Liggen de banen soms weer voor het oprapen in het Zweedse Trollhättan? Het blijkt namelijk zo te zijn dat een derde van alle ex-Saab medewerkers het aanbod om weer voor Saab te komen werken, heeft afgewezen. Dit heeft Saab topman Håkan Skött laten weten aan een Zweedse website. Hij voegde daar aan toe dat hij voor deze mensen blij is dat ze weer een andere baan hebben gevonden of momenteel een opleiding volgen.
Desalniettemin heeft Saab weer 224 mensen aangenomen om de productie een boost te geven van 28 auto’s per uur naar maximaal 39 exemplaren. De jaarlijkse productie zal toenemen tot 60.000 auto’s per jaar. Saab heeft plannen om de productie met een tweede shift nog verder op te voeren, maar daarvoor zal Saab eerst nog nieuwe mensen moeten aantrekken.
Saab gaat binnenkort met BMW in zee voor de levering van dieselmotoren. In november dit jaar zal een 9-4X crossover worden gepresenteerd. De autobouwer loert tevens naar de rallysport. (via: svt.se)
Svenska Aeroplan AB zegt
Die mensen hebben inmiddels een andere baan…
Staat ook in dat artikel, redelijk non-nieuws als je het mij vraagt dus!
Bilskrot zegt
Logisch dat mensen in de tussentijd niet stilzitten en iets anders gevonden hebben. Het was rond december / januari volstrekt érg onzeker of Saab zou blijven voortbestaan. Enerzijds vervelend voor Saab, maar toch goed nieuws dat men weer nieuwe mensen nodig heeft.
Vincenzo zegt
Die ex werknemers zien de bui al hangen natuurlijk….wordt een flop, dus wegwezen daar.
Dennis zegt
@Svenska Aeroplan AB: Vind je?
De toen ontslagen Saab medewerkers -die vaak al velen jaren voor Saab werkten- hebben noodgedwongen een andere, wellicht minder goed betaalde en/of minder leuke baan moeten aannemen. Ik had verwacht dat veel van deze mensen liefst weer bij hun oude “vertrouwde” Saab aan de slag zouden gaan. Maar dat blijkt dus wel mee te vallen.
Laue zegt
weigert terug te komen? heeft gewoon andere baan gezocht met meer zekerheid.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Dennis: precies, en die zijn teruggekomen! Degene die een betere baan hebben gevonden, of verhuisd zijn vanwege werk, niet.
Vergeet niet, de titel van het artikel had ook kunnen zijn: ‘Twee derde ex-Saab werknemers keert terug!’
Iets met glas half vol, etc…
Laue zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Alles om SAAB wat positiever in het daglicht te stellen. ;)
maar ik ben het wel met je eens, ben je er volgende week donderdag ook?
Dennis zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Vergeet niet, de titel van het artikel had ook kunnen zijn: ‘Twee derde ex-Saab werknemers keert terug!’
Iets met glas half vol, etc…
Klopt, dat had de titel ook kunnen zijn. Maar gezien het huidige economische klimaat, verbaast mij persoonlijk meer dat een derde niet terugkeert, dan dat twee derde wel terugkeert. Dat had ik niet verwacht, vandaar mijn keuze voor de huidige titel.
Arie op Safarie zegt
Waarschijnlijk zijn dit de kwaliteitsmanagers ?? Ik heb de Saab 95 in het echt gezien en gereden, mooie auto opzich, maar de bouwkwaliteit is bedroevend voor een auto van deze prijs …….
Tim zegt
Tuurlijk, al het in 2008/2009 ontslagen personeel gaat al die tijd lekker afwachten tot het moment dat Saab weer het levenslicht ziet… Wat een non-artikel.
Count_Orlok zegt
Hij blijkt namelijk zo te zijn dat = het blijkt…
Dennis zegt
@Tim: Non-artikel? Doe toch niet zo raar.
Probeer je eens voor te stellen dat je jaren lang met plezier voor een bedrijf hebt gewerkt. Door slechte economische omstandigheden is dat bedrijf genoodzaakt om jou te ontslaan. Jij bent daardoor vervolgens genoodzaakt om zo snel mogelijk ander werk te zoeken. Onder die omstandigheden ben je een enorme bofkont wanneer je dan een betere en/of leukere baan vindt. Meestal neem je onder die omstandigheden (tijdelijk) genoegen met minder. Vervolgens krijg je de kans om weer aan de slag te gaan bij het bedrijf waar je jaren lang hebt gewerkt en behoorlijke ervaring hebt opgedaan.
Dan verbaast het mij in deze tijd vooral dat er nog zoveel mensen zijn niet terugkeren omdat ze kennelijk een betere baan hebben gevonden (of misschien onvoldoende vertrouwen hebben in Saab).
Tim zegt
@Dennis: De meeste ontslagen vielen ruim een jaar geleden. Je gaat toch niet al die tijd wachten op een telefoontje van je ex-werkgever? Ook in Zweden groeien de sociale bomen niet tot in de hemel en zul je op een gegeven moment werk moeten zoeken of andere beslissingen moeten nemen.
.
Ik heb zelf een bedrijf waar wij als gevolg van de crisis een deel van het personeel hebben moeten ontslaan. Het is iets dat wij tot het laatste moment hebben geprobeerd uit te stellen maar uiteindelijk bleek het onafwendbaar. Inmiddels hebben wij behoefte aan nieuw personeel en hebben al onze oud medewerkers benaderd. Ook wij zien het zelfde als Saab: Een deel heeft elders werk gevonden, is verhuisd of is aan een opleiding begonnen.
MLTB zegt
Door al dat gedoe heb ik eigenlijk niet zoveel meer met Saab.. En ik zie het merk zo weer floppen. De tijd zal het leren.
Dennis zegt
@Tim: De meeste ontslagen vielen ruim een jaar geleden. Je gaat toch niet al die tijd wachten op een telefoontje van je ex-werkgever?
Dat beweer ik toch ook niet. Je kunt ondertussen een andere baan hebben gevonden, maar als zich de gelegenheid voordoet om weer terug te keren naar “je oude stekkie” waar je jaren lang met plezier gewerkt hebt en enorm veel ervaring hebt opgedaan, maar helaas door omstandigheden gedwongen moest vertrekken, dan kan dat reuze interessant zijn. Ook al heb je ondertussen een andere baan.
Esprit_de_Flandre zegt
@Dennis: Sommigen zijn misschien nog steeds misnoegd? “Mijn collega is een luiaard dus hij had moeten ontslagen worden ipv ik.”
Dennis zegt
@Esprit_de_Flandre: Zou kunnen, maar wie heb je vooral met zo’n houding? Niet die luie collega.
reggiane zegt
Ik kan me er wel iets bij voorstellen eigenlijk.
De auto industrie is er eentje wanneer het ook maar iets minder gaat het gelijk aangegrepen word om lukraak wat schijnbaar overtollig personeel te dumpen.
Het is ook niet duidelijk wie of wat de huidige eigenaar is en wat deze van plan is met SAAB te doen.
Een gesjeesde aandelengoochelaar in “bezit” van een sportwagen merk waarvan niemand weet of deze nu succesvol is of niet.. en duistere Russische investeerders die zo onzichtbaar mogelijk zich op de achtergrond met de financiële zaken bemoeien.
Er zijn wel meer autofirma’s die erg onduidelijke figuren als “eigenaar” hebben maar om nu de toekomst van je prille gezinnetje toe te vertrouwen aan dit soort zakelijke bobo’s ? Dan nog liever postbode ofzo :)
lincoln zegt
you,re welcome to stay away ..
keurig netjes dat ze eerst de ex-werknemers terug vragen alvorens een advertentie te plaatsen ..
zo doen fatsoenlijke bedrijven dat ..
nix geen passie .. nix geen emotie ..
werk ja/nee ..
Svenska Aeroplan AB zegt
Zucht…
Het feit dat Dennis zch hier zo moet verdedigen zegt genoeg lijkt me.
Ik ken best wat (ex-)werknemers van Saab, en sommigen zijn gewoon naar de andere kant van het land verhuisd voor een baan. Dan ben je niet zomaar terug. Daarnaast hebben ze ook in Zweden een opzegtermijn, dus dat speelt ook mee. Moet ik nog even doorgaan?
Al met al reuze kap dat 2/3 terugkeert!
azijnpisser zegt
Het valt me op dat AutoBlog steeds vaker op twee uitersten zit als het om SAAB gaat. De actie om de nieuwe 9-5 te testen, de review die gemaakt is en wat kleine berichten worden, afhankelijk van de schrijver van het stuk, enorm positief gebracht. Zonder de negatieve klank die je juist weer in andere stukken terug ziet. Het stuk over de Saab Award bijvoorbeeld; het is een slecht vertaald, met persoonlijke meningen gevuld stuk dat totaal niets bijdraagt aan enige positieve benadering van het merk of juist de gedachte achter de award.
Waarom is het zo moeilijk om juist als nederlandse site een positief beeld te geven van een merk dat onder het juk van een incompetent moederbedrijf komt? Het is een merk dat 20 jaar geen eigen gezicht heeft mogen bepalen en nu een weg in heeft KUNNEN slaan die anders eind vorig jaar al voor onmogelijk was gehouden.
De kracht van een site als Autoblog moet er in liggen dat juist door postieve stukken te publiceren en juist minder slecht vertaalde stukken te plaatsen waarmee je ze juist enorm af staat te zeiken.
Alleen al het feit dat redacteuren zich moeten gaan verdedigen in de comments over een stigmatiserend stuk geeft al aan dat ook de bezoekers zich steeds meer beginnen te irriteren aan deze vorm van ‘journalistiek’.
Het mag toch niet zo moeilijk zijn om als redactie, die zelfs de komende tijd acties heeft samen met SAAB, dit kleine beetje extra respect te tonen en mee te werken aan het nieuwe beeld van SAAB? Kom op zeg, is dat nou zoveel gevraagd?
petervd3 zegt
Uhm, leuk ofzo dat een derde persoon niet terug wilt komen??
TuttiAlfisti zegt
Het is wel een triest gebeuren in Zweden. Volvo verkopen aan de Chinezen en Saab aan een clubje investeerders. Nu nog de produktie stoppen in dat verre noorden en overhevelen naar centraal Europa en die merken zijn nog zo Zweeds als een plakmerk.
Karel zegt
De plannen van Saab klinken mij in iedergeval als muziek in mijn oren: nieuwe modellen, dieselmotoren delen met BMW (goede dieselmotoren) en misschien zelfs meedoen aan de rally. Ik hoop voor ze (en zeer zeker ook voor Nederlands trots ondernemerschap) dat het allemaal gaat lukken.
Karel zegt
En wat betreft dat eenderde van de werkkrachten niet wil terugkomen: elk bedrijf kent ontevreden werknemers. Misschien hebben die een beter/zekerder alternatief gevonden.
Feit is dat de mensen die teruggaan ook echt terug willen. En dan is een ontzettend voordeel voor elke organisatie. Ik zie het dus niet als zo’n groot nadeel.
KareldeGrote zegt
Yeah, Karel heeft tegenwoordig een echte account: KareldeGrote!
Klassiekekliko zegt
Voorlopig zijn een flink aantal mensen weer aan het werk die anders een flink probleem hadden, zoveel mensen werkloos in een klein gebied, dat leidt tot schotse taferelen, of kijk naar de totale verpaupering van Detroit.
Nee, alleen al vanwege het proberen verdienen de mannen van Saab een dikke pluim. Anders was alles gewoon opgedoekt en stond er nu een leeg pand.
tarquesh zegt
Hakan is een druiloor.
Kut SAAB.
Klassiekekliko zegt
@tarquesh: It takes one…