Daar zijn ze dan: de eerste foto’s van de vernieuwde Freelander 2. Alhoewel, de eerste foto’s hadden we eigenlijk al. Maar Land Rover heeft ons nu voorzien van alle overige info. Kort samengevat: zuinigere motoren, wat uiterlijke tweaks en er komt een 2WD-variant.
Als eerst even de oliestoker die Land Rover aanbiedt in de Freelander. Deze 2.2L viercilinder is te verkrijgen in twee uitvoeringen: een met 150 pk en 400Nm terwijl de meest krachtige 190 paarden en 420 Nm levert. En dankzij een variabele turbo (vloeistofgekoeld) en wat aanpassingen aan het motormanagement voldoet het blokje aan de EU5-emissienorm, mocht je dat willen weten.
De minst krachtige versie slurpt 6,2 l/100 km aan diesel gemiddeld en tikt de honderd aan in 11,7 seconden (11,2 met automaat). De 190 pk variant drinkt gecombineerd 7 liter per 100 kilometer weg en sprint met zijn automaatbak in 9,5 tellen daar de 100km/u. Alle handgeschakelde (zesbak) zelfontbranders worden overigens uitgerust met een start/stop-systeem om zo wat CO2tjes te besparen. De basisversie van de Freelander wordt de eD4, een echte nepper voorzien van het 150 pk sterke dieselelblok en alleen voorwielaandrijving.
Tank je liever benzine? Dat kan uiteraard ook nog. De 3.2 liter V6 is nog steeds leverbaar en gooit wederom 233 pk en 317 Nm in de strijd. Wel hebben ze ‘m zover gekregen dat ‘ie aan de EU5-emissienorm voldoet. In 8,9 seconden zit je ermee op de honderd, een top van 200 km/h schijn je er wel mee te kunnen halen.
Dan de uiterlijke aanpassingen. Niet heel ingrijpend allemaal, maar we vermelden het toch maar even. Een gewijzigde voorbumper met andere omlijsting voor de mistlampen en een nieuw uitgevoerde grille. Een donkere voor de 150 pk diesel en eentje met een heldere metaalkleur voor de 190 pk sterke diesel en de i6-motor (V6 benzine). De koplampen en achterlichten zijn in een nieuw jasje gestoken en er zijn nieuwe 18″en 19″ lichtmetaaltjes leverbaar. het binnenste van de Freelander wordt opgefrist door een aantal nieuwe stoelbekledingen en kleurencombinaties, die bijna allemaal hippe namen hebben gekregen. De nederlandse prijzen worden later dit jaar onthuld.
Tomaasss zegt
aan die versie met voorwielaandrijving heb je toch niks aan??
Timmie zegt
@Tomaasss: Weinig nut van een voorwielaangedreven versie? De meerderheid van de kopers neemt zo een… Gierigheid he…
Have a cigar zegt
Ik mis nog steeds het reservewiel achterop. En die 2WD… *plak m’n mond dicht*
pomoek zegt
Jammer dat Landrover nu ook een 2wd in haar gamma heeft. Tot nu toe was het altijd een merk dat 4wd hoog in haar vaandel had staan. Alle Laro’s deden het goed in de modder. Tot vandaag dus…
RickB zegt
@pomoek:
Je hebt altijd nog de keuze om het als optie te bestellen, doe niet alsof LR failliet is…
Fleppie zegt
-edit: check!-
on topic:
blijft een mooie auto!
Woef zegt
Ok, ff de autonerd in mij bovenhalen: de 3.2 is geen V6 maar een zes-in-lijn.
En om helemaal de ‘anorack’ uit te hangen: de 3.2 komt van bij Volvo. Het platform van de Freelander wordt namelijk ook gebruikt door de Volvo S80, V70, XC70, XC60 en S60. En de Ford Mondeo, Galaxy en S-Max. Dat komt omdat Volvo, Land Rover, Jaguar, Aston Martin en Ford ooit een gelukkig gezinnetje hebben gevormd.
Fleppie zegt
mmmh een typfout aangeven met een typfout..
tis nog ochtend hier
meet = mee :)
keun11 zegt
is hij veranderd ?
Megakix zegt
@keun11: nou ! ik zit ook al ff te turen naar de foto..maar goed, ik ben dan ook geen echte kenner van de ‘busjes op hoge poten’.
LambertFransz zegt
Opzich een slimme zet van die 2wd.. Qua prijs zal je ’t verschil wel zien en ik denk dat er een hoop mensen zijn die zo’n auto niet voor de modder kopen. Zo hebben ze de doelgroep voor deze auto gewoon ff wat groter gemaakt..
mika zegt
Deze auto heeft mij nooit kunnen overtuigen door zijn uiterlijk.. maar hij is onderhuids wel een echte offroader.. vooral de achterkant/gedeelte vind ik niet mooi.. zn kadet uitlaat er onder kan echt niet meer
dwdw zegt
heb ze de foto’s zien maken in Noorwegen
Benzina zegt
99% van de NL leaserijders die dit hok bestellen komen gedurende die 3 grijze jaren hierin niet eens in de buurt van een modderplas, dus die 4 wielaandrijving is zowiezo alleen maar belangrijk in de kroeg of op verjaarsvisite. Leuk dat ze bij de Land Rover marketingafdeling nu ook hippe namen hebben ondekt als nieuwste promotiegadget.
DavidZ zegt
Die benzine motor is veel te zwak voor de Amerikaanse markt. Volvo’s geladen zes cilinder met 400 nm had hier ook goed op zijn plek geweest.
Schijnt verreweg het meest betrouwbare model van LaRo te zijn. 100.000 km test was prima, erg weinig klachten/mails van eigenaren richting de Duitse tijdschriften, en hij ziet er in de meeste kleuren nog goed uit ook. Volwaardig reservewiel vaak standaard, overzichtelijkheid is blijkbaar top. Komt goed uit de crashtest (itt zijn voorganger….)
In Duitsland laatst 5000 euro van de nieuwprijs af, met behoud van veel uitrusting. Helaas niet bij NL dealers.
thirry zegt
Facelift freelander minder mooi.Hadden beter middenconsole veranderd met elektronische handrem en navigatie op harde schijf in 3D met usb-poort of CDkaart.Motoren mochten wel wat zuiniger .
thirry zegt
Tweewielaangedreven; dat zal naam schaden van Landrover freelander
Raptor zegt
Ik vind het een heel mooi instapmodel. De 4WD kost je zo’n 3000 Euro meer. Dat valt dus goed mee.