Nekmatjes, gouden sieraden en bier per halve liter. We stappen even in een virtuele tijdmachine en gaan veertig jaar terug in de tijd. Locatie: Rüsselsheim. Daar waar de eerste Manta A van de band rolde.
Wie had kunnen voorspellen dat de coupé-versie van de Ascona zou uitgroeien tot een ware subcultuur voor mensen met een neiging naar ‘fout’. De Duitser schopte het zelfs tot het witte doek met ‘Manta -Der Film‘ & Manta, Manta (check die remix). De wat jongere Autoblog-lezers zullen ‘m wellicht kennen van die TV-eppo’s uit Brabant. 40 jaar na de introductie van de Manta A is ‘ie nog steeds geliefd bij een groep trouwe fans. En ook in Nederland staan er nog genoeg tweedehandsjes te koop.
In 1970 kwamen de achterwiel-aangedreven Manta’s met drie motorvarianten op de markt. De sterkste daarvan was de 1900S: 90 pk uit een viercilinder carburateur-motor en een top van 170 km/u. Twee jaar later kwam Opel met een iets sterkere GT/E-versie. Goed voor 105 pk en in staat om 190 kilometers per uur aan te tikken op de Autobahn. In de eerste vijf jaar van het Manta-tijdperk werden er 498.553 stuks in elkaar geschroefd. Cijfers die er niet om liegen, de Manta was een instant verkoop-hit.
Zijn opvolger kwam vijf jaar later in de vorm van de Manta B. Een stuk hoekiger, vierkante koplampen, maar wel met een ietwat uitgebreider motorenaanbod. En natuurlijk nog steeds een heerlijk fout imago. Top of the bill was toen de 2.0L vierpitter met een Bosch injectie-systeem. Twee jaar later kwam er een driedeurs hatchbackvariant bij. Ook wel CombiCoupé genoemd.
Opel schakelde daarna de hulp van Irmscher en Cosworth in om een rallyauto’s op basis van de Ascona B en Manta B te produceren. De Manta 400, zoals hij genoemd werd, kreeg een 2.4 zestienklepper mee die in de straatversie 144 peekaa’s in de strijd gooide. Met een setje grotere carburateurs was 230 pk ook geen probleem. Dankzij de achteras van een Opel Commodore hadden deze rally-Manta’s een stukje meer grip en betere wegligging.
Het Manta-feestje duurde tot 1988. Toen werd-ie afgelost door de Calibra. Ook fout, maar een stuk minder fun. Bovendien werd er overgestapt op FWD. Nu, veertig jaar na zijn geboorte is het een auto met cultstatus overgoten met een heerlijk fout sausje. Oh, en jullie ervaringen met Manta’s lezen we graag terug in de comments.
besaram zegt
beter wegligging
betere wegligging
komt er een nieuwe manta?
-edit: dank, is aangepast-
student zegt
sommige auto’s moeten een ‘foute’ periode doormaken om uiteindelijk een ‘icoon’ te worden…. zelf heb ik een t/m de sleutelhanger orginele manta uit 1977… duimpjes van voorbijgangers gaan al regelmatig ophoog!
AutoInformatief zegt
Proficiat Manta!
Zo’n Manta A vind ik nog steeds een prachtige auto. Ik was tot een maand geleden nog het kijken voor een Manta A.
Inmiddels heb ik een Opel GT uit 1969 gekocht ipv een Manta maar als ik de foto hierboven zie dan wil ik toch weer op zoek! ;)
jochentje zegt
heb zelf een manta A 1.9
toch wel prachtige auto’s
ben wel nooit fan geweest van de manta B
floryn zegt
Laat ik alle Manta rijders bedanken voor hun bijdrage aan de schoonheid van het Nederlandse straatbeeld de afgelopen 40 jaar. Echt top werk jongens. Nee zonder gein ook jongens zonder geld en smaak hebben hun helden en iconen en de manta is er een van. Kan in het museum voor populaire cultuur dus!
floryn zegt
nog een keer:
Yellomello zegt
@floryn:
sinds wanneer plaatsen Autoblog bezoekers foto’s van zichzelf?
Nee, goed gevonden, past bij de Manta… ;)
M-power zegt
Business at the front, party at back
brecht zegt
Heb nog eens leren rijden met zo’n heerlijk foute Manta B, verlaagd, knalblauw, getinte ruiten en over the top velgjes haha, leuke herinneringen!
Hupke zegt
ZO fout die wagens maar toch ik begrijp wat de manta-rijders aantrekt.
Als ik dan toch een Opel uit dat tijdperk zou moeten kiezen, doe mij dan maar de GT (liefst in diezelfde gele kleur als die van Pa toen hij 18 was).
Zapp zegt
Ik heb een bijbaantje bij de lokale Euromaster, vandaag heb ik nog geholpen bij het monteren van een rally-uitlaat op de B-Manta van een van m’n bazen. De baas waarover ik nu spreek heeft ook nog een A-Manta, m’n andere baas heeft een Monza GTE 3.0 en een B-Manta 3.0, echte opelfanaten.
Citrolover zegt
leuk maar het is en blijft een opel ,,,en dat wil je gewoon niet,,,,
ZwerverRoodbaard zegt
Prachtig zo’n Manta, maar persoonlijk zou ik eerder voor de Ascona A, Admiral of een Diplomat gaan :)
@Citrolover: Een Citroën wel dan?
Stender zegt
Hulde aan de Manta!
Zowel A als B (B1 of B2) mooie auto’s, al gaat de voorkeur wel uit naar de A. Maargoed ik mag niet klagen met de mijne.
Markus zegt
Met een maat van me die een Manta B GT/E (wit, witte velgen) had ben ik nog eens half Europa door gereden. Dat was een mooie trip!
BmwMPower zegt
pizzakoerier zegt
ach ja…goeie ouwe tijd..een brood kostte een dubbeltje en Opel was nog cool
de sjonnies zegt
Steinmetz, alweer zo’n oude naam maakte de Manta 1 heter.
Voor een Manta II 400 Groep B mag je serieus geld meenemen tegenwoordig, Mijnheer Walther Röhl deed vorige week de
Eifel rally met een Ascona 400 Groep B
corvettez06 zegt
geweldige auto,s die manta,s , vind ze nog steeds leuk als ik ze zie , het heeft gewoon iets , echt een tijdloos design denk ik, een retro uitvoering zou leuk kunnen zijn.
DTB zegt
Toen Opel nog echte auto’s maakte…
G_deGroot zegt
Tweeeee-deeertig
Lord_Svenius zegt
ik ken m vooral van Snelle Eddy
http://www.youtube.com/watch?v=SzolEnjtg2A
die ‘Manta Manta’ film zegt me ook nog iets. Wist niet dat ie al 40 jaar meeging, ik had 10 jaar minder geschat
Flatfour zegt
Opel Manta only for dudes
750i zegt
Ik ben er pas nog eentje tegengekomen in barendrecht bij de benzinepomp. De auto zag eruit als nieuw. De eigenaar vertelde dat het de oude lesauto van zijn moeder was geweest en dat ze de Manta na jaren weer hadden teruggekocht. Puntgaaf en nog steeds een echte nekkedraaier.
M-lover zegt
Idd een foute bak, maar wel een vette :p De achterwielaandrijving zorgt ervoor dat de manta’s evenals de oude bmw’s voor mooie show zorgen bij rally’s ! Als opel weer iets wil worden, maak gewoon een nieuwe manta :D
gewoonbas zegt
Ik dacht gelijk aan dit lied: http://www.youtube.com/watch?v=B9NHeUrPaPw
620henk zegt
het blijft een vette auto
ze moeten hem eigenlijk weer in productie zetten en wat verbetert kan worden verbeteren:D
Jokkebrok zegt
Ruig ding hoor!
Pallas zegt
Belegen mopjes:
Hoe herken je een Opel Manta rijder?
-Aan de vliejes op zijn elleboog.
Er komt een extra smalle Manta, zodat de bestuurder met 2 ellebogen tegelijk uit het raam kan hangen.
Eerlijk is eerlijk met een flinke spoiler en vossebontje een terechte classic, Manta’s horen niet standaard.
betonstaal zegt
Heel enkel zie je ze nog in Friesland, manta met achter het stuur een oudere jongere gekleed in: lederen jas, spijkerjaspak, schakelketting, het haar in een matje en klompen aan. Helaas zijn deze zelfbenoemde hetero’s een jaar of tien geleden massaal overgestapt naar de Mercedes 190D, met behoud overigens van kostuum én kapsel, want de dorpskapster is nog steeds dezelfde geplamuurde opgekamde haar Madonna-like-a-virgin-look-a-like. ;-). dus