Hij duikt steeds meer op in Nederland: de Mercedes 190. Het is een auto die je haat of waar je van houdt. Eigenlijk mogen de duimen best wat vaker omhoog, want het is een bijzondere, die 190.
De 190 rukt op
Naar de gids ‘Mobiliteit in Cijfers 2009/2010’ van de RAI ben ik heel benieuwd. Daarin staat hoeveel auto’s van ieder model er op kenteken staan. Het lijkt me dat het aantal Mercedessen 190 is toegenomen in de laatste twee jaar. Met honderden tegelijk worden ze vanuit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en de rest van Europa getrokken om hier nog wat belastingvrije kilometers te rijden.
Op wat uitzonderingen na, gaan de meesten 190’jes direct na aankomst in Nederland naar achterbuurten om daar een verklooikuur te krijgen met lelijke knipperlichten, niet passende wielen en paupergrillen. Het zijn vooral de dieseltjes die hier in hun laatste jaren nog even worden afgemat. Grote kans dat ze het nog lang vol houden: de Mercedes 190 is één van de beste Mercedessen ooit gemaakt.
Onverwoestbaar
Het is niet zo gek dat de Mercedes 190 technisch zo goed uithoudt: Das Haus was als de dood dat het merk reputatieschade zou oplopen als de ‘Baby Benz’ niet voldeed aan de standaarden waar Mercedes voor stond. Daarom werd er een recordbedrag (zo’n 2 miljard DM) gestoken in de ontwikkeling van de nieuwe modellijn. Het model had meer dan zes miljoen testkilometers gemaakt, voordat de W201 in 1982 het levenslicht zag.
De Mercedes 190 is leverbaar geweest tot 1993. In totaal werden er 1,87 miljoen van gemaakt. De auto was er in eerste instantie als 190 (carburateur) en 190 E (injectie). In ’83 kwam daar de 190D bij. De motor was met 72 pk traag, vooral vergeleken met zijn Beierse concurrent. Daarom verschenen later ook de 90 pk sterke 190D 2.5 en een turbovariant daarvan met 122 paarden. De gefacelifte versie, die de showrooms in 1988 uitreed, was ten slotte leverbaar met een 1.8 benzinemotor. Minder populaire (want dure) motorvarianten waren de 2.3, 2.3 16V, 2.5 16V, 2.6 en de extra gepeperde Cosworths en Evo’s.
Liefhebbers
De meeste 190’s zijn nog goed voor dagelijks gebruik. De 190E is bijvoorbeeld superzuinig. Afgelopen vakantie reden we er gemiddeld 1 op 14 mee! Moet je alleen een beetje rustig rijden. Hij is verder betaalbaar in zijn onderhoud, want er gaat haast nooit iets kapot. En als er iets is, dan ligt er op de sloop veel materiaal. Is dat er niet dan is er goedkoop imitatiemateriaal en voor de echte purist is álles er sowieso nieuw voor te krijgen.
Tegenwoordig zie je naast de aftrappers zo nu en dan nog wel eens een 190-liefhebber voorbij komen. Ik ben er één van. Wat de 190E voor mij nou zo bijzonder maakt? Het rijdt vorstelijk. De schokdemping, de besturing, stoelen en de stille motor maken het een heel comfortabele reisgenoot. Vooral in combinatie met de boterzachte automaat.
Sacco’s mooiste
Het uiterlijk is, mits origineel, ronduit elegant. Kijk maar eens naar de coupé-achtige daklijn en de vloeiende vouw over de lengte van de carrosserie. Bruno Sacco, de ontwerper van de 190 staat ook achter het lijnenspel: hij noemde dit zijn mooiste ooit. En dat was met name zo omdat het model, met zijn voor een Mercedes destijds beperkte omvang, de merkwaarden goed uitstraalde.
Niet alleen het uiterlijk en het rijden maken de auto bijzonder. Het is ook het 190-gevoel. Dat ervaar je bijvoorbeeld als je even naar het sterretje aan het eind van de lange motorkap kijkt. Of als je de deur dichtgooit: Kloenk! Het is net een kluis. Vergelijk dat eens met zijn tijds- en segmentsgenootjes. Trek vooral ook de EHBO-kist op de hoedenplank eens open. Je waant je direct weer in de jaren tachtig. Dan de draaicirkel: als je de wielen helemaal uitstuurt, maak je sneller een U-turn dan de gemiddelde middenklasser van 2010.
Jeugdsentiment
De auto is ook een beetje jeugdsentiment: mijn vader heeft vier witte 190D’tjes gehad. Van de zaak. Twee voor en twee van na de facelift. Als kleine jongen vond ik de auto maar stom. Vooral de laatste. Die kwam in ’92 en ik begreep echt niet dat iemand dat liever had dan de toen nieuwe BMW 3-serie. En nu heb ik er toch een zwak voor gekregen. Eerst kocht ik daarom een distelgroene 190 E met donkergroene ruitjes binnen. Die roestte wel (het blijft een oude auto) en is verkocht. Nu staat deze witte met donkerblauw interieur voor de deur. Afgelopen winter opgehaald in Duitsland. Steeds als ik erin stap, moet ik even glimlachen. En dat zal nog wel even zo blijven.
Foto’s: Brigit van Son
zdev zegt
Wanneer komt die gids “Mobiliteit in Cijfers 2009/2010” uit? En waar kun je die kopen?
Ik ben wel benieuwd namelijk. Online vind ik alleen maar het aantal verkochte auto’s per merk, niet per model: http://www.bovagrai.info/auto/2009/2.11.html
zdev zegt
En deze vond ik ook: http://www.bovagrai.info/auto/2009/images/micauto2009.pdf
Maar dit is nog niet per type.
HDM zegt
Als alle high-end motoren worden genoemd, mis ik de 2.3 AMG :P
Foto zelf genomen in het Mercedes Museum.
mbevo zegt
De beste Mercedes die er ooit gebouwd is,ik bezit een 2,3-16v uit 85 zonder kat en handbak en zwart,dus de volle 185pk heerlijke wagen en doe hem never nooit meer weg,oja en wisten jullie dat je er een normale 911 mee bij kan houden:P
zdev zegt
Ahum. Mercedes-Benz 190-serie: 12.197 in Nederland. Ik zocht uiteraard naar wat exclusievere auto’s maar die worden niet per type onderverdeeld :-(
lambo4all zegt
mijn vader had er vroeger ook een, hij heeft er 500.000 kilometer mee gereden tot mijn oom hem meenam voor een ritje en hem in de prak ree. geweldige wagen!
zdev zegt
En 1:14? Dat is wat een Prius gemiddeld rijdt!
toyotaprius zegt
Hmmm een 190 D 2.5 turbodiesel… heerlijk, voor mijn zakelijke kilometers..
Senne zegt
Voor mij een van de beste auto’s ever. Heb een 1990 190E 2.0 gehad en mis hem nog elke dag. Oerdegelijk, vinnig blok, vrij zuinig, RWD met enorm gebalanceerd weggedrag (multilink!), veel comfort (remmen voor drempels was meestal niet nodig), zit goed in elkaar,…
Johan zegt
Doe mij maar een VOLVO 240
CrazyHenkie zegt
– edit: aangepast –
OT: mee eens, een bijzondere auto, die alle kernwaarden van Mercedes met zich meedroeg (afhankelijk van de uitvoering dan, want kaal was écht kaal).
Rob USA zegt
Wel goed waarschijnlijk maar LELIJK.
Relief zegt
De reden waarom deze auto zo veel wordt geimporteerd of gekocht is het feit dat deze auto in Marokko bv. extreem populair is. En dan niet bij de arme mensen, maar dan echt bij de rijke mensen. Die zijn vaak bereid een bedrag van 14.000 euro neer te leggen. Waarom denk je? Puur omdat het een betrouwbare en duurzame auto is. Je kunt met deze autos met gemak honderdduizenden kilometers rijden. Een andere reden voor het hoge bedrag is dat het je 9000 euro kost om deze auto langs de Marokkaanse douane te brengen. Belachelijke bedrag voor een dergelijke youngtimer.
Mijn vader heeft zelf een 190D 2.5 en hij weigert iets anders te kopen. Het is voor hem DE auto haha.
toyotaprius zegt
@Relief: Idd, dat van de “belasting” op auto’s, daar heb ik wel eens vaker van gehoord. Ooit een wat gezien tijdens programma PK waarin de presentator samen met Mimoun Oaïssa een 405 naar marokko wilde brengen om te verkopen, maar dat was niet zo lucratief. ;)
Is dat bedrag, een vast bedrag? En waarom is deze “belasting” er eigenlijk?
Relief zegt
@zdev
Een prius rijdt 1:23 :)
zdev zegt
@Relief: theoretisch, als je er met 60 de snelweg op kruipt misschien ?
Vincent_van_B zegt
@CrazyHenkie: Wat bezielde mij? Aangepast.
DavidZ zegt
Overschatte auto naar mijn mening: klein, roestgevoelig (zoals praktisch alle Mercedessen), povere remmen, magere uitrusting, destijds veilig in zijn klasse, nu achterhaald (vergelijk die dunne deurtjes maar eens met een moderne MB), hij stoot veel rotzooi uit(zoals alle klassiekers of youngtimers), en aangezien het een sedan is automatisch ook populair bij Turken/Marokkanen etc.
En ik vind modernere auto’s dankzij de elektronica fijner sturen. (Alles gaat vloeiender en moeitelozer. “Alles mechanisch” klinkt leuk, maar ik vind het minder prettig rijden).
Een goede originele 190 is kostbaar, en voor dat geld kun je simpelweg veel betere auto’s vinden.
mb man zegt
@DavidZ: Volgens mij hadden alle merken in die tijd last van roest.IK zie nog genoeg oude benzen rijden.KAn ik van andere merken niet zeggen.
DavidZ zegt
@mb man:
Een Franse diesel uit de tijd van de W124/W201 kan ook 500.000 km halen, mits goed onderhouden en een zorgvuldige eigenaar. Een groot verschil is de “emotie”: ik lees regelmatig verhalen (Autoweek reviews bijvoorbeeld, of in klassiekertijdschriften) van mensen (nooit vrouwen!) die vele duizenden euro’s in een oude Mercedes stoppen. Een oude W124 met 360.000 km er op, en er dan nog 6.000 euro tegenaan smijten om hem weer in zeer goede staat te krijgen. Dat gebeurt bij veel andere merken niet.
(Mijn punt is dus dat je met veel andere merken ook zo lang kunt doen, en zoveel kilometers kunt maken, mits je er veel geld in stopt. Koop een oude Peugeot 605 diesel, en indien je veel geld ter beschikking hebt kun je daarmee ook een miljoen km’s afleggen met veel ruimte en comfort. Alleen doet bijna niemand dat. Ander koperspubliek denk ik).
(Ik heb een aantal oude MB’s gereden, oudste uit 1970 (W108), dus ken het merk wel).
arokh zegt
die auto van je ziet er perfect uit! Een genot om welke auto dan ook (ja echt, zelfs een passat uit begin 80) in nieuwstaat te zien. Nou weet ik niet hoe goed de jouwe is, maar op de foto’s ziet hij eruit alsof hij uit de showroom komt. Super! Wat kostte hij je?
Wolfsburger zegt
Heb sinds 3 weken zo’n auto(Mijn eerste), iedere keer weer als ik er in rijd krijg ik een glimlach op mijn gezicht; wat is ie goed!!
Leuk artikel!
Relief zegt
@Vincent
Jullie hebben de oudere versie zie ik. Ik zelf vindt de modellen van de jaren 190 het ooist. Die hebben een soort verdikking aan de onderkant van de zijkanten van de auto. Die van me vader is van 1992 en dan zilvergrijs. De onderstaande lijkt erop.
Relief zegt
@DavidZ
Jij hebt duidelijk nooit erin gereden. En het vergelijken met de comfort van de autos van vandaag is een beetje ver gegrepen. Maar ondanks zijn leeftijd rijdt hij zeker beter dan autos van 10 jaar erna. En noe maar eens een auto waarmee je na 400.000 kilometer nog steeds het gevoel hebt dat de motor gloednieuw is.
Stopwearingpants zegt
ok jongens omdat het bericht positief is hoeven jullie niet allemaal positief te reageren, het is een fucking saaie trage auto, dat ook
the-budel-guy zegt
@Stopwearingpants: ja maar dat is een fiat panda 4×4 ook maar die is toch ook leuk om het over te hebben
HDM zegt
@DavidZ: maar die rijden niet met hetzelfde gemak een half miljoen of miljoen kilometer.
En lijkt het je niet ergens een beetje logisch dat die auto klein, mager uitgerust en niet super veilig is? Misschien omdat het model onderaan het gamma stond? Omdat ie zichzelf anders de markt uit zou prijzen? Omdat ie betaalbaar moest zijn en niet de E-klasse in de weg moest zitten?
Bijna alle punten die jij noemt zijn simpel te verklaren. Die punten slaan dan ook nergens op. Dan moet je ook de 1-serie verwijten dat ie niet zo luxe is als een 760, minder veiligheidssystemen heeft, en over 20 jaar achterhaald is.
Relief zegt
@stopwearingpants
Dus alleen zeiken is de oplossing?
Wolfsburger zegt
@Stopwearingpants
Je mag niet liegen. Zelfs mijn 1.8E is snel!
SimonMc zegt
@Wolfsburger: Bestaat een 1.8E wel?Ik dacht altijd dat een 190 een 1.8 was, en dat een 190E een 2.0 was?
SimonMc zegt
Heb eigenlijk wel nooit goed begrepen waarom sommige 190’s schijnbaar vanvoor zo hoog op de poten stonden, en sommige dan weer niet?
Wij hadden zo één die vanvoor wat dieper lag, maar de meeste stonden nogal hoog op de poten leek me.
BmwMPower zegt
Vetste 190 ooit gemaakt….
BmwMPower zegt
Laat ook maar, het is de 190E 2.5 EVO 16V.
mercedesfan zegt
Een prachtwagen het is de 190D van mijn vader die mij als drie jarig kind fan van Mercedes maakte. Zelf heeft hij meer dan 15 jaar met zijn 190D rond gereden.
Ook heeft de 190 nog een mooi robuust hoekig koetswerk. Dit in tegenstelling met de wagens die na de jaren 80 gebouwd werden, vanaf dan is het achteruit gegaan met de schoonheid en degelijkheid van wagens.
jan1666 zegt
Leuk bakkie, niks voor mij daarentegen..te hoog ‘sjonnie-gehalte’ door de verklote exemplaren.
190E zegt
Leuk artikel dat door mij als trotse eigenaar van een in nieuwstaat verkerende 190E (een voor mij nog belangrijker, hij is volledig origineel) uit 1989 maar al te graag wordt gelezen! Dat de W201 wat imagoschade heeft opgelopen door zijn populariteit als Orient-express, afgeragde ghetto-cruiser en bouwvakkerskar interesseert mij weinig. Het ontwerp van deze auto is tijdloos en elegant, hij is betrouwbaar, stil en is zelfs op hoge snelheden verbazingwekkend stabiel; een echte Mercedes die gebouwd is voor de eeuwigheid!
Ps: De witte uit het artikel ziet er ook erg mooi uit!
MercedesForum zegt
Ik mis ook de 3.2AMG
Bij deze twee fototjes:
Mean_Green zegt
Een fraaie wagen, de 190, zeker met de Saccobretter. Maar laten we niet te hard juichen, bijna alle 190’s roesten in meer of mindere mate! Dorpels (kriksteunen!), deuren, spatschermen, you name it. Je moet echt kritisch kijken als je er eentje wilt aanschaffen. Mijn ideaal zou trouwens een 190E 2.6 zijn met automaat :)
Emile_Benz zegt
Zo een heb ik er ook nog gehad. ’n Metallic-blauwe met carburateur uit 1983 en origineel NL-kenteken. Nu rijdt hij ergens in Noord-Afrika rond…
Jordi zegt
vind hem echt afschuwelijk lelijk, kom op kijk dan! Auto’s uit die tijd uit Amerika zijn zo veel mooier.
Joost M zegt
Mooi stuk Vincent,
had nooit zoveel met de Mercedes 190e. Het werd per toeval toch mijn eerste auto. Een 2.3 ECE ’88. Ongelofelijk zeg, niet te geloven dat het allemaal zo goed rijdt na 306000 km. Ik heb er erg veel plezier van.
Jammer van veel Sjonnie exemplaren. Maar aan de andere kant is het leuk om te zien dat dit echt een auto is voor vele lagen uit de samenleving. De mensen die hem reden zullen in ieder geval met een glimlach achter het stuur hebben gezeten:P Dinsdagnacht vertrek ik voor een kleine roadtrip naar Berlijn en ik weet zeker dat dat zonder problemen gaat lukken.
Succes met je mooie 190.
Something zegt
@stopwearingpants : wat is er mis met jou? Je ziet vrijwel geen negatieve reacties, en dat geeft jou jeuk omdat jij dat niet kan hebben? dus dan moet er maar perse een negatieve reactie tussen?
Rare mensen lopen er toch rond op het internet
Ontopic : Mooie wagen :D denk dat ik misschien later er ook eentje wil kopen voor als hobbywagen.
fejjie zegt
Mooi stukje autogeschiedenis. Jammer dat er nu nog maar 1 bevolkingsgroep in deze autos wordt gesignaleerd
Pallas zegt
@fejjie: Welke groep? Mercedes liefhebbers?
Of bedoel je wat anders? Zie ook veel keurige oudere heren in dergelijke auto’s.
de sjonnies zegt
Qua vormgeving heeft geen van zijn opvolgers dit niveau ooit kunnen halen.
Reden trouwens ook goed, was de eerste fijn sturende Mercedes
Tuurlijk zijn ze nu sloom voor alle bijdehandjes, juist de Dieseltechniek is ge-revolutioneerd, maar destijds was de 2.5 liter een snelle jongen onder de Diesels, hij kon door de lokale dorpssmid aan de praat gehouden worden en was in staat om legendarisch hoge kilometrages te halen.
‘Sloom is een relatief begrip ‘
toyotaprius zegt
@de sjonnies: De 2.5 turbo diesel, was het destijds niet een van de sterkste diesel motoren op de markt?
Zeker wel een van de mooiste..
Zelfs het geluid van dat blok is erg aangenaam..
HDM zegt
@Pallas: ik helaas niet, ik zie vooral jochies en toch helaas de turken en marokkanen, bovendien zal de 190 na de oudere S’en en de CE de meest vatbare zijn voor lelijke velgen, houten stuurtjes en houten pookknoppen.
de sjonnies zegt
@HDM:
Juist de groep die wij allochtonen noemen hebben een fijne neus voor goedkope, betrouwbare en praktisch auto’s.
Hoeveel Transits, 404’s, 504’s en Mercedessen zijn er niet
voor een vakantie naar het thuisland gereden om daar ter plekke een nieuw leven te beginnen?
Ik kan daar alleen maar bewondering voor hebben.
Je gaat op vakantie en ben je handig wordt alles betaald.
Pallas zegt
@de sjonnies: Apart, ik woon in een zgn Vogelaarwijk, en de allochtonen bij in straat concentreren zich meer op BMW’s en Honda’s, mischien verschilt dit regionaal.
Oudere Marrokanen zie ik veelal in beige 405jes.
Maar waarom is het “jammer” dat allochtonen een voorkeur hebben voor een bepaald type?
Imago zal mij nooit tegenhouden mijn eigen smaak te volgen.
de sjonnies zegt
@Pallas: Da dacht ik al, want juist het feit dat oudere Marrokanen 405’s rijden is het bewijs ;) =
Pallas zegt
@HDM: Mijn laatste post was voor jou!
AMG Powerrr zegt
Ja. Dat was hoe een Baby-Benz er uit hoorde te zien en te voelen! Top wagen, ik zou zelf graag de 2.6 willen!
2good4you zegt
echt afschuwelijk , wat zien jullie in deze wagen ?
de sjonnies zegt
@2good4you:
Dat vraag ik me vaak af als ik mensen in een ‘nieuwe’ Mercedes zie rijden……..
XTR zegt
jeugdsentiment;
eind jaren 80 heb ik in een 190D 2.0-met-vierbak m’n rijbewijs gehaald !
HDM zegt
@Pallas: je heb ook wel gelijk hoor, en enerzijds kan het mij ook niet veel zeggen, maar toch blijft het altijd zo’n link leggen.
Kan er ook aan liggen omdat ik er misschien buitenlands uitzie (ben NL, geen turks of marokkaanse achtergrond) en er alleen maar meer een hekel aan zou hebben als ik in diezelfde groep wordt gegooid.
Pallas zegt
@HDM: Daarom wil geen Saab, straks denken ze nog dat ik een tandarts ben. :?
JW zegt
Vincent,
Heb jij misschien de voorveren van een Diesel erin?
die hebben stuggere veren omdat de dieselmotor zwaarder is.
HDM zegt
@2good4you: een auto die niet meer wil lijken dan hij is, die simpel en goedkoop is, maar per model wel tig generaties aan forenzen en vakantiegangers kan overleven. En de 190 2.5 Evo II… ow yes…
lowrider46 zegt
Hele fijne wagen. Heb in een 1.8E met vijf-handbak gereden en het is, in tegenstelling tot wat je verwacht, vlot en redelijk sportief te noemen! Chassis/onderstel is goed op zijn taak berekend. En ja, duurzaam he! Kapot gaan ze niet.
Rij zelf overigens een w123, dat rijdt natuurlijk nog net ff wat fijner.
Wolfsburger zegt
@Simon MC
Mijn Merc is een 190 E 1.8 met 109 paarden.
niels940 zegt
De 190 is inderdaad echt een fraaie auto Vincent! Persoonlijk zou ik opteren voor een 190 uit de tweede serie, de generatie van na de facelift. De visueel wat zwaardere underbody verbeterd de stance, en daarmee het voorkomen van de gehele auto, aanzienlijk.
Ik heb ooit wat kilometers in een 190 van de tweede serie gereden. Zolang je blik de ster volgt heb je echt het idee met een veel grotere Benz onderweg te zijn. De ruimte op de achterbank stelde volgens mij niet heel veel voor, maar dat was bij de 3-serie uit die tijd ook het geval.
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
@ de kenners,
Ik ben slechts 3 maanden per jaar in NL en zou daarom graag een oldtimer kopen. Had eerst wel oren naar een volvo maar die dingen zijn nog reteduur. de 190 valt reuze mee in de prijs. Waar moet ik vooral bij deze auto op letten?
Let me know
En ja. Ik heb zelf altijd Alfa’s gereden maar zie het niet zo zitten om die korte tijden dat ik NL zit me te moeten bekommeren om een oude spider ;-)
Wolfsburger zegt
@Alpha Lima Foxtrot Alpha
Voor het geval je Duits kunt:
http://www.autobild.de/artikel/mercedes-190-1982-1993-_36805.html << de plaatjes zijn wel handig bij de uitleg van de "problemen".
Het is wel bekend dat dit ding naarstig onverwoestbaar is, maar aldus een Groningse band: "een ding is zeker, alles kan kapot".
One more thing: let op de vering! Toen ik de mijne kocht had deze een gebroken veer; gelukkig wel vervangen door de garage.
Hupke zegt
De 190 altijd wel een nogal mooie verschijning gevonden.
Eigenlijk zou je er nu eentje moeten kopen om er binnen een jaar of 10 mee te gaan rond rijden als je hem echt als klassieker en oldtimer kan gebruiken.
Alleen een 2.3 of 2.5 of 2.6 vinden die nog niet afgetrapt is, niet te duur is om 10 jaar stil te laten staan is niet zo gemakkelijk.
Daarbij uit dat tijdperk vind ik de W126 SEC leuker zeker met het idee van te bewaren alleen spijtig dat ook die te vaak verkracht is en er op een zonderling na alleen fout volk veel te destructief in rondrijdt.
Alwood zegt
Prachtig verhaal en het beschrijft precies wat een auto nodig heeft. Doet me eigenlijk heel erg aan m’n Volvo denken… oersterk, kleine draaicirkel, lekker comfortabel en een prima besturing. Zelfs de geleverde motoren zijn vrijwel hetzelfde!
Gelukkig niet zo veel foute tuning op de 740’s, wel rijden ze nog steeds zwaar verwaarloosd rond… Als je een beetje van sleutelen houdt blijft zo’n degelijke eighties-bak ideaal.
Citrofiel zegt
Leuk Vincent! Niets voor mij, maar ik zie de charme er wel van in.
peter v zegt
Geweldige wagens!
Mijn moeder had er een. Prachtig orgineel, elec schuifdak, elec ramen, 4 hoofdsteunen, 2 armsteunen, licht metalen velgen, enz. De rust is binnenin geweldig. En traag was hij zeker niet. Ze rijdt nu een E klasse, maar de 190 voelde aan als een auto uit de hogere prijsklassen.
Een oude 190 voelt beter als bijvoorbeeld een nieuwe kia.
Niets tegen Kia trouwens.
StijnB zegt
Schitterende wagen die 190!
Merk wel een kleine onduidelijkheid op: “Minder populaire motorvarianten waren de 2.3, 2.3 16V, 2.5 16V, 2.6 en de extra gepeperde Cosworths en Evo’s.” De Cosworth was in het VK gewoon wat wij als 2.3 16V kennen.
Fr€d€r!k_EE8 zegt
Een kameraat van me geeft er 1tje,een grijze vol met deuken.
is wel een 190d,met 70000km op de teller,omdat de teller al jaren kapot is.
De mercedes was van Dries zijn overgrootvader,dan van Dries zijn vader en nu tjeest Dries er mee rond,mercedesje geeft al veeeeeeel meegemaakt,ding ziet er niet uit trouwens.
Relief zegt
@toyotaprius.
Een 405 zal zeker niet lucratief zijn. De bevolking in Marokko die het geld heeft om 15-20.000 euro voor een auto neer te leggen wil vaak youngtimers/10 jaar oude wagens kopen (vooral duitse wagens) vanwege de betrouwbaarheid en kwaliteit. Mijn vader krijgt elke zomer vele aanbiedingen om zijn auto te verkopen voor een bedrag van 5000 euro exclusief douane-belasting. Terwijl de autos hier voor 2500 weggaan.
De belasting is zo hoog, omdat de regering natuurlijk wil profiteren van de populariteit, maar het belangrijkste is toch de markt beschermen tegen massale import. Ze willen dat de bevolking nieuwe autos koopt die daar bij dealers worden verkocht en niet alles laat importeren. Daar verdient de overheid natuurlijk weinig bij.
toyotaprius zegt
@Relief: De 405 hadden ze idd niet kunnen verkopen. Ok, dus men pusht de bevolking tot aanschaf van nieuwe wagens, en waarschijnlijk met minder tot geen straf heffingen.
maar hoe is het prijs pijl daar dan van nieuwe wagens?
Relief zegt
Zoals Niels hier zij, ik heb ook liever de tweede serie van de 190 met die verzwaarde underbody (zoals Niels dat mooi kan uitleggen). Het geeft de auto een veel robuustere en chiquere uitstraling.
Lucca6C zegt
Had zelf vroeger een 190 2.5 Turbo D, een van de leukste wagens die ik ooit gehad heb! En best wel snel voor zijn tijd toen. Had er trouwens een AMG interieur van een 2.5 16v in geschroefd van een ongevalwagen, beetje lager gelegd, waar is de tijd…
Best of Benz zegt
Tsja, project W201. De meeste conservatieven hadden er weinig vertrouwen in…Een `kleine´ Mercedes. Dat kon nooit wat worden. Das Haus moest dus flink aan de bak. Het resultaat ? Een auto die vele experts als `overengineered` kwalificeren. In gewoon Nederlands: gewoon te goed. Misschien wel de beste Benz ooit ? Ik twijfel niet…
toyotaprius zegt
lol een van de laatste… je kreeg op het eind opeens door mb ´gempipte´ 190´s.. check het interieur eens…. ;)
http://tinyurl.com/276r9sr
Benz.. zegt
Veelal roestgevoelig en soms kwalitatief onder de maat maar wanneer je een young timer zoekt en je bent een kilometervreter, dan is dit een prima keuze.
Ikzelf heb er nooit een gehad. Ik vond hem toch wat krapjes en 1 van de criteria waar mijn auto aan moet voldoen is dat hij ruim moet zijn. En snel, maar dat is niet de voornaamste reden.
Daarom rijd ik een S-klasse W220.
(Weet iemand of er van de 190 ooit een Brabus-model is uitgebracht in beperkte oplage? Ik kwam pas een filmpje op Youtube tegen van een rode 190E 3.6, vandaar)
Pallas zegt
@Benz..: Deze mischien: ( http://collaverglas.files.wordpress.com/2009/09/brabus190e.jpg )
Benz.. zegt
Ik had er nooit van gehoord, misschien was het een zelfbouwproject van iemand..
Benz.. zegt
@Pallas: Yep, dat is ‘em..
Ziet er al met al niet verkeerd uit.
GVB zegt
Heeft idd wat, die 190E. Zelf een 2.3 gereden uit 1991, jaartje. Voelt degelijk en rijdt stabiel en rustig. Erg prettige auto om in te rijden. Zou er best nog een willen. Een originele uiteraard, 2.3 aut of stiekem een 190D! Voorlopig eerst Zweedse kilometers maken, ben ik even mee zoet. (940!)
Patrick zegt
190. Lekker op vakantie 20 jaar geleden – twee witte Mercedessen achter elkaar voor 1000 km jakkeren over de Autobahn… OLDSKOOL !!!!!
Hans zegt
Ik rijd sinds een paar maanden zelf een surfblauwe 190E 2.6 met automaat. Zelf geimporteerd uit Duitsland met nog maar 51.000km op de teller en omdat hij altijd binnen heeft gestaan, nergens geen roest, krasjes of vlekjes te bekennen.
Dit museumstuk is tevens mijn eerste auto en tovert iedere dag weer een glimlach op mijn gezicht! ik ben dus zo’n liefhebber waar ze het in het artikel over hebben :-)
hayat zegt
@Hans:
mazzelpik die je bent…Mooie aanschaf. Wat heeft het gekost als ik vragen mag….
Jaguar V8 zegt
@DavidZ
Vanaf ’98 3 190E gereden.
Deze auto vraagt niet om onderhoud. Rijd gewoon SUPER COMFORTABEL (natuurlijk rijdt een 750 bj 2010 beter!!)Je kunt heb gewoon total loss rijden en weer inelkaar zetten (eigen ervaring)
Gewoon een super sterke auto die 20jaar oud is maar rijd als nieuw elke keer weer. De stuur de stoelen de motor het is een echte auto.
@DavidZ
Roest – NOOIT (of je hebt gewoon pech en dan is het meestal laswerk voor een paar tientjes)
Snelheid – Heb zelf met een 2.0 op de 220 gezeten (snelle tijd) Ze rijden sowiezo allemaal boven de 170/180. Als dat niet snel genoeg is met blik op de weg!
Dus geen trage slechte lelijke roestbak.
Rij nu een Jag of BMW of Audi (boven de bj2000 / boven de 3.0L) – Ze kunnen niet tippen aan een 190E 1987 model ’93. (deze staat er ook nog! En hij rijdt nog steeeds geweldig!!)
Jaguar V8 zegt
@2good4you
Het is gewoon meer dan een degelijke auto. Het is niet “toevallig” dat iedereen die ooit zon auto heeft gereden ER GOEDE ERVARINGEN MEE HEEFT. Daarom in deze blog iedereen positief!
Je kunt met deze auto geen slechte ervaringen hebben. Op 3 cilinders en 2000km verder brengt deze auto je gewoon weer thuis!!
Mo zegt
Ik heb tot kort voor tijd in meerdere golfjes en bmw’s gereded, maar ben nu definitief overgestapt naar een mercedes.
3 maanden terug eentje gehaald uit frankrijk, een 2.5d uit 1985. heeft 150.000km gelopen en in zeer maar dan ook echt zeer goede staat.Ben nog steeds blij dat ik in zo een auto nog kan rijden, en voor mij als student ben ik er erg blij mee dat hij wegenbelastingvrij is.
Perfecte auto voor nog zeker, jarenlang rijplezier!
Erwin zegt
Pracht auto en ben blij dat ik er een in goede staat mag bezitten (190D). Word op jaarbasis 20.000km mee gereden en aangezien er nu 103.000km op zit kan ik nog jaren plezier er van hebben. Dat er nog vele liefhebbers zijn is te zien aan het bestaan van de W201club in Nederland. Juist door dit soort clubs blijven deze juweeltjes rondrijden.
Kever zegt
Heel herkenbare blog: de 190 (W201) lijkt samen met de W124 de nieuwe hit te worden, geen wonder: zuinig, comfortabel, vlot, en beter tegen roest beveiligd dan die andere populaire van MB: de W123. Je ziet ze steeds vaker.
Ik heb er zelf één die sprekend lijkt op de witte in deze blog, maar dan een 2.5 D uit 1986, laatste belastingvrije jaar. Ik kan alle ervaringen bevestigen. 2.0 D is inderdaad wel heel onthaastend, maar de 2.5 D rijdt prima mee, is heel soepel én heeft een fraaie vijfcilinder-roffel. En dan het verbruik: na 6000 km gemiddeld 1 : 16,5! Hele carosserie bij langs gelopen: na bijna 25 jaar en 150.000 km geen spatje roest.
Junis zegt
mercedes 190 een auto die je haat—?? of waarvan je houdt.
wat bedoelt u met –haat– en waarom zou deze auto aanleiding geven tot haat??
graag uw reactie,
evk
audicoupe84 zegt
Er wordt hier voorbij gegaan aan de zeer redelijke (origineel bij de dealer)onderdeel prijzen. Vaak is imitatie duurder, bij elke Benz: eerst informeren wat het nieuw kost voor je naar de sloop huppelt!
pinobot zegt
Wat een gezeur over wie er dit soort auto’s gebruikt. Als je ‘m mooi vind koop je ‘m gewoon. Als ik me niet zou willen associëren met het soort mensen dan kon ik in geen enkele auto rijden.
hayat zegt
Zelf heb ik ook een 190e weten te bemachtigen van een oude Duitser. Deze auto is echt in een woord geweldig. Hij is splinternieuw, heeft 66000 gelopen, is wit van kleur, helemaal orgineel tot aan radio toe :D heeft geen roest. Interieur is in topstaat, lijkt alsof er nooit iemand in heeft gezeten. Hiervoor heb ik 3 jaar in een nieuwe leasebak gereden, een Seat Ibiza. Geloof me dat die Ibiza niet kan tippen aan deze 190e. Het is echt een geweldige auto. En de ster maakt het helemaal geweldig. Gewoon een harde auto. Vraag me af hoeveel van die 190jes er nog over 10 jaar zullen zijn.
fransie zegt
Blijft een echte MB om te zien uit de tijd dat automerken nog een eigen gezicht hadden. Iets minder storingsgevoelig dan de moderne auto’s die boordevol electronica zitten. Blijft allemaal een kwestie van smaak en emotie of je iets met een bepaalde auto hebt of niet. Ik denk wel dat duurzame auto’s ook bijdragen aan het milieu, ook al zijn de diesels misschien wel flinke vervuilers. Zou best een mooi exemplaar willen hebben, tijdloos ontwerp en wordt binnen enkele jaren een heuse klassieker en geen wegenbelastingvoordeel klassieker. Absoluut mooiere bak dan een kleine moderne auto, mooie ster voorop en karren maar
pablo007 zegt
Bmw E30 was de mooiste in jaren 80s.
190e en de 200 serie bijna allemaal waren gewoon ouwe lullen wagen .. puur voor comfort . mooiste van Mercedes was de 1 armig ruitenwisser die zo n hartje maakte .. verder was Mercedes oer slecht in jaren 80s en 90s