De trein, tram of bus. Een beetje octaanliefhebber wil er niet in gezien worden. De NS faalt keer op keer, trams stinken en bussen zitten te vaak te vol. Zomaar wat redenen om gewoon de auto te pakken. Maar wat als het een trein/bus is die op rails over snelwegen rijdt, en waar auto’s gewoon onderdoor kunnen rijden? Met dit gevaarte kan dat dus.
Het fileprobleem is iets dat ook China handen vol geld kost. Peking kampt met spitsuren waarin iedereen stilstaat en naar andermans bumper staart. Alle bussen uit het straatbeeld halen zou al veel fileleed schelen, maar die optie is vrijwel ondenkbaar. Hoe los je files dan op? Nou, misschien met deze uitvinding van Shenzhen Hashi Future Parking Equipment Company. Een firma die het bijna 4.5 meter hoge apparaat heeft verzonnen. Passagiers bovenin, hij rolt op rails die naast de weg liggen en auto’s kunnen ‘m simpelweg inhalen door er onderdoor te rijden.
Het ‘ding’ (er is nog geen officiële naam voor, suggesties zijn welkom) wordt elektrisch aangedreven en kan een top van 60 km/u kunnen halen. Bovendien kunnen er tot wel 1400 passagiers tegelijk in kunnen. Scheelt een berg ruimte op de weg, en overige auto’s van maximaal 2 meter hoog hebben er geen last van. Bril-jant!
De Chinese overheid ziet het plannetje ook wel zitten en aan het eind van dit jaar wordt de eerste 186 kilometer lange testbaan voor ‘dinges’ aangelegd. Al aboard the TunnelBus! (via ChinaHush)
alfa159TI zegt
en bochten?
supasweet zegt
@alfa159TI:
volges mij gaat ie alleen recht door en achteruit :p
the-budel-guy zegt
@alfa159TI: misschien van die harmonica’s in maken zo als in lange stads bussen ???
RND zegt
@alfa159TI: heb je het filmpje gezien?
maar dat gaat idd een probleem worden
Something zegt
wow kijk dit is hoe het hoort, niet alleen praten over ideetjes maar ook daadwerkelijk uitvoeren
ps dit klopt niet helemaal : Bovendien kunnen er tot wel 1400 passagiers tegelijk in kunnen
Relief zegt
@alfa159TI
Eh gewoon een lange bocht maken?
G_deGroot zegt
Eens kijken, een groot ding op rails waar een hoop mensen in kunnen. Verrek, hoe noem je zoiets!
Luiz zegt
@G_deGroot:
volgens mij mis je het hele punt van dit idee
het verkt als een trein maar het is op de snelweg
dus als mensen dan zeggen; laten we met de trein gaan, weet niemand welke je bedoelt, snappie
the-budel-guy zegt
Is wel iets slims maar is er wel ruimte voor om het ook in europa (Nederland) uit te voeren? zo ja zie ik er wel toekomst in.
fant zegt
@alfa159TI
inderdaad, bochten lijken me niet zo handig in dit gevaarte. Daarnaast, hoe zit het met vrachtwagens? Kan alleen op drie/vierbaanswegen dus. Maarja, het idee is op zich best ingenieus!
Maassen zegt
kijk naar het filmpje voor je je afvraagt of hij ook bochten maakt. het systeem van de bochten is wel proper opgelost, met speciale lichten voor de bus zodat auto die rechtdoor moeten niet verplicht mee moeten afdraaien.
wat wel lullig is: als je even traag rijdt als de bus zit je er onder voor de rest van de rit :)
mert zegt
@alfa159TI en de rest
Zie het filmpje, daar zie je hoe ‘ie bochten maakt en dat ‘ie een soort siniaal verstuurt naar vrachtwagens
Citrofiel zegt
@mert: Ten eerste heeft dat signaal niets te maken met bochten draaien, maar met het voorkomen van botsingen met te hoge trucks. Ten tweede ging het de jongens boven jou vooral om hoe die constructie de bocht zelf om zou komen, ze hadden duidelijk het filmpje niet gezien.
@Thijs: Maar op andere plekken opstappen lijkt me dan juist niet handig. De topsnelheid is al niet hoog en als hij ook nog eens vaker zou moeten stoppen, dan blijft er van de gemiddelde snelheid helemaal niets over. Dus dit lijkt me alleen handig in grote stedelijke agglomeraties, niet voor transport van stad naar stad.
Tomaasss zegt
@alfa159TI: miss gewoon op dezelfde manier hoe een gewone trein ook een bocht maakt?
xilver zegt
Kijk… dit zijn tenminste oplossingen… de nederlandse en belgische overheden zitten handen vol met geld te verspillen over gelul over zulke zaken zonder ook maar iets te ondernemen, die chinezen zijn tenminste efficiënt: geen gelul en het gewoon doen! We kunnen nog wel wat leren van die lui
clubbtraxx zegt
Erg origineel moet ik zeggen!
Probleem echter is de veiligheid, want ik zie met gemak botsingen tussen auto’s die onder ‘dinges’ rijden gebeuren en dan krijg je de grootste brokken mt dat ding.
Dit gaat pas goed werken als ook alle auto’s electronisch geleid worden op de snelwegen. De techniek ervoor is er al maar of je daar nou blij van moet worden? Filerijden is ook niet alles natuurlijk.
hoi zegt
het is niet bedoelt voor snelweg, maar voor stad. max snelheid is 60km/uur.
lincoln zegt
maar wij hebben de super-bus ..
en die gaan we presenteren bij de olympische spelen in China ..
Wubbooooootje .. ouwe trekvogel ..
Wanker zegt
Leuk idee maar onmogelijk in nederland ( en alle andere landen)…
Denk aan al het vrachtverkeer.. ;)Laat staan dat dit 2 rijbanen kost…
alfa159TI zegt
@tomaasss: dan moeten er minstens 3 banen zijn wil je rechtdoor gaan? het klopt gewoon niet helemaal, en dan heb je altijd van die mongolen die er niet onderdoor durfen, let maar op, dit word nooit iets
Something zegt
@alfa159TI: Natuurlijk wordt dit niets, jij kan het nu al voorspellen he.
Typisch nederlandse reactie weer, afgunst tonen omdat een niet nederlander een goed idee heeft.
Ik zuig dit niet uit mijn duim, het valt me gewoon keer op keer op dat nederlanders over het algemeen zeer snel neigen negatief te reageren uit jaloezie.
Was het Duitsland die met dit idee kwam, dan was het opeens ja geweldig plan dat gaat super worden etc etc.
Ik kan niet voorspellen hoe dit project zal lopen noch kunnen anderen dat hier op autoblog of elders, het is een kwestie van afwachten.
Ik gun het de Chinezen van harte, en hopelijk laten ze hiermee landen zoals nederland zien hoe je problemen echt op kan lossen ipv jarenlang te lullen zonder concrete resultaten.
MRStephan zegt
@Something: Op Duitsers zijn Hollanders tenslotte nooit jaloers! ;-)
Something zegt
@MRStephan: Ik noemde Duitsland maar als voorbeeld, dacht dat dat wel beetje voor de hand lag dat ik Duitsland als voorbeeld noemde.
Goed hoe dan ook ben ik zeer benieuwd naar de resultaten van de Chinezen.
MRStephan zegt
@Something: Ik snap je punt wel hoor. Maar zeiken is helaas een Hollandse sport, denk dat de reacties over de haalbaarheid van zo’n project ivm bochten/veiligheid ook wel gemaakt worden als het door een Nederlander verzonnen zou zijn.. met misschien af en toe een chauvinistische opmerking zijdelings..
Something zegt
@MRStephan: Hah ja heb het gemerkt en niet zo een beetje ook.
Jammer dat de nederlandse overheid niet dit soort ideetjes overneemt, eerst kijken hoe de Chinezen het doen.
Als het succesvol is dan overnemen en in nederland ook toepassen.
MRStephan zegt
Lijkt me handig voor in de steden, maar op de snelweg wil je volgens mij geen rails tussen de banen (motorrijders). Maar verder een tof idee, en dan lekker met een sportuitlaat knoeperd hard onder die trein door, beetje de OV reizigers wakker maken :D
Wanker zegt
@ mijzelf..
En natuurlijk bruggen, bochten, fietsers, trein overgang, etc….
lincoln zegt
als Chinezen bijv. denken aan een vliegveld in zee ..
dan ligt ie er al voordat ze uitgedacht zijn ..
denken doen ze onderweg wel ..
een breuklijn is bijv. geen echt opstakel ofzo ..
HDM zegt
Niets voor Nederland, wij hebben natuurlijk de uberfantastische alle-problemen-verhelpende Wubbo Oksel Super Bus…
Maar ik vind dit wel een fantastisch idee, zo’n bewoonde mobiele tunnel. Ben benieuwd naar de echte beelden :)
mckroket zegt
tja ik zou gewoon een trein/tram naast elke (snel)weg maken. zelfde soort principe, kost iets meer ruimte, maar is wel veiliger en geen gezeur met hogere voertuigen.
want dat is wat ik als probleem zie met treinen in Nederland, ze stoppen soms zo ver van waar je wilt zijn.
Marcel zegt
De naief enthousiaste reacties moeten wel afkomstig zijn van de reageerders met uitsluitend een brommerbrevet, óf van mensen zonder ook maar 1 uur ervaring op de meer drukke wegen in ons land.
De ervaring leert helaas dat de gemiddelde automobilist al zijn rijbaan verlaat bij het aanschouwen van een simpel pechgevalletje langs de snelweg. Met een beetje geluk staat niet iedereen ook nog eens op de rem, maar ook dat komt voor. Onder een rijdende contraptie zoals hier afgebeeld doorrijden tijdens een drukke spits is dus simpelweg ondenkbaar. En dat is geen kwestie van een Hollandse zeikmentaliteit, maar eerder van realisme. Wat we wel nodig hebben in strijd tegen de files is heel simpel. Minder auto’s en/of meer asfalt. En zeker geen kermisatracties zoals deze.
Something zegt
@Marcel: Nee jij bent lekker snugger met je reactie dat mensen die enthousiast reageren geen ervaring hebben op de nederlandse wegen.
Je komt met een simplistische idee dat nooit zal werken, en denkt dat daarmee gelijk het probleem is opgelost.
Denk je nou echt dat als er meer asfalt ligt, de fileproblemen afnemen?
Dit is een goed idee van de Chinezen, en ik hoop echt dat ze slagen.
Weetje wat pas een kermisattractie is, het urenlang hier in nederland stil moeten staan op de wegen omdat ze simpelweg niet met goede oplossingen kunnen komen in dit overpriced absurde land waar ze niet eens een regering kunnen vormen.
Supra1981 zegt
Kijk eindelijk hebben de Chinezen iets origineels bedacht zonder dat het lijkt op een iets anders. De tests nog even afwachten, maar ik denk dat het toch wel potentie kan hebben.
Simpson zegt
Een afslag nemen terwijl je onder de bus rijd lijkt me inderdaad wat lastig, misschien moet de tubus (tunnel-bus) dan maar ff de lucht in, maar voor de rest: prima idee!
een maglev “spoor” op palen boven de middenberm lijkt mij ook ideaal, maargoed. innovatie is een vies woord bij de NS en prorail (de naam zegt het al eigenlijk) waar ze nog steeds Windows NT4.0 gebruiken voor kritieke systemen.
Thijs zegt
Op een andere site waar ik het al gelezen had werd genoemd dat mensen er misschien problemen mee zouden kunnen krijgen omdat als je onder de bus rijdt je niet doorhebt hoe hard je rijdt. Dat dat verwarrend zou zijn. Net als in een carwash, dat je denkt dat je beweegt omdat die rollen langskomen.
De oplossing werden lampen genoemd die met dezelfde snelheid langs komen als de snelheid waarmee de bus rijdt.
Ik ben helemaal voor dit systeem. Tussen Utrecht-Adam bijvoorbeeld is dit systeem perfect. Nauwelijks bochten, en 60 kmh is ook een acceptabele snelheid dan, gezien de afstand.
Charlemagne zegt
@Thijs: Tussen Utrecht-Amsterdam rijdt een trein en die haalt 140 per uur.
Thijs zegt
@Charlemagne: Scherp, scherp ;) Maar je weet ook hoe druk die trein is op sommige momenten. En met dit ding kun je ook op een andere plaats opstappen dan op de standaard stations. Opent toch mogelijkheden.
Relief zegt
Mooi concept waar misschien een volgende concept uit bedacht kan worden die nog beter werkt? Ik zou zeggen bedenk eens wat ingenieurs ;)
laatste man zegt
huum, in veel Europese steden is al iets gelijkaardig maar dat rijdt onder de grond: de metro!? Veiliger, moet de banen niet volgen dus sneller wel wat duurder. (Hoewel, als je dit in een bestaande stad wil passen…)
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk idee, en echt iets voor China. Ook haalbaar in China, en waarschijnlijk alleen in China. Grote steden zijn daar meestal nog vrij nieuw, met andere woorden, brede rechte straten. Daar kan gemakkelijk een rail langs gelegd worden. In oude (Europese) steden is dat veel moeilijker. Maar in China lukt het wel.
biggie zegt
het lijkt me toch veiliger met een monorail …
Griffin zegt
Grappig concept, zie niet zo snel het voordeel boven een kabelbaan of monorail maar het is leuk bedacht.
Enne, die vrachtwagens? Simpel: men neme een brede weg, twee stroken worden gebruikt voor dit ding (daar kunnen dus geen vrachtwagens & bussen rijden) en eentje voor de hoge wagens. Die rijden er dus langs; ’t is allemaal echt niet zo ingewikkeld hoor.
Potver7 zegt
En wat als er een afslag is? en iemand neemt net die afslag terwijl dit ding langskomt? KABOEM!!!
Mark zegt
Wat ik zou willen:
een trein, trailer waar ik mijn auto in grote stad 1 oprijd en waar ik dan in stad 2 er weer vanaf kan. Zo kan ik toch het eerste en laatste stukje met mijn eigen auto maar kan ik die saaie/slome autoweg tijd gebruiken met slapen/werken.
Ik heb jaren Maastricht-Eindhoven op en neer gereden en met mij vele anderen. Minimaal 2 uur per dag sloom op de autoweg je tijd verdoen. Als mijn auto op een trailer zou staan dan kan ik die tijd nuttig gebruiken.
En dan 10 auto’s op zo’n trailer, minder uitstoot, minder file, etc etc
MRStephan zegt
@Mark: Op Discovery was er eens zo’n slimme man! Die had bedacht dat elke auto een soort geleider in het midden heeft, dan rij je ipv een oprit een soort rail op, vormt een treintje met auto’s die er al op zitten, een halve meter achter elkaar voor het slipstreamen en je kan lekker computeren tot jouw afslag eraan komt en je van de rail af gaat om weer op je wielen te rijden! Briljant idee!
Petor zegt
Als er minder files zijn op de wegen, zullen de mensen verder van hun werk gaan wonen, omdat de reistijd gelijk blijft, bij toegenomen reisafstand. Men zal minder snel verhuizen, omdat een bepaalde afstand nog wel te rijden is elke dag. Een gevolg hiervan is dat de files weer toenemen.
Men verwacht dan ook dat de files nooit geheel zullen verdwijnen en eigenlijk een zichzelf in stand houdend probleem zijn.
edzo zegt
Geinig idee, maar ik zie het voordeel niet zo?
Als het ding maximaal 60 km per uur gaat, heeft een trein toch veel meer capaciteit? De langste treinen nemen 1200 personen mee, en dat met 140 km per uur.
Bovendien zijn rails langs de weg zoals nu het geval is toch een stukje overzichtelijker….
YungH023 zegt
@edzo:
Ja daar ben ik het met je eens en ik denk ook niet dat dit de oplossing is voor ons, maar treinen? We hebben al genoeg treinen en die doen het ook niet. We hebben een alternatief reis middel nodig wat er voor zorgt dat de auto pakken voor de meest kleine dingen niet meer nodig wordt. Treinen hebben teveel vertraging, busschauffeurs vertrouw ik niet (3 mensen door de bus doodgereden in Haarlem vorig jaar), eigenlijk het hele OV is kut.
Sybe zegt
Wat als er iemand van baan wisset tijdens een file en de doorgang op de snelweg blokkeert, sta je nog steeds in de file!
YungH023 zegt
Typisch Nederlands, iets wat de uitkomst kan bieden aan een probleem afslaan omdat we bang zijn omdat we het nog nooit eerder hebben gezien. Hetzelfde met allochtonen, de vorige generatie haalt ze hierheen, de nieuwe zeikt erover dat de vorige het heeft gedaan omdat ze nu niet meer met alleen Nederlanders in NL. zitten. Kijk welke situatie we ons verkeren, het hele land is verrot door onze verblinde overheid die liever bezuinigt dan geld probeert te verdienen, lang leve de democratie en lang leve Nederland.
Jokke zegt
Belachelijk, leg dan gewoon een treinspoor aan naast de autostrade, of als brug erover. Hoe ga je nu een afrtit nemen als dat ding aankomt? Remmen?