De minste MINI met de stomste naam krijgt een rally-uitvoering, en in tegenstelling tot de eerdere berichtgeving staat deze binnenkort in Parijs, zo hebben we exclusief vernomen.
Zoals bekend zoekt MINI tegenstand in het SWRC (Super2000), de goedkope afdeling van het wereld rally kampioenschap WRC. Belangrijke tegenstanders zijn dus niet de Ford Fiësta en Citroën DS3! Maar goed, een grote zware MINI met 1.6 viercilinder maakt sowieso geen schijn van kans. Het voordeel van een klein wendbaar autootje zoals de Cooper hebben ze niet, of gaan ze ons verrassen?
Een eerste foto-momentje in Parijs dus. Dit terwijl Citroën al flink testkilometers heeft gedraaid met haar DS3 R3. MINI wil daar deze herfst mee beginnen. Er zal komend jaar nog wel wat mis gaan. Hoewel Prodrive natuurlijk puik werk af zal leveren. Ik ben benieuwd, om te beginnen mag er nu op TV wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
UPDATE: Voor de duidelijkheid: de Countryman gaat wel degelijk uitkomen in het WRC. Er was bij de auteur wat verwarring ontstaan omdat de WRC auto’s voor komend jaar als basis een auto moeten hebben die aan de regels van het S2000 reglement voldoet. Dat betekent onder meer dat alle auto’s een 1.6 motor met turbo krijgen. De WRC auto’s worden wel iets sneller omdat ze mogen worden uitgerust met een aantal upgrades aan onder meer de turbo en de achtervleugel, die overigens wel binnen een door de FIA bepaalde tijdslimiet verwijderd schijnt te moeten kunnen worden. Excuses voor de verwarring, de auteur van dit bericht krijgt passende lijfstraffen en geen alcohol tijdens de eerstvolgende vrijdagmiddagborrel.
The360box zegt
Waarom doen ze dit eigenlijk, de Cooper S is toch een prima karretje voor dit klassement.
SpeedGeek zegt
GO Mini go……ik blijf er lekker hoop in hebben
Simpson zegt
voor de rally-coureur die van een hoge instap houdt… :mrgreen:
Citrofiel zegt
Goedkope afdeling van het WRC, in principe wel. Maar volgens mij was het idee dat het SWRC het gewone WRC (met C4 en Focus dus) zou gaan vervangen. Dus dan doet Mini ineens wel mee in de topklasse.
Edge zegt
Yup, zowel in de toerwagenkampioenschappen als in de WRC gaan ze de S2000-regels hanteren.
Niels zegt
En een DS3 R3 heeft hier weer hélemaal niets mee te maken. R3tjes zijn een hele andere (lagere) klasse.
RaKiM zegt
mss willen ze goedkoop doen en in january gelijk de dakar rally gaan rijden met de countryman
fuzzer zegt
Countrydude = hillbilly? hehe.
atakan zegt
lol @ titel “Countrydude” hehe.
OT: Ziet er niet uit..
Demis zegt
Ah daarom daagde Mini Posche uit
keun11 zegt
ik zou het niet doen met die zwarte sticker op de voorruit !:P verder wel mega toffe actie van mini,
Merry zegt
Het wordt een S2000 auto met een 1.6 turbo motor, dus het nieuwe WRC.
S2000 heeft een(duh) 2000cc motor en het S2000 kampioenschap blijft bestaan.
In de IRC rijden ze ook met S2000 auto’s en die blijven gewoon het zelfde.
Maar wil je dan WRC doen moet je er even een 1.6 turbo blokje inleggen.
Goede regels van de FIA om de kosten een beetje in d ehand te houden omdat er al een hoop S2000 auto’s zijn.
de sjonnies zegt
“country dude” – Die naam is zo stoer dat ‘ie me doet denken aan de film Brokeback Mountain.
Den zegt
wat voor blok gaan ze er dan instoppen? de 3.0 twin-scroll?
M-Sport zegt
“Hoewel Prodrive natuurlijk puik werk af zal leveren.”
Net zo goed als in de laatste jaren bij Subaru bedoel je?
Beter eerst even verdiepen in de verschillende (rally)klasses en specificaties, en dan even een nieuw stukje schrijven.
Succes !!
CasperH zegt
Er is een update aan het bericht toegevoegd. Foei Alwood.