Nog maar net afgekoeld van zijn onthulling op Villa d’Este en deze one-off staat alweer op een nieuwe plek de aandacht te trekken. De auto die door carrosseriebouwer Zagato werd gemaakt ter gelegenheid van Alfa’s 100ste verjaardag doet eerst nog even een rondje evenementen voordat de Duitse eigenaar ‘m op z’n oprit/in de garage zet.
Het ontwerp van Zagato heeft veel weg van de 8C, dat moge duidelijk zijn. Maar onderhuids zijn er weinig overeenkomsten te vinden. Het 4.2L V8-blok is afkomstig van Maserati en levert na wat tweaks 420 pk. De TZ3 heeft een buizenchassis van carbonfiber en is aan de binnenkant aardig kaal gebleven. Zagato heeft deze eenmalige editie dan ook als racer neergezet, waardoor de weegschaal een gewicht van slechts 850 kg aangeeft. Gecombineerd met de 420 raspaardjes in het vooronder is-ie instaat om 100 km/u in 3.5 seconden te bereiken.
Het kenmerkende kontje dat op de TZ3 te vinden is verwijst naar de Alfa Romeo racers van vroeger: de TZ1 en TZ2. Deze rooie rakker mocht op het Belgische circuit zijn vloeiende lijnen nog maar eens aan de bezoekers laten zien, wat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij ging aan autospotters. Een stapeltje foto’s van de Zagato TZ3 Corsa staat HIER.
Henk_he zegt
Die achterkant.. Waarom?
Jaja zegt
Omdat het kan,
On-Topic, lekker anders, maar zeer geslaagt!
Pjotr zegt
Als hij niet naar Pebble Beach gaat, staat hij waarschijnlijk eind deze maand op het Spettacolo Sportivo van de Alfaclub op Zandvoort (28/29 aug)! http://www.spettacolosportivo.eu/
Simpson zegt
heel apart. niet lelijk, niet mooi…
zou die aparte kont nog iets doen voor de aerodynamica of houdt de ontwerper van vreemd geproportioneerde derrieres?
Barryyy zegt
@Simpson: Helemaal mee eens, Het heeft iets, maar toch ook weer niet.
En over die vreemd geproportioneerde derrieres: Misschien heeft hij een minder waardigheids complex gekregen toen hij naar een andere vrouw keek en toen naar zijn eigen vrouw?:)
Floc zegt
Er zitten nu opeens ronde uitlaten op :S
Pallas zegt
Is net zo’n Roodkont-Baviaan, leuk smoeltje maar de rest…
Karel zegt
Waarom die achterkant? Kijk naar de oervader van deze auto, de TZ1 en je weet waarom:
http://www.allsportauto.com/english/detailphoto.php3?zl_id=2965&zl_idMD=566
zesinlijn zegt
@Karel: Kareljongen, er lopen hier zo’n ontzettende cultuurbarbaren rond…. Hou op schei uit.
911GT2 zegt
@zesinlijn: cultuur of niet… mooi is anders!
Headhunterz zegt
Met alle respect maar ik vind het echt een lelijk hok! Doe mij die Maserati maar..
Cantago zegt
Kijk eens door de linker luchthapper op de foto (op de foto rechts), lijkt wel alsof er een fietswiel onder de motorkap zit?? Het is op zich een prima ding… Maar ik vind shooting brake’s er gewoon RAAR uitzien, kan er niks aan doen…
Freewarefreak zegt
Erg mooi ding, maar herhaal mijn mening van toen, vind het jammer dat er een super simpel race-interieur in zit. (Lees: er geen interieur in zit..) Snap wel dat dat de bedoeling is van deze auto… maar lelijk… oja en een setje flatblades had er voor dat bedrag ook wel af gekunnen..
StijnB zegt
Ik twijfel niet aan de bronnen van Autoblog maar een “buizenchassis van carbonfiber” is toch zéér opmerkelijk, nog nooit eerder van een dergelijke combinatie gehoord!
yola zegt
weet iemand welke auto (geel kleurig) er op de achtergrond te zien is ???
XXOOD zegt
Ronduit prachtige auto. Ik heb altijd al een zwak voor oude alfa’s gehad, en dit is er een in een nieuw(er) jasje. Echt fantastisch! Helaas zal deze nooit in productie komen.
yola zegt
heb het al gevonden: FRAZER-NASH NAMIR (2009)
damster zegt
Op het FOS stond-ie op 3 Juli ook al te schitteren. Heb er toen ik hem IRL zag een traan voor gelaten!
Simpson zegt
@karel: thnx voor het zoeken. die TZ2 is inderdaad waanzinnig mooi.
alfamannetje zegt
Zolang de Golf hier overheerst als Sadam eerder over Irak hebben we niets aan deze fotos hier.
Oli4k zegt
0 – 100 in 3,5 seconde met zoveel pk’s en zo weinig gewicht? Een carbon buizenframe klinkt trouwens wel heel gaaf. Wil ik ook wel hebben :)
silly zegt
Hahahaha,die achterkant !!
http://sharetv.org/images/teletubbies_uk/po-char.jpg
Maar verder toch wel een apparte verschijning
alfamannetje zegt
Ja die achterkant , een ducktail . De beste aerodinamische eigenschappen gewaarborgd.
En hup , zet je brommer nu eens op slot.
StijnB zegt
@ Oli4k
Maar geen tractie…
damster zegt
@StijnB: Vandaar dat het 3,5 seconden duurt :roll:
janklaassen zegt
wel mooi. supermooi.
maar waarom die stationcar-achtige daklijn daaro?
Henk_he zegt
@iedereen die mijn ‘waarom’ vraag heeft willen beantwoorden: het was niet serieuze vraag, maar een uitspraak van ongenoegen… zo’n prachtige lijnen en dan die rare achterkant. Ik snap ook wel dat het afgeleid is van de oude TZ1 (ik kan ook lezen), maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden.
xilver zegt
C8 goes hatchback :p Niet echt mijn ding, maar ik vind het orginele ook niet echt mooi
xilver zegt
mm shooting brake is beter bij nader inzien :D
TweetyV6 zegt
@alfamannetje
Duck tail??
Kamm tail zul je bedoelen (vernoemd naar zijn uitvinder Wunibald Kamm) in Alfa termen ook bekend als Coda Tronca (afgehakte achterkant)
Geeft betere aerodynamische eigenschappen
Met je duck tail zul je wel de boattail bedoellen (in Alfa kringen ook bekend als ‘osso di sepia’) zoals je die o.a. vindt op de Alfa Spider Duetto
LPJ zegt
@alfamannetje: die achterkant is een kamm tail (of coda tronca als je ’t italiaans wil houden), geen duck tail. Bij een duck tail zit er een curve in waardoor het uiteinde weer iets omhoog gaat, door een spoilertje of zo zoals bij de aerodinamica spiders uit de jaren 80.
Zo’n kamm tail gaat uit van het principe van de druppelvorm voor aerodynamica, maar vanwege een veel te lange kont op die manier wordt de druppel ergens halfweg afgekapt.
alfamannetje zegt
Klopt , kamm tail is de echte naam. Duck tail klinkt zo heerlijk. Was trouwens een per ongeluk uitgevonden vinding ;)
King zegt
“Maar onderhuids zijn er op de 4.2L V8 na weinig overeenkomsten te vinden”…Als het daadwerkelijk een 4.2l V8 is verschilt ie dus wel met de 8C, want dat is een 4,7l V8! Grtz, verder spuuglelijk!
ricardo zegt
@King: Klopt, het 4.2L V8-blok is een variant van Maserati’s V8. Is inmiddels aangepast.
Steiger zegt
Ik vind de achterkant echt heel mooi. Zeer geslaagd. Zou hem alleen liever zonder bestickering zien.
CSL zegt
goeie specs, mag ook voor een raceauto, maar zo lelijk.
Dimglor zegt
Ik vind de gewone 8c wel mooier, maar deze is zeker niet mis ;)
LPJ zegt
@TweetyV6: je was me net voor blijkbaar ivm de kamm tail. ;)
Maar: de duetto (originele spider) had geen duck tail! Het had wel de vorm van een “osso di seppia” – een of andere schelp. De duck tail is er pas in de derde generatie spiders gekomen met het toevoegen van zo’n lelijke plastieken spoiler …
dummy zegt
In Spa deze TZ3 eens goed bekeken. Mooi of niet mooi, het was allemaal wel netjes ineen geschroeft. Ook plaatsen die niet zichtbaar zijn (zoals de bodem, wielkasten,…) waren netjes afgewerkt. Ondertussen zijn er al wat aanpassingen aan gebeurd (uitlaat bvb)
floryn zegt
Ik vind m mooi punt
Freez zegt
Hey, een re-incarnatie van een breadvan.
Use Google, know you classics
Freez
duke zegt
Zullen ze ooit nog eens mooie auto’s bouwen bij Alfa?
MC959 zegt
En niemand die dan weet dat dit op een chassis van een Gillet Vertigo(from Belgium!) gemaakt is? Daarmee dat ze hem zo licht hebben kunnen houden…
LPJ zegt
@MC959: nee dat wist ik niet, maar klinkt ergens logisch :)
Verhoudingen kloppen ongeveer, carbonfiber chassis, en net zoals bij de Vertigo de Maserati 4.2 V8. Leuk om weten!
BaRa zegt
@ MC959: maar in tegenstelling tot de Gillet Vertigo heeft deze one-of wél een geslaagde lijnvoering. ‘k Heb de Vertigo al eens life gezien, en dat is toch een behoorlijk potje wel willen maar niet kunnen. :-)
L=Fred zegt
Ik heb hem nog niet harder zien rijden dan 5 km per uur. Zijn daar beelden van?
http://www.youtube.com/watch?v=W4yi3vXL8nA
Johan zegt
@L=Fred:
Harder dan 5 km/u lijkt me ook neit veilig als je ziet hoe die ene band gemonteerd is…
de sjonnies zegt
De echte TZ1 & TZ2 waren zo licht gebouwd en hadden een Kamm Tail om zo het meeste uit Alfa 1600 motor te kunnen halen.
Nu knallen ze er een dikke V8 in.
Beetje flauw Alfa.
L=Fred zegt
Leuk weetje, ik las zojuist, dat er van de TZ2 maar 12 stuks zijn gebouwd en van de TZ1 in totaal 112 stuks. En deze TZ3 is dus een one-off, gemaakt voor / met de Duitser Martin Kapp.
@MC959 – de specs van Zagato zelf :http://www.zagato.it/pdf/TZ3Corsa_Specs_UK.pdf
btw, het staat er niet bij, maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Op Autoedizione.nl staat, dat Tony Gillet dit zelf ook gezegd zou hebben.
http://www.autoedizione.nl/2010/04/24/alfa-tz3-corsa-congratuliere-herr-kapp/
The360box zegt
Is dit in tegenwoordig, om alle mooie auto’s van vroeger te restylen, Daarom vind ik de Gullwing echt mislukt.
v10 zegt
Ik begin deze auto steeds meer te waarderen, in het begin vond ik de achterkant niks maar nu eigenlijk wel een goede combo, toch is het nog steeds een beetje aparte auto
integralechubasco zegt
als de gemiddelde petje lelijk hok roept dan weet je dat het om iets bijzonders gaat. Want hij is ook niet bedacht voor de gemiddelde petje maar voor degenen die weten wat een coda-tronca inhoudt. Ofwel historie. En zoals we wel gezien hebben hier en op de middelbare school, gaat historie en laag IQ nou eenmaal niet samen.
sander zegt
anders de 28 of 29e naar ssar op zandvoort komen. Daar staat wel een tz1. Liefhebbers: tot dan!
Rutger zegt
Idd een moderne versie van de Ferrari Breadvan…
620henk zegt
wat een raar geval
doe mij maar een dikke americaan
jathe5th zegt
ik vind ‘schittert’ een groot woord…
porsche911turbo2 zegt
als je hem niet in het echt hebt gezien kun je er niet goed over oordelen, in het echt is de achterkant veeel mooier dan op foto. De auto lijkt dan ook veel beter in verhouding ;)
tommaso zegt
Leuk verhaal is ook dat de opdrachtgever met zijn TZ2 naar het Spettocolo was gekomen vorig jaar toen Zagato daar in de schijnwerpers werd gezet.
Andrea Zagato was ook aanwezig en na een lezing van hem was het contact gelegd en mocht Zagato daarna de TZ3 Corsa gaan maken die uiteindelijk het licht zou zien.
Heb thuis een boek over de TZ modellen waarin al een studie van een TZ3 van Zagato staat uit jaren negentig.
Heidekonijn zegt
Yup, komt door Car Magazine.
Die vroegen toen aan bekende ontwerpers om eens een Alfa te tekenen ‘on the back of an envelope’, gewoon als schets, ideetje.
De uitkomst van Zagato was deze TZ3.
TuttiAlfisti zegt
Ik vind dit wel zo´n godgruwelijke lelijke auto. Alfa onwaardig.
RobinM zegt
Stond vandaag idd in Zandvoort! Super mooie auto :D