Rijdt u in een Scénic die tussen 2003 en 2005 in Nederland nieuw is verkocht? Dan kunt u beter even met de garage bellen!
Alle 26.300 Renault Scénics die in die periode zijn geleverd moeten namelijk gecontroleerd worden op een euvel waarbij de elektronische handrem van de Franse gezinswagen spontaan in werking treedt. Da’s lachen op de snelweg! De problemen zijn in Frankrijk aan het licht gekomen en hebben Renault doen besluiten alle Scénics II terug te roepen. Overigens is het niet voor het eerst dat er problemen zijn met de MPV van Renault.
De eigenaren worden middels een aangetekende brief op de hoogte gesteld van de reparatie. Het probleem is in Nederland nog niet gemeld door eigenaren van de Scénic en er is volgens Renault geen reden tot paniek. Het zou gaan om een softwarematig probleem dat in ongeveer een half uur verholpen kan worden, zo meldt Renault aan het AD. De maatregel om alle auto’s terug te roepen is preventief, maar dient desondanks niet genegeerd te worden. Dus rijdt u in zo’n Scénic: even een date met de dealer maken!
xilver zegt
les geleerd.. koop niets dat niet duits is… want die zijn blijkbaar de enigsten zonder problemen, of het zou gaan om belachelijke redenen…=> http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/11/recall-en-verkoopstop-voor-bmw-1-serie-in-amerika
de sjonnies zegt
@xilver:
Idd, koop jij maar iets ” Duits ”
Kun je later gaan huilbalken dat je motor in Polen is gebouwd, je versnellingsbak in Tsjechië en je auto ergens
op het Iberisch schiereiland. Oh ja, je ruiten komen uit Engeland.
Onder welke steen kom jij vandaan?
Weleens van globalisering gehoord?
Bisazza zegt
‘Geen reden tot paniek’ ‘preventieve oplossing’ maar dient niet genegeerd te worden en dit middels een aangetekende brief versturen? Cut the crap!! Probeer je probleem niet te verbloemen maar zeg gewoon op het staat en ga als de wiedeweer naar de Renault dealer.
Potver7 zegt
@Bisazza: die wagens rijden dus al vijf tot zeven jaar rond, gezien de produktie-aantallen heb je het dan over vele miljoenen kilometers die ermee zijn afgelegd. Als er een gerede kans is dat dit euvel optreedt, dan hadden we dat vast wel al gehoord.
Renault stuurt alle terugroepacties waarbij sprake is van een veiligheidsrisico, hoe klein ook, met een aangetekende brief. Deze dus ook.
Bisazza zegt
@ Xilver:
1. het is enigen. enigste bestaat niet enige
2. Waar slaat je reactie in hemelsnaam op? Ga je op voorhand je al verdedigen op een discussie die hier helemaal (nog) niet van toepassing is?
V-Power zegt
Hoe krijgen ze het voor elkaar in de software dat de electronische handrem (zowiezo – eletronisch? waar voor nodig?) zo ineens geactiveerd wordt.
Met dit regenachtige weer -in bijvoorbeeld een bocht- zijn er weinig bestuurders die dat onder controle gaan houden.
LPJ zegt
@Bisazza: de discussie of “enigste” al dan niet correct is hou je volgens mij beter op een andere blog. Hier zo: http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/2007/02/enigste.html
Veel plezier.
Bisazza zegt
@LPJ,
Zie het als tip geen aanval. Hoe je ermee omgaat is persoonlijk. Jouw opmerking is even irrelevant als die van mij. fijne dag
Headhunterz zegt
Begint al lekker hier :P
StijnB zegt
Als Renault en Toyota nu eens zouden samenwerken!
de sjonnies zegt
Een van de beste en meest betrouwbare merken als het gaat om terugroepacties.
Doen ze echt keurig.
Ooit een kapot stuurslot gehad bij een Renault.
Kreeg 2 maanden later een brief thuis van Renault Nederland waarin ze om mijn bankrekening nummer vroegen omdat ze het reparatie bedrag wilden vergoeden.
‘Een stuurslot hoort niet kapot te gaan ‘ stond in die brief. Deze wagen was al 1.5 jaar uit de garantie!
V-Power zegt
@ StijnB
Renault en toyota? misschien leren die fransen dan eindelijk eens strakke stuurinrichtingen te bouwen als die zwabberzooi die ze er nu onder hebben zitten ;)
Potver7 zegt
@V-Power: Ga je nu beweren dat Totoya’s zo strak sturen???
delacroix zegt
What’s new?
Renaults remmen altijd op onmogelijke momenten…
Jadda zegt
Wat mij opvalt, is dat scénic rijders onder de asociaalste weggebruikers vallen. Deze terugroepactie geeft daar tot op heden nog geen verklaring voor.
focusdriver zegt
@xilver: Bij de duitsers is ook niet alles perfect hoor. Mercedes-Benz heeft behoorlijk wat problemen gehad met de verstuivers in de nieuwe diesels. Verre van perfect…
xilver zegt
@focusdriver: mmm die heb ik dan gemist, anyway het feit is er… het is tegenwoordig een of andere hype om terugroepacties te houden
Headhunterz zegt
@ de sjonnies
Mooi toch! :D
BananaFlip zegt
Nou zeg, dacht iedereen dat de problemen met de elektronica wel verholpen waren, doet je Scénic ineens uit het niets een handremdrift. Wel komisch.
fons van noorden zegt
Er is wel een geval bekend van spontaan remmen en dat heb ik zelf een aantal keren op een druk kruispunt een paar maanden gelden moeten ervaren!!!!!!!! Je schrikt je rot
Via mij garage naar de renault dealer(week onderzoek)
Uiteindelijk totale electronische unit vervangen!!!!!
Dit koste mij veel geld!!!!!!!!!!!!
Nu wordt dit gratis aangeboden!!!
Ik wil dit natuurlijk wel van de Renault terukrijgen.
Dus het is wel bekend!
Vrgroet
Fons van Noorden
de sjonnies zegt
@fons van noorden:
Zou dan een vriendelijk briefje naar Renault Nederland sturen, zou best wel eens kunnen helpen :D
Maar wel vriendelijk, zijn daar afterall ook maar mensen die dit soort zaken evolueren……..
weqwerty zegt
@v-power er bestaan wel meer autos van andere merken waarbij de hanrem electronisch is.
weqwerty zegt
@me *handrem
KoenMB zegt
@focusdriver: Akkoord, maar je hebt meer overlevingskansen met verstuiversproblemen dan met gas/rempedaal-problemen zoals dat bij Renault/Toyota het geval is.
Griffin zegt
@KoenMB: wil je voorbeelden? Zo maar even een greep:
Merc C class, 2005: Airbag problemen
Mercedes, alle modellen, 2008: SCN problemen igv crash (brandstoftoevoer niet afgesloten)
BMW, 2006: Lekkende remcylinders
VW, 2006: Lekkende remcylinders
Audi A6, 2008: Rollover klep in brandstofsysteem lekt t.g.v. veroudering
Audi A6 met halogeen verlichting: kortsluiting in connector
En zo voorts. Heel veel van deze fouten worden overigens niet officieel teruggeroepen maar bij regulier werkplaatsbezoek verholpen.
binkie zegt
Loopt zeker op windows.. dan krijg je dat.. :)
weqwerty zegt
@v-power daar heb je geen regen voor nodig, je beland zo ook wel in de berm/vangrail als je een beetje snelheid hebt.
JD zegt
Wat de mensen niet weten is dat de elektronische parkeerrem beveiligd is en nooit aangetrokken kan worden boven de 10 km/h, het probleem kan zich dus alleen voordoen bij een snelheid onder de 10 km/h.
Anti-franse autos zegt
Er is veel meer aan de hand met de auto’s van Renault.
Heb er twee gehad en stond bijna elke maand bij de garage. En dan bleven ze volhouden als er weer iets was. O, dit hebben we nog nooit eerder gehad…
Het ergste was dat ik stil ben komen staan, de garage gebelt heb en ze na anderhalf uur terugbelden of het nog nodig is dat ze langskwamen. Stond notabene 2km bij de garage vandaan.
Heb die electronische handrem ook nooit begrepen. Het is ook jammer want je kan er geen lekkere bochtjes meer mee maken als het glad is.
lambo4all zegt
haha, lol. ben zit je net op de autobahn op 16kmh, zet ie ineens de handrem erop! dan heb je wel een aardig probleempje.
RegnuM zegt
Midden 2003 is de auto geïntroduceerd, tot en met 2005 zijn er 26.300 verkocht.
Flinke aantallen op de weg gezet!
Philippe zegt
Hallo iedereen: lees JD !!!
Voordat jullie nog van die belachelijke comments posten.
Dax zegt
@ lambo4all
Ik weet niet wat jij doet op de autobahn, maar ik ga er toch echt geen 16 km/h rijden XD
toyotaprius zegt
Ik zal maar zo zeggen.. Liever een remmende auto dan een versnellende auto…
the-budel-guy zegt
@JD klopt dus waarom doen we zo moelijk
Northwestern zegt
Die handrem stelt in principe niets voor. De remkracht daarvan is niet zo heel groot.
j zegt
Laten we vooral zeggen dat dit elk merk kan overkomen. Renault createur de problematique.
Northwestern zegt
HEt is nog altijd Saboteur d’Automobiles.
nissar! zegt
:facepalm:
Betreffend euvel ‘kan’ gebeuren bij een te lage accuspanning, aka overleden of versleten dynamo..
j zegt
@JD Beveiligingen werken nooit bij renault dat is juist het probleem
TJ zegt
Laatste update Toyota terugroepacties:
Het ziet ernaar uit dat de Japanse autoconstructeur Toyota geen schuld treft in de zaak van het klemmende gaspedaal. Een Amerikaans overheidsrapport lijkt de schuld van de zogenoemde “spontane acceleratie” bij de bestuurders te leggen.
De affaire brak enkele maanden geleden uit naar aanleiding van verschillende ongevallen waarbij modellen van Toyota en van zustermerk Lexus betrokken waren. Volgens de berichten zou telkens het gaspedaal zijn geblokkeerd waardoor de auto’s niet konden stoppen. Bij dergelijke ongevallen zouden 93 mensen zijn omgekomen. Het gaspedaal zou onder meer zijn klemgeraakt door slecht vastgemaakte vloermatten.
Uit een Amerikaanse overheidsonderzoek zou nu blijken dat Toyota niets te verwijten valt. Het klemmende gaspedaal zou niet de schuld van Toyota zijn, maar van de bestuurders, die het gaspedaal in plaats van het rempedaal induwden.
In dat geval heeft Toyota – dat wordt verweten te langzaam te hebben gereageerd – ruim 8,5 miljoen auto’s voor niets terug naar de garage geroepen en werden miljoenen vloermatjes voor niets vastgehecht.
Bovendien zorgden de berichten over de kwaliteitsproblemen voor ongekende economische schade, om nog te zwijgen over de beschadiging van het imago van Toyota, dat juist bekend staat omwille van zijn kwaliteit. De Amerikaanse minister van Transport riep zelfs op om geen Toyota’s meer te kopen.
Schadeclaims
Als de Amerikaanse onderzoekers gelijk hebben, dan komt er wellicht weinig in huis van de talrijke schadeclaims die Toyota boven het hoofd hangen.
De onderzoekers kwamen tot hun conclusie na analyse van het geheugen van de elektronische regeleenheid van het remsysteem. Daardoor kon precies worden achterhaald wat er vlak voor het ongeval was gebeurd.
G-Ammo zegt
@TJ: Dat dat duidelijk mag zijn :D Toyota’s zijn perfecte auto’s. Dankzij Toyota zijn er nu meer auto’s die wel voor een ECHTE fout naar voren komen (nu dus die Renault Scenic).
Rozwa zegt
zou het graag eens uit andere hoek willen bekijken, zou het niet kunnen zijn(want het gaat om auto.s tussen de 5 en 7 jaar oud) zodat de mensen van renault kunnen kijken of de distributiesnaar of andere dingen die +/- 5 jaar meegaan??? ik zelf heb ook een renault scenic uit 2004 diesel. en hoef niet , mijn distributiesnaar is al gedaan en collega zelfde auto 3 maanden jonger en benzine moet wel, en hij heeft geen nieuwe distsnaar,
als dit idioot overkomt kan emand mij dan uitleggen waarom ik dan niet hoef en de collega wel. ??? Ik diesel en hij benzine
en hierbij een v
de sjonnies zegt
@Rozwa:
Diesel en benzine zullen ongetwijfeld qua software anders geconfigureerd zijn……….
Distributiesnaar is je eigen verantwoordelijkheid bij ieder merk.
Freez zegt
Leuk die opmerking “Dat de handrem boven de 10 km/u nooit mag werken” Dit is software, werkt waarschijnlijk met pulsen uit de versnellingsbak die ook de kilometerteller aandrijft.
En dan rij je 120 km/u en vallen deze pulsen weg, en de auto denkt dan hé, ik sta stil, ik moet de handrem elektronisch aantrekken.
Kortom, ik WIL geen elektronische handrem, ’s winters wil ik ‘m bewust niet op de rem om de boel niet vast te laten vriezen,óf bij sneeuw juist rijdend kunnen aantrekken om in de bochtjes te kunnen spelen. Uitermate overbodige uitvinding.
AMG Powerrr zegt
Kijk nou gewoon eens naar het logootje op de neus. Verklaard al een boel.
Dino zegt
Ik zeg toch al jaren dat Fransen alleen maar een stokbroodje kunnen bouwen/bakken …………
KoenMB zegt
@JD: als de beveiliging al even elektronisch is als de handrem zelf, stel ik mij wel de vraag of die beveiliging dan wel goed werkt.
@Griffin: Leuke cijfers.
Ik heb een Mercedes S210 E220.
Mijn pa een BMW E60 520d.
Mijn ma een VW Golf Plus
een verder geschiedenis van mijn ouders hun wagens:
VW Golf
BMW 3
VW Sharan
Audi A6
VW Passat Break
VW Passat
Fiat Punto
Peugeot weet ik veel wat
Peugeot weet ik veel wat
De Peugeots waren er eerst en waren rap terug weg, de rest van de wagens nooit echte problemen mee gehad. De Mercedes is inmiddels zelfs al 9 jaar in ons bezit en de tevredenheid kan maar niet op.
Voor de rest rijden er nog zo’n 10 directe familieleden Mercedes (W220, W204, W211, W202, W210,…) en nooit heeft er iemand klachten/problemen gehad. Mijn opa heeft zelfs nog een W123 vd jaren 70 die tot nu toe enkel voor wat onderhoud naar de garage moest. Veel liefhebbers willen hem overkopen en zijn bereid om er zeer veel geld voor neer te leggen. Dat kan over de doorsnee Renault/Toyota niet gezegd worden.
Verder hebben ze bij mijn tante thuis al enkele malen een Toyota gehad waarvan er 2 plotseling verdwenen waren. Ik weet niet meer wat de klachten waren, maar beiden reden opeens niet meer. De desbetreffende wagens waren een Corolla Wagon (1997-2000) en een Picnic (1996-2001), allebei op de moment nog geen 10 jaar oud.
Verder heeft een collega van mijn pa ooit een Scenic als vervangwagen gehad. Die deed toen hij in Frankrijk zat voor het werk plotseling niets meer. Het was niet de eerste keer dat hij slechte ervaringen had met Renault en ook de garage wist toen niets voor hem te regelen. Van woede heeft hij de Scenic daar dan maar achtergelaten en is hij met een collega teruggereisd. Hij is zijn wagen gaan ophalen in de garage en heeft hem niet veel later verkocht. Zo zie je maar, toeval of niet? Oordeel zelf, maar met Duitse wagens heb ik toch wel de beste ervaringen…
Andere motieven voor mij persoonlijk (als Belg) om geen Renault te kopen en sinds kort ook geen opel: Google maar eens op: “Renault” “Vilvoorde” of “Opel” “Antwerpen”. Toch is Renault (Megane) het meest verkochte automerk (model) van België en ook Opel staat in de top 5. Hoeveel Belgen denken hierbij dan niet alleen aan hun eigen pens en laat de medemens gewoon barsten?
Wie gaat er nu afkomen met het “Duitse fanboy”-gezeik, ik heb motieven genoeg.
Citrofiel zegt
Softwarematig waren dat niet de beste jaren van Renault. Kan gebeuren.
@Dino: Onzin.
mb man zegt
Als ze het maar netjes oplossen.Geeneen merk is meer heilig.Door al die electronica onstaan er eenmaal problemen.
AutomotivePassionNL zegt
@Freez
Jij denkt er ook verstand van te hebben ofniet?
De moderne auto’s hebben ABS (verplicht zelfs) de rekeneenheid van de handrem pikt de snelheidssignalen van het CANbusnetwerk op die door de ABSsensoren erop gezet worden. Dus niks draadje versnellingsbak.
Deze softwarefout heeft betrekking op een aantal variabelen die op een specifiekmoment inderdaad tot activering van de handrem kunnen leiden.
Gert zegt
@koenMB; volkswagen vorst: ringt er een belletje??
de andere merken hebben hier zelfs geen fabrieken dus waarom zou je die merken kopen 8-) je mag dan enkel een volvo (S60?) of een ford (mondeo?) kopen ….
mijn wagen komt uit de franse fabriek in Sandouville.
je hebt geluk dat je geen mercedes W211 hebt, of op de autostrade wordt je bij hun probleempjes ook teruggesmeten naar bijna ralenti 8-) heeeeeel veilig ook !
moraal: elk merk kan het voor hebben, merk ook dat de duitsers (buiten VW) veel minder auto’s op de baan zetten en toch telkens tegen een hogere prijs; daar vind ik het bijgevolg nog erger als er problemen voorkomen…
KoenMB zegt
@Gert: Zeer zeker, mijn frustratie over VW is ook groot, maar ze lieten ons toch niet helemaal in de kou staan: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.778100
Het sociale aspect van een bedrijf sluiten en de vele ontslagen die daarbij komen zien vind ik persoonlijk nog wel wat erger dan een bedrijf beschuldigen omdat ze (nog) geen fabriek in ons land hebben neergezet. De sluitingen in ons land zijn dan ook nog eens het resultaat van het motto “Eigen volk eerst”, want de fabriek(en) in land van afkomst hebben maar weinig tot geen nadelige effecten ondervonden. Ik vind het dan maar logisch dat België er ook zo over denkt, maar blijkbaar gaat het individu voor op de gemeenschap… Ik ga er nooit mensen persoonlijk voor aanvallen en ik ga dat met jou ook niet doen omdat je een Renault hebt gekocht, maar op AB is het mss wel handig om een paar mensen daaraan te herinneren.
“je hebt geluk dat je geen mercedes W211 hebt, of op de autostrade wordt je bij hun probleempjes ook teruggesmeten naar bijna ralenti heeeeeel veilig ook !”
Kan best zijn, geen merk is probleemloos, maar ik zeg uit eigen ervaring dat Duitse merken in mijn ogen toch kwalitatiever zijn.