Door alle groengetinte milieu-auto’s die Honda de laatste tijd in het nieuws brengen zou je haast vergeten dat je er ook terecht kon voor zoiets als de 201pk sterke Civic Type R. Maar helaas, de verkoop van dit model wordt gestopt.
De Euro5 emissienorm gooit namelijk roet in het eten. Voorin de Civic Type R ligt dat overheerlijke V-Tec blokje, dat bij 5.000 toeren iedereen nog eens wat harder in zijn stoel drukt. 201 pk en 193 Nm zorgen ervoor dat dit hete hatchbackje wel van zijn plek wil komen. Aan het einde van het jaar is het echter over en uit met de pret. Wie er dan nog een wil is aangewezen op de occasionmarkt.
De Civic Type R – die in Groot Brittannië in elkaar wordt geschroefd – blijft wel in productie. Op andere continenten zijn ze iets minder streng en mag de Honda na 1 januari 2011 nog wel in de showrooms staan. Nou, het was een mooie tijd. We hebben van je genoten. Net als diverse tuners.
Laue zegt
je ziet ze ook nooit :?
clubbtraxx zegt
Honda maakt mooie motorfietsen, maar die auto’s?
Vind er geen drol aan, zelfs niet aan een ‘R’ als deze.
Wel mooie techniek natuurlijk, dat kan je gerust aan ze overlaten.
Jammer dus dat er niet eens een fatsoenlijke designer bij Honda aan de slag kan, gaat het misschien nog eens verkopen ook want zoals Laue al zegt, je ziet er haast nooit eentje en straks dus helemaal niet meer…
Citrofiel zegt
Om de verkoopcijfers zal het niet gaan. Civic hatchbacks zie ik al weinig, een R heb ik geloof ik pas één keer (bewust) gezien. Maar het was toch een mooie imagemaker…
kimi zegt
De gouden Honda jaren zijn ongeveer definitief voorbij als je het mij vraagt! Wat voor troep maakt Honda nu nog? Bestaat er überhaupt nog een sportief model????
En dan te bedenken dat ze vroeger zo’n dikke wagens produceerden..jonge jonge, echt jammer.
janklaassen zegt
heb hem ook niet veel gezien ofzo.
de sjonnies zegt
En ik vind zoiets jammer, ik vind het trouwens ook jammer dat Honda nog steeds als standaard Jap veel waar voor je geld wordt gezien.
Honda is net als Mazda eigengereid, waar Mazda stug doorgaat met wankelmotoren, is Honda qua motoren een uitstekende engineering company. En wat techniek hebben beide Japanse firma’s de wereld genoeg gegeven en nog te geven.
Pallas zegt
201 pk is toch niet zoveel in deze klasse? Hoe moeilijk kan het zijn om hem aan de eisen te laten voldoen. Zal wel een kosten/baten plaatjen zijn.
-Tom- zegt
@Pallas:
Noem eens 1 productieauto die 200+ pk haalt uit een niet geblazen 2 liter blok?
Svensson zegt
@-Tom-:
Caterham Superlight R500, 2 liter Duratec-blok met 263pk @ 8500rpm.
Fr€d€r!k_EE8 zegt
Ja man,het blijft maar slecht nieuws regenen bij honda.
1st geen nsx niet meer,dan S2000 stopgezet,en nu dit?!? hoewel dat laatste me weinig kan schelen,ik vond ze niet mooi en noemde ze oneerbiedig “civic plastiek”
Zal ik nog even blijven rondtjeezen met m’n rex,ook van honda toen alles nog goed ging.
Lan_Evo zegt
Toch weer jammer om nog zo’n auto (en motor) te zien verdwijnen door dat milieugeneuzel.
cesarestevao zegt
jammer ik zou graag en japanse versie willen hebben type rr
michielh zegt
De stille dood van de briljante 2.0 VTEC.
Svensson zegt
@michielh:
Volgens mij heb je jammergenoeg gelijk. Het zal me niks verbazen als een eventuele opvolger van de Type-R hier in Europa met kleinere geblazen motor komt, net als bijna alle andere concurrenten. Als je in die klasse nog lekker atmosferisch wil rondscheuren met een 2 liter-blok, ben je op de Clio RS aangewezen. Zolang dat nog duurt dan… :(
Type-R zegt
Honda draait zichzelf de nek om lijkt het wel, door een volle switch te maken naar jong publiek naar dodelijk saaie auto’s voor senioren.
Prelude, Integra Type-R, Accord Type-R, NSX, Civic Type-R, (tijdelijke dood?) S2000,
…en ruil ervoor zien we een hybride 1.5 CR-Z.
PyroZnype zegt
Hopelijk komt er over een tijdje een goeie vervanger voor, die wat bruikbaarder is als dit model, het 2000-2006 model vind ik persoonlijk een betere wagen.
Larrs zegt
De oudere Civics waren toch leuker dan dit model. Dus missen doe ik het niet, al zijn die V-Tec motorblokken wel super.
toyotaprius zegt
Zonde, maar geen verrassing. Immers wint zakelijkheid, het over emoties. Een zeldzame auto, een auto wat opvalt tussen veel grijze koek blikken.
Jochempie zegt
Erg jammer, maar hier was de auto veel te duur voor wat je kreeg. Als racer was je goedkoper af met een Clio RS Cup.
V-Power zegt
@michielh
Volledig mee eens; dit is het einde van de geweldige V-Tec motorblokken…
Bert zegt
@ Tom, waarom is dat altijd zo belangrijk bij Honda?
Dat ongeblazen variabele kleppen gedoe? Dat hele V-tec vind ik zelf ook een beetje opgeblazen…. net ff een pepertje boven de zoveel toeren, dat doet een turbo ook, alleen beter!
Honda maakt mooi spul, zit altijd top in elkaar.. (je wilt geen schade rijden, want dan zijn ze altijd wel even bezig om het weer goed te krijgen zo straks zit alles op elkaar).
Over 10 jaar gaat het weer slecht met Honda, en dan zullen ze wel weer bijdraaien en erachter komen dat hun nieuwe doelgroep (70+) allemaal weg zijn zodat ze weer jongeren moeten aanspreken.
Freewarefreak zegt
@Bert: Hahaha, hoe waar :) mijn vader is 74 en wat rijd die? Juist ja.. Honda.. ;)
OT: Wel jammer dat dit model verdwijnt. Ik genoot van de buitenkant en de specs. Het interieur heeft mij nooit geboeid. Ik vond het een draak van een dashboard.. met al die rare klokken en toestanden. Ik hou van strak, a la Audi en BMW. Anderen vinden dat saai, ik weet het, maar die tierelantijnen… jak… Ik hoop dat Honda met een brute versie van die CRZ gaat komen. Die vind ik al een stuk “normaler” als deze, die ziet er van binnen redelijk goed uit, da’s super belangrijk, da’s toch wat je zelf heel de dag ziet als je er in zit..
Henk zegt
Deze auto is overal slecht uit de testen gekomen en was tevens helemaal niet zo snel als veel dachten. Veel toeren en weinig vooruitkomen zeg maar. Heb Honda altijd een sterk merk gevonden, maar telkens als ik er een wilde kopen, stopte ze met het model en een proefrit kon alleen als ik er echt een wilde kopen. Daaaag Honda, voor mij gedaan.
Simpson zegt
jammer. las laatst ook al ergens anders dat het nieuwe model een wat meer behouden dashboard krijgt.
Nouja, voorlopig ben ik nog erg tevreden met de mijne (dieseltje).
Ghettoblaster zegt
Wat jammer . Binnenkort kan men geen auto meer kopen die meer dan 100 PK heeft ? :-(
Simpson zegt
@freewarefreak: audi & bwm interieur strak?
strak als een onderbroek misschien. niet als in design :mrgreen:
na verloop van tijd gaat strak vervelen, terwijl de honda spannend(er) blijft.
douwebaekelandt zegt
Tom, Toyota had in de tijd met de Altezza RS200 207pk uit een NA 2.0 blok.
Fr€d€r!k_EE8 zegt
Ik ben toch blij met m’n crx vtec,het toffe is aan de 5.500toeren schiet die vtec open,je hoort het,en voelt het,en die ga door tot 8.500toeren,nou dat is niet slecht voor een 1.6l blokje.
Ik had ook al de gewone crx (en 3 civic’s) de 1.6l 1.6v en die reed al bangelijk goed,maar vtec is toch nog wat anders zenne.
1 ding vind ik spijtig bij honda en dat is dat de carroserie echt flauw is,je kijkt er naar en er zit een bluts in (bij manier van spreken)
Eerlijkheidshalve heb ik nog nooit een andere auto gehad,alleen maar honda’s,zo ben ik dit ook weer kwijt.
mashell zegt
Wat gaat er aan verloren? Het rare ruimte schip kom misschien wel naar Mars vliegen maar de Golf GTI en Focus ST zijn echt betere keuzes voor hier op aarde. Honda was vroeger een leuke outsider maar is volgens mij helemaal de weg kwijt.
besaram zegt
NEEEEEEEEEEEEEEEEEE
:(
besaram zegt
Hier hoor je het geluid van vtec erg goed!
dat toeren geluid dat is ff anders dan een turbo.
Niels zegt
Daaaag, was toch maar een schande voor het Type-R badge.
Hopelijk zien ze daar in Japan ooit nog het licht, en komen ze weer met een echte ‘R’. Laat de rest zich maar storten op de PK wedloop, doe mij liever een Civic met iets van 250pk en een verschrikkelijk goede wegligging (iets wat de laatste 2 al niet meer hadden) iets wat dus lijkt op de Japanse Type-R (FD2).
@Bert, waarom V-tec ipv Turbo? Heel simpel, verbruik, ‘am ring’ haalt m’n V-Tecje tijdens vol trappen nog steeds 1:5 / 1:6 doe dat maar eens met een turbo hok, zit je eerder in de buurt van 1:3. En ja, in een weekend met bijv. 30 rondjes (660km) scheelt dat behoorlijk. Plus, maar dat is persoonlijk houd ik niet zo van verkouden auto’s, 9000 toeren daarintegen….
CSL zegt
dood sonde. Het was een echte hothatch.
ro zegt
Aan al die zeikerds en idioten die van die domme uitspraken doen omdat ze zelf waarschijnlijk net iets te weinig inhoud hebben. De feiten:
1: die vtec is geniaal. genoeg koppel onderin en pure power bovenin en dus een aangepast verbruik zoals je zelf wil. De mensen die denken dat dergelijke wagens dan niet hernemen moeten eens rustig de naakte cijfers er bij nemen en vergelijken. Om u een idee te geven toen de civic vti met 160 pk in 1992 op de markt kwam, schreef de autogids ook dat hij slecht herneemde. Wat bleek, in zijn klasse (gti ‘s) hernam hij het snelste (zowel in 4 als 5 vanaf 40 km/h) en was hij bij het hernemen met zijn 1600 dje even snel als een bmw 325i met 192 pk. De perceptie ligt gewoon anders omdat je nog een ongelooflijke duw krijgt vanaf pakweg 5000 – 6000 toeren. Een s2000 herneemt ook sneller dan een nieuwe golf gti met zijn turbo motor, iets wat velen ook moeilijk kunnen geloven.
2: honda heeft al lang een andere weg ingeslagen simpelweg omdat ze zo vooruitstrevend zijn. Technieken waar zij jarenlang vooruitlopen. Als vandaag de dag de benzine ineens op zou zijn, dan staat honda ineens met andere aandrijfbronnen (waterstof) op het appel, maw productierijp. Vele merken zouden bij dergelijk scenario failliet gaan. Nog even meegeven dat Honda een iets grotere constructeur is dan pakweg BMW of zo en dat ze heus nog wel met sportieve auto’s voor de dag gaan komen.
3. De type r civic legt de 1000 meter af in 27,6 seconden en rijdt 230 – 235 km/h chrono. Welke wagen in zijn klasse is sneller?, niet veel en als je dan rekening houdt met de prijs dan wordt het plaatje alleen maar mooier en zeker in Dieselland.
johan zegt
mensen ik weet waar ik over praat, heb op dit moment de huidige Civic Type R en ook het vorige model gehad en zijn verder even snel, enkel de belevenis is anders, omdat de huidige wat minder rouw is met meer luxe aan boord.
Deze auto rijdt met gemak een GTI eruit, dat is mij op de snelweg al menigmaal simpel gelukt, enkel zorg ervoor dat je wel in de juiste lage versnelling zit, anders lukt dit niet, maar dat is juist de fun van deze auto.
niet voor niets heeft Topgear Stig deze auto gekozen als meeste fun voor de wekelijkse km en dat met concurrenten als een Cupra, GTI, OPC etc. etc.
dit is de enige hatchback die een echt toerwagengeluid maakt zoals in het WTCC enzo. geweldig gaaf.
en mensen, Honda weet echt wel wat ze doen, het is de grootste motorenfabrikant ter wereld en nog steeds een van de grootste autofabrikanten ter wereld, ja groter als een bmw of mercedes, maar dat zie je hier in NL niet terug. en ja ook nog eens zelfstandig als merk, welk merk kan dat tegenwoordig nu nog zeggen.
ook ik vindt het jammer dat een prelude, s2000, Type R verdwijnt, dan maar grijze import of een Focus RS als volgende auto, daar kan ik ook van genieten;-)
@ Ro je hebt helemaal gelijk!!!
Ghettoblaster zegt
@ Ro , dat Honda technologisch voorop loopt staat als een paal boven water . Die FCX rijdt nu al een tijd rond in de US . Praktijkervaring opdoen zeg maar. De andere merken lijken de boot af te houden inzake waterstof , maar ik denk wel dat ze achter de schermen verder werken hoor.
Er staat te veel op het spel. En Toyota ging ook met een waterstofmodel op de markt komen in 2015.
Jorg zegt
@ Ro en Johan helemaal waar.
Ik rij momenteel ook met het huidige model van de Type R en kan hier, ondanks alle ‘negatieve’ commentaren, maar weinig slechts over zeggen. Het is inderdaad waar dat hij er meer futuristisch uitziet dan zijn voorgangers, maar design blijft nou eenmaal een kwestie van smaak, en iedere model wordt er met de jaren luxueuzer op, blijven stilstaan kan je niet.
De motor en techniek blijft gewoon geniaal, een hoogtoerig atmosferisch blok waar je echt nog het pure gevoel krijgt, wat ik bij gti’s, st’s en andere turbo gedreven auto’s mis. Het is gewoon een andere beleving. En ook al beweren velen dat hij trager is, dat is hij zeker niet, ik spreek uit ervaring. Maar het vtecsysteem zorgt er wel voor dat je echt in toeren moet gaan jagen om het maximale power eruit te krijgen. De reden waarom ik er zo van hou :)
Het enige ‘minpunt’ bij dit model is misschien de wegligging, maar met het sparediferentieel valt dit bijna te verwaarlozen. En muggeziften kan je over elke wagen.
Een jammere zaak dus dat ze met de productie stoppen van dit laatste speelgoed uit hun segment. En zeker de reden waarom blijft spijtig. Hopen dat ze snel met een waardige opvolger komen!
Sens zegt
Zonde! Echt zonde!
michel zegt
sommigen onder ons hebben maar een lage dunk van het merk honda ,waarschijnlijk kennen ze het merk niet goed of hebben er geen ervaring mee….
diegene die er wel een hebben of ermee gereden hebben al een andere mening.en de nr 1 van de betrouwbaarheid van honda is toch wel bewezen he ( zie de pannensatitieken maar eens na vb.adac duitsland)
lot zegt
ik las dat iemand geen proefrit mogt make omdat hij zij niet zeker wist of die wel ging kope
nou honda borgstede in asse zwolle hogeveen houde wel ope dage en proefritjes
daar heb ik ook in een type r gerede 8200 toere )) is me een waar genoege.