Van alle 500 Lexus LFA’s gaan er naar verwachting 150 naar Amerika. Wie er één wil hebben moet goed in de smaak vallen bij Lexus, en tot voor kort ook een tweejarig leasecontract tekenen. Dat laatste om te voorkomen dat kopers de vrij exclusieve LFA meteen weer -voor een veel hogere prijs- zouden doorverkopen. Dat leaseplannetje is van de baan. Maar daar komt weer een nieuwe regeling voor in de plaats.
Wie in de Verenigde Staten de Japanse supercar van omgerekend 325.000 euro kan veroorloven, en zich heeft laten overhalen door die heerlijk knetterende V10 (rijtest), kan de Lexus nu wel gewoon kopen. Wel wordt je verzocht je handtekening te zetten onder een nogal specifiek koopcontract. Daarin staat dat je de auto in de eerste twee jaar alleen aan de dealer mag verkopen. Ook dit wordt weer gedaan om eventuele tussenhandel te voorkomen. Wel krijg je er dan de nieuwprijs voor terug. Of het bedrag dat ‘ie op het moment van verkopen waard zou zijn (wat waarschijnlijk meer is dan de nieuwprijs).
Het kan natuurlijk zijn dat je de regeltjes in het contract keihard negeert, en de LFA aan de eerste de beste geïnteresseerde verpatst. Heel begrijpelijk, het is immers jouw auto en je maakt er waarschijnlijk nog winst op ook. Alleen wil Lexus in dat geval wel even het verschil tussen de nieuwprijs en de verkoopprijs terug hebben. Ook weer om te voorkomen dat er veel duurdere tweedehandsjes op de supercarmarkt komen. Zou een performancebak als de LFA zelfs deze regeltjes wel waard zijn? (via AutoEvulution)
HTJ zegt
Ik snap Lexus wel hoor, maar snappen de dealers dit ook? die kunnen natuurlijk ook sterk boven de prijs proberen te vangen…
Mouzie zegt
No joke maar ik word er niet koud of warm van. Sterker nog, ik vind hem gewoon lelijk!
-edit: check!-
forza! zegt
Dit noemen ze nou hypen…beetje tragisch om die anabole Toyota zo z’n waarde te laten behouden. Persoonlijk snap ik sowieso niet wat mensen in dat ding zien, maar smaak is ondoorgrondelijk ;)
NLBUURMAN zegt
@forza!: het is niet om de waarde hoog te houden, eerder andersom eigenlijk…
xilver zegt
Ik begrijp die regeling ergens wel… maar als je een wagen koopt dan moet je ermee kunnen doen wat je godverdomme ook maar wil (ook al is het belachelijk lelijk tunen). Ik pas voor deze en zoek me wel een andere wagen, zonder contracten…
NLBUURMAN zegt
wacht even: als ik de auto in de prak rijdt, of verschrikkelijk slecht laat overspuiten, en verkoop de auto dan aan de dealer, krijg ik er dan ook nog de originele prijs voor? zo ja, dan zijn er vast amerikanen die met zoiets komen, only in america
w0o0dy zegt
@NLBUURMAN: of de waarde van het moment… ga je gang dus en niet klagen als je dan maar 60% krijgt van Lexus.
Grappig en tegelijk triest te lezen wat de gemiddelde 12-18jarige autoblogbezoeker snapt van een instant klassieker als deze LF-A (zie het stompzinnige gezwets hierboven). Is ook wel erg moeilijk als er geen Porsche, Ferrari of Lambo op staat…
De 500 kopers snappen het wel en dus is de auto binnen een half jaar uitverkocht ondanks zijn forse prijs….
De ttijd van Autoweek op Goodwoood zegt wel iets over het potentieel van deze auto. 3sec sneller dan alle stratauto’s die ze op die baan hebben geklokt… incl. GT-R en 997 mkII GT3.. in handen van Sandor van Es en met camera en cameraman aan boord….
Megakix zegt
@w0o0dy: …of, zoals Jezza het zei; “de auto is z’n prijs simpelweg niet waard”.
w0o0dy zegt
@Megakix: Jezza? lol ik hecht qua prijzen en “waarde” veel meer aan het oordeel van meer dan 500 personen die de auto dat bedrag WEL waard vinden…
Het ding is exclusief, luxe en rijdt toch een GT-R eraf op het circuit… ondanks twee man en camera-meuk aan boord. 3sec op die korte baan is veel.
Sorcerer zegt
Hmm, de nieuwprijs krijg je dan terug, of meer?
Leuk, kijken hoeveel Amerikanen er een lening voor aanschaffen, want zo heel duur is het dan niet eens meer als je de rente per maand bekijkt…
Freeekie zegt
Goed, jij houdt je aan hun regeltje; zij houden zich aan hun garantie (mocht je die al nodig hebben). Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het mensen die zo’n auto enkel kopen voor het geld dat ze eraan kunnen verdienen bij wederverkoop. Bah.
En mocht de beoogde waardestijging tegenvallen, dan kan je hem altijd nog binnen twee jaar terugverkopen voor de nieuwprijs. Kom daar nog maar eens om tegenwoordig; niet-tevreden-geld-terug na 2 jaar en tientallen duizenden kilometers ;)
zesinlijn zegt
Dat is toch te bezar…?! Gaat ze alleen maar geld kosten. Nu kan, precies zoals Freeekie zegt, iedereen dat hak 1 week voor hij 2 jaar oud is dus weer voor de nieuwprijs of meer teruggeven!
Dus Lexus geeft die mensen gewoon 2 jaar een auto op proef!
Je moet hem alleen aftikken en de terugkoopprijs is gegarandeerd…? Rare japanners….
jimmy zegt
@zesinlijn: Denk dat de uiteindelijke regeling dus niet zo gaat werken. Neem aan dat Lexus niet dom is.
zesinlijn zegt
Bizar…
lambo4all zegt
nou geef mij maar gewoon een echte supercar!
Breinstein zegt
Vind de houding van Lexus behoorlijk arogant. Net of zo’n misbaksel meer waard wordt en dat mensen ermee willen handelen. Het is geen zeldzame Ferrari of Lamborghini maar een ordinaire Lexus!
tt zegt
er zijn ook merken die de wagen zelfs voor je bijhouden ( ferrari iemand…) dus zo uniek en extreem is het dan weer niet…
fant zegt
Een geweldige wagen, en ik snap best dat ze niet willen dat mensen hem meteen verpatsen. Is ook belachelijk, zo’n auto moet bij de echte liefhebber terecht komen, niet bij een of andere debiel die nóg rijker wil worden(als je zo’n ding kunt betalen hoef je waarschijnlijk al niet erg op de centjes te letten).
JPM zegt
Ik denk eerder dat ze bang zijn dat de waarde te snel daalt..
Geert Schoots zegt
Vergeet ook niet dat dit een prima manier is om de auto nog meer in de spotlights te plaatsen. Ik hoop dat meer fabrikanten overgaan tot een tweejarige niet goed geld terug garantie… :)
Merry zegt
de auto ziet er ook uit als een wurgslang dus wat verwacht je dan?
Megakix zegt
En dan nog verliezen op de 0-100 van de GT-R, om tenslotte met een bumperlengte te winnen van de GT-R hahahaha:
http://www.youtube.com/watch?v=T6g_4PJS-ow
Megakix zegt
Overigens, de Porsche Carrera GT had in het begin ook deze clausule.
BMW 130i zegt
Ik zou zeggen, verkoop hem aan een maat voor hetzelfde bedrag als de originele verkoopprijs, dan krijgt Lexus niks en ben je ook meteen van dat contract af. En kop hem dan voor hetzelfde bedrag terug.
Kan dat? Of is dit te kort door de bocht?
rider zegt
Ferrari heeft deze clausule al jaren voor hun topmodellen, F40/F50 en Enzo. Niets nieuws dus, maar wel wat vreemd voor een japanse fabrikant. Maar het past wel bij een supercar zoals de LFA.
BaySideBlueBoy zegt
Als je in Nederland een nieuwe Nissan GT-R koopt bij de dealer moet je ook een soortgelijke contract ondertekenen. Ook daar mag je je GT-R niet binnen een jaar doorverkopen zonder tussenkomst van de dealer. De consequentie als je het toch doet is dat de fabrieksgarantie vervalt.
Lelijk eendje zegt
Ge koopt gewoon deovolger van de Murci of de Jota beter gezegd en ge hebt er geen last van.
EN ge hebt een mooiere en betere auto en geen veel te dure Toyota! En lelijk dat ie is. :(
KoFFiE zegt
Lexus met grootheidswaanzin? Het is niet omdat ze zichzelf het “luxe” en “klasse” imago aanprijzen dat dat ook meteen zo is… Het design van de gemiddelde lexus is dat van een saaie grijze stadsmus, en die LFA is ook zo speciaal niet…
Achjah – zolang er mensen zijn die erin trappen en geld aan willen geven… Mocht ik die centjes hebben, er zou toch iets serieus anders voor m’n deur geparkeerd staan…
Lan_Evo zegt
Op zich wel begrijpelijk natuurlijk dat ze de nieuwprijs willen behouden, op die manier komt hij eerder bij een echte liefhebber en voor de ‘normale’ prijs, niet dat er 40 tussenpersonen tussen zitten. Maar ik zou 1 jaar wel redelijker vinden als 2 jaar.
jorden zegt
@ K0ffie
ik ben het er helemaal mee eens dat Lexus last heeft van grootheidswaanzin.
De laatste auto die in waarde is gestegen is de enzo.
de LFA lijkt mij geen Enzo niveau.
Timmie zegt
Zulke contracten zouden er meer moeten komen, want een groot deel van deze dure wagens (en dan vooral exclusieve oldtimers) wordt puur aanzien als investering, en niet als auto…
vanKampen zegt
Jammer zeg, dat jullie op je Astra van ’96 met 800Watt op de hoedenplank wél moeten afschrijven………….
vanKampen zegt
Wat jammer zeg, dat jullie op je Astra van ’96 met 800Watt op de hoedenplank meer af moeten schrijven…………
Markus zegt
Blijkbaar bieden ze hem dan te goedkoop aan. Een betere oplossing is om de verkoopprijs omhoog te gooien. Helemaal omdat ze (zover ik heb begrepen) al verlies maken op elke LFA.
jorden zegt
@ Woody
Als een bugatti Veyron niet eens waardevast is met een oplage van 350 stuks en een auto die WEL geschiedenis heeft geschreven, vertel mij eens waarom de lexus waardevast gaat zijn???
BenjaminvL zegt
@Jorden
Omdat een bugatti Veyron met al zn ‘special editions’ ruimschoots over de 500 stuks oplage komt…
McLaren had met zn F1 toch precies dezelfde regeling? Kopers werden verplicht om de F1 eerst bij de fabriek aan te bieden bij verkoop.
Als ik ergens mn spaarpot terug kan vinden, dan haal ik zo’n LFA op :D
Mbaas zegt
verkoop je hem aan persoon 2 voor 1000 euro meer, laat je die m verkopen voor 50k meer hoef je toyota maar 1000 van die dingen te geven, maar hier zal ook wel aan gedacht zijn
Something zegt
Overpriced lelijke auto naar mijn mening, van het geld wat je op moet hoesten voor een LFA koop je toch veel leukere auto’s.
Dan kies ik toch liever een DBS :)
w0o0dy zegt
@Something: “Overpriced lelijke auto naar mijn mening, van het geld wat je op moet hoesten voor….”
Ja als je dat over de Veyron zegt spring je zo ongeveer uit je vel, maar feit is en blijft dat deze wel is uitverkocht en dat ze de Veyron aan de straatstenen niet kwijtraken… Bovendien staan de eerste Veyrons alweer te koop…. 29 stuks?
http://www.jameslist.com/brands/cars/bugatti/veyron
Mc zegt
Wat een geklaag allemaal. Ik ben blij dat er tenminste nog een fabrikant met hoogtoerige V10 op de markt komt. Man wat een geluid maakt dat ding! En dan mag een GTR bijna net zo snel zijn, zo’n geblazen 6 cilinder klinkt toch een stuk minder bruut.
Eric zegt
In het laatste magazine van Autocar (gerespecteerd engels magazine) wordt ie voorbij gestoken door de 458 Italia. Ook de Noble M600 en 997 GT3 RS worden door de 458 naar de achtergrond geduwd!!! Dat ze hun verkoopcontract steken waar de zon niet schijnt.
w0o0dy zegt
@Eric: rechtuit cijfers zeggen niet zoveel, zoals er al staat de LF-A heeft geen Launch control en zijn dit tests met een pre-production auto die al vreselijk veel op de donder heeft gehad… Daarnaast is de LF-A geen pure sportwagen maar een zeer snelle GT met de motor voorin (en dat is voor rechtuit accelereren niet ideaal).
De kracht zit in de bijzondere motor, de luxe, de exclusiviteit en de balans in de handen van minder briliante bestuurders… this one is for amateurs and enthousiasts, not pro-racers. Reken maar dat een GT3, Noble en zelfs de 458 in de handen van een minder professioneel coureur vreselijk veel moeite zullen moeten doen om de LF-A voor te blijven.
spykerboy zegt
tja, ik zou het er niet echt mee eens zijn maja, wie ben ik he? een of andere simpele ziel voor die gasten natuurlijk ;)
MAB zegt
Wat zijn dat voor k*t regels KLANT IS BAASS!!
Cantago zegt
Ik vond het leuk, maar als ze een soort Ferrari XX kuren gaan krijgen dan laat maar;) Ik koop wel een 458 Italia! Is nog mooier ook;)
willemth zegt
Marketing 1.01 – door regels op te stellen omtrent het verkopen voor een hogere dan nieuwprijs, suggereer je dat de auto daadwerkelijk in waarde zou stijgen. Daarmee neem je de angst weg dat de auto in waarde zal dalen (naar Nissan niveau) dus gaan meer mensen hem kopen.
Redlinx zegt
Lexus lfa lelijk?? Jaloezie is juiste benaming op duitse markt nix vergelijkbaars en het is niet het enigste merk met deze regels check italie maar eens met la ferrari