Toen Victor Muller van Spyker zijn interesse in Saab uitsprak, waren we op zijn minst een beetje verbaasd. Dat het kleine Spyker het grote Saab zou opslokken, dat leek een brug te ver. Inmiddels weten we dat het wel kan, we zijn dan ook benieuwd naar de plannen en ideeën die Victor Muller heeft. Jullie mogen de vragen insturen en wij zullen ze op camera aan Victor gaan stellen.
Dus wees creatief en stel je vragen over Saab aan Victor Muller. Je kunt de vragen hieronder kwijt in de comments. Je hebt tot donderdag 26 augustus de tijd, dan zullen we een selectie van de beste vragen aan Victor voorleggen. In de week erna plaatsen we daar uiteraard een mooi verslag van, wat hopelijk een unieke inkijk geeft hoe Saab de toekomst tegemoet ziet.
PS: Mocht jij in de doelgroep zitten, meld je dan ook nog aan om samen met ons de 9-5 te gaan testen!
tonniee zegt
Komt er een 9-1X ?! Iig een 9-1:P
PeterBerkhout zegt
Van welke technologie van Spyker kan Saab op termijn gaan profiteren of andersom?
3er Reihe zegt
Saab was vroeger self engineered en werd helaas GM (Opel) en nu hoor je BMW techniek wat uiteraard kwalitatief heel goed is maar wordt Saab ECHT een eigen merk?
StijnB zegt
Welke motoren en onderstellen gaat Saab naar de toekomst toe gebruiken (nog steeds GM, of van een andere constructeur)?
autogier zegt
komt er een 9-5 coupe/cabrio
NOL zegt
Hoe ist nou?
DrLoempia zegt
heb je een in zweden echt sneeuw?
anonymous coward zegt
Ik sluit me bij StijnB aan, wat voor technologie gaat toekomstige Saabs aandrijven? (mag ik in het kader van de turbo-geschiedenis het 1750TBi blok van FPT voorstellen?)
Enne, die 9-1, wordt dat een premium B-seg hatchbackje? Komt er dan ook een 9-2 A3/1-serie concurrent?
Gunslow zegt
Komt er een cabrio versie van de ’93’?
De Pilsvogel zegt
Wat vind je van de Zweedse vrouwen victor?
Maarten SLR zegt
Komen er weer sportmodellen bij Saab zoals de oude Sonett?
Doewap zegt
1. Is het denkbaar dat Saab in de toekomst auto’s bij NedCar laat bouwen?
2. Kan Saab via onze technische universiteiten (Twente/Eindhoven/Delft) iets betekenen voor de kennis-economie in Nederland?
3. Kan Saab onderdeel van een groter concern worden, zonder dezelfde lijdensweg te ondergaan als Seat?
4. Heeft de familie-Quandt al interesse in Saab getoond?
5. Hoe kan Saab, nu ze buiten de raamcontracten van GM valt, uberhaupt nog inkopen, terwijl de productie-aantallen de komende jaren laag blijven?
6. Zou u niet liever heel snel Spyker verkopen of opdoeken en gewoon voltijds aan het roer van Saab gaan staan?
7. Zoekt u nog mensen?
janmartijn zegt
Komen er ook RWD Saabs?
GOD zegt
Wanneer krijg ik mijn Saab?
Heb hem al lang betaald.
Weet het model niet meer maar het was iig de duurste met full options.
v10 zegt
Wanneer komen de spyker straaljagers?
Wieldop zegt
Gezien de beoogde concurrentie positie met oa BMW en Mercedes, zit achterwiel aandrijving in het vooruitzicht?
ZwerverRoodbaard zegt
In hoeverre zal Spyker invloed hebben op het produceren van een sportwagen met de Saab-badge?
Welke techniek denkt Saab te kunnen gebruiken van Saab?
ZwerverRoodbaard zegt
*Edit* Spyker van Saab :P
Esprit_de_Flandre zegt
Komt er ooit een Spyker 9-5? (systeem zoals Abarth Punto en co)
Wanneer gaat Saab op de Chinese markt, en hoe denk je dat te doen?
Simpson zegt
wat zijn saab / spyker’s plannen voor wat betreft elektrische (hulp)aandrijving?
phantom95 zegt
1 Komen er Saabs die met amg en bmw M kunnen concureren?
2 Krijgen spykers nu saab motoren?
audiracer zegt
Welke Saabs, of in welke segmenten gaat Saab de komende jaren auto’s bouwen? Wat kunnen we verwachten, bijvoorbeeld ook tegenhangers van de primium merken?
AlfaFrankY zegt
1. Wanneer kunnen we de eerste foto’s van de 9-5 coupe verwachten?
2. Zijn er plannen om op termijn als een écht premiummerk te positioneren, compleet met een model boven de 9-5?
3. Hoe ziet SAAB de toekomst voor wat betreft de modelbenamingen? De getallen 91-99 beslaan niet zo’n grote range, met het streepje ertussen eveneens niet.
4. Staat er van de te lanceren 92 ook weer een attractieve en praktische stationcar op de rol?
5. Gaat Saab zich meer of juist minder richten op Volvo als het gaat om modellenpolitiek en concurrentiebeleid?
primramessar zegt
Waarom deze toenadering?
Zijn de modellen van Saab niet goed genoeg om als warme broodjes over de plank te gaan, of moeten we eerst de marketing gezeik slikken.
TonB zegt
Als Saab-Spyker op de Stockholmsbörsen wordt genoteerd, komt er dan een kantoor in Stockholm of blijft men in Trollhättan?
Heb je tegen die tijd misschien een goede financieel-econoom nodig die ook in Zweden gestudeerd heeft (en ook Zweeds kan spreken)?
Laue zegt
kunenn we golf,a3,focus,1 serie concurrenten verwachten?
tvrspeedsix zegt
wanneer koopt u TVR?
nick nijkamp zegt
waarom gaat de 9-3 de 93 heetten als die in 2012 komt?
Timo zegt
Hoe erg geloofwaardig is de gedachte dat het nieuwe saab/spyker concern ooit winst gaat maken, of uberhaubt over 10 jaar nog bestaat?
Groeten Timo
Xenonverlichting zegt
Heb je op sommige momenten wel eens gedacht had ik SAAB maar links laten liggen?
Xenonverlichting zegt
Sorry: Heeft U op sommige momenten wel eens gedacht had ik het TOCH maar links laten liggen?
Tim zegt
– Wat is het belang dat een mogelijk partner zoals BMW heeft bij een samenwerking met Saab, m.a.w. wat heeft Saab te bieden?
– De 9-5 wordt geplaatst in het premium segment maar de kwaliteit van het interieur past daar niet bij. Zal nog worden aangepast?
– De leaseprijzen van Saabs zijn in vergelijking tot de directe concurentie erg hoog, mede vanwege de lage inruilwaarde. Dit laatste is altijd een probleem geweest. Hoe denkt Saab de leasemarkt, toch een belangrijk segment in veel landen, te kunnen veroveren?
– Wanneer kunnen we de 9-4X in Nederland verwachten?
S zegt
Komt er een Saab (9-2?) in het segment Audi A3, BMW 1-Serie?
autofan zegt
@S: dat is de 9-1 al ;)
m5 zegt
waarom hebben saab rijders altijd een roze polo aan en hebben ze hun trui om hun middel geknoopt???
Citrofiel zegt
@autofan: Nee, de 9-1 is meer een concurrent van de Mini en A1.
lincoln zegt
geachte heer Muller ..
u bent (met name op autoblog.nl) uitgemaakt voor witwasser .. hete lucht verkoper .. katvanger .. fraudeur .. snob .. oplichter .. hoogmoedlijer .. dom .. arrogant .. bluffer .. en nog veel meer van dat soort ronduit onbeschofte benamingen .. door vrijwel iedereen hier op autoblog.nl ..
heeft u deze mensen nog iets te melden ??
C70T5 zegt
@lincoln
hehe, leuke…
AudiQuatro zegt
Onlangs verscheen er op AB een artikel over een Coupe variant van de 93, gaat Saab ook wat in het M3, C63, RS5 segment doen met deze auto? Het zou de mindere broeders van het model extra snel moeten laten verkopen!
joeytrambel zegt
waarom ziet u niet af van de foute(qua imago en uiterlijk) spyker peking 2 paris, die komt er toch? is het niet beter om zo snel mogelijk met een lekker eigenwijze saab de( iets wat saaie) concurrentie voor audi a3, bmw 1serie op de markt te komen, die qua uiterlijk, verbruik en uitstoot een positie op de leasemarkt veroverd?
Philippe zegt
1. In België wordt er veel gepraat over het sluiten van de fabriek van Opel in Antwerpen, en dat er eventueel kandidaat overnemers zijn. Is Saab geïnteresseerd in een wat duurdere, maar zeer efficiënte Opel-fabriek in Europa?
2. Ziet u Saab als een investering op korte termijn of project met toekomstvisie op lange termijn?
trollhattan900 zegt
He Victor, ben je ook aanwezig in Interlaken bij de intsaab2010. Tot zaterdag.
RP zegt
Gaat Spyker net als Ferrari ook de motoren downsizen? Hoe reeel is het dat er Spykers komen met een v6 met dubbele turbo’s?
(db) zegt
In de jaren ’80 en ’90 had je een computerbedrijfje met een kleine groep die-hard gebruikers: grafici en architecten…
In 1998 kwam er de iMac en werd Apple plots hip, dankzij de teruggekeerde baas Steve Jobs. Apple, iPod en iPhone werd een householdnames.
Kan Victor Muller nu iets van Steve Jobs leren?
Eventuele bijvraag:
Apple stapte een stukje af van haar eigenzinnige koers, door Intel-processoren te gebruiken. Het was even vloeken in de kerk, maar de eigenzinnige cool van Apple-producten bleef bewaard.
Zijn zulke deals ook de toekomst van de auto-industrie (ja, ik bedoel samenwerking met BMW)
FYI: Heb poosje geleden nog iets geschreven over de vergelijking > http://www.aaiboek.com/?p=1364
Vroegerrrrr! zegt
Wanneer wordt SAAB weer verkocht?
majinstar zegt
Allemaal nutteloze vragen hierboven.
– Wat maakt het merk SAAB ‘nu’ uniek waarom een consument daarvoor zou moeten kiezen om in te rijden ?
– Is de overname van Spyker op SAAB niet puur gebaseerd op een vriendendienst ( kijkend naar de algemene maatschappelijke banden tussen Nederland en Zweden ) in tijde van een wereldwijde crisis ?
– Dankzij een forse lening ( via bepaalde constructies en omwegen ) kon de overname van SAAB gerealiseerd worden. Bent u van plan om als eindverantwoordelijke aan te blijven ( de komende 30 jaar en zelfs langer ), totdat SAAB gestabiliseerd & winstgevend is ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zal ik er alvast een paar antwoorden?
;)
@ tonniee: nee, wel een 9-2, planning is 2013
@ 3er reihe: Saab zal nooit self engineerd worden. Is geen enkel merk meer namelijk… 90% komt van Bosch, Siemens, etc. Motoren gezamelijk ontwikkelen en platformdeling uiteraard ook.
@ stijnb: Saab kan nu zn eigen partners kiezen, dat kan GM zijn of elke willekeurige andere leverancier.
@ autogier: nee
@ gunslow: uiteraard, de Saab Cabriolet was tot voor kort 21 jaar lang de best verkochte premium cabriolet
@ de pilsvogel: lekker, ik hou wel van blond
@ doewap 1. nee
2. wellicht, Saab is ook al jaren verbonden aan diverse Zweedse universiteiten.
3. voorlopig niet
4. nee
5. in de deal met GM is de levering van de onderdelen van de huidige modellen meegenomen, deze vallen nog in de raamcontracten.
6. Nee, Spyker is hobby, en hobby’s mogen geld kosten
7. Ja, wordt aan gewerkt.
@ janmartyn & wieldop: natuurlijk niet, we leven in 2010
@ zwerverroodbaard: waarschijnlijk niet. en Spyker zal gebruik maken van diverse faciliteiten van Saab, waaronder de windtunnel en de spuiterij
@ simpson: saab heeft al lang geleden een hybride concept gebouwd op basis van de 9-3 cabriolet. Gecombineerd met Bio-Ethanol. Deze techniek kan vrij eenvoudig geïmplementeerd worden in productiemodellen
@ phantom95: voorlopig niet, heeft vooral te maken met de gemiddelde uitstoot van het merk, daar zit een maximum aan. En wij hebben geen Mini of Smart als BMW/ Mercedes om dat te compenseren
@ audiracer: vast in de planning staan de nieuwe 9-3 Sedan/ Estate/ Cabrio, de 9-4X en de 9-5 Estate. We werken zelf druk aan een kleinere Saab, in de A3/ 1-serie klasse
@ AlfaFranky: 1. niet, dat model staat absoluut niet in de planning.
2. voorlopig niet, maar een model boven de 9-5 zal belangrijk zijn voor de Chinese markt.
3. 9 modelbenamingen is voorlopig genoeg
4. Nee, van de 9-3 uiteraard wel
5. Saab zal zich nooit op Volvo richten, heeft Saab ook nooit gedaan. De 2 hebben behalve het land van herkomst weinig met elkaar te maken. Mensen die beide merken daadwerkelijk vergeleken hebben, zullen dat beamen
@ primramessar: ja, de modellen van Saab zijn goed genoeg. Maar dat zijn ze al 60 jaar. Marketing is in deze tijd hard nodig, anders weet niemand hoe goed je bent
@ TonB: Saab heeft al jaren een kantoor in Stockholm
@ Laue: jawel, de 9-2 staat in de planning voor 2013
@ nic nijkamp: dat is een terugkeer naar de historische modelbenamingen van Saab. ‘Het streepje’ bestaat pas sinds 1997
@ Timo: dat zal de tijd moeten uitwijzen, maar de voortekenen zijn goed met de modellen die al klaar staan om op de markt te komen. Daarnaast is er in het verleden veel ‘geschoven met geld’ binnen het GM-concern, en veel verliezen op Saab geschoven. Winst maken in Zweden wilde GM zo min mogelijk doen ivm de hoge winstbelasting
@ Xenonverlichting: nee, ik hou wel van avontuur
@ Tim: 1. hoe meer aantallen er van bijvoorbeeld een motor gemaakt wordt, hoe goedkoper de productie per unit wordt. Ieder merk wil momenteel platformen en motoren delen, om de kosten te drukken
2. Het huidige interieur is top, op enkele materiaalkeuzes na. Deze zijn veroorzaakt door zich terugtrekkende leveranciers. Binnenkort wordt er een lijn op de markt gebracht met diverse exclusieve keuzes qua interieur, een beetje als het Designo-label van Mercedes. Hier hebben we met Spyker de nodige ervaring mee en contacten in.
3. De restwaardes hangen samen met de populariteit. In de ‘goede jaren’ was Saab de runner up van de 3 Duitse merken, en was de restwaarde prima. Hier moeten we weer naartoe.
4. In april 2011
@ M5: ik denk dat u zich vergist en bmw-rijders bedoelt
@ Citrofiel: dat klopt, maar die staat niet in de planning. De 9-2 wel, in 2013
@ lincoln: ik zou willen zeggen: ‘ik had op mijn 30e al 40 miljoen in mijn zak’ en ze vervolgens negeren
@ AudiQuattro: Saab zal in de toekomst de niches van de markt gaan opzoeken. Een Coupé variant van de 93 is, ook gezien de historie van Saab, zeker niet ondenkbaar
@ joeytrambel: dat klopt, maar ik heb deze Spyker beloofd aan mijn vrienden in Dubai
@ philippe: 1. nee, Saab heeft in Trolhättan een van de meest efficiënte autofabrieken van Europa, die zelfs in de mindere tijden nog diverse prijzen hiervoor in de wacht sleepte. Het is 1 van de weinige fabrieken waar diverse modellen op 1 productielijn ‘door elkaar heen’ worden gebouwd. Verder heeft de Zweedse overheid enorm geïnvesteerd in de infrastructuur in de regio en staan ze garant voor de EIB-lening. Dus dat doen we maar niet…
2. Saab heeft een ‘asset value’ van 1,2 miljard. Ik heb het gekocht voor 74 miljoen. Zodra Saab weer draait staan de grote fabrikanten weer in de rij voor de faciliteiten en kennis van Saab. Dan verkoop ik het voor 1,2 miljard…
Sorry Victor, kon ’t niet laten…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ (db): goed stukje! En zeker dat dit ook bij Saab speelt! Ik was laatst in gesprek met Simon Padian, Chief Design bij Saab (tot voorkort), en die zei bijna hetzelfde. Ik vroeg naar platformdeling etc. en hij zei ‘de autoprodcutie gaat steeds meer op die van PC’s lijken. Alle componenten komen van dezelfde leveranciers (Bosch bijv.), het is de vraag hoe je die het beste kan combineren. Kijk naar Apple: chips, accu’s, verbindingen, case’s, allemaal verregaande uitwisselbaar en allemaal ‘made in China’. Maar ze combineren en marketen het het best’.
Dus kortom: ja, je hebt een punt!
Citrofiel zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Mooie post joh! :D
Maar in welke klasse valt die 9-2 dan nou?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ ab.nl: vreemd trouwens: bij mijn (nogal lange…) antwoord, is mijn log-in ineens verdwenen??
Auto-maat zegt
Tja, ik kom uit de reclame wereld en vroeg me af of Saab nog lang met het “Scania logo” blijft rond rijden?
RA999 zegt
Victor, hoe zit dat nou precies met die schimmige achterdeurfinancieringen?
.
Of moet het een feel-good gesprek worden? ;)
mashell zegt
Hoe snel gaat Saab de 93 opvolger lanceren? Dat zal toch de peiler van het marktpositieherstel moeten zijn en gaat deze dan weer 900 heten om de Opel jaren te vergeten?
W115 zegt
Denkt u niet dat het beter is voor Saab om meer op Renault te lijken dan bijv BMW? Met andere woorden meer auto voor minder?
Bakpouwww zegt
komt saab met en concurent om het tegen de A8 en de 7-serie op te nemen ?
viper zegt
victor, hoe bevalt je nieuwe baan?
frank v zegt
Geachte heer Muller,
Wij hebben in een ver grijs verleden eens contact gehad m.b.t het sponsoren van de America’s Cup. Ik kreeg toen een persoonlijk briefje met sorry nu even niet, maar heel veel succes met je plan. Nu is er in 2013/2014 weer een America’s Cup, in San Francisco, midden in een autogek land, waar u heel veel Saab’s kunt verkopen…? Wellicht komen we er dit keer wel uit..?? I.e.g. heel veel succes met uw nieuwe avontuur. mvg frank
TonB zegt
@Svenska Aeroplan,
Heb je ook een antwoord op deel 2 van mijn vraag? :D
Ik weet wel dat ze een kantoor hebben daar, maar als ik het goed heb, zit het hoofdkantoor officieel in Trollhattan, toch? Vind ik niet zo’n gezellige regio als Stockholm… ;)
Megakix zegt
Is de Saab-overame nou niet eigenlijk alleen jouw keuze geweest omdat het welhaast ter ziele was ? Welk merk wil je (eigenlijk) als ‘man’ nu werkelijk ooit kunnen overnemen ?
Daantje zegt
Victor hoe zie je Saab over 10 jaar?
Stopwearingpants zegt
-Hoe zou jij de saab-rijder omschrijven? (bejaard ?)
-Komen er nog leuke knal modellen uit, de komende tijd? (rally-spul eventueel?)
Svenska Aeroplan AB zegt
@ TonB: het tweede deel kan ik niet antwoorden. Ik moet zeggen dat ik het nu niet zeker meer weet. Er is altijd een hoofdkantoor Marketing/Sales in Stockholm geweest, maar met de concentratie van ‘alles’ in Trolhättan is die misschien verleden tijd…
@ Citrofiel: thanks! En de 9-2 zal klasse A3/ 1-serie worden.
GallardoGT zegt
1 – Wat is er waar van de geruchten dat Saab overweegt terug te keren in de rallysport WRC-klasse en wat is dan de planning om in te stappen, al in 2012, 2013, op basis van een nieuw klein sportief model?
2 – Bij toetreden in de WRC zou Saab gebruik kunnen maken van de BMW 1.6L turbo motor, net als de WRC Mini van Prodrive. Kan Saab dan beschikken over dezelfde evolutie motor als die in de WRC Mini?
hynderman zegt
Veel automerken ontwikkelen hun nieuwe grote auto’s met China in hun achterhoofd. Ook releatief nieuwkomers in het segment (Citroen DS19, Hyundai Equus, Volvo S??) proberen deze markt te veroveren. Is er een mogelijkheid voor een groot model Saab (Saab 98?) welke dan tevens kan concurreren met de gevestigde premium klasse.
hynderman zegt
@hynderman: Ik bedoel natuurlijk de Citroen DS9
RND zegt
En natuurlijk de alleer belangrijkste vraag: KOMEN ER OP DE TOP MODELLEN WEER VAN DIE GIGANTISCHE TURBO’s?
sonett zegt
Dag Victor,
Ik had graag uw profiel in ons clubblad “Viggen” gezet
graag een mailtje daar voor op [email protected]
Bedankt
1310TX zegt
Wanneer koopt u de merknaam DAF automobielen?
Kevin02 zegt
Beste heer Muller,
Als u van de nieuwe 9-5 inderdaad een Saab-Saab wilt maken, waarom heeft u de designafdeling dan niet meteen opgedragen het Insignia-stuurwiel te vervangen voor een meer ‘eigen’ exemplaar?
(verder hele mooie en originele auto, slechts dit detail doet meteen aan Opel denken, vandaar de vraag)
Mvg,
Kevin02
realcar zegt
Gaat Saab ook retro zoals bij de Mini en de Fiat 500 met zijn Saab 96? Waar zit het Saab gevoel in?
pierre zegt
komt er een nieuwe saab sonett?????
AJ zegt
Wanneer komt er een Saab museum (in Nederland)?
sonett zegt
@ AJ Dat is er al
sonett zegt
@ AJ Dat is er al hoor.
konsta zegt
Beetje laat, maar misschien is het nog mogelijk om deze vraag aan de heer Muller te stellen.
Korte intro,
Saab heeft zich in het verleden kunnen onderscheiden met techniek. (turbo, v4, gekanteld motorblok)
Kan met deze gedachte ook het SVC motor concept (variable compressie) zijn wedergeboorte meemaken?