Hmmm, waarom staat Felipe Massa daar met een gezicht als een oorwurm op het podium? Het zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben dat hij de opdracht kreeg om teamgenoot Fernando Alonso voorbij te laten.
Vandaag is even pijnlijk duidelijk geworden wie de nieuwe Schumacher is binnen het team van Ferrari. Dat is namelijk Fernando Alonso. Felipe Massa lag aan de leiding van de race, maar na een berichtje op de boordradio minderde hij plotseling vaart en liet hij zijn teamgenoot hem inhalen. Dit staaltje competitievervalsing zorgde er uiteraard voor dat de gemoederen in de paddock hoog opliepen.
De FIA heeft Ferrari inmiddels een boete van (slechts) $100.000 gegeven en binnenkort moeten ze zich ook nog eens melden bij de World Motor Sport Council van de FIA. Dit verhaaltje gaat dus ongetwijfeld nog een staartje krijgen.
Overigens ontkent Ferrari teambaas Stefano Domenicali dat het team iets verkeerd heeft gedaan:
“In the interests of the sport, we have decided not to go through a procedure of appealing against it (the decision), confident that the World Council will know how to evaluate the overall facts correctly,”
Het feit dat Ferrari niet in beroep gaat tegen de boete die is uitgedeelt zegt volgens mij genoeg. Als je weet dat je fout zit ga je uiteraard niet in beroep. Als je onderstaande video hebt bekeken kan je zelf beoordelen hoe de vork in steel zit:
Overigens geeft Michael Schumacher het team van Ferrari groot gelijk met betrekking tot deze beslissing:
Red Bull Racing teambaas Christian Horner is uiteraard helemaal niet te spreken over deze actie van het team uit Maranello:
Nu alle feiten bekend zijn aan jullie de keuze: had Ferrari groot gelijk? Of hebben ze een smerig spelletje gespeeld?
terazino zegt
zou er nog 2 x straf aan toe willen voegen:
1 diskwalificatie voor het gehele team
2 terugbetalen van toegangskaarten aan de toeschouwers die genaaid zijn.
Benjamin1 zegt
@terazino:
En voor jou dan een net zo uit proportie getrokken straf:
1permaban op autoblog en zustersites
2castratie
RickB zegt
@terazino:
Doen ze niet aangezien de vorige teambaas van Ferrari in het bestuur zit…
Kan mij nog herinneren dat Ferrari dit ook een keer met Schumacher en Barrichello hebben gedaan…
Benjamin1 zegt
Hoezo is dit verboten, mag je iemand niet in laten halen als je dat wilt?
Wat een onzin, ga lekker terug naar de basics ipv deze regelneukerij.
Edge zegt
@Benjamin1: Als het een rechtvaardige inhaalmanoeuvre is wel, maar niet als Massa lekker op de eerste stek rijdt, en vervolgens van Rob Smedley (die, aan zijn stem te horen, ook tegen de beslissing was) te horen krijgt dat hij Alonso voorbij moet laten gaan.
saba zegt
terechte boete maar terechte actie van ferrari, het gaat nog altijd om het kampioenschap.
massa heeft een “barichello” contract getekent en ik vind het nogal sneaky van hem om het expres zo openlijk te doen
dit gebeurd namelijk vaak genoeg in de f1, massa is NOT a teamplayer,…
RA999 zegt
Smerig spelletje natuurlijk, jammer. Dit soort dingen gebeuren vast vaker alleen waren ze nu wel erg opzichtig.
En omdat het Ferrari is, zal er ook wel geen serieuze straf volgen, want zo werkt dat in de F1…
lincoln zegt
iemand moet het half-uurtje bij Top Gear betalen ..
Vinny_93 zegt
-edit: check!-
Valt me tegen van Schumi, en van Ferrari… Ook al vind ik dat het uit zichzelf wel zo was gelopen.
wotevajjjj zegt
faal van ferrari, goed gedaan van massa
ascari15 zegt
Ze hadden het minder opvallend kunnen doen.
Maar ik ben het helemaal met Schumacher eens.
Als is het natuurlijk niet echt netjes.
RA999 zegt
@saba:
Je bedoelt dat Massa geen teamspeler mág zijn. Als het een echt team was, kregen beide rijders gelijke kansen…
xilver zegt
mmm geen idee wat ik hier van moet denken… Omwille van teamcompetitie zou dit mogen toegelaten worden…maar het is wel heel spijtig voor Massa natuurlijk… voor Ferrari zeg ik ja.. voor massa nee en ik vind dat hij het eigenlijk wel dik verdient om te winnen
saba zegt
@RA999
het gaat niet om happy faces aan het eind van de dag maar het kampioenschap, + hij blokkeerde alonso al 2 keer eerder in de race
sowieso is massa al zo goed als kansloos voor het kampioenschap,…
floryn zegt
Gisteren keek ik toevallig naar de prijs van een kaartje voor Spa Francorchamps (vanaf 100) en met dat in het achterhoofd is honderdduizend een schijntje. laat de FIA zich lekker bezighouden met andere zaken. Een sport sportief maken door extra regels helpt zelden…
Ralf zegt
Winnen is winnen. Niemand zal zich herinneren hoe iemand kampioen werd, maar ierdereen zal zich herinneren wie kampioen werd!
BMW hater zegt
Ik vind het schandalig!! Oftewel pure competitievervalsing!! Ze zouden indd het gehele Ferrari-team desnoods voor 3 races moeten schorsen!! Dit is geen racen meer, emotieloos, verneukt, betrapt en totaal oneerlijk!! Nu kan Massa wel een “Barrichello-contract” hebben, zoals hierboven aangegeven wordt, maar het gaat hier om de pure essentie van de sport! En dat is niet in de 2e en 3e versnelling gas terugnemen zodat Alonso er voorbij kan (waar Massa niets aan kon doen uiteraard, hij gewoon niet naar de orders moeten luisteren)!! :) Want oelala wat viel het op zeg!! De FIA mag nu nog wel eens in gesprek gaan met de coureurs en teambazen van de andere teams! Het is eerder voorgekomen in de vorige seizoenen F1 en ben gewoon van mening dat dit kan en MAG gebeuren!!
TopGear was top trouwens, vooral dat laatste gedeelte over Senna!! R.I.P.
GOD zegt
Ferrari heeft dit inmiddels al zo vaak geflikt dat ze wel wat harder mogen optreden.
Als ik het voor het zeggen had, had ik ze er de rest van het jaar uitgeflikkerd.
C6_R zegt
Lewis Hamilton in Turkije:
“If I slow down will Jenson overtake me?”
Team:
“No he will not!”
Gebeurt zo vaak, je zou ook wel gek zijn om punten weg te gooien als je ze hard nodig hebt om nog een beetje mee te kunnen doen in het kampioenschap!
VeniVidiVici zegt
Ik hoef de video niet te bekijken want heb de race al op tv gezien. En wat Ferrari hier gedaan heeft is simpel weg schandalig. Het team van Ferrari kan zeker nog wat leren van Red Bull en McLaren, want daar strijden de teamgenoten WEL om plaats 1 en 2 ZONDER teamorders. Vraag me alleen af met welk doel Ferrari Alonso voor liet gaan, om 7 punten extra te pakken… hij staat nu nog 5de in het klassement :? Nee, vind dit echt sneu voor Massa is gewoon stank voor dank wat die gast krijgt na z’n ongeluk!!! En dan vind ik $100000 boete maar een lachertje hoor.
GOD zegt
Vertel mij eens hoe je je zelf kampioen kan noemen als je via cheats hebt gewonnen.
En Massa is niet zielig en een held dat hij dit heeft gedaan.
Hij is gewoon een kneus en had nee moeten zeggen.
Ralf zegt
Nogmaals, winnen is winnen. Zelfs Senna zei het zojuist bij top gear, en hier is iedereen het toch over eens dat dit de grootste race legende is die ooit geleefd heeft. Om te winnen zijn alle middelen geoorloofd, zelfs iemand er af rijden of voor laten gaan. Dit is de race spirit! Winnen is winnen!
frederic zegt
ze moeten niet zo lopen zeiken. elk team zal een verkapte teamorder geven als het nodig is.
al viel het nu wel erg op en had hij zich beter ergens kunnen verremmen.
Zoals schummi al zei. het gaat maar om 1 ding en dat is het kampioenschap.(elk team zou dit doen)
Esprit_de_Flandre zegt
Een mogelijke oplossing hiervoor is natuurlijk alle gesprekken van Pitsploeg met Piloten af te luisteren – misschien wordt dit al gedaan, maar waarschijnlijk niet – en als zo’n opdracht gegeven wordt het team diskwalificeren.
MAAR… dat is dan natuurlijk poepsimpel te omzeilen. Spreek gewoon een codewoord af ipv. te zeggen ‘laat je vriendje door’. En als team kan je er toch niet aan doen als je leidende piloot bij de woorden ‘straks 7 hotdogs voor jou’ een beetje geil wordt en het gaspedaal wat lost…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: als het radioverkeer tussen het team en de coureur wordt al afgeluisterd en opgenomen. Teams hebben zelfs vanaf de race in Duitsland niet meer de mogelijkheid om bepaalde zaken te censureren.
Maar het is natuurlijk altijd nog mogelijk om voor de start coureurs duidelijk instructies mee te geven…
GOD zegt
winnen en laten winnen zijn nog altijd 2 verschillende dingen.
En senna is geen god omdat ie dood is.
eigenlijk ook gewoon een kneus wat mij betreft.
VeniVidiVici zegt
@ GOD:
Helemaal mee eens Massa had inderdaad gewoon arrogant moeten zijn en keihard die race moeten winnen met de gedachte “Alonso wil jij eerste worden… Prima, vecht er maar voor!” En dan het gezeik achteraf binnen het team voor lief nemen en schijt aan hebben. Dan was Massa een vent met lef geweest!
erik zegt
waarom mag een racer niet afremmen? (om welk doeleinde dan ook)
Citrofiel zegt
Als je dit soort dingen wil voorkomen moet je slechts één auto per team laten rijden. Dat is de enige manier. Als je meerdere auto’s in een team stopt komt de factor teamtactiek erbij kijken, daar kan je niets aan doen.
GOD zegt
@ erik
Is de esentie van racen niet om als eerste over de finish te komen? Waarom zou je dan buiten een bocht om afremmen?
Drwho zegt
In het belang van het kampioenschap (voor ferrari) de logica zelve.
Maar het had mooier uitgevoerd kunnen worden.
Teamorders zijn schering en inslag, maar als Ferrari het doet dan gaan we effe de boel platbranden. Tjonge, het hele wereldje heeft boter op het hoofd hoor!
GOD zegt
@ veniVidiVici
Inderdaad.
AlbertW zegt
Blammage, echt een afknapper eerste klas! Sport was al minder en minder interessant, ik kijk niet meer naar dit soort idioterie vanaf nu..
rene zegt
Mercedes is thuisland dik verslagen ,joepi.
agien van 't Hoog zegt
Geen gelul gewoon teamorders volgen.Het gaat om de knikkers niet om het spel. Stop met zo huichelachtig te zijn.
Het teambelang gaat voor Massa had eerder harder kunnen en moeten rijden.
JT zegt
pff wat is $100000 voor Ferrari… heeft geen effect, schrikt wss ook weinig af.
rene zegt
Ralf “winnen is winnen” ,correct.
Alleen en dat is maar weinig aan de orde gekomen , Italie-Duitsland op eigen veld ,1-0.
Zijn die duitsers dan echt zo zwak?
Davion zegt
En dan te denken dat Ferrari met 3 auto’s per team wou rijden …
Mss om Barrichello terug te kunnen contracteren ? :p
Het is idd een beslissing voor het kampioenschap, aan de andere kant vind ik het maar triest, Massa was gewoon beter en Alonso kon er niet voorbij en dan moest hij zonnodig weer wenen over de boordradio ‘This is ridicilous’, beetje belachelijk..
Wat mij betreft is Alonso ook een dikke kneus.
Cabrioot zegt
Een ieder die zegt dat het geen team order was heeft niet goed gekeken en geluistert.de niet gesproken woorden en de lichaamstaal van die 3 rooie rakkers op podium en persconferentie zeggen meer dan genoeg. Snap na vandaag weer waarom ik zo’n hekel heb aan die rooie auto’s en die spanjaard en ook die duitser…en zo langzamerhand krijgt alonso een mooie CV met een crashgate en die actie van vandaag….way to go om te laten zien dat je de beste wilt zijn.
rene zegt
JT,die boete is echt niks tov je result.
Denk zelf dat de manier waarop dit gebeurde bijna ingebakken was ,duidelijke stem communicatie ,duidelijk manouvre.
Dit is echt de beste en goedkoopste reclame.
Maar mij niet gelaten.
BumsBest zegt
Kijk naar het WK, daar werd ook een hands balletje geriskeerd om de 1-0 tegen te gaan en zo in de finale te gaan.
Het gaat maar om 1 ding, winnen :) de prijs die daarvoor betaald moet worden is niet belangrijk. Het kan, dus het gebeurt.
VeniVidiVici zegt
@ agien van ’t Hoog:
Wat bazel jij nou, het teambelang gaat voor Massa… Wat betreft de constructeurstitel had hierbij niks uitgemaakt of Massa of Alonso als eerste over de finish kwam hoor :?
rene zegt
Cabrioot ,wereld ook nog maar alleen van buiten gezien zeker?
Jos zegt
Ik vraag me af waarom je anders met elkaar in 1 team zit…
Massa was duidelijk stukken langzamer, Vettel kwam dichterbij… Hoe hard stoot je jezelf tegen het hoofd wanneer dit niet gebeurd was, en Vettel had Massa EN Alonso ingehaald?
rene zegt
BumsBest “Het gaat maar om 1 ding, winnen” ,correct.
GOD zegt
@ rene
Wat bazel jij nou weer?
Michel zegt
Haha. En bij wielrennen vind iedereen het geweldig :) Uiteraard ga je als team voor de overwinning. Als Nederland WEL had gewonnen met al die overtredingen hadden we die Wereldbeker zeker ook niet geaccepteerd? ;)
rene zegt
Jos,in een team spelen nog heel wat andere factoren mee.
integralechubasco zegt
de teamorder regel bestaat er om het spectakel te verhogen. voor de rest heeft het geen enkel nut, niet uit veiligheidsoverwegen noch uit competitievervalsing immers in dit geval wordt geen enkel team benadeeld. gewoon een ecclestone-bullshit regel die geschrapt dient te worden.
rene zegt
GOD ,ben jij hier nu terug toegelaten ?
rene zegt
integralechubasco ,”ecclestone-bullshit” is F1 ,jij kijkt er naar ,reageerd er op en that’s it.
GOD zegt
“GOD ,ben jij hier nu terug toegelaten ?”
Dat bedoel ik dus. Nog iets zinnigs te zeggen?
integralechubasco zegt
@rene, ja precies… kijken en accepteren hoe ecclestone en massamedia van een sport een spelshow met hindernissen maakt. het is jammer maar waar.
Duidelijk zegt
Misschien een andere vergelijking:
Robbe loopt alleen op doel af in een belangrijke wedstrijd (neem het WK) Van Persie loopt aan de andere kant volledig vrij en kan sowieso, als die de bal krijgt, die er zonder enig probleem in trappen. Robbe zelf zou het ook kunnen maar de kans is vele kleiner (verd. in de buurt).
Wat het grootste deel hier zegt is: Hij moet egoïstisch zijn en zelf proberen. Ik kan je 1 ding vertellen: Als ze daardoor verliezen zou Nederland op zijn kop staan.
Het is een TEAM sport met individuen zoals ik elke teamsport. Als je niets meer in TEAMS mag doen.. waarom heb je dan nog TEAMS?
Bende zeveraars… ethiek is leuk voor als het financiële plaatje al binnen is. Anders kan ethiek de boom in.
rene zegt
integralechubasco ,het is een spel ,net als voetbal ,alleen verliest de thuismarkt met zijn groot lawaai dit.
Bo1972 zegt
Veel dingen in het leven gaat om belangen. En ook hier. Alleen heeft ferrari heel slecht toneel gespeeld. Dit geeft aan dat de communicatie binnen het team niet duidelijk is. En daarom is de kans aanwezig dat er alsnog een straf zal volgen door de FIA. Omdat men in de toekomst dit niet nog een keer wil meemaken i.v.m. een slechte naam in de Formule 1. Wanneer je als Ferrari zo’n duidelijke fout maakt, dan heb je het ook aan jezelf te wijten. Alonso is misschien een goede coureur, maar als mens kan hij nog heel veel leren.
rene zegt
Duidelijk ,” waarom heb je dan nog TEAMS?”,ook weer niet lang naar school geweest zeker.
Citrofiel zegt
@rene: In teams lijkt samenwerking mij ook logisch, Duidelijk is daar niet de enige in. Leg mij eens uit waarom je zou gaan egotrippen in een team?
rene zegt
Bo1972″Dit geeft aan dat de communicatie binnen het team “misschien opzettelijk” niet duidelijk is.
Pallas zegt
@rene: Daar bedoel ik raadselachtig mee, en bekend schrijf je zo.
rene zegt
Citrofiel ,winners zijn winners hoe hard dat ook lijkt.
integralechubasco zegt
@citrofiel
teamorders verhinderen juist het samenwerken…
integralechubasco zegt
ik bedoel dat het teamorderverbod samenwerken juist verhinderd… :)
Citrofiel zegt
@integralechubasco: En daarom is het niet logisch.
@GOD: Tsja, het is flauw. Maar wat nu als voetbal niet om het winnen van wedstrijden zou gaan, maar om het meeste aantal goals gemaakt door één speler? En dat als Sneijder hem er dan over zou tikken, Nederland met Sneijder nog een kans zou maken op het wereldkampioenschap? Dan moet Robben maar even terugtrekken en Sneijder die kans gunnen.
Leuk is dit, alles op iets anders betrekken. :lol:
rene zegt
@citrofiel, egotrippen maakt juist het Redbull”team” zo sterk.
Phille zegt
@rene:
last time i checked staan de beide redbull wagens in hun ‘egotrippend team’ wel voor die van Ferrari…
Wat ferrari heeft gedaan kan ik begrijpen, maar het blijft triestig! Als alonso dan toch sneller was had hij hem gewoon voorbij moeten gaan –> dat is racen! In de persconferentie wordt ook duidelijk gezegd dat Alonso niet konnen winnen op de track, dus moet het team maar voor hem doen!
Wat het zaakje echt zielig maakt is ferrari hun reactie achteraf. Het proberen wegstoppen en Massa in de media laten verklaren dat het zijn eigen idee was is gewoon zwak voor een team met de ‘heritage’ van ferrari… En dat weten ze zelf ook, vandaar dat ze ‘settlen’ voor $100000 boete.
GOD zegt
@ Duidelijk
Wat een domme vergelijking is dat.
Ik zal een beter vergelijking geven in jou voetbal stijl.
Robbe speelt met de mooiste bewegingen en truukjes de hele verdediging dol. Alle robben fans gaan uit hun dak.
Dan gaat ie alleen op de keeper af en ja hoor, magistraal poort hij de keeper ook nog eens. Panna!!!
Hij hoeft hem alleen nog maar over de lijn te tikken.
Dan roept de coach stop niet schieten!!! laat sneider hem er in tikken!!! en dan komt sneider er aan lopen en tikt de bal over de lijn en begint te juichen van blijdschap omdat hij zon mooi goal heeft gemaakt.
Pallas zegt
God: +1
Rene: -3
rene zegt
GOD ,de echte wereld is niet altijd logisch, wel hard.
rene zegt
Pallas ,formuleer je uitslag.
rene zegt
Pallas ,geef trouwens zelf nooit punten op uitspraken,zie het zelf wel aan de eindmeet ,en meestal..
Citrofiel zegt
@rene: De eindmeet? Zullen we er eens een plaatje uit de vorige discussie bij halen?
No offence hoor, nu alleen heel toepasselijk. ;)
topless zegt
Teamgenoten zouden rivalen moeten zijn die betaald worden door dezelfde werkgever. Helaas is dit in de praktijk niet het geval. Wanneer Alonso zo’n geweldige coureur is, kan hij ook zelf Massa inhalen. Kennelijk kan hij dat niet. Hij stond voor Massa op de grid, laat zich inhalen en heeft vervolgens de hulp van het team nodig om erlangs te komen. Een groot kampioen :roll: . Ik kijk naar F1 om een race te zien, en dat kun je dit niet noemen. Kennelijk denkt Dominicali dat ze geen toeschouwers nodig hebben. Of hun sponsors dat ook denken?
rene zegt
Citrofiel,”Leg mij eens uit waarom je zou gaan egotrippen in een team” ,zie redbull.
Citrofiel zegt
@rene: Je plaats zoveel reacties dat je het zelf niet meer kan bijhouden. :lol: Dat van je reactie om 23:51 zei je namelijk om 23:35 ook al tegen me. ;)
@integralechubaso: Helemaal mee eens. Weg ermee. :D
@topless: Als je wilt dat het rivalen zijn, dan moet je ze niet bij dezelfde werkgever laten werken. Die heeft namelijk overlappende belangen en zal dus zijn werknemers zo dirigeren dat het voor hem het best uitkomt. Lijkt mij niet meer dan logisch.
Ik zeg het nog één keer heel kort: Of je laat maar één auto per ’team’ rijden, of je accepteert stalorders. Wat mij betreft zijn er geen andere mogelijkheden die enigszins logisch zijn.
integralechubasco zegt
@citrofiel
En daarom is het een slechte regel. Slechte regels veroorzaken nog meer regels en onduidelijkheid om waar het precies over gaat.
corvettez06 zegt
de vieste sport die er is , verder wil ik dr niks aan kwijt.
SpeedGeek zegt
zielig zielig zielig ferrari….vind dit net zo idioot als de crashschandaal van briatore. gewoon zielig.
rene zegt
topless ,deze sport is geen game maar keiharde
bussenis.
rene zegt
corvettez06 ,hadden we je hier liefst gemist.
integralechubasco zegt
in de tour de france of elke andere wielerronde is het de orde van de dag, sterker nog, is het traditie (knechten)…
Maar in de formule 1 is het ´zielig zielig zielig´, keiharde bussenis, de vieste sport die er is… tja…
rene zegt
Citrofiel ,ik wel hoor ,jij misschien niet ,altijd hetzelfde .
Pallas zegt
@rene: Had geen zin om al je reacties te tellen.
Dus -10 ofzo had ook gekund.
Sorry dergelijk score lijstjes zijn eigenlijk niet mijn stijl, maar ik heb mijn dag niet en daar word jij nu de dupe van. Dus verzin maar een leuke come-back…
rene zegt
ntegralechubasco “vieste sport die er is… tja…” maar wel naar gekeken ,goed zo.
GOD zegt
@ Citrofiel
Ja wat als mijn moeder jou vader was geweest ;)
Teamorders zijn volgens de regels niet toegestaan dus Ferrari is hoe dan ook fout.
Waar mij het vooral om draait is:
Hoe kun je juichen terwijl ze je hebben laten winnen?
Je bent misschien als eerste over de lijn gekomen maar je hebt gewoon niet gewonnen, hooguit op papier en in Alonso’s geval in je eigen bol.
mashell zegt
Het is een teamsport, dus als de coach vanaf de kant iets (zinnigs) roept dan doe je dat. Massa is een teamplayer. Ik ben benieuwd of Alonso dat ook kan zijn.
rene zegt
Pallas, dat jij je dag niet hebt moet ik toch de dupe niet van zjn.
Pallas zegt
@rene: Dat is wat ik zeg. Kom op ik verwacht iets scherpers van jou ;)
GOD zegt
@ mashell
Buiten het team om rijd hij ook nog voor zich zelf.
En buiten dat heeft elke rijder zijn eigen kleine team waaronder monteurs, pitcrew en noem het maar op die keihard hun best doen en dan net zo hard genaaid worden.
Massa had nee kunnen zeggen en gewoon terecht kunnen winnen en zijn team kunnen geven wat ze verdiend hebben.
integralechubasco zegt
@mashell
Je kunt het ook omdraaien, als massa teamplayer was dan had hij niet zo opzichtig aan de kant gegaan, gezien zijn mogelijkheden om kampioen te worden ten opzichte van die van Alonso. Teamorderregel is gewoon een k@tregel wat onnodige verstrooiing veroorzaakt maar de spanning (en dus ook de intrige) moet verhogen…
Citrofiel zegt
Sorry voor de late reactie, maar Autoblog wilde mijn ‘plaats reactie’-button niet laden… :evil:
@GOD: Regels zijn regels en Ferrari overtrad hier een regel, daar ben ik het mee eens. Maar dan kan ik het nog wel een ongelofelijk domme regel vinden.
@rene: Wat? Waar doel je nou weer op? :roll:
rene zegt
Citrofiel,”enigszins logisch” woord dat niet bestaat in F1.
Zou er trouwens geen spanning meer inzitten.
Citrofiel zegt
“corvettez06 ,hadden we je hier liefst gemist.”
Ik denk dat we iemand anders hier liever ‘missen’… :?
doka zegt
Team orders worden altijd uit gedeeld ik geloof niet dat mclaren/sauber/redbull het niet doet. Alleen hoe Ferarie het nu doet was niet zo slim te opvallend had dan gezegd dat alonso sneller was en push zodat hij massa een uitstapje maakte naast de baan om hem er voorbij te laten
rene zegt
Citrofiel ,haal meestal wat stukken uit je zelfgemaaakte tekst en reageer daarop ,toch niet zo moeilijk om te volgen of wel?
Citrofiel zegt
@rene: Meestal niet nee, maar bij je reactie van 23:57 raak ik toch echt het spoor bijster. Waar verwijst die naar?
En benauwd? Nee hoor, ik zit me hier prima te vermaken.
Bo1972 zegt
Wanneer Ferrari beter hun huiswerk had gedaan en dit duidelijk had gecommuniceerd met de coureurs hadden ze dit simpel kunnen verbloemen. Je had bijvoorbeeld massa voor een pitstop naar binnen kunnen halen. Zie je vaker, vraag Barrichello maar eens. Maar nee bij Ferrari werken mensen met het IQ van een ongeschoolde. Dat Ferrari niet tegen de straf in gaat zegt infeite al dat ze fout zitten.
Sinds Brawn niet meer bij Ferrari zit zijn er veel fouten gemaakt bij dit team. Alonso denkt dat hij Jezus is, maar helaas haalt hij dat niveau nooit
rene zegt
Citrofiel ,”Ik denk dat we iemand anders hier liever ‘missen’…”echt benauwd ?
rene zegt
Pallas ,goed stel een vraag.
Pallas zegt
@rene: Ben vandaag helaas niet in staat jou enigmatische reacties te doorgronden. Ik wens jullie allen een goede nachtrust.
Rene één vraag, wat voor een voiture hebt ge zelf?
Bo1972 zegt
Ferrari zet de formule1 op deze manier in een slecht daglicht. Je maakt jezelf ook nog eens ongeloofwaardig op deze manier. Hoe kun je nu trots zijn op een team die zich zo gedraagt.
rene zegt
Bo1972 ,Ferrari heeft dit opzettelijk niet verbloemd dat had je zelf toch ook al moeten weten.
Joshua zegt
Als je niet wilt dat dit gebeurd laat je toch maar 1 coureur per team toe.. gewoon stukje tactiek als je het mij vraagt, logisch toch dat je de coureur met de meeste punten (? weet ik zo niet eigenlijk, volk de F1 niet maar het zal wel..) ook de winst liever geeft..
GOD zegt
“Alonso denkt dat hij Jezus is, maar helaas haalt hij dat niveau nooit”
:lol: zo is het wel.
Vandaag ook. Hij reed achter Massa en was iets sneller en begon gelijk over de radio te janken dat hij hem niet voorbij liet gaan.
Kom op man dit gaat toch nergens meer over.
Alonso is kwa rijden de beste coureur maar haalt hem niet gewoon in want hij verwacht toch wel weer teamorders.
F1 is 1 grote poppenkast geworden.
rene zegt
Pallas,”Kom op ik verwacht iets scherpers van jou” uitspraak geleerd van Laurens zeker?
Ok , beter dat dan …niks.
rene zegt
GOD,”F1 is 1 grote poppenkast”, altijd geweest maar grote mensen zijn ook een beetje kinderen.
GOD zegt
@ rene
Ja dat klopt maar altijd wel op een leuke en spannende manier.
Tegenwoordig is het gewoon dramatisch.
rene zegt
Pallas, mijn auto ,dat durf ik je niet vertellen.
Mijn job dat is een ander verhaal.
Slaapwel trouwens en hou je goed da’s gemeend .
Pallas zegt
@rene: Thanx, ik hoor je nog wel keer uit over die auto, job niet zo intressant, je baan definieerd niet wie je bent en een auto (deels) wel.
Nu ben iik echt weg. zzzzz
rene zegt
Pallas “enigmatische reacties” ,mij onbekent.
rene zegt
Pallas ,”Nu ben iik echt weg. zzzzz” eigenaardig en eerlijk is net het omgekeerde.
E320cdi zegt
Wanneer raceden ze nog om de overwinning? Hoezo moet dit nou weer:-( En die boete is nog de grootste grap, geef dan een bos bloemen in plaats van een boete.
BMW hater zegt
@ rene…
Naar alle waarschijnlijkheid heb je geen auto, en je job wil ik het niet eens over hebbe! Jij praat liedje!! En verder voor al de butjes hier die VOOR Ferrari zijn, verbreed je kennis eens over “wat echt racen is en inhoudt”. Zal wel behoorlijk wat commentaar krijgen op m’n post!? Ik zou zeggen “bring it on” :)
AriM6 zegt
@BMW hater:
Grow up…
OT:
Ferrari zal waarschijnlijk alle punten kwijt raken denk ik.
Ik best dom om na een tijdje “Sorry” te zeggen over de radio.
rene zegt
BMW hater ,mijn job en mijn auto dat is mijn privacy ,nooit van gehoord hater.En liedjes praat je niet maar zing je.
rene zegt
BMW hater ,zing je.
rene zegt
BMW hater,”wat echt racen is en inhoudt” zal wel persoonlijke bedoening zijn zeker ,zoiets als gaan wissen of kleiduifschieten ,ieder diertje zen ,jawel.
rene zegt
BMW hater,”Zal wel behoorlijk wat commentaar krijgen op m’n post!?”
Weinig ,zou eigelijk niet weten waarom wel.
ICEFARMER zegt
In de Tour de France kijken ze te veel naar F1,wachten(pacecar)wanneer er iemand valt of panne heeft.
In de F1 kijken ze blijkbaar te veel naar de Tour de France,alles voor de ploeg!!!
F1 heeft dringend nood aan echte helden zoals vroeger,die karakter en lef hebben en af en toe eens hun kl**en vegen aan teamorders.
OzBoss zegt
Smeerlapperij is het. Dit heeft niets met sport te maken.
Phille zegt
@rene
Offtopic: heb net alle reacties gelezen. De helft van wat je zegt is offtopic en heeft niemand iets aan!
Laten we gewoon allemaal collectief blij zijn dat rene nooit bernie zijn job zal hebben :)
ferry832 zegt
Ferrari word hier nu in een kwaad daglicht gezet terwijl de andere teams het ook gewoon doen. Kijk naar Red Bull met de voorvleugel en MC laren. Als iemand voorstaat in het kampioenschap dient deze geholpen te worden door zijn teammaat.
Phille zegt
@ferry832:
Ferrari maakt gebruik van hetzelfde type voorvleugel als RedBull…Ze zijn beiden onderzocht door de FIA gisteren en goedgekeurd…McLaren?
Henkdeboss zegt
Alonso heeft zich de afgelopen weken in de media beklaagd dat er in de F1 gemanipuleerd werd , hoe noemt hij wat hier gebeurd is dan ?? Henkdeboss
The Veenmeister zegt
Ik kan de keuze begrijpen doordat Alonso er beter voor staat in het kampioenschap. Als ze namelijk nog kampioen willen worden moet dat komen van Alonso.
Wel had het iets minder duidelijk gekund.
Een normale inhaalactie en er had niets aan de hand geweest. Gewoon als Massa zijnde iets eerder terugzakken en Alonso de aanval laten inzetten op het lange rechte stuk. Geen gezeik achteraf. Zo lijkt het gewoon een normale inhaalactie
Nu het zo “obvious” vind ik het logisch dat er een passende straf zal volgen. Zeker met de boordradio er bij.
Wat een amateurs.
rene zegt
The Veenmeister “Wat een amateurs” zijn ze niet ,noem het doordachte strategie .
Nooit poker gespeeld?
BMW hater zegt
Na weer een deceptie in deze tak van autosport heb ik besloten om niet meer te gaan kijken naar F1! Hoe jammer het ook is!!
@ rene… Of jij bent analfabeet? Of je zit nog in groep 8! Verder niets persoonlijk hoor!!
@ Ami(nog wat)… grow up? Leg es uit?! Er zit toch een kern van waarheid in van wat ik te vertellen heb of niet? Who has to grow up? :)
Baztrd zegt
Teamorders of niet, volgens mij zit de kern van dit verhaal in wat Massa te horen kreeg: “Alonso is faster than you”.
Ja, je kan natuurlijk binnen een team gaan knokken om de 1e plek, met het risico dat je er allebij af knalt. Of je kan als teamspeler erkennen dat de ander sneller is en hem er langs laten. Volgens mij zou het aan het team moeten zijn om wat dat betreft een strategie te bedenken.
Maar goed, als de regels zeggen dat dat niet mag, dan heb je je daar toch ook maar weer aan te houden. Het gemok van Massa vond ik wel een beetje treurig, ga dan gewoon niet opzij…
Dimglor zegt
Het was wel overduidelijk dat dit teamorders waren… Ik versta wel dat ze het doen, maar de regels schrijven duidelijk voor dat ze niet mogen, dan vind ik dat ze de boete moeten aanvaarden ;)
Megakix zegt
Blijft een mietjes-sport…elke sport waarbij géén sprake is van gebruik van fysieke inspanning valt onder de categorie ‘schaken met je schoonmoeder’…
HyperTeHK zegt
@Megakix: Jij denkt dat er geen fysieke inspanning is? Een F1 coureur heeft om de G krachten aan te kunnen een betere conditie nodig dan een tennisspeller uit de top 100.
Niet lullen over zaken waar je totaal geen verstand van hebt, racen in een dergelijke auto is niet eens uit te houden voor langer dan 15 minuten coureurs uit andere niet formule race klassen.
Baztrd zegt
@Megakix: anderhalf uur op de limiet in een F1 wagen racen “geen fysieke inspanning”? Yeah right, ga het eens proberen zou ik zeggen…
Bert zegt
Wat een hypocrisie! Vettel deed bij de start ook iets wat bestraft had kunnen worden.
En teams zouden zelfs kunnen zeggen: “Lekker weer he” over de boordradio en de coureur weet dan precies wat ie moet doen.
McLaren deed het een paar races geleden ook, maar die gebruikte een mooi smoesje over brandstof…. niks aan de hand.
Ik snap ze wel, massa kon het tempo niet bijhouden op het einde… Vettel liep in… Laat Alonso dan voor om een 1-2 te scoren of anders misschien wel uitgeschakeld worden door een prestatie drangerige Vettel.
@ Megakix…. Tuurlijk jongen, F1 rijden is net als schaken met je schoonmoeder…
Die jongens zijn allemaal stuk voor stuk topatleten met als groot verschil met “echte” atleten dat ze fysiek en mentaal zeer zwaar belast worden tijdens een race.
Ga jij maar eerst eens goed kijken wat een uur of 2 in een F1 auto met je doet, en zeg het dan nog maar een keer. Zon Button die als hobby thriatlons doet… Zeer matig fysiek inderdaad.
Vincenzo zegt
Wat een ophef weer als Ferrari iets doet….elk team doet dit. Maar als het uit Italië komt is het natuurlijk weer smerig spel…..weet je wat smerig is? Dat die corrupte engelsen een hele auto kopiëren….over vervalsing gesproken :-) schumi heeft gelijk, het gaat om het kampioenschap.
frederic zegt
@Megakix
Als je niet weet waar je over praat kun je beter niks zeggen hierzo.
Zoals Bert en Baztrd al zeggen, probeer het eens uit en je komt wel terug op je woorden.
In zo’n wagen word je echt wel gesloopt door de g krachten enz enz.
wat betreft het hele teamorder verhaal.
ieder team zal verkapte teamorders geven als het beter uitzal komen voor een van de coureurs.
Maar bij ferrari lopen ze gewoon weer te zijken
porsche911turbo2 zegt
ik ben wel voor alonso maar ik vind dit gewoon een domme actie van ferrari. Als de fia een beetje “streng” was geweest hadden ze gewoon de punten niet laten meetellen ofzo.
HyperTeHK zegt
Disqualificatie van beide rijders was een betere straf geweest, dan was dit gegarrandeerd de laatste keer geweest.
E34M5Touring zegt
@ iedereen
Weet niet of iemand ook daadwerkelijk de race gezien heeft maar Alonso was vlak voor de teamorder al 0,7 sec sneller in 1 sector. De teamorder was fout geen twijfel mogelijk maar zeggen dat Alonso niet verdiende te winnen is onzin hij was sneller. Nou kunnen ze de coureurs het zelf uit laten vechten met het risico dat ze elkaar uitschakelen (webber-Vettel)of ze doen het zo, niet netjes maar wel de 1-2 veiligstellen. Bovendien kwam vettel snel dichterbij door het langzame tempo van Massa wat de boel nog verder in gevaar bracht.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Gedurende het hele stuk reden ze ongeveer hetzelfde tempo, daarbij ligt Hockenheim Massa beter dan Alonso.
Maar voor mij was de schuld pas echt duidelijk na de reactie van Domeniciali tegen Eddy Jordan op de BBC.
Teamorders are no problem-they’re illegal- yeah, but it we’re no teamorders…
Ik vind vooral de boete nogal magers.
Mclaren kreeg 100 000 000 Ferrari slechts 100 000 das duizend keer minder voor een misdaad die in mijn ogen maar half zo erg is.
Maarja FIA = Ferrarie International Assistance!
LPJ zegt
Och hupke toch. Objectief blijven is niet gemakkelijk precies :)
Een spionagezaak slechts dubbel zo erg als teamorders … (Overigens laat ook McLaren hun piloten niet vechten tegen elkaar om de overwinning).
En de 100.000 euro boete is maar een eerste stap. Nu moet Ferrari nog naar de WMSC, die verder zal beslissen of er een bijkomende straf moet komen.
Op zich ben ik het eens met Schumacher trouwens. Als je niet wil dat 2 rijders zich als een team gaan gedragen, laat dan niet meer dan 1 rijder per team toe …
Scuderia Tifosi zegt
Niet om het 1 of ander, het waren gewoon teamorders en de boete is terecht.
Maar wat mij nog het meeste pijn doet is dat de F1 door alle regels en commercie gewoon kapot is gemaakt.
Ik stond er s’nachts voor op, maar tegenwoordig vind ik het Red Bull Firljeppen nog meer sport en spanning hebben. Ben (was) een Die hard F1 fan, maar voor ons is er niks meer aan. De tijden dat king Senna reed, dat was de echte F1.
En niet dit commerciële reclame circus van tegenwoordig.
mobili zegt
daardoor het om zoveel geld gaat, schiet de sport gewoon te kort. Bedankt Bernie!
Niemand vraagt zich af: had zonder de teamorder Alonso ook gewonnen?
Ik zeg: zeker, of Massa tweede geworden was, daar ben ik niet zo zeker. Ik ben te oud om mij over jullie reacties druk te maken, toch ik had live genoten van deze F1 races:
http://www.youtube.com/watch?v=wqtA0rnqssQ
dat komt nooit meer!
MrWest zegt
Heerlijk hoe hypocriet sommige mensen kunnen zijn. Iedereen roept lof over Senna (terecht overigens) maar als je gister Top Gear hebt gezien weet je dat Senna ook geen braverik was (met opzet Prost van de baan kegelen om kampioen te worden). Senna is de meest geniale rijder en held van iedere autoliefhebber hier, maar een teamorder bij Ferrari kan dan weer niet?
Misschien een vergezochte vergelijking maar Contador schenkt in de Tour de etappe in de Pyreneeën aan Schleck, en dat is dan “een mooi gebaar”.
Ik zie ook niet hoe dit competitievervalsing is? In elke andere sport zullen sporters er altijd alles aan doen om te zorgen dat teamgenoten die in betere positie zijn ook het meeste voordeel behalen, en in de Formule 1 mag dat dan opeens niet? Ik vind het onzin!
Luc zegt
Diskwalificeren!!!! die handel, zou de (FIA) Ferrari International Association eens goed staan…
Scuderia Tifosi zegt
@ Mr. West de vergelijking met Ferrari en de Tour loopt een beetje langs elkaar heen.Het feit dat Contador de zege aan Schleck schonk, is omdat op de Tourmalet de Tour al beslist was en hij wist dat Schleck GEEN bedreiging meer was.Het tegeonovergestelde is nu bij Ferrari, Massa is WEL een bedreiging voor Alonso, vandaar die waardeloze actie.En dat uit de mond van een Tifosi 4 Life.En ja Senna was ook niet de braafste, maar toen werd er ECHT geraced, tegenwoordig worden mooie akties de kop ingedrukt door die achterlijke, steeds veranderlijke FIA regels.De coureurs durven niks meer omdat ze bang zijn voor diskwalificatie of boetes.Waar is dan het racen gebleven?
En daarnaast sla jij precies de spijker op zijn kop, teamorders zijn vanaf 2002 verboden in de F1.
Danny zegt
Terechte keuze van Ferrari. Mijn advies aan iedereen die hier Ferrari bekritiseert is echt je ogen eens te openen!!
ELK team doet dit elke race weer! En Ferrari is zo “eerlijk” om dit openlijk te doen! Italiaanse chaos, Italie het eerlijkste land op de wereld!
Van welk land dan Italie weet de bevolking nog meer dat hun premier een grote oplichter en crimineel is?? Precies… een RedBull en McLaren verpakken dit elke Race weer mooi, en Ferrari doet het opzichtig, zijn eerlijker in principe ( hoerwel het niet slim was natuurlijk) en worden genaaid.
Het zijn de Technische Regelementen die de inhaal acties en de Sport verkloten niet teamorders! het is triest dat teamoders verboden moeten worden zodat wij 1 of 2 meer inhaalacties wellicht te zien krijgen!! We moeten de FIA boycotten met z’n alle niet Ferrari!
En trouwens, wie zegt dat de Fia altijd achter Ferrari staat, die heeft echt zijn ogen en oren in zijn broekzak zitten, daar zij steeds de dupe zijn en McLaren gewoon het hardst lacht!
Beperk downforce, Smallere banden, vermogen vrijgeven , cilinderinhouden vrijgeven, en Turbo motoren vrijgeven!
Kijk, voorheen riepen we met z’n alle, Er is alleen nog spanning tijdens de pitsstops, helaas dankzij de wederom nieuwe regelementen van de FIA zijn deze ook al verdwenen!
De Sport wordt niet naar z’n grootje geholpen door welk team dan ook, maar door de FIA!
Niet raar hoor , dat Ferrari met een heel aantal andere teams een eigen raceklasse wilde opzetten! Hadden ze het maar gedaan.
Massa is iemand die geen donder presteerd, dat hij daarvan nu even door de zure appel moet bijten is dus zijn eigen schuld geweest! Ook dit is een Teamsport!
Slecht en onprofessioneel van Massa, Super van Ferrari! Jean Todd zit nu gelukkig in de FIA, die was ook altijd al tegen Teamorders! Hopelijk kan dit de doorslag zijn om die rare regel te doen laten verdwijnen.
Het kan nooit gecontroleerd worden met 100% zekerheid en het zorgt ervoor dat er sneaky over gedaan kan worden door teams, Redbull loopt nu te zeuren dat Ferrari teamorders uitstuurt, terwijl dit overal gebeurd en ook bij RedBull…
Zoals Coulthard en Schumacher bijvoorbeeld al zeiden.
Forza Ferrari, en #%%$ FIA!
Btw, de fans die nu ontevreden zijn zijn naief, spanning op de baan is er uberhaupt nauwelijks! De spanning zit in het kampioenschap, en als zij straks voor de buis zitten omdat er NOG 1 ( Alonso ) kans maakt op het kampioenschap in de laatste race, mogen ze Ferrari wel is bedanken!
Er wordt vaak te kortzichtig en naief gedaan imo!!
Hupke zegt
@Danny:
Allemaal goed en wel maar Mclaren die zegt tegen Button en Hamilton ik wil tussen julie geen risico volle gevechten zien.
Red-Bull die ze zelfs helemaal vrij laat vechten.
Of Ferrari dat alleen maar dacht aan Alonso die de eenige daar is met nog ene reële kans op de titel en dat hij daarom moet winnen.
Dit laatste zijn team-orders en die zijn verboden dankzij Schumi en Barichello (die er echt wel vaak overgingen op dat gebied).
Je kan Pro-teamorders zijn maar ze zijn nog altijd verboden.
En de FIA verkloot veel maar dankzij de FIA is de sport nog niet verboden, en is ze ook veel veiliger.
En het reglement moet ieder jaar veranderen anders word het te saai. Dan hebben sommige teams zoveel voorsprong op bepaalde vlakken dat het niet doenbaar is.
Het ene jaar is het mechanische grip, waar ferrari (nuja Ross Brawn eigenlijk) goed in is, het andere jaar is het aërodynamica die minder mag, daarop worden de motoren weer begrensd omdat het anders weer te snel word,…
En regels zijn nodig zodat je wagens hebt met vleugels van 6 meter en motoren met 10 000 PK en met rupsbanden.
Ik bedoel er zijn raceklassen genoeg waar extremen worden toegelaten, als je het toppunt van rijders en engineering wilt zien ga dan naar Pikes-Peak ofzo.
Het zijn net de regelementen die de ingenieurs aansporen om creatief te zijn om het beste te doen wat er mogelijk is binnen de regels.
Anders gaan we veel te ver in dat soort dingen.
Phille zegt
@Danny:
Als jij nu echt vindt dat de F1 dit jaar een minder boeiende sport is om naar te kijken door de nieuwe regelementen dan moet je mss je ogen eens uit je broekzak halen…buiten Bahrain en nu mss Hockenheim deels zijn het stuk voor stuk boeiende gps geweest met veel inhaalmaneuvers. De 8-9 GPs waar ik het over heb waren stuk voor stuk boeiender dan de 3 laatste jaren F1. Dit als resultaat van de nieuwe regulaties waardoor teams niet mogen tanken, de twee verschillende compounds moeten gebruiken, de wagen in park ferme gaat na de qualificatie en dergelijke…
En Massa niet presteert?! ik zou maar zwijgen want als het aan hem had gelegen had hij de race gewonnen, en Fernando niet! ik heb Alonso Massa niet competitief voorbij zien gaan…Want het is 1 ding om sneller te zijn dan een wagen voor je, maar nog een ander ding om er dan voorbij te gaan, en dat hebben we Alonso dit jaar nog niet veel zien doen alvast (Laten we Monaco buiten beschouwing waar de pace-car en pitstops het voor hem hebben gedaan)
Timmie zegt
De FIA moet zich in deze zaak gedeisd houden. Er zijn geen expliciete (!) teamorders gegeven. De rijder (Massa) heeft hier beslist. Zonder rijders: geen races, zonder races: geen FIA. Dus aan alle leden van de FIA: zip it!!!
M-Power zegt
haha wat een stelletje debielen. Massa en Alonso stonden op 1 & 2, wat maakt het dan uit dat ze van plaats verwisselen? als ze nu willen dat Alonso absolute nr 1 wordt, tja dan moeten ze dan toch gewoon doen?
liever gewoon BACK TO BASICS, net zoals top gear gisteren! 1200 pk, handbak, geen beveiligingen! :D
rene zegt
Scuderia Tifosi “teamorders zijn vanaf 2002 verboden in de F1.” heb je echt geen boordradio voor nodig hoor ,plaatje aan de pits zal ook wel vertellen wat je van je mensen wilt al schrijf je het in t’Chinees.
Ferrari deed dit bewust ,mag van mij ,behoord volgens mijn mening tot een bepaalde strategie, stelt tot nadenken ,maakt het spannend.
Markus zegt
Dan heb je toch zin om je teambaas in zijn noten te schoppen. Lig je voor, moet je slome jopie de ruimte geven. Ik zou niet alleen met een zure kop op het podium staan, ik zou die *** naast me er head first van af duwen. En dan de teambaas een klap op zijn muil geven. F1 is geen teamsport, donder op, de snelste wint en zo hoort het.
Style zegt
tja, het is niet helemaal netjes maar om ze de overwinning af te nemen is ook belachelijk, dan krijgt Vettel letterlijk een kadotje terwijl hij er niet aan te pa skwam en al bij de start door de rod ebolides om de oren werd gereden!!!
Bo1972 zegt
hee Rene duidelijk dat jij net zo intelligent bent als de mensen bij Ferrari. Duidelijk en inschattingsfout. Terwijl ze feitelijk door diverse mogelijkheden het hadden kunnen verbloemen. Juist door het niet te doen beschadigen ze de sport en ook duidelijk hun eigen naam en reputatie. Wie wil er op deze manier nu Alonso fan zijn? You must be a fool….
sjaakk zegt
er is nooit gezegt dat massa, alonso voor moest laten. er is alleen gezegt dat alonso sneller is. dus geen directe teamorder. or hebben jullie niet gekeken?
Luc zegt
jazeker is dit gedaan, wij hebben alleen niet alle gesprekken gehoord. geloof maar dat er gezegd is massa even short shift en half gas!
Bo1972 zegt
De beelden en geluidsfragmenten spreken voor zich. Anders had Ferrari toch nooit akkoord gegaan met de opgelegde straf. Het gaat nu puur om feiten en om regels. Ik kan het ook prima begrijpen dat ze Alonso beter voor kunnen laten gaan. Alleen gezien de regels en de manier waarop ze het hebben uitgevoerd zijn de concequenties niet meer dan logisch. En dit is gewoon niet tactisch. Onbegrijpelijk dat mensen dit willen verdedigen.
De consequenties zijn negatief en dit kun je nu niet meer terugdraaien. Dus moet je dit ook gewoon accepteren.
Eric zegt
Als je enkele miljarden investeert in de sport hoop je wel op goede resultaten. Alonso stond voor Massa in de titelstrijd en veel punten achter op Hamilton. Alonso was de snelste en in belang van het team heeft Alonso wel degelijk de meerdere punten nodig. McLaren heeft door geen teamorders al verschillende kampioenschappen verloren in het verleden. In andere sporten is dat ook zo!!! Red Bull heeft ook Vettel voor getrokken op Webber dus moeten ze hun bek houden!!!!!!!!!!!!!!
IJsblok zegt
Het lijkt wel of iedereen Turkije is vergeten waar Hamilton vraagt of Button hem niet aan gaat vallen nu hij op de “zuinige mode” moet rijden, waarop het team antwoorde: nee lewis! daar kwam ook een verkapte teamorder bovendrijven, leek mij althans..
zoals Coulthard van het weekend zei: elk team doet aan teamorders, als ze het ontkennen, liegen ze..
ik ben zelf allang blij dat Ferrari zoveel achterstand goed heeft gemaakt
Danny zegt
@Phille;
Je geeft zelf hetgeen aan ik ervoor verwoord heb!
DE F1 is wellicht een minuscuul beetje gestegen in spanning, maar zoals je zelf aangeeft Alonso heeft tijdens Monaco wel inhaal acties kunnen laten zien hoewel het ook beperkt blijft, zal ik je vertellen hoe dat kan??
LOW DOWNFORCE! het is harmonica rijden de auto’s zijn te gelijk dit door de regelementen die alles gelijk trekken.
Dit is ook de reden waarom Regen Races spannender zijn, coureurs maken eerder fouten, betere coureurs komen naar boven en mechanische grip telt meer!
Ik weet niet hoe lang jij F1 kijkt en wat je erin wilt zien, ik wil geen inhaal manouvre’s zien en er net zolang op wachten tot iemand een foutje maakt, neej puur racerij door verschillen in auto’s de 1 heeft een betere wegligging de andere betere remmen de andere een betere acceleratie en de andere hoge topsnelheid DAN krijg je spektakel, en kunnen coureurs meer het heft in hand nemen en meer risico’s nemen meer gokken etc,
Kijk naar strategieen? Toch allemaal 1 pot nat! De beste weg is zo goed als altijd al bekend! Ja weer de regelementen!
En Massa? NEE hij presteerd nix! Anders had hij deze race Alonso niet voor hoeven laten gaan als hij het goed gedaan had! ;) En daarbij haal je weer mijn punt naarboven, Alonso was absoluut de snellere! Maar ondanks dat heb je met de autos van tegenwoordig gewoon geen inhaalmogelijkheden!! Dus nogmaal klasse Actie van Ferrari!
BTW, Geen coureur heeft veel ingehaald! En daarbij is Alonso als beste coureur gekozen door alle overige F1 coureurs dus ga nou niet zeggen dat zij er geen kijk op hebben en het niet juist hebben ;)
Danny zegt
@ Hupke
McLaren geeft team orders, en Redbull net zo goed, tussen redbull schat ik hangt een persoonlijke strijd tussen de coureurs! onderschat niet dat je teamgenoot altijd vijand no.1 is!
Voorbeelden van McLaren dit jaar zijn erboven al genoeg gegeven. Zoals coulthard en nu ik ( haha) al zeiden Iedereen die zegt niet aan teamorders te doen liegt! en zo is het, geloof me waar zoveel geld in omgaat gaat het niet eerlijk! En dus moet de verbazing eigenlijk groot zijn dat Ferrari dit zo “Eerlijk”? naar buiten heeft gebracht, want waarom dat is gebeurd is mij ook een raadsel… ?
Persoonlijk vind ik dat omdat Alonso het tot nu toe veel beter dan Massa gedaan heeft Ferrari als ze 1 en 2 liggen gewoon moet kunnen zeggen dat Massa Alonso voorbij moet laten, vind het absurd dat dit niet zou mogen!
Door hier een regel op toe te passen creer je juist codetaal en oneerlijkheid! Wat in mijn ogen niet goed is, want ELK team doet dit.
Schumi en Barrichello? Ja tuurlijk vind Baalde Barrichello en nu baalt Massa, het zijn sportmannen… Echter komen zij tekort op hun team genoot, sport is keihard.. je bent niet goed genoeg.. uit de weg! en terecht! Ik kijk niet naar een top sport om de zwakste te zien winnen, terwijl die overwinnig hem gegeven is door team orders te verbieden.
Schumacher was het trouwens eens met Ferrari, en uit zijn beargumentatie haalde ik niets waarop ik opmerkte dat hij zichzelf een hand boven het hoofd wilde houden! Maar hij is gewoon reeel!
En over die regelementen.. ik wil niet alles vrijgeven! Ik wil VERSCHIL! Dat maakt spanning! visualiseer –> een McLaren met een atmosferische motor en 17 inch velgen, een korte 1ste versnelling met ernaast bij de start een Ferrari met Turbo motor een lange eerste versnelling om wielspin te voorkomen en 14 inch velgen? Ik noem maar wat!
Wat creeer je? Dat de Ferrari misschien veel sneller weg is, maar de McLaren een langere adem heeft en de eerste bocht veel eerder op zijn gas kan doordat hij niet zo’n zenuwachtig turbo motortje heeft? Nou en dan krijg je spektakel! er moet wel een limiet gesteld worden! Maar niet in op welke manier je die limiet wil bereiken!
topless zegt
Tijdens TopGear werden we weer herinnerd aan de mooie gevechten tussen teamgenoten Senna en Prost. Stel je voor dat toen bij McLaren iemand op de pitmuur besliste wie er moest winnen, wat hadden de F1 fans dan gemist. Maar Prost en Senna hadden dat nooit gepikt. Maar coureurs met lef en ballen bestaan niet meer. Slechts primadonna’s.
Zo hoort het:
http://www.youtube.com/watch?v=zznJjSncGCE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BqO04xIPihY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=n8-QhXnuLgk&feature=related
Gerard zegt
Het zijn net kleine kinderen die bezig zijn, alleen is er geld mee gemoeit…
De macht van de streksten en besten dus…
Benz.. zegt
Ik ben allang opgehouden met kijken.
Nogal saai.
rene zegt
Bo1972,”You must be a fool” jij geloofd dus nog altijd in god.
rene zegt
Denk logisch ,strategieen worden in de F1 op voorhand gemaakt ,je denkt toch niet dat die mensen dom zijn ,lig je er morgen uit.
Wat wij over de boordradio hoorden was een stukje strategie.
Vraag me alleen niet waarom ze het deden want daar ben ik als niet strateeg wel te dom voor.
rene zegt
topless,”primadonna’s” die net als in iedere andere topsport op korte tijd veel poen willen pakken ,stappen morgen zo over naar een ander team als het hen beter uitkomt.
Lig ik echt niet van wakker.
Jij gaat toch ook een beetje werken(hoop ik) voor de poen.
Timmie zegt
Die gasten bij de FIA zijn stuk voor stuk gangsters. Ze moeten zich bezig houden met de veiligheid, niet met het beinvloeden van de resultaten. Als een team (of rijder) zich duidelijk onderscheidt van de rest qua puntenaantal, zijn ze bij de FIA al in hun gat gebeten en beginnen ze tegenmaatregelen te verzinnen. Alleen al daarom zouden ze stuk voor stuk gefusilleerd moeten worden.