Bij de Domeinen staan vaak de leuke buitenkansjes. Wie geluk heeft, verlaat de veiling met exclusief materiaal voor een prikkie. Nu gaat er een Maybach 57 onder de hamer. Realiseer je voordat je die vinger opsteekt wel even dat dit twee jaar oude zwaargewicht nog niet op Nederlands kenteken staat. Bovenop dat ‘mooie prijssie’ zal de belastingdienst dus nog effe 93.710 euro van je vorderen!
De donkerblauwe Maybach 57 is op 24 juli 2008 in Düsseldorf op kenteken gezet. Het kenteken is D-184N. Wel een korte. Nu wordt de auto door het Nederlandse rijk verkocht. Hmm… Misschien was het de limo van een of andere hooggeplaatste Nederlander? Is dit niet ‘koningsblauw’? De vorige eigenaar heeft er in elk geval niet heel veel mee gereden/laten rijden: de kilometerteller staat op 0000093.
Deze luxe limousine kun je door te bieden bij de Domeinen dus relatief dus behoorlijk goedkoop verkrijgen. Let alleen wel op met de BPM. In 2008 was de BPM op deze Maybach volgens Autowiki 144.410 euro (zolang er geen leuke opties in zitten). En als we dan naar de BPM afschrijvingstabel kijken (PDF) dan zien we dat er eerst 25% afgaat en vervolgens zeven keer 1,444% aftrekken. Blijft er over 93.710,53 euro. Plus de RDW-keuring à 150 euro. Ai! Succes met bieden!
Update: Bij de berekening van 93k is uitgegaan van de BPM die in 2007 op een Maybach werd betaald volgens Autowiki. De Co2 kortingen staan daar dus niet in. Geloof het of niet, maar door die Co2-regelingen werd de BPM op een Maybach iets minder. Daardoor moet de nieuwe eigenaar van deze Maybach, zolang je hem niet direct weer uitvoert of rondjes door je tuin laat rijden, ongeveer 73.000 euro aan belastingen betalen.
Met dank aan Raymond en Bastiaan voor de tip!
MDA zegt
je hoeft hem natuurlijk niet op kenteken te zetten. Je kan hem gelijk exporteren naar Dubai of Quatar, en er een leuk zakgeld op verdienen… Bieden maar!
RickB zegt
@MDA:
Daar gaan ze over de toonbank voor minder? daar ligt de exclusiviteit lager…
C70T5 zegt
BPM???
ik rij al jaren met duits kenteken. talloze keren aangehouden:”meneer u rijdt hier wel erg vaak rond,woont u soms in NL”? ik:”nee hoor, kijk maar op mijn papieren….gewoon een duits adres hoor.”
Dank u wel, alstublieft.
the-budel-guy zegt
@C70T5: indardaad wij ook gewoon een klijn huisje in duitsland voor er bij en daar je auto’s kopen
bakkerst zegt
@C70T5:
Op die manier is het legaal ja, als je een Duits adres hebt. op enige andere manier pakt de politie je snoeihard aan, belachelijk eigenlijk, laat ze eens belangrijker zaken aanpakken. vanochtend is hier voor mn neus een busje voor invaliden vervoer leeg gehaald, T kutventje had de benen al genomen voordat beneden was, en dat is voor hem maar goed ook.
MLTB zegt
Nee bedankt..
Niels zegt
leuk voor de handel
fant zegt
Ik zou liever de jag van kavel 7007 hebben hoor :) Staat ook nog mooi op kenteken.
Edman zegt
Als je geluk hebt neem je daar een wagen mee met 500 euro korting op de marktwaarde. Je bent een gekke gerrit als je als particulier je auto via de Domeinendienst wil verkrijgen, al helemaal als je je bedenkt dat je niet weet of er enig defect onderhuids is.
AGERA zegt
Normaliter houd ik niet zo van zulke auto’s, althans ik houd er wel van alleen denk ik dit soort auto’s op late leeftijd meer te waarderen. Maybach een grote S-klasse alleen wat ruimer en geen design.
Als er een auto is in deze klasse, die zonder twijfel genoemd mag worden is dat zonder twijfel de spiksplinternieuwe Bentley Mulsanne. Schitterende interieur, prachtige auto die mij toch heel erg heeft geimponeerd
RickB zegt
Dit is de startpijs, kan natuurlijk oplopen, maar er is denk ik weinig animo voor, wie heeft het geld liggen, en wie kijkt er met dat geld nou op de site van domeinen?!
robbie zegt
@RickB: wat is de startprijs? Er is helemaal geen prijs genoemd! Alleen het BPM bedrag dat je moet aftikken als je deze auto koopt. Als je 1 euro betaald moet je alsnog 73k aan BPM betalen…
Citrofiel zegt
@RickB: BPM is onafhankelijk van de startprijs, is namelijk alleen afhankelijk van de nieuwprijs in NL en de leeftijd van het voertuig.
RickB zegt
@Citrofiel, en Rubbere-Robbie:
Ja, ik dacht dat het BPM bedrag de startprijs is, vandaar, mijn excusses ;)
Citrofiel zegt
Misschien moet ik de pagina even refreshen als ik 10 minuten iets anders heb gedaan en toch nog een reactie wil plaatsen… :oops:
Remco zegt
Je hebt pas ballen als je hem op NL platen zet!
Sorcerer zegt
Het CO2-verhaal klopt inderdaad. Veyron is daardoor ook fors goedkoper geworden (en wordt het nog steeds elk jaar door ombouw BPM in CO2-tax).
Ik zou hem echter niet zomaar kopen: je hebt totaal geen garantie als je dingen bij Domeinen koopt (of wel in dit geval?)
sven2 zegt
Weet iemand of in belgië ook zulke veilingsbureau’s zijn voor auto’s als Domeinen? ’t Lijkt me best wel interressant als je op zoek bent naar een nieuwe wagen!
Carlo Brantsen (CARROS) zegt
In nog geen 73.000 jaar, zo’n lelijk geval.
Megakix zegt
@VincentvB: lol, + de RDW keuring van 150,- euri…ghi…
Ben jij trouwens een ex-crimineel ? Je naam doet dat vermoeden ! ;-)
w0o0dy zegt
Had niet één van die lui van Easylife of Palminvest zo’n “ich bin der Führer”-limo?
RickB zegt
@w0o0dy:
Nee, volgens mij was dat een Phantom, trouwens die 2 LP-640jes bij Petrolhead waren ook van die gasten :P
jan zegt
je heb pas ballen als je hem bij citrofiel in zn anus parkeert
Vincent_van_B zegt
@Megakix: Eehm. Ik heb weleens een verkeersbord gestolen. Boete: 365 gulden en een nachtje politiecel. Gelukkig is het al bijna tien jaar geleden, dus ik heb het (ook het verkeersbord ;-)) inmiddels los kunnen laten.
F. Bolsenbroek zegt
Maar dit is ook niet de juite manier om de BPM te berekenen! Bij aangifte o.b.v. werkelijke waarde / werkelijke afschrijving wordt de rest BPM nog steeds aanzienlijk maar echt wel een stukje minder. Ik regel het graag voor de koper!