Volgens het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) is de elektrische auto een ‘probleem’ voor brandweerlieden en andere hulpverleners. Ondanks veiligheidsmaatregelen is er bij ernstige ongevallen altijd risico van elektrocutie.
Dat schrijft de Telegraaf, autoproducenten zouden er alles aan moeten doen om te zorgen dat elektrisch rijden veilig is (duh). Vooral de combinatie met water is belangrijk…
Met deze kennis in het achterhoofd kunnen we nog even teruggrijpen naar de voorspelling van Siemens. Volgens hen zal het Nederlandse straatbeeld in 2039 bestaan uit zelfsturende elektrische auto’s, waarbij geen verkeersdoden vallen. Nee, geen verkeersdoden, maar wel dode hulpverleners dus.
autoblogger zegt
PS: dit alles is in navolging van het nieuws over zonnepanelen. Als die dingen in brand staan, zijn ze gevaarlijk voor de brandweer. Dat stond in een memo van hetzelfde Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV), dat onder meer richtlijnen opstelt voor de brandweer.
Ook als de elektriciteit bij een brand wordt uitgeschakeld, blijven de panelen onder spanning staan. Door de hoge voltages lopen brandweerlieden het gevaar te worden geëlektrocuteerd als ze de brand met water proberen te blussen.
arnold zegt
@autoblogger: klopt er waren hier in duitsland al 2 huizen die hebben ze compleet laten uitbranden omdat het levensgevaarlijk is voor de brandweer. dat zullen ze met elektrische auto’s dan ook wel doen?
Larick zegt
En daarnaast nog een grotere verkeersonveiligheid door (te) stille auto’s, ik zeg gelijk verbieden.
Jochempie zegt
@Larick: Welnee, de rust is heerlijk!
Als je te stille auto’s gaat verbieden, dien je gelijk koptelefoons in het verkeer te verbieden. En dove mensen de deur niet uit laten gaan.
Jochempie zegt
Dat klopt, autoblogger. Gisteren op het nieuws gehoord dat de vrijkomende energie van een brand een zonnepaneel kan opladen.
midasracer zegt
Gewoon laten uitfikken dus, jammer van de bespaarde CO2, maar veiligheid gaat voor alles.
epo zegt
Tja, niet met water blussen dan. Kulargumenten natuurlijk, normale auto’s kunnen exploderen, daar maken we allang geen probleem meer van. Kwestie van aanpassen. Met je tijd meegaan enzo, ook als je hulpverlener bent. Bijscholen dus.
zdev zegt
Elektrisch rijden is een farce. Want de stroom moet ergens worden opgewekt. Een dikke gas, olie, kolen of kerncentrale dus. Het enige dat je met elektrisch rijden realiseert is dat de uitstoot zich verplaatst van de stad naar de plek van de centrale. De stroom moet worden opgeslagen in smerige accu’s.
Bij benzine-transport is er geen verlies, behalve de diesel die nodig is om de vrachtwagens rond te laten rijden. Elke liter die je in een tankwagen stopt komt er ook weer uit. Bij stroomtransport heb je wel veel verlies, over al die leidingen. Leuk dat een elektrische wagen theoretisch 1:25 kan rijden, maar als je het transportverlies mee in acht neemt is dit effectief lager dan 1:20 en dan zijn dieseltjes zuiniger.
En huh? Zelfsturende auto’s? Ja leuk voor in de file. Maar autorijden is meer dan van A naar B gaan. Autorijden gaat om de vrijheid om op elk moment naar elke plek te kunnen gaan. Om zelf zo’n machtige machine te kunnen besturen. Alleen lemmings willen gewoon van A naar B.
Auto’s en ook vliegtuigen zijn een verworvenheid waar de mens al tienduizenden, honderdduizenden jaren van droomt. De mensheid heeft lang geploeterd om hier te kunnen komen.
No way dat we ooit een stap terugzetten naar zelfsturende auto’s en saaie elektrieke bakkies. We moeten juist verder vooruit: iedereen een auto. De snelheid moet omhoog. Meer power. En als het even kan nog veiliger en nog milieu-vriendelijker.
timberleek zegt
ze moeten sowieso niet met water gaan blussen.
ook al liggen er geen kabels bloot. de kans dat de accubak beschadigd raakt bij een ernstig ongeluk is heel groot.
en in die accubak zitten (vrijwel zeker) lithiumaccu’s
lithium+water = boem
al ben je dan wel snel klaar met opruimen
RickB zegt
Nederland he, altijd over op lopen k*nkeren.
He een milieuvriendelijk alternatief, laten wij dat eens negatief behandelen…
Laus zegt
In de huidige hybride auto’s is het elektrische deel een volledig gescheiden systeem/circuit. Je moet echt een hele knappe jongen zijn om daar een schok van te krijgen. Er zitten ook nog wat trucjes bij die het circuit in geval van nood volledig dichtzetten. Zelf als ik zou gaan zwemmen met de HCH zou er niks aan de hand moeten zijn. Ik ga het niet uitproberen, maar dat is iig wat Honda beweert.
Stender zegt
Hoe zit het eigenlijk met de waterstof auto’s? In zoiets zag ik persoonlijk wel potentieel.
Brandstof gemaakt van voedsel of stroom is wat mij betreft slechts een tijdelijke oplossing.
Poll zegt
‘Hoe laat ben je ongeveer thuis schat?’ ‘Nou, dat duurt nog wel een uurtje of acht hoor, moet nog even de auto opladen.’ Hahahahaha, dat is toch niet te doen joh…
Bas zegt
RiRa….Rubberen handschoenen….
en dan vooral nalaten om ze zonder die dingen aan te pakken….
Bas zegt
De mens zal p[as veranderen als het handhaven van de bestaande situatie meer pijn gaat doen dan de verandering.
Dus ik denk als de benzine een Eurotje of 5 per liter gaat kosten….dat er plotseling andere geluidjes zullen volgen.
Tot die tijd doen we gewoon net alsof we trenssetters zijn :)
Hupke zegt
Die wagens zijn nietmeer zo gevaarlijk als ze uit de juiste materialen gebouwd worden.
Waarom moet een electrische wagen die licht zou moeten zijn uit, metalen gebouwd worden?
Je kan hem evengoed uit composieten bouwen. Die zijn er genoeg en kunnen zelfs veel goedkoper zijn.
Koolstofvezel is niet het enige composiet, er zijn er veel goedkopere.
En het probleem van onveiligheid bij het blussen, als er met CO2 en schuim geblust word is ook practisch opgelost.
L-Fred zegt
Sorry hoor, maar die foto….
Ik kijk de hele tijd naar die groene vloerbedekking! Welke marketing-goeroe heeft dat nu weer bedacht…
SaxoVTS zegt
Risico op electrocutie is natuurlijk gevaarlijk maar het risico op ontploffing en verbranding wat auto’s op benzine, LPG en diesel met zich meebrengen valt weer weg.
Jesper zegt
Dus elektrische auto + botsing + water = dode brandweerman?
Kan iemand dan een inschatting geven van hoe we dat gaan doen als je met je accubakkie tegen een boom schuift en ‘m vervolgens op zijn kop in de sloot parkeert?
@ zdev: Gefeliciteerd, je kan zo de politiek in. Iedereen naar de mond praten gaat je aardig af, als er nou ook nog iets zinnigs uit kwam. Toppunt van kortzinnigheid.
Accu’s zijn allang niet meer ‘vies’, sterker nog de lithium-ion accu’s kunnen voor 95% gerecycled worden, en gaan gewoon een autoleven mee. Benzine was de laatste keer dat ik checkte nog steeds niet te recyclen. En over verlies gesproken, het verlies van elektriciteit is t.o.v. het eindvebruik te verwaarlozen, maar als je wel eens meer dan het jeugdjournaal zou zien had je een idee gehad van hoe onefficient de productie van benzine en diesel is.
Sinds wanneer zou een zelfsturende auto een stap terug zijn? Als dat de berijder werk uit handen neemt als hij dit wil, is hij dus minder snel vermoeid en alerter. Ben jij ook zo iemand die cruisecontrol en stuurbekrachtiging vervloekt omdat je ooit hoorde dat dat ergens eens kapot kon gaan? Ga toch fietsen man, maar niet vergeten je ketting te smeren he!
zdev zegt
@Jesper: als je wat meer onderzoek deed dan kon je weten dat er bij transport van elektriciteit veel rendement verloren gaat dan bij transport van benzine. En reken maar dat een hoop accu’s nooit gerecycled gaat worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Haha, een elektrische wagen blussen met CO2. Cool.
Composietmaterialen zijn een oplossing, maar dat staat ook nog allemaal niet zo op punt. Kreukelzones en zo.
@zdev: Maar jongen toch. Blijf jij dan maar gewoon in je benzine/dieseltje rijden, over twintig jaar ben je er een maandloon aan kwijt. Per maand. Elektrisch kun je niet tegenhouden.
eed zegt
Brandstof, of het nu elektrisch is of diesel, is altyd gevaarlijk.
Hetzelfde als de “brandstof” voor airbags. Tegenwoordig zitten er over de 10 airbags in een auto, en als die niet allemaal af zijn gegaan is er ook een probleem.
En elektrische branden kun je gewoon blussen met schuim.
Dat heeft tegenwoordig elke brandweerauto bij zich.
MDA zegt
@timberleek: Also het Lithium in Li-ion accus er in grote brokken Li in zit… echt. Een typisch geval van klok en klepel wat je hier beweert.
Jantje_555 zegt
net zoals het probleem dat brandweermannen krijgen bij huizen met zonnepanelen. Deze geven ook electrocutie
lincoln zegt
onze brandweer is kampioen in “gecontroleerd uit laten branden” ..
gewoon lekker ramptoeristisch fikkie kijken dus ..
voor dat hun met de klauwen ergens aanzitten is alle energie al verdwenen ..
RenesisHP zegt
@lincoln:
Ik vind je heel grappig en hartstikke lief.
Nu praat je echter Bullshit(met hoofdletter!).
In mijn geval waren ze erg snel en hebben ze zeer goed gehandelt. Ook nog vrij veel weten te redden(naar omstandigheden).
Jesper zegt
@ zdev: Bronnen? Waar heb je die info vandaan dan? En waar doe jij ‘onderzoek’? De kopregels op nu.nl lezen telt niet he, wel minstens het hele artikel. ;)
Oja, zou je me kunnen vertellen waar je die glazen bol vond? Wilde ik altijd al.
Ikke zegt
Dit soort onzin schreeuwde ze ook over hybrides toen die net op de markt kwamen. En daar zijn ook nooit extra slachtoffers mee gevalken. Puur bangmakkerij voor nieuwe techniek. Zielig hoorr.
karel zegt
Maar een defibillator werkt ook op stroom….
timberleek zegt
@MDA
dat beweer ik nergens, maar er zit genoeg lithium in (al dan niet in verbindingen) om flinke explosies te veroorzaken.
1 18650 cel kan al met best wat kracht uit elkaar spatten. laat staan als je kW’s hebt aan lithium accu’s.
tuurlijk zit er geen blok Li in, maar dat staat ook nergens. De Li in de chemische verbindingen is ook gevaarlijk op dit punt, minder, maar nog steeds gevaarlijk.
@jesper
wat zie jij als een autoleven? leasetijd? 3-5 jaar? Auto’s gaan veel langer mee en zo lang houdt een lithium accu het niet uit.die 3-5 jaar halen ze wel (wel met afnemende capaciteit), maar zeg 15 jaar wordt heel lastig. met de huidige stand van technieken is dat voorlopig niet echt haalbaar (als je een redelijke actieradius wil houden)
jodocus zegt
Bullshit, alweder een artikel vol stemmingmakerij om toch maar verder te kunnen scheuren en stinken met z’n allen.
De kans dat je bij een ongeval omkomt in een brandende en exploderende benzinewagen is velen malen reëeler dan een electroshockje in een electrisch aangedreven wagen. Wagens van vandaag zitten daarenboven ook vol electronica en batterij aangedreven verlichting, airco, ontsteking, ruitenwissers, centrale vergrendelng, electrische ruiten en open dak, airbags, hifi’s, dv’s, gsm’s en gps’
@ autoblogger: En dat van die gevaarlijke zonnepanelen is al meteen door de Belgische brandweer-autoriteiten onderuit gehaald. Er zijn richtlijnen nodig, ja maar blussen met een krachtige waterstraal vanop een afstand tot 5 m is geen enkel probleem en blussen met een sproeinevel kan veilig tot op 1 m afstand.
Ach, ach wat een watervrees toch voor nieuwe technologie. Ja, die vereist aanpassen en bijscholen. Maar dat was zo toen Philips de gloeilamp verspreidde, we met benzinewagens gingen rondrijden, de knopjes van onze gsm verkenden en telkens microsoft ons een nieuwe windows-versie aansmeert… Maar o wee wie durft raken aan onze benzine-wagen !