In januari kocht VW nog een belang van 20% in Suzuki. Op dit moment zijn er gesprekken aan de gang tussen de top van VW en ‘dochter’ Maruti Suzuki om auto’s onder contract in India te gaan bouwen. Op dit moment bouwen zij onder andere de Nissan Pixo. Yep, VW gaat goed.
Maruti Suzuki is een Indiase autofabrikant, waar Suzuki een meerderheidsbelang in heeft. VW heeft op haar beurt weer een flink deel van Suzuki in handen. Leuk natuurlijk, om in alle markten een graantje mee te kunnen pikken. Zeker ook handig, om in goedkopere landen je modellen te kunnen produceren.
Het contract dat Maruti Suzuki op dit moment met Nissan heeft loopt nog even door. De 35.000 Pixo’s die zij hebben beloofd te bouwen zullen ergens in 2011 klaar zijn. Een nieuw contract is dan natuurlijk wel gewenst.
De kans is groot dat VW in India een aantal nieuwe Lupo’s wil gaan bouwen. Zeker als zij die ook in Azië willen gaan verkopen is het aantrekkelijk de auto’s daar te produceren. Toen VW en Suzuki elkaar eerder vonden had dat in ieder geval een leuke auto tot resultaat. (bron: Reuters)
lincoln zegt
iedereen wil toch zaken doen met Suzuki ..
een beetje de stabielste auto-fabrikant die er bestaat ..
de enige die werkelijk overal ter wereld een goede naam heeft ..
toyotaprius zegt
@lincoln: Is de Suzuki Alto, en de onder licentie gebouwde gebouwde versies ervan. Niet een van de meeste gefabriceerde auto’s ter wereld, dit jaar. Dan over 2010.. Als je een iets over India op tv ziet, en je ziet een auto zijn het of Hillmans, of Alto’s…
lincoln zegt
@toyotaprius:
Afgaanse ex-asielzoekers die sinds ze een NL paspoort hebben ..
en ineens/toevallig geen angst meer hebben om naar Afganistan te reizen ..
zijn helemaal gek op die dingen voor de export ..
en geloof me .. daar zitten echt Borat,s tussen ..
massaal naar antwerpen met die meuk ..
toyotaprius zegt
@lincoln: Daar heb je een punt. Als er geld valt te verdienen…. Maar goed, de Alto is gewoon een van de beste auto’s die er op de aardkloot te koop is en rond rijdt. En nee, geen S klasse, geen Mulsanne of andere wagens, die goed zal passen op de oprit van Boccaccio. gewoon de oude en vertrouwde Alto…
xilver zegt
Kijk die motor alleen maar.. daar wordt je gwn botergeil van…
@Lincoln: heb je wel een punt.. maar rij jij liever een Suzuki dan een Land Rover/Jaguar/BMW/…? (hun motors zijn wel heel goed, maar dan prefereer ik liever Ducati)
lincoln zegt
@xilver:
man .. ik heb zoveel auto,s gehad dat ik over dat punt allang heen ben ..
een Alto is een veel mooier product dan die dure meuk ..
zuinig .. onverslijtbaar .. spot-goedkope replacement parts ..
daar heb ik veel meer respect voor dan bijv. MB ..
die de consumenten-prijs van een Alto als fabrieks-winst per unit zien ..
en Ducati ?? laat me raden .. jij hebt geen Ducati ..
lars zegt
@incoln zo denk ik ook over autos, maar wat is er mis met ducati?
birdboy zegt
@ Lincoln: Liever 1 Ducati dan 10 Suzuki’s (heb zelf meerdere Ducs gehad).
lincoln zegt
@birdboy:
mooi .. kan je mij meteen de meerwaarde (10X) van een Ducati motorfiets geven tegenover die van Suzuki ..
o,ja .. “mooi” en “emotie/passie” moet je echt niet mee aankomen bij mij ..
Greg zegt
Vind het een fantastische mainpic om te beginnen!
VW wil voor een zo laag mogelijke prijs, zo deugdelijk mogelijk bouwen en komt dat automatisch uit bij Suzuki (en Proton, maar die samenwerking gaat wat minder rap)
Suzuki maakt degelijke no nonsense auto’s, niets meer en niets minder. Een beetje net als volkswagen dus. Maar zou ik een Suzuki kopen? Waarschijnlijk nooit van mijn leven. Te weinig dynamiek, te veel 65+ imago.
biggie zegt
volkswagen gaat nog eens failliet gaan met al die merken die ze overkopen en MISBRUIKEN!!!
besaram zegt
@biggie
hoop het ook en zo snel mogelijk ook
Bouwen tog alleen maar troep
besaram zegt
Een vieze golf 1 op een plaatje met een Perfecte hayabusa.
Schandalig gewoon. Dat ze hier een verband met de 2 merken uit durven te halen.
Imba zegt
Volkswagen vs Suzuki= quantiteit vs kwaliteit/&quantiteit.
Bohica zegt
@lincoln.
weet niet waar jij die info vandaan haalt maar auto merken maken bijna geen winst per verkocht model.
Ze verdienen juist op onderdelen.
Alwood zegt
@Bohica: als dat zo was zou het gunstig zijn als mensen lang in oude auto’s blijven rijden om ze maar te blijven repareren… BMW, Mercedes, VAG maken echt vooral winst op de auto’s.
Freewarefreak zegt
@Alwood: Juist en bij Porsche is het helemaal ziek. Als je ziet wat die netto pakken op een auto.. een splinternieuwe Porsche 911 Turbo (pin me er niet op vast, heb ik een keer ergens gelezen, dacht in AutoVisie of Carros of iets) kost iets meer als een ton om te produceren. Kijk waar dat ding voor in de prijslijst staat…
@Besaram: Volkswagen bezit 20% van de aandelen van Suzuki en Suzuki heeft ook een belangetje in Volkswagen gekocht. Zie die berichten toen allemaal op AB. In deze VW Golf ligt een Suzuki Hayabusa blok. Jep het blok van de fiets die er naast staat. Wat zou het verband zijn denk je? Zelfde motor of zo? Ik weet nie..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Freewarefreak: oh, ik dacht dezelfde kleur!
:D
Infinity zegt
@swenska_aeroplan_AB
lol
klopt in die golf ligt hetzelfde blok als de motorfiets ernaast op heeft.
alleen heeft de golf er een turbo bij op levert nu 350PK als ik me niet vergis..
ding rijd sinds begin dit jaar in nederland en staat op kenteken
Esprit_de_Flandre zegt
Met andere woorden, naast de Nissan Pixo komt er nu waarschijnlijk ook nog een Suzuki Alto met VW-snoetje, die dan de Fox/Lupo zal heten. Want die Up duurt verdorie wel zeer lang, dus daar geloof ik niet meer in. Zeker nu het zoveel goedkoper kan dankzij een Indiaas Suzuki’tje…
tarquesh zegt
Gave foto boven het artikel.
Draai meteen die Swift de nek om want dat model is mini plagiaat dat kompleet is misgegaan.
VW doe maar wat met Suzuki.