BMW was op de circuits toonaangevend vanaf de jaren zeventig, met dank aan de 3.0 CSL. Dat type wordt gekoesterd, net als zijn opvolgers.
Er zijn er nog heel wat van bewaard gebleven, zo bleek tijdens de AvD-Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring. Tal van BMW 3.0 CSL namen deel aan de Deutsche Rennsport Revival-wedstrijd, waarbij ze gezelschap kregen van hun opvolgers, de BMW 320i Groep 5 en de BMW M1. En natuurlijk hun grote concurrent, de Porsche 935. Allemaal staan ze garant voor een vlammend optreden – letterlijk en figuurlijk.
De Batmobile, zoals de bijnaam van de 3.0 CSL luidt vanwege de stevige bespoilering, maakt nog steeds indruk. Dat is bij de 320i niet minder dankzij de loeigrote uitbouw van de wielkasten waarin tevens radiateurs zijn ondergebracht die door de rijwind gekoeld worden.
Klassiek
Sinds kort komt BMW de liefhebber die zijn klassieke racer is conditie wil houden tegemoet met het BMW Classic Center. Naast straatauto’s kunnen klanten daar ook met competitieauto’s terecht voor reserve-onderdelen, advies en restauratie.
BMW is in de klassiekerwereld een relatief jong merk. De 507 uit 1956-1959 is zo’n beetje de eerste serieuze kandidaat en daarna volgen de sedans uit eind jaren zestig en de jaren zeventig als de beeldbepalers voor het imago.
Het BMW Classic Center leverde ruim een maand geleden de eerste volledig in eigen huis gerestaureerde auto af aan een klant. Deze blauwe 3.0 CSi uit 1972 is nu weer in topconditie. De auto verliet op wens van de klant het Classic Center met een automatische versnellingsbak terwijl die origineel nooit op dat type geleverd is. Period modified zullen we maar zeggen.
In de display op de Ring toonde BMW uiteraard ook de 2002 Turbo, die het fenomeen sportsedan in belangrijke mate mede vormgaf. Verder waren in de paddock ook een aantal exemplaren van de straatversie van de 3.0 CSL te zien, die in gelimiteerde oplage gebouwd is.
Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!
PeteyCore zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Yellomello zegt
Vette shitttt!!!!!! wist niet dat er koelers in de wielkasten zaten, geinig!
lars zegt
zonde van die automaat zij bijna denken dat er een amerikaan in rijd
enveekaa zegt
Kijk dat is praat!
k_man zegt
De 507 de eerste serieuze BMW klassieker…? Zijn we de 328 vergeten? Winnaar van de Mille Miglia 1940.
Pallas zegt
Vroeger waren auto’s mooier, geldt zelfs voor Deutsche auto’s!!
(en kijkt nog weer eens naar de plaatjes)
DonEmilio zegt
Ben zelf eigenaar van een 3.0cs automaat en zou niet anders meer willen.Is echt een van de mooiste auto’s.
lincoln zegt
schitterende bak natuurlijk ..
en dat heeft elk merk wel in zijn verleden ..
net zoals een roemrijke race historie ..
daar hoef je geen BMW voor te heten ..
DonEmilio zegt
@lincoln: zeer zeker niet ieder merk hoor.
koos zegt
@DonEmilio: welke merken niet dan?
lincoln zegt
ja @DonEmilio: .. welk merk dan niet ??
zesinlijn zegt
@lincoln: @Koos:
KIA?
Deawoo?
Sang Yong?
JEEP?
HUMMER?
Land Rover?
Citroën?
Peugeot?
Vanaf zo’n vijftig jaar terug tot nu toe….?
lincoln zegt
@zesinlijn:
laat @de sjonnies het maar niet horen ..
maar ik denk dat ie er geen moeite aan gaat verspillen ..
zesinlijn zegt
@lincoln: Ik hoop het wel! Ben erg benieuwd. Maar het zal wel niet, want op die paar Europeanen die er tussen staan na denk ik écht niet dat ‘ie me iets kan laten zien…
Maar ik laat me graag verrassen!
Pallas zegt
@zesinlijn: Shit nu heb je mij toch getriggert, wil de net weggaan. Citroën heeft ook echt wel een roemrijke racehistorie;Snelheidsrecords in de jaren ’30, Monte Carlo in de jaren ’50 en 60, Parijs-Dakar, WRC noem maar op!
Het ontbreekt mij nu even aan tijd om met namen en rugnummers te komen, (moet foutloos 8) )
Moet toch OT blijven….
zesinlijn zegt
@Pallas: Parijs Dakar en WRC, dat wist ik wel. Maar dat is toch iets van de laatste 20 jaar…?
Dat ze daarvóór ook iets hebben gedaan aan sport is nieuw voor me. Ben benieuwd naar de feiten en rugnummers. ;)
En met name naar de plaatjes!
RenesisHP zegt
@zesinlijn:
Daarbij is racehistory best een ruim begrip.
Peugeot heeft zeker racehistory.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peugeot
Zelfde geld voor Citroën.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn
RenesisHP zegt
@autoblogger:
Welke 935 variant bedoel je eigenlijk en welke BMW is dan de concurrent daarvan. De 935’s waren namelijk echt snel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_935
RenesisHP zegt
Vraagteken vergeten..
VeniVidiVici zegt
Hubba Hubba ik zou willen dat ik ergens een redelijk goede BMW 3.0 CSL voor een redelijke prijs zou kunnen bemachtigen!!
Alleen een automaat in zo’n sportieve auto… Die is gek zeg! :?
RenesisHP zegt
Oké. Figured it out. Had het een beetje verkeerd gelezen. :oops:
DonEmilio zegt
@koos: Nou amerikaanse en britse auto’s bijvoorbeeld, zitten zat mooie klassiekers tussen, maar hebben toch niet echt een racehistorie.Saab ook niet. Deel zijn mening wel dat er bij bijna ieder merk wel een mooi model tussen zit, maar echt niet ieder model heeft een “roemrijke race historie” en zeker niet een combinatie van beide(mooie bak+race historie)Voor meer informatie zie reactie hierboven.Hoop U hiermee genoeg te hebben geinformeerd.
lincoln zegt
mwah ..
het verschil tussen auto-liefhebbers en BMWers moge weer duidelijk zijn iig ..
zesinlijn zegt
@lincoln: Pas op hè :)
Ik beschouw mezelf zeker wel als een echte autoliefhebber (met een lichte voorkeur voor BMW, die heb je al ondekt) en heb ook respect voor veel andere merken met een rijke historie. Hack, ik kan zelfs eerlijk zeggen dat FIAT ooit een mooi merk was (zal zo een vet plaatje opzoeken). En nóg komt er goed spul uit die regio.
Maar niet alles wat wordt geproduceerd verdient het om te blijven bestaan…!
RenesisHP zegt
@zesinlijn:
Ik dacht dat je nick naar TVR verwees. :P
lincoln zegt
@zesinlijn:
alles wat verdient te blijven bestaan ..
blijft bestaan omdat ze het verdient ..
vraag/aanbod ..
evil capitalism ..
1+1=2 ..
3 uur durende seminars over financiele zaken inclusief moeilijk-doenerij ..
zesinlijn zegt
@lincoln: Vandaar dat we geen Ssangyong, Hummer, AMC, Mercury, Deawoo, Tata, FSO en Rover meer hebben.
Is het dan echt puur toeval dat dit merken zijn met weinig tot geen historie…? Allemaal marketing?
Ik denk het niet. Hoe je het ook went of keert, voor veel mensen is auto’s emotie.
RenesisHP zegt
Jeep en Land Rover hebben een eigen noemenswaardige history. Weinig racen aan. ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeep
http://nl.wikipedia.org/wiki/Land_Rover
zesinlijn zegt
Voorbeeld van het gáve FIAT, wat het vroeger eens was:
http://motores.com.py/foro/attachments/f.2/16225d1172099543-fiat-punto-vs-vw-golf-1908%20fiat%20mephistopheles%2018-155cc%20146mph%20p26=thh=-jpg
zesinlijn zegt
En nog een gaaf monster uit Turijn:
http://www.shorey.net/Auto/Italian/Fiat/1912%20fiat%20s76%2028-litre%204-cyl,%20%27the%20beast%20of%20turin%27.jpg
lincoln zegt
@zesinlijn:
de (auto)wereld is gelukkig een heel stuk groter ..
en bestaat louter omwille van 1 ding ..
ons interntionale door iedere consument goedgekeurde ruilmiddel ..
dat geldt voor de fabrikant ..
voor de consument ..
voor de overheid ..
voor de verzekering ..
emotie is bijzaak .. wel een leuk speeltje voor de markteers ..
zesinlijn zegt
@lincoln: Oke duidelijk, wij zijn het gewoon niet met elkaar eens.
Kan ik mee leven, heb ik vrede mee…
lincoln zegt
@zesinlijn:
zeg maar .. hoeveel % automerken zijn er nu nog over ??
1% .. misschien 2% ..
hoeveel % van alle races en competities kennen jij en ik ??
1% .. misschien 2% ..
en de nieuwe Chinese merken die nog totaal geen historie hebben boeren op dit moment het beste ..
ook de nieuwe obscure merkjes groeien elk jaar 150% minimaal ..
DonEmilio zegt
Nou @lincoln… welke chinese merken dan??
xilver zegt
@zesinlijn: Valt te bezien van wiens kant je het bekijkt… consument of producent… consumenten kunnen het beschouwen als een stuk emotie, producenten gebruiken emotie omdat het verkoopt. Daar moet je lincoln wel gelijk geven, geen enkele fabrikant gaat een auto verkopen omdat die emotie teweeg brengt, maar omdat het geld oplevert. Als Lamborghini morgen ontdekt dat gemotoriseerde kruiwagens 25 keer beter verkopen als Lambo’s dan zal je die laatste niet meer veel zien. Emotie is een subjectieve benadering van de koper, sommigen vinden dat Rover een en al emotie is, anderen dan weer niet
zesinlijn zegt
@xilver: Interesting point…
Moet nog even gauw iets te eten scoren (winkels gaan hier om 22:00 dicht) kom er zo op terug.
zesinlijn zegt
@xilver: “Geen enkele fabrikant gaat een auto verkopen omdat die emotie teweeg brengt, maar omdat het geld oplevert.” Als Lamborghini morgen ontdekt dat gemotoriseerde kruiwagens 25 keer beter verkopen als Lambo’s dan zal je die laatste niet meer veel zien…
Ja, daar zit wel wat in. In het eerste gedeelte dan. De drijfveer van een fabrikant zal niet zijn, we gaan die auto verkopen WANT hij brengt emotie teweeg.
Maar bij Deawoo en Ssangyong zie ik hélemaal geen emotie. Nooit gezien trouwens. Die merken waren (zijn) er dus alleen maar gekomen omdat iemand geld rook. Maar we hadden het hier over de historie van een merk. En de daarmee gepaard gaande emotie (al dan niet goed benut door marketeers). En ik was het al met Lincoln eens dat iets (een merk) blijft bestaan omdat het dat verdient.
Terug naar Lamborghini, ik heb geen idee van de verkoopaantallen van ze, ook niet van die van Ferrari of Aston Martin of Porsche, wat mij de concurenten lijken.
Maar ze maken ook tractors, en goede heb ik me laten vertellen. Een tractor lijkt me typisch een product dat je koopt omdat je het nodig hebt. Je moet er je brood mee verdienen, het moet functioneel zijn. Nul emotie.
En waarom zie je dan nergens van Lamborghini tractors maar wél Ford, Fendt, Deutz etc. ? Boeie, haal de emotie er uit en het is gewoon een product. Kun je me nog volgen?
Net zoals KIA, Deawoo etc. emotieloze merken. What the hack, doe Mazda, Toyota en Nissan ook maar meteen.
En die Japanners hebben toch allemaal ook zéér sportieve modellen gehad / nu in productie. En ook menig sportief succes geboekt/record op hun naam staan.
Waarom wordt ik dan niet warm of koud van een Primera, Almera, Corolla, etc. etc….? Dat is toch emotie..?!
En je kunt me niet vertellen dat een marketingafdeling van een automerk dat voor elkaar heeft gebokst. Dat er iemand is opgestaan en zei; Weet je wat, we gaan ervoor zorgen dat er bij mensen die in een auto van òns merk rijden (of er een voorbij horen of zien komen) een stofje in de hersenen wordt aangemaakt waardoor ze zich goed voelen. Of euforisch. En DAARDOOR gaan ze dan ook zo’n auto kopen. En dat gaat ons geld opleveren.
Nee man, dat zit in de genen! In het DNA van een merk.
In het kort zie ik het zo; Een Toyota koop je met je hoofd, een BMW (of Alfa) met je hart.
xilver zegt
@zesinlijn: Mijn punt is dat veel mensen (het merendeel van de bevolking) er niet om geven in wat ze rondrijden, zolang het maar praktisch, handig,…. Hier op AB hebben wij daar een verkeerd beeld over omdat wij allemaal auto’s leuk vinden en liefst een zo flashy mogelijke bak willen.
Ook de kostprijs doet terzake. Een BMW 1-serie is een goedkope auto en daar word ik ook niet warm van, hoewel het merk barst van ‘emotie’. Plaats daarentegen een M6, die veel duurder is en dan heb je dat gevoel wel. Producenten mikken vaak op dit eerste segment, dit zijnde een wagen die praktisch is en niet te duur is voor de modale bevolking. Merken zoals BMW, Mercedes zijn ook steeds meer en meer kleine wagens aan het bouwen omdat daar meer vraag naar is, en dit kleine segment bevat in mijn ogen geen emotie, maar deze merken hun grootste omzet komt van die kleine, emotieloze wagens…
Mensen in de eerste instantie zijn budgetgebonden, dan pas gaan ze kijken of dit mooi is of niet. Ik heb ook graag een Bugatti Veyron, maar ik ben door mijn budgetbeperking verplicht om iets goedkopers te kopen.
zesinlijn zegt
@xilver: Zeker nog nooit met een 1 serie gereden? Dat is óók een BMW. Van de eerste tot de laatste bout. Zelfde DNA, zelfde rijkwaliteiten. Zelfde emotie!
Nu doet ‘ie mij ook de broek niet bollen, niet zoals een heerlijke snerp uit de uitlaat van een BMW M produkt dat wel zou kunnen, maar ik zit er met een even grote glimlach in.
Probeer het maar eens uit! Of lees deze review: http://www.autoweek.nl/autoreview/19208/BMW-120d-High-Executive
http://www.autoweek.nl/autoreview/24341/BMW-130i-High-Executive
En een 118d, echt, helemaal lezen tot het einde: http://www.autoweek.nl/autoreview/25993/BMW-118d-Corporate-Lease-High-Executive
(zomaar even 3 mensen die bevangen zijn geraakt door het BMW virus)
xilver zegt
@zesinlijn: Eigenlijk wil ik niet met jou in discussie gaan, ik vind het al schitterend dat je zo vol lof spreekt over toch wel heel goede wagens! Emotie wordt toegevoegd door de rijder, simpel.
Pallas zegt
@zesinlijn: Je input is fantastisch, ongeacht of men het met je eens is of niet. Hier een replica van een racetroën:
En nog een mooie photo uit de sweventies.
Monte Carlo:
Beetje of topic, maar eeh tis allaat!
lincoln zegt
@zesinlijn:
een auto koop je noch met je hart noch met je verstand ..
dat willen fabrikanten dan ook niet aannemen ..
daarom hebben beide partijen gekozen voor “geld” ..
auto,s hebben dan ook geen genen .. ook geen dna .. ook geen emotie ..
dat zit hooguit in je breintje ..
en als jij dat wil projecteren op een dood ding ..
dan zijn marketeers your best friend ..
Pallas zegt
@lincoln: Wat een deprimerende reactie! Marketeers zijn verantwoordelijk voor passie?
lincoln zegt
@Pallas:
nee hoor .. een deprimerende gedachte misschien ..
dezelfde gedachte die denkt of je iets met je hart of je verstand koopt ..
nog 1 dan .. speciaal voor jou ..
en de boekhouders zijn verantwoordelijk voor de te gebruiken materialen ..
Pallas zegt
@lincoln: Ja maar als Citrofiel zijnde is materiaalkeuze niet je grootste kick…maar je hebt een punt.
lincoln zegt
@zesinlijn:
begrijp me niet verkeerd ..
BMW is al jaaaaaaren heel consistent met kwaliteit en bedrijfsvoering ..
met auto,s en vooral met motorfietsen liggen ze voorop ..
en dat komt omdat de familie Quandt de uitkomst van 1+1 weet ..
Rick-dos zegt
Dit is die gerestaureerde BMW 3.0 CSi
koreantaxiproductions zegt
god die 2002 is mooi. kwijl hier mn toetsenbord onder…
FredT zegt
mooie foto’s!!
E34M5Touring zegt
Schitterende auto’s
Alleen paar puntjes voor de boys van de discussies.
Zag ook Saab langskomen als merk zonder racehistorie en dat hebben ze echt wel geloof me ben geen fan maar als je hoort wie er in begonnen is als rallyrijder Dhr BLomqvist een van de beste rallyrijders aller tijden is begonnen in Saab. en Land rover heeft de Camel Trophy en natuurlijk Dakar. Wie zegt dat Peugeot en Citroen geen racehistorie hebben heeft geen verstand van auto’s Rally’s, Dakar, Pikes Peak, Highspeed Records, Group B Rally.
Oja en Engeland heeft ook wel racehistorie MINI op Monte Carlo in de jaren 60, Jaguar in de 24 Le Mans met D-type.
Voorbeelden te over