blabla en dat de X5M en X6M de snelste zijn en de 760 sneller dan een S63 AMG (uhm V8/V12) Ik wil helemaal geen snelle auto op het circuit als ik dat soort auto’s koop. Gewoon goede handling en power voor op de openbare weg zonder dat ik elke dag mn rug moet laten kraken door een keihard onderstel…
AMG Powerrr zegt
@jorden,
dan is bij mij de keuze snel gemaakt! Een Black Series all the time! Anders een CSL.
Dimglor zegt
Mja misschien inderdaad niet zoveel sneller, maar de csl was redelijk hardcore… Ik denk dat de Gts comfortabeler is en dat er meer luxe in zit…
Dawg zegt
Gelukkig hebben we hier nog w0o0dy om het topic te redden, want de desinformatie van de fanboys is echt te erg hier … Ja ik ben ook BMW fan, maar dat is geen reden om poep te praten over andere merken & appels met peren te vergelijken !
GOD zegt
@w0o0dy
Tijd valt idd tegen maar dat is wel vaker het geval met SportAuto.
Als het er echt om moet gaan nemen ze daarvoor een kompleet team mee met fabrieksrijder en alles er op en er aan. En dan ook nog eens met een afgehuurde baan.
Kijk maar naar alle top tijden.
Ik zeg dat een 7:40 wel te halen moet zijn en dan past ie wel in het straatje van de eerder opgenoemde auto’s.
En dan is ie in mijn ogen echt wel snel.
Geen Supercar en zeker niet te meten met de echt grote jongens, maar voor een 3 serie echt wel netjes.
Want zeg nou zelf vind jij hem extreem?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje geldklopperij die GTS.
De CSL was een echte track car.
Van binnen en buiten grondig aangepakt.
En zelf met behoud van achterbank.
GTS is leuk en echt wel snel maar de meesten hebben er te veel van verwacht.
Tijd volgens BMW zou 7:40 moeten zijn dus met een fabrieksrijder lukt dat ook wel en hebben ze niet gelogen.
w0o0dy zegt
@GOD: de tijden van de LFA en de Ferrari 458, LP670 SV en de GTS zijn allemaal door SportAuto gereden…. op zich nogal goed te vergelijken dus….. Die 7:40 zie ik ze niet halen.
De GTS is qua spoilers behoorlijk “track-day” meer nog dan de CSL, met al die spoilers. Alleen de basis m3 is te zwaar en deze is ook te zwaar.. daar hebben ze (te) weinig aan gedaan.
Eigenlijk vind ik het tekenend voor de stand van zaken bij BMW-M… de scherpte is eraf, de commercie regeert. 170 mille lijkt me echt onzin voor deze auto.
Bart14 zegt
Zo gaaf de nieuwe M3 GTS veel mooier dan de ouder CSL!
RandyD zegt
Zelf gereden in een e46 CSL, echt geweldige ervaring! Eigenaar is zelf coureur, en is ervan overtuigd dat hij sneller over de ring kan dan 7:50…. Maybe…
Robin zegt
De tijd valt inderdaad tegen, zeker als je ook kijkt naar de absolute verhouding t.o.v. de standaard modellen. Toch vraag ik me af hoe goed de persoon is die reed? en hoeveel ruimte voor verbetering is er over? Nog interessanter echter, op wat voor banden stond de GTS? Zo zijn de semi-slicks van de CSL behoorlijk berucht, niet zonder reden.
Afgezien hiervan zeg ik, als BMW fan, dat het verschil nog steeds behoorlijk klein is. Maar dat komt omdat die CSL zo verdomde goed is.
phantom zegt
We praten hier over een paar seconden verschil tussen audi, mercedes en bmw. Dit zegt mij niet veel, gewoon omdat het over een afstand van ruim 20 km is! denk na!
jimmy zegt
BMW is inderdaad niet meer zo super sportief merk als vroeger..
BananaFlip zegt
Ik vind het maar een raar spoilertje, op die GTS. De CSL is in bepaalde opzichten inderdaad een ultieme M3. Heel begerenswaardig.
BananaFlip zegt
Begerenswaardig? Begeerlijk, dat is het.
MAB zegt
BMW M3 CLS
mardec zegt
Is da SLS zo snel? Nice, ik weet wat ik wil voor kerstmis.
Een SLS en een E46 CSL natuurlijk :D
KoenMB zegt
@geertje: zelf een beetje huiswerk doen apprecieer ik anders ook wel:
” waarom sleept BMW keer op keer al die prijzen in de wacht voor beste motoren?”
http://www.autoscoops.be/nieuws/2010/wat-zijn-de-beste-motoren-van-het-jaar
BMW levert daar mooie prestaties in de klasse 2,5L – 4L, maar het gaat hier toch over performance, dus ga eens kijken naar “Best performance-motor” en “Boven 4,0 liter”. Kijk vooral ook eens naar de punten die erbij staan. Zoek ook eens op waar die magische 4.4 motor uit al even magische X5M of X6M staat.
“de 760li is sneller dan een Merc S63 AMG, zie Topgear.”
Over huiswerk gesproken: een 6.0 V12 met twee turbo’s vergelijken met een 6.2 V8 zonder turbo? De S65 AMG bestaat niet voor jou? Ook een 6.0 V12 biturbo, volgens mij is dat wel wat eerlijker. Je kan ook 5.5 V12 S600 mss eens vergelijken? En moest het je bovendien ontgaan zijn, Mercedes heeft ondertss de 5.5 biturbo AMG in zijn S63/CL63 AMG gelepeld, wat zou het resultaat dan zijn?
“De nieuwe M5 en M6 gaan ook iedereen aan gort rijden, met een vermogen van rond de 600 PK.”
Je moet die wonderbaarlijke 600 PK ook wel op de grond krijgen natuurlijk… Voor wat extra ondersteuning verwijs ik naar dit artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/20/wat-is-genoeg-mkb-mercedes-sl65-bs-1015pk
“Het wordt tijd dat de M5 en M6 op de markt komen. Dan worden ze wel stil hier op autoblog.”
Wat ze ons nu gaan brengen zal waarschijnlijk magisch worden, maar hou er ook wel rekening mee dat de E63 AMG (zonder de 5.5 biturbo AMG) en de RS6 al even op de markt zijn en dat BMW dus wel wat tijd heeft (gehad) om daarop te anticiperen en het aldus beter te doen.
” Het enige wat ontbreekt bij BMW is de ultime sportwagen zoals bv de SLS of R8 maar wie weet”
Als die er ooit komt: zelfde verhaal als bij je vorig citaat.
GOD zegt
@ w0o0dy
Ik zij in het straatje van.
Stel dat de GTS 5 seconde langzamer zou zijn op de ring als een LFA etc. dan is het wat mij betreft in het straatje van en buiten dat een goede prestatie.
Uiteindelijk blijft het een 3 serie die oorspronkelijk ontworpen is als personen auto.
De competitie is puur ontworpen om heel hard te gaan. chassis, onderstel, pivot points etc.
w0o0dy zegt
@GOD: ik vraag me af of die 5 seconden eraf haalbaar is.. maar goed. Feit is en blijft dat dit het eigenlijk net niet is… zeker niet als je de CSL ernaast zet. Zonder enorme spoilers.. honest low weight and agility… much nicer, a real thoroughbred. Dit roept het beeld op van “we moeten wat, maar weten niet echt hoe”.
GOD zegt
Ben geen fanboy ofzo al was ik een multimiljadair zou ik hem nog niet kopen.
De CSL zou ik btw zonder twijfel wel kopen.
Cantago zegt
Onwijs snel dus! Maar het zou beter moeten kunnen… Is het niet zo dat we perfectie naderen? Dat je straks gewoon niet sneller kán?
GOD zegt
@ w0o0dy
“net niet” ben ik het wel mee eens.
Maar met een setje semi slicks is het net wel.
Maar dan nog betaal je veels te veel en ben je een dief van je eigen portomonee.
Maar goed jij en ik zullen de GTS toch nooit aanschaffen dus er druk om maken heeft ook weinig zin.
Dus bij deze laat ik het er bij ;)
w0o0dy zegt
@GOD: punt is een beetje dat waar M stond voor uitzonderlijk goed, er nu auto’s worden gemaakt die gewoonweg niet gelijkwaardig zijn met het niveau van vroeger en dat terwijl er serieus veel geld omgaat in BMW-M tegenwoordig… Iedereen lijkt te snappen waar de schoen wringt, maar zelfs hun auto waarmee ze de critici de mond zouden gaan snoeren is een “yeaooooooooh” (het geluid dat je hoort in een voetbalstadion als iedereen denkt dat die bal erin gaat en halverwege het gejuig inziet dat hij toch mis is…)
CSL zegt
Nu snappen mensen pas hoe goed de CSL wel niet was.
Compressor kitje erop een aantal noodzakkelijke toepassingen en hij deed 7:22 op de ring.
De tijd van de GTS is trouwens heel erg netjes in handen van Sportauto met standaard Michelin Pilot banden.
Ten eerste moeten ze de juiste GTS nemen en niet de fulloption die maar 60kg lichter is dan de standaard M3 maar zoals BMW aangeeft 170kg lichter.
Pilot Cup eronder, achterspoiler goed zetten en de fabrieksrijder zet met gemak 7:30 neer.
Desondanks 60kg eraf en toch 17sec sneller in de handen van “sport auto”, doet niemand na.
Klasse weer BMW.
w0o0dy zegt
@CSL: De GTS weegt minimaal 1530kg zonder rijder… die 170kg is klets.
Net als je beschrijving van de Loaded CSL. Die auto had voor meer dan 50.000 euro aan aanpassingen ondergaan.. GTR aeropakket, compleet nieuwe ophanging voor en achter en gestript interieur, ander differentieel, vrijwel compleet nieuw motorblok (Internals vervangen).. etc…
Kom toch eens met teksten die waar zijn ipv je geklets met allerlei beweringen die niemand onderschrijft met feiten/bewijzen.
Zjonnie zegt
@ Bert:
http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/2003-bmw-m3-csl-e46-silbergau.html
(grijp je kans!)
CSL zegt
Ooh ik heb me vergist het is niet 170kg maar 185kg minder dan de standaard E92 M3 DCT.
En dit is zelfs met verstelbare splitter, groter motor, achterspoiler, grotere velgen, grotere remmen, rolkooi, helm, pak en brandblusser en nog een aantal andere zaken. Erg knap van BMW.
the M3 GTS weighs 1490kg, a massive drop from the standard M3’s 1675kg kerbweight.
Het Leuke aan de M3 GTS is dat zo’n beetje alles aan de auto tot de milimeter verstelbaar is. Dus je kan nooit genoeg pogingen doen om de laptime te verbeteren.
De eerste 3 voor Nederland zijn allang uitverkocht.
@w0o0dy
Nee jij hebt gelijk en de hele wereld niet.
CSL zegt
@w0o0dy
Jij hebt heel veel moeite met begrijpen wat gewicht is, dus ga lekker terug naar school van je kinderen. Ga ook onderzoeken waarom Ferrari verkeerde kilograms doorgeeft en waarom de M3 GTS rondjes om elke alfa rijdt! Je hebt duidelijk geen verstand van auto’s, maar dat wist je al!!
Voor geintresserden:
Volgens geruchten gaat de Loaded CSL (7:22 op de ring) weer een record poging doen in juni 2011!!!
Hupke zegt
@CSL:
@W0o0dy:
Hier vind je (naar mijn ondervinding tot nu toe) redelijk betrouwbare info over de meeste wagens.
http://www.carfolio.com/
Het kerbweight van de M3 GTS e92 2010 is volgens deze 1605kg. De M3 CLS e46 2003 1385kg.
De gewone e92 2010 M3 heeft een kerb weight van 1655 kg, maar 50kg meer en de gewone e46 had een massa van 1571kg.
En het Kerb weight is altijd de meest eerlijke massa vind ik zo.
Kerb weight is het rijklare gewicht, met een gevulde brandstoftank, zonder passagiers of bagage.
sjors zegt
CSL = 1250 kilo droog.