Aangezien we een stuk beterder zijn met voetbal tegenwoordig, kunnen we een steekje onder water over de vermeende superioriteit van Duitse sportwagens ook wel waarderen. Zoiets als de actie van Nissan in de UK.
Niet alleen gebruikten ze reclameslogans als “The Winner Hans Down,” “The Germans Came Off Wurst,” “Kaisers Chiefed” en “Deutschland Deutschland Über-Rated”, ook lieten ze concurrenten met slogans door Londen rondrijden. Zoals een TT-S met handbak die werd bestikkerd met “More expensive, slower and less powerful than a Nissan 370Z.” Of een Porsche Cayman die graag net zo snel zou willen zijn als een 370Z. Kunnen we wel om lachen. (via 4wheels)
bjorn zegt
Cool, lekker de boel opnaaien…
StijnB zegt
Dit begint ook wel gaan te vervelen. Van de GTR kan ik het nog wel hebben, is echt een supergoede en snelle wagen. Maar de 350Z en 370Z zijn te zwaar en helemaal niet sportief genoeg. Leuke gooi- en smijtwagens, maar ook wagens waarbij je merkt dat het budgetsportwagens zijn (wat je niet bij een GTR hebt!). Ik zou niet zo hoog oplopen met een wagen die in elke test zijn opgegeven acceleratiecijfers niet kan bevestigen.
Conclusie Nissan jullie bouwen goede wagens, de 370Z is goed voor zijn geld en de GTR is briljant maar hou op met andere constructeurs aan te vallen. Komt zielig over…
zesinlijn zegt
Geweldig!
En dat ding ziet er eigenlijk ook best lekker uit. Ze zijn goed bezig bij Nissan, met 2 modellen dan hè, dees en de GT-R…
StijnB zegt
Is trouwens nog een oude Cayman (van voor de facelift) :)
Apache zegt
Op die TT zouden ze beter schrijven I WISH I NEVER CONVERTED MYSELF INTO A WOMAN, I USED TO BE A CAYMAN! NOW I’M A GAYMAN!
Rutger zegt
Ik vind die tt-s zonder audi logo best dik staat hem ergens best goed
911GT2 zegt
Blijkbaar denkt Nissan zichzelf te kunnen matchen met Porsche. Jammer dat Nissan niet door heeft dat een groot deel van de prosches over 25 of meer jaar nog rondrijdt terwijl dat bij nissan gemiddeld wat lager ligt.
Bouwkwaliteit afwerking comfort etc. er zijn meer dingen die een auto een goede sportauto maken. Snelheid is er 1 van maar bruikbaarheid is minstens zo belangrijk ;)
Merry zegt
@911GT2:
Ik moet zeggen dat de meeste 200SX(silvia)’s er toch goed bij staan.
Hoe lang een auto mee gaat heeft weinig met de bouwkwailteit te maken maar meer hoe de gebruiker er mee omgaat.
Geef eens een 911 aan een gemiddelde kamper en dan zal de levensduur toch wat korter zijn dan van een rijke directeur.
En de nu 10 jaar oude Boxers en de eerste generatie Cayennes zien er ook cheap en versleten uit.
Porsche worden steeds meer gebruikers auto’s met al die nieuwe modellen en dit zorgt er toch voor dat ze sneller een het einde komen.
Frankypanky zegt
@911GT2:
Ik weet niet hoe oudje bent, maar kennelijk niet oud genoeg om de opmars van de Japanse auto in Europa en de VS te hebben meegemaakt!
Hoe zou dat komen? Alleen omdat ze goedkoper zijn, zoals Merry zegt?
Dan zouden de straten nu vol staan met Geely’s, Roewe’s en andere Chinese merken… :roll:
En heb jij wel eens een Japanse sportwagen in het echt gezien? Laatst nog een 300ZX bekeken in een autohandel. Die wagen had wat gebruikssporen (die een Porsche ook zou hebben), zoals wat krasjes van winkelwagens ofzo.
Alles werkte nog, maar zoals iemand het ook opmerkte…alles hangt af van de (vorige) eigenaar.
Een slecht of matig onderhouden 911 komt je eigenlijk vaker tegen, dan een slecht onderhouden Supra, NSX of 300ZX!!!
Waarom? Simpel, fanboy-gedrag (It’s a Porsche!!!), zoals je ook ziet bij sommige reageerders…terwijl ze niet door hebben wat het wel niet kost om een 911/boxster goed te onderhouden.
Daartegen zijn de meeste Supra of 300ZX eigenaren echte liefhebbers van Japanse sportwagens. Die kijken niet naar het logo (of de ‘historie van het merk’)…
Raul87111 zegt
Die TT-S is toch helemaal niet slower dan een 370z…. zit een halve sec. sneller op de honderd, heeft quattro, lager verbruik en een beter energielaber. Dat hij duurder is mag dan ook wel, het is tenslotte geen Nissan.
Merry zegt
Het leuke van dit verhaal is dat de Duiters niet weten hoe ze er tegen in kunnen gaan.
De Duiters zijn eerst elkaar de tent aan het uitvechten en nou is daar in eens die gekke jap die je midden in je gezicht aan het uitlachen is.
Goedkoper kunnen die Duiters niet worden zonder ze nog slechter te maken.
Ze kunnen ze niet sneller maken zonder ze duurder te maken.
Het enige wat er over blijft voor de Duitsers is roepen dat ze premieum zijn, en dat zegt eigenlijk helemaal niks.
De Duiters zullen altijd verkopen omdat men vertrouwd is met deze auto’s maar een echt goede reden is er niet.
StijnB zegt
@ Merry
Dat is exact ook de reden waarom de Japanners nog goed in de middenklasse verkopen. Ze hebben in de jaren ’70-’80’-’90 degelijke betrouwbare wagens gemaakt, of dat dit nu nog het geval is (of ze echt superieur op dit vlak zijn tegenover Westerse wagens) is een grote vraag. Maar toch dragen ze dit imago (voorlopig) nog steeds en kunnen ze hierop teren.
Dusja; “De Japanners zullen verkopen omdat men vertrouwd is met de betrouwbaarheid maar een echt goede reden is (misschien?) er niet.”
Merry zegt
@StijnB: Jappaners verkopen goed omdat ze goedkoper zijn.
Altijd al geweest en zal altijd blijven, hoewel Honda wel erg duur aan het worden is voor wat je eigenlijk krijgt, Honda is de japanse Audi aan het worden.
Zelfde verhaal voor Opel, ze zijn goed en goedkoop.
Goedkope auto’s verkopen beter.
Alleen toyota heeft denk ik de naam betrouwbaar iedereen weet dat Subaru’s, Mitsubishi’s en Honda’s toch echt veel onderhoud nodig hebben wil je ze er mooi en goed bij hebben staan.
Ik heb van alle merken wel een 1 of meerder auto’s gehad en dat Jappaners weinig onderhoud hebben is geen donder van waar, al die auto’s hebben me echt serieus geld gekost.
Nissan ben ik zelf niet bekent mee maar dat komt vooral omdat alle leuke modellen vroeger rechts gestuurd waren en daar kan ik maar niet aan wennen.
w0o0dy zegt
@Merry: mx-5… zelfs bij een leeftijd van 15 jaar kost die me geen 400euro per jaar aan onderhoud en reparaties (draadje voor 3e remlicht 17euro..) al 5jaar op rij….
zesinlijn zegt
@w0o0dy: Beter dat je een keer een fatsoenlijk draadje koopt dan… ;)
Merry zegt
@w0o0dy: Moet je al 5 jaar oprij een draadje bij je achterlicht vervangen? ;)
De MX-5 is een superwagen, vooral die oude V6 versie.
Wat een heerlijke wagen, over de onderhoud weet ik helemaal niks omdat ik er nooit 1 gehad heb of iemand ken die er 1 heeft.
Ik heb in de VS een slip en behendigheid curcus gedaan en dat deden ze in de MX-5 V6, dat was een hele leuke dag!
CSL zegt
Endan op de nissan:
I wish I was as fast as the 4seater BMW 135i in acceleration!
StijnB zegt
@ Merry
Over die Boxsters zou ik weinig slechts zeggen. Had ook eerst mijn twijfels bij de degelijkheid. Maar zelfs de eerste Boxsters uit eind ’96 begin ’97 met flink wat kilometers en eigenaars (ook jonge kerels die hem even kopen om even door te trappen) zien er nog deftig uit en werken naar behoren. Zelfs de ramen blijven nog steeds lichtjes zakken bij het openen van de deuren. En de 2.5 boxer klinkt nog steeds vrolijk…
CSL zegt
http://www.youtube.com/watch?v=F8Eut_lmW_c
RickB zegt
Tja, helaas blijf je toch Nissan rijden…
StijnB zegt
@ Merry
Honda is altijd duur geweest. En Toyota is ook verre van goedkoop, Opel of Citroën bijvoorbeeld zijn véél scherper op het vlak van prijs. En Nissan, tja buiten Pick-Ups en SUV’s verkopen ze al jarenlang bij ons geen wagens meer. Idem dito voor Mitsu.
Mijn pa heeft bijna altijd Toyota’s gehad, met een kleine 10 Toyota’s 2 miljoen kilometer gereden. Geen uitzonderlijke problemen of kosten gehad…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Merry: Japanse auto’s verkopen goed omdat 90% van Nederland niet op Autoblog aan het discussiëren is over ‘witte of zwarte velgen’, ’18 of 19 inch’, ‘matte lak of wit’, etc. maar auto’s gewoon als vervoermiddel van A naar B zien…
Je kan beter een goede, emotieloze auto bouwen, dan heb je de grootste afzetmarkt! Kijk naar VW: oer-saai, DUS verkoopt goed.
Svenska Aeroplan AB zegt
Ter extra bevestiging: als je hier op AB.nl een rijtest van een Avensis of Lancer zet, kijkt er geen hond naar. Doe je een test met de Alfa 159, heft je 300 reacties…
Maar de Avensis verkoopt wel 300x zoveel als de 159!
zesinlijn zegt
Go Svenska, go!
Raul87111 zegt
Gezondverstand zegt
Tsjezis, wat is die Cayman lelijk (in het wit)
Svenska Aeroplan AB zegt
Graapig zou zijn:
Bij die Nissan-dealer langsgaan en vragen wat die Cayman moet kosten…
;)
w0o0dy zegt
@merry: dat draadje was de enige reparatie in 5 jaar. Verder alleen beurtjes en wat vet voor het schakelmechaniek+ nieuwe bussen voor nog iets strakker weggedrag.
Bazzl zegt
Gaaf!
w0o0dy zegt
@merry moet een mx-3 of 6 zijn gweest want mx-5 v6 bestaat niet (niet af fabriek iig)
Merry zegt
@w0o0dy: was zeker MX5 maar de yanks kennende zullen ze dan aan de slag gegaan zijn.
Het is daar bijzonder moeilijk een jap te vinden waar nog het orginele motorblok in hangt.
Maar ik dacht dat die V6 een standaard model was, dat is dan wel weer een tegenvaller.
RenesisHP zegt
@Merry:
Lijkt mij dan een MX-5 met MX-3 blok.
Die optie heeft overigens totaal geen nut. Alleen het geluid zou dan met grote stappen vooruit gaan.
w0o0dy zegt
@RenesisHP: of de v6 uit de mx-6?
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Dat is zeker een leuke optie als je de 198pk versie bedoelt.
Lijkt mij echter veel afbreuk doen aan de handling. Gewichtsverdeling binnen 1 klap finaal om zeep. :shock:
w0o0dy zegt
Iemand die de 370z en de Cayman (de basis versie) eens naast elkaar wil zetten op http://www.fastestlaps.com ? Ben wel benieuwd.
the-budel-guy zegt
Ag als nissan op deze manier reclame wil maken en ook nog is 2 auto’s van de concurrencies koopt.
Zijn ze wel erg zielig bezeig als ze nog geeneens een TT-RS naast een 370Z durven te zetten weet ik het antwoord al.
En ik koop nog liever een Cayman kan ik op feest zeggen dat ik een Porsche rij.
En daarbij ik denk dat mijn vriendin liever een Porsche ziet dan een Nissan
Frankypanky zegt
Oh,
En nog even on-topic;
“Duitsers hebben geen gevoel voor humor, dus hopelijk blijft Nissan lekker stoken”… :mrgreen:
Nv zegt
Geef mij maar die cayman aub.
StijnB zegt
@ FrankypankyV8
Heb zowel een zwak voor Porsche’s als Japanse wagens, kan dus alles redelijk objectief bekijken.
Tot en met de 993 was Porsche echt wel superieur. Die sterkte en degelijkheid van de gebruikte materialen heb ik nergens meer gezien. Ook daarna niet meer bij Porsche. De afwerking ging vooruit maar zo onverwoestbaar werden ze nooit meer. Tevens zijn onderdelen ook schappelijk van prijs. Wat bij auto’s met lagere productieaantallen (en onderdelen die uit Japan dienen te komen), vooral bij de Mitsu 3000 en Nissan 300ZX, wel eens flink kan tegenvallen. Bovendien waren deze twee laatste véél te zwaar en konden ze de 911 bijlange na niet volgen. De laatste Supra dat was al een véél betere poging. Enja de NSX dat was pas een echte concurrent voor de 911…
Tevens zijn er bij Porscheliefhebbers ook echte liefhebbers voor wie het logo kan gestolen worden (letterlijk, want dit was toch een puur marketingtool dat er pas later is gekomen voor de VS), maar voor wie (meestal) de 911 perfect voldoet aan hun noden en wensen. It’s not something for everyone, but it is everything for someone…
Nv zegt
Moet de 370z trouwens niet vergeleken worden met de cayman s, die verschillen maar 11 pk ipv 61 pk. De vergelijking lijkt dan eerlijker en dan wint de porsche wel qua snelheid.
w0o0dy zegt
@Nv: lijkt me onzin aangezien de basis Cayman al 30% duurder (9000 pond!) is dan de basis 370Z in de UK. De Cayman S is nog veel prijziger.
Het lelijke eendje zegt
OP de Nissan 370Z:
ik droom er van om even mooi en snel te zijn als de TTS en de Cayman!
Bo1972 zegt
Ze laten hun auto van de beste kant zien en de TT
en de Porsche nam de minste kant zien. Persoonlijk vind ik een NisaanZX is er niet fraai uitzien. En ook al is hij sneller, vind ik dat bijzaak.
BaySideBlueBoy zegt
Gadverdamme wat een fanboy gezeik weer…
Ik vind het een beetje jammer van Nissan Marketing om de concurrenten zo te flame’n. Als ze aan publiciteit een tekort hebben zijn er honderden andere manieren om er aan te komen.
Thomas Bol zegt
Humor! Jammer voor Nissan dat beide Duitse concurenten mooier zijn en toch meer verkocht worden, ondanks deze reclamecampagne.
fant zegt
Het zal best dat ie krachtiger en sneller is, maar ik zou alsnog altijd voor de cayman of tt gaan mocht ik de keus krijgen :)
Evert-Jan zegt
Grappig hoe idereen hier reageerd,
echter bouwt Nissan al sinds jaar en dag sportwagens.
De meeste mensen hier denken aan een 350 of 370Z
en een GT-R.
Maar de GTR gaat al mee sinds 1969.
En de eerste Z kwam al in 1970.
Toen was Porsche idd ook al bezig.
Maar toen was de markt natuurlijk zo groot ook nog niet.
En als we het hebben over de Skyline van begin jaren `90.
Dat was toch best een concurent van de Porsche`s e.d.
Nissan heeft ook vele prijzen gewonnen met hun motoren.
Bijvoorbeeld “engine of the year” `95, `96 en `97.
En vergeet alle overwinningen niet in de racerij…
Het is omdat Nissan niet veel races meer doet.
Vroeger lachten ze ook al alles en iedereen uit!
Maar dat is voor de tijd van de meeste bloggers hier.
Maar laat eens weten, de Skyline R34….
autofan zegt
Porsche the best
Tinus zegt
Hoe harder iedereen Porsche loopt te bashen des te meer wordt porsche door hun concurrenten neergezet als dé benchmark.. haha.. Dit soort reclames werkt op de lange termijn alleen maar tegen Nissan en voor Porsche gelijk als die domme Mini-reclame..
Wat hebben we van deze anti-reclames onthouden? Porsche, Porsche, Porsche, Porsche, Porsche ennnnnnnn….. Porsche!
V-tecc zegt
ahhahha
Alle zielige german fanboys gelijk op hun teentjes getrapt!
Nissan heeft het recht om stoer te doen.
Als et niet lukt met de 370z staat er nog rustig een GTR.
Voor het zware werk.
besaram zegt
ahhahha
Alle zielige german fanboys gelijk op hun teentjes getrapt!
Nissan heeft het recht om stoer te doen.
Als et niet lukt met de 370z staat er nog rustig een GTR.
Voor het zware werk.
Nv zegt
@ Besaram: Wat nissan doet is niet “stoer doen” maar vind ik eerder zielig. Als ze in de klasse van porsche willen behoren moeten ze het verdienen maar mogen ze het niet zelf promoten. (nee het is niet omdat de auto’s rond dezelfde prestaties schommelen dat ze in dezelfde klasse behoren)
Een voorbeeld (Ok het is wel absurd, maar vergelijkbaar in een zeker zin): Een bijnaam geef je jezelf niet, die krijg je. Diegene die zichzelf een bijnaam geven zijn dan meestal ook “wannabe’s” hetzelfde gevoel krijg ik rustig aan over nissan. Jammer vroeger was ik nog voor nissan, maar hoe meer van die belachlijke reclame hoe minder “respect” ik voor ze krijg.
rene zegt
Merry ,”De Duiters zullen altijd verkopen omdat men vertrouwd is met deze auto’s maar een echt goede reden is er niet.” ,had ik echt zelf niet beter kunnen formuleren.
Die brave jongens die zogezegd degelijke auto’s bouwen houden trouwens ook niet van terugroepactie’s.
TSI’tjes en waterpompproblemen houdt men angstvallig uit de pers.
rene zegt
Svenska Aeroplan AB “Maar de Avensis verkoopt wel 300x zoveel als de 159” aan een Alfa is uitgezonderd de eigenzinnigheid van de mensen die hem kopen technisch echt niks speciaals.
Of kom toch aub niet af met die multi-air ,zou je mijn visie allang moeten over kennen.
rene zegt
Zet de Duitsers maar even voor de realiteit ,degelijkheid was synoniem voor Duits ,hun sportwagen(prestige)afdeling wordt onder vuur gezet en van (betaalbare) hybride auto’s maken hebben ze helemaal geen kaas gegeten.
StijnB zegt
@ rene
Sportwagenafdeling onder vuur? Nieuws gemist, Porsche verkoopt net meer wagens dan ooit…
En is het bij wet verplicht om een hybride te bouwen? Is hun globale efficiëntie dan eindelijk bewezen? Indien de overheid dit niet zou stimuleren kocht nog steeds niemand ze.
rene zegt
Indien de wet je nog altijd toelaat energie met massa’s te verspillen en daarbij het milieu nog flink aan te tasten ,moet je vooral bezig blijven.
rene zegt
StijnB ,trouwens over die hybrides zou toch ook interessant zijn voor Europese constructeurs (alleen verkoop telt hoor ,wat je verkoopt maakt niet uit.
Hebben die dan echt zo weinig know-how ?
rene zegt
StijnB ,och jij was dat zeker die s’nachts in de winter de voordeur liet openstaan om het huis te verluchten.
Sorry ,vergeten.
besaram zegt
@NV
Wat voor soort auto’s maakt porsche?
prestatie gericht lijkt mij als een merk zoals “nissan”
beter kan presteren als porsche voor minder.
laten we dan eerlijk zijn dan moet porsche proberen in dezelfde klasse als nissan te komen en niet andersom.
En aan jou respect heeft nissan tog weinig en porsche waarschijnlijk ook niet:D
rene zegt
Nv ” Als ze in de klasse van porsche willen behoren ” de voor de deur staan klasse dus.
rene zegt
Tinus ,ook alleen maar van aan het dromen zeker , Porsches zijn voor elitevolk niet voor ab’gers.
RenesisHP zegt
@rene:
“Porsches zijn voor elitevolk niet voor ab’gers.” :roll:
Je wil niet weten wat sommige van de miljoen bezoekers rijden. Onder het veel kleiner percentage reagerende bezoekers zitten ook een paar bovenmodale mannen met stevig speelgoed.
1 daarvan doet iets met stripboeken of zoiets. ;)
Porsche_Fan zegt
Doe mij maar een Porsche Cayman!
of over een tijdje zn Cayman (clubsport?) RS
de sjonnies zegt
’t is de schuld van de Japanners, zij hebben de auto betrouwbaar gemaakt.
Zij hebben een auto op de markt gebracht met alle accessoires die we nu normaal vinden.
Dank zij die rot-jappen hebben we nu ruitewissers met meer dan 1 snelheid, getinte ramen en standaard een radio.
En een rechterbuitenspiegel. En een tankklepje dat je van binnenuit kunt openen. En een antenne.
Tenminste, als je niet zo’n premium Duitser koopt, dan komt er nog zo’n 15-20 mille bij.
StijnB zegt
@ rene
Zijn povere argumenten en aanvallen. Ik verwijs gewoon naar het feit dat nog steeds niet duidelijk is of hybrides op lange termijn wel milieutechnisch gezien voordelig zijn… Zou dus ook eerder een afwachtende houding aannemen. Zeker als je dat kan oplossen met kleinere motoren.
@ besaram
Vanaf het moment dat de Nissan GTR bij ons wat aan naambekendheid wint gaat de prijs mee omhoog. Dat zie je nu al aan de véél te dure V-spec. Nissan gaat niet eeuwig de GTR tegen verlies kunnen blijven verkopen. Bovendien stopt de evolutie hier, de volgende generatie gaat van hetzelfde chassis moeten gebruik maken…
rene zegt
StijnB ,zo’n lange termijn hebben we niet meer voor aardolie onbetaalbaar wordt.
Elk alternatief is het overwegen waard.
Je kan natuurlijk altijd blijven wachten en uistellen ,de gemakkelijkste manier en terwijl je hoofd nog in het zand steken ook.
Hou van zulke mensen ,alleen niet in mijn buurt.
lincoln zegt
als de olie op is .. dan kan je het ook niet meer gebruiken ..
en als er olie is .. nog wel ..
waarom moet de olie in de aarde blijven ??
w0o0dy zegt
@lincoln: “waarom moet de olie in de aarde blijven?”
Om tegen nog hogere prijzen aan ons te verkopen natuurlijk! Waar moeten ze in Irak, Saudi Arabië, Quatar en Texas natuurlijk anders van rondkomen? Straks moeten we die nog ontwikkelingshulp gaan sturen… of kunnen de arabs geen Koenigseggs en Pagani’s en Ferrari’s kopen? Dat is toch beestachtig als die mensen zo moeten leven?
rene zegt
StijnB ,auto’s met kleinere (geblazen) benzinemotoren geven je wat meer vermogen per gewicht te koste van betrouwbaarheid gezien de extra toevoegingen om dat vermogen te verhogen.
Verschil met (electro-benzine) hybrides is dat je geen gratis remenergie recupereerd .
besaram zegt
@Stijnb
Naambekendheid ik weet niet hoor maar.
Maar elke beetje autoliefhebber weet wat een skyline is en misschien weten ze nog een klein beetje van zijn historie.
Jij blijkbaar niet. En hoezo stopt de evolutie hier voor de skyline? HAHAHA ze zijn al jaren bezig en worden steeds maar beter. Veel te dure V-spec? en wat is het verschil tusche een porsche cayman en een cayman S? 15.000 ongeveer?
grapje zeker of niet?
Repsac2712 zegt
Nissan: Ik wil niet stoken hoor… :P
Svenska Aeroplan AB zegt
@ rene: HUH? je reactie op mijn ‘stukkie’ slaat echt nergens op… Lees het nog maar eens na.
w0o0dy zegt
Ff opgezocht, een 370Z is vanaf zo’n 56mille te krijgen, de gewone Cayman (zonder s en met 265pk ipv de 328pk van de 370Z) kost minimaal 68mille. 122% van de prijs van de 370Z dus.
Op de Sachsenring is de 370 sneller dan de cayman mkII (er is maar één circuit waarop beide sportwagens getest zijn. En op de meeste circuits is de 370Z nauwelijks langzamer dan de Cayman S… die 85mille moet kosten! 151% van de prijs van de 370Z!
Tijden Cayman S vs 370Z
Top Gear Track 1:26.7 1:27.5
Tsukuba 1:13.50 (very wet) 1:06.669
Hockenheim Short 1:15.5 1:16.0
Balocco 2:55.09 2:56.18
Contidrom 1:37.55 1:43.15 (partly damp)
Willow Springs-StreetsWillow 1:28.91 1:28.30
Anglesey National 1:04.3 1:05.2
Niet slecht voor het geld.
w0o0dy zegt
TT-S (62,5mille) vs 370z (56mille)
Tsukuba 1:14.718 (very wet) 1:06.669
Hockenheim Short 1:16.1 1:16.0
Contidrom 1:37.43 1:43.15 (partly damp
Luk Driving Center 1:10.92 1:12.81
Sachsenring 1:44.74 1:43.53
Anglesey National 1:05.5 1:05.2
Kyalami 2:06.1 2:05.9
w0o0dy zegt
En speciaal voor onze vriend CSL de 135 coupé met vrijwel exact dezelfde prijs als de 370Z (alleen is de BMW dan kaal en de 370Z verre van..)
Track 135i Coupe (E82) 370Z
Tsukuba 1:07.860 1:06.669
Hockenheim Short 1:17.4 1:16.0
Balocco 3:01.24 2:56.18
Bruntingthorpe 1:23.1 1:21.3
Camden Airport 1:14.90 1:13.63
Kyalami 2:08.8 2:05.9
Goed, die krijgt dus ook gewoon klop…. NEXT! :-P
Ferdinand1 zegt
Misschien heb ik een Duitse mentaliteit dan, maar ik vind dit laag. Dit kan alleen omdat het Nissan is. Daarmee plaatsen ze zichzelf onder Porsche en de rest… Beetje rare marketing toch. Als ik bij Nissan over de marketing zou gaan zou ik het merk vooral niet omláág willen helpen… Bah, na Mini zal ik nu dus ook nooit een 370Z aanschaffen.
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: gevoel voor humor kwijt? Ik denk niet dat Nissan wakker ligt van het feit dat jij (die toch al nooit van plan was om een Nissan te kopen) geen Nissan meer wil….
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: dit is toch geen humor!?! En mij boeit het niet of Nissan ergens wakker van ligt. Maar dat kunnen ze maar beter wel doen om eens een keer iets briljants te verzinnen.
Maar waarom vind jij dit dan eigenlijk zo “leuk”??
Ferdinand1 zegt
@Ferdinand1: oh, en hoezo zou ik nooit een Nissan willen. Sinds de introductie van de 350Z loop ik al warm voor de Z-lijn van Nissan.
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: Jij zou eerder een 2 jaar oude Porsche kopen dan een nieuwe Nissan voor 56 mille en dat neem ik je niet kwalijk. Leuk vinden en kopen zijn twee heel verschillende dingen. Ik heb 1,5 jaar gedaan over het bepalen en uitzoeken van mijn ideale fun-auto. Veel was leuk, maar het moest uiteindelijk toch die Mx5 worden…
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: dan ga ik inderdaad voor een 2 jaar oude Porsche, omdat mijn hart daar al heel mijn leven ligt. Maar ik wil alleen maar zeggen dat ik me niet afsluit voor alternatieven. Maar vooruit, ik zal de 370Z dan maar leuk blijven vinden ;) . Kopen daarentegen zal geen waarschijnlijkheid worden.
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: omdat niemand die al besloten heeft een Cayman te gaan kopen hierdoor van mening veranderd, maar mensen die nooit aan Nissan denken als het over sportwagens gaat nu opeens geconfronteerd worden met de 370Z en z’n concurrenten…. Het is dan ook geen teken van zwakte in mijn ogen, integendeel… als je zwak bent dan negeer je bij voorkeur het bestaan van de concurrent, laat staan dat je die auto naast je eigen zet en mensen in feite vraagt: Kies maar!
Ze willen op de shortlist van mensen die “merkloos” zijn en geld hebben voor een leuke auto voor erbij of die op zoek zijn naar iets anders dan anders…. en deze acties helpen. Het is niet hilarisch, maar in mijn ogen wel grappig.
Eric zegt
Nu nog meer klasse voor hun japanse auto’s en ze zijn er!!!
Op de 2’handsmarkt zakken de japanners ook sneller dan dat een Porsche of Audi achteruit kan rijden!!!!!!
Wel leuk gevonden.
Dimglor zegt
Hehe wel grappig natuurlijk, maar toch… Zo’n Porsche of Audi is ook wel leuk en kopen de mensen om andere kwaliteiten dan gewoon snelheid… ;)
qauqi zegt
ìk zie nissan anders niet voor ruim 40 jaar een achter de achteras geplaatste superwagen maken en die nog steeds een moeilijke concurent is voor de gt-r.
nissan: 1 overwinning is echt niet alles. beetje zielig.
BmwMPower zegt
De Porsche is net geen 911, en de Audi is AWD gay!
Zo cliché, maar de 370Z ziet er gewoon tof uit. Mag er elke dag al steeds een aanschouwen. Hij valt denk ik duidelijker op dan TT-S of Cayman.
Robert Meijer zegt
Wat een eikel van een marketing man hebben ze daar die dit verzonnen heeft. Komt ie soms bij Toyota vandaan? Hoe kunnen dit soort merken zich toch verlagen tot het gebruik van andere merken. Waarom zetten ze gewoon niet op de 370Z, Ik zou graag net zo snel zijn als m’n grote broer de GT-R maar ja ik kost ook een beetje minder en ben ook iets praktischer. Dan hadden ze voor twee auto’s reclame kunnen maken en ook nog eens niet de aandacht verlegd naar in mijn ogen een iets mooier vormgegeven Audi TT en een merk met een naam die duizend maal mooier klint dan Nissan…Porscheeeeeee. Ontslaan die man en mij in dienst nemen zou ik zeggen.
RenesisHP zegt
@Robert Meijer:
Een 370Z is niet praktischer dan een Nissan GT-R.
4 zitter(soort van) vs 2 zitter.
CSL zegt
lol, je rijdt met zijn vieren in een (niet gechipte) 135i de 370Z al zoek.
CSL zegt
Laten we het niet eens over de 1M hebben.
w0o0dy zegt
@csl: mensen die wel kunnen en willen lezen zien in het lijstje van fastestlaps.com dat je weer dom aan het lullen bent.
KoenMB zegt
Zielige reclame, ik krijg er een beetje het “wel willen, maar niet kunnen”-gevoel bij. De 370Z is alleen indrukwekkend omdat het min of meer hetzelfde kan maar voor een lagere prijs. Maar so be it, japanners zijn nu eenmaal goedkoper, zoals al die smaakloze rommel die je op de weg ziet. Als je op zoek bent naar puur prestatiegerichte wagen, waarbij aspecten zoals kwaliteit, duurzaamheid, design en dat hoger verbuik/uitstoot je geen bal kunnen schelen, is die 370Z de perfecte keuze.
@w0o0dy: Wat ben je met die laptijden? Ik, Jij, waarschijnlijk heel autoblog en dus ook 99% van het koperspubliek van zowel de Porsche als de Nissan zullen niet eens een tijd kunnen neerzetten die nog maar in de buurt komt. Het enige waar wij (ordinaire mensen) stoer mee kunnen doen is het sprintje aan het rood licht en eens tot aan de top rijden. Wel, beste Japlievende mensen, de 370Z is ondanks zijn vele extra pk’s maar een fractie sneller naar de 100 en de Cayman zijn topsnelheid ligt hoger…
De Nissan GTR is een heel ander verhaal. Knappe wagen met uitzonderlijke prestaties, maar alweer lijkt het erop dat Nissan hieraan (en ook aan de 370Z) een gigantisch budget heeft gespendeerd om toch maar te kunnen zeggen dat ze meespelen met de “big boys” en dan maar een kleine fractie overhouden voor de rest van hun assortiment. Zeer zielig om dan naar Porsche uit te halen die over de hele lijn uitzonderlijke prestaties neerzet. Das net zo zielig als je als student zegt dat je beter bent als je 18/20 haalt tov iemand die altijd 17/20 haalt, maar jij bent voor de rest wel gebuisd.
Wetende dus dat de GTR het beste is wat Nissan te bieden heeft en schandeloos Duitse wagens vernedert, vraag ik mij af wat hun antwoord is op de Porsche GT2 RS, McLaren F1 (BMW motor) en de Mercedes SLR Striling Moss?
Ik denk dat er veel GTR’s met slogans zullen rondrijden…
w0o0dy zegt
@KoenMB: de 370z is een indrukwekkende sportwagen ongeacht de prijs.. het feit dat je dat niet snapt zegt meer over jou dan over de 370z.
Daarnaast zijn rondetijden een indicatie van de echte kwaliteiten van een sportwagen. Verder kun je met auto’s op dit niveau zelden in de buurt komen van je eigen limiet laat staan die van de auto. Als stoplichtsprintjes je niveau is dan kun je beter een Impreza sti kopen er er NOS op aansluiten… klaar, 99% van de auto’s in de pocket. Oh en koop dan gelijk ff een petje en wat sportkleding zodat je helemaal het mannetje bent.
KoenMB zegt
@w0o0dy: Lekker op de man spelen getuigt van degelijke argumentatie. Maar je geeft me de pap in de mond, want die Nissans en Subarus zij nu juist de wagens die allen ontsnapt zijn uit the fast & furious en is voor velen van die petjes de ultieme “Johnnybak”. Louter en alleen prestatiegericht, net waarvoor die petjes hun wagen kopen. De doorsnee wagen uit een Duitse stal zijn naast uitzonderlijke prestaties ook gericht op degelijkheid, kwaliteit, design, comfort, emotie, luxe, duurzaamheid, kortom wagens waaraan je ook rijplezier beleeft. Als je dan weet dat je nog eens zo snel bent als die petjes die enkel op prestaties gericht zijn en mss ook een beetje op een agressief design, dan heb je gewoon een fantastische wagen. Als ik ooit een Nissan 370Z of GTR zou kopen (omwille van zijn goedkopere prijs) dan zou ik gewoon van elke moment gebruik maken om hem is lekker tegen de plank te stampen omdat hij me niets meer te bieden heeft.
“Daarnaast zijn rondetijden een indicatie van de echte kwaliteiten van een sportwagen.” Zoals ik al vroeg, wat ben je ermee?
“Verder kun je met auto’s op dit niveau zelden in de buurt komen van je eigen limiet laat staan die van de auto.”
Proficiat voor de conclusie die ik ook al getrokken had. Maar wat is uw punt dan? “Ja, ik ga die auto kopen omdat één of andere topcoureur de beste tijd op dat circuit heeft neergezet, maar zelf kan ik niet beter rijden dan de doorsnee weggebruiker”? In mijn ogen de gedachtegang van de doorsnee petjes…
w0o0dy zegt
@KoenMB: ik speel nergens op de man… jij snapt kennelijk niet wat een sportwagen is anders dan het imago… dat snap je wel en daar meet je alles aan af.
De 370Z is een serieuze sportwagen die niets te maken heeft met petjes. Verder is de auto technisch zeer competent hetgeen blijkt uit de rondetijden die vrijwel gelijk zijn aan de Cayman S, door flink wat joyurnalisten gekozen als een van de beste rijdersauto’s….
Kwaliteit is uitstekend, duurzaamheid meer dan goed en als je met je nieuwe 370z ergens parkeert zul je net zoveel bekijks trekken en complimenten oogsten als met een Bmw Z, of Audi TT.
Kortom: redenen genoeg voor Nissan om trots te zijn en meer dan genoeg pluspunten voor potentiele klanten om de auto een serieuze overweging te geven. Jij koopt liever de voor de hand liggende dure duitsers, prima moet jij weten. Dit product afzeiken is echter niet terecht.
KoenMB zegt
“Oh en koop dan gelijk ff een petje en wat sportkleding zodat je helemaal het mannetje bent.” => op de man spelen, terwijl ik eigenlijk gewoon een autoliefhebber ben met een lichte voorkeur voor Duitse wagens en daar heb ik ook mijn redenen voor, zoals blijkt.
En jij en Nissan snappen kennelijk niet dat Porsche/Audi/BMW meer is dan een sportwagen alleen. Een “echte” Japanse sportwagen zonder meer vergelijken met een goedkope (relatief dan) Porsche die meer voor de gewone man is gemaakt om hem toch de Porsche-ervaring te bieden met alle luxe, comfort, design,… en toch zeer degelijke prestaties. Blijkbaar hebben ze bij Nissan niet de ballen aan hun lijf om een Carrera met slogans te voorzien, de “normale” sportwagen van Porsche, om maar te zwijgen over de nieuwe GT2 RS, de “echte exclusieve” sportwagen van Porsche. Je betaalt idd veel meer, maar voor de zoveelste keer moet ik je zeggen dat je meer betaalt dan sportprestaties alleen. Want wat doet Nissan hier? Een luxueuze en goed uitgeruste Porsche vergelijken met een “echte” sportwagen zonder meer (kijk al eens naar dat plastieken dashboard) omdat ze qua prijs het beste overeenkomen? Vooral een eerlijke vergelijking met de vele extra pk’s die de Nissan heeft…
“De 370Z is een serieuze sportwagen die niets te maken heeft met petjes.” Dat is dan ook compleet gezever, maar wie is erover begonnen? Ik wou alleen even duidelijk maken dat de Nissan toch wel iets meer in aanmerking kwam omdat het een puur prestatiegerichte wagen is zonder meer.
“Kwaliteit is uitstekend, duurzaamheid meer dan goed en als je met je nieuwe 370z ergens parkeert zul je net zoveel bekijks trekken en complimenten oogsten als met een Bmw Z, of Audi TT.” Hoogstwaarschijnlijk wel als ze ontsnapt zijn uit the fast and furious: http://image.motortrend.com/f/auctions/movie-car-auctions-to-feature-triple-x-gto-fast-and-furious-nissan-350z/18069535+w750/fast-and-furious-nissan-370z.jpg
“Dit product afzeiken is echter niet terecht.” Ik zeik niets of niemand af. Ik stel vast en bekritiseer. Ik moet zelfs zeggen dat ik hun Nissan GTR prachtig vind qua prestaties. Wat Nissan hier doet is de Duitse Markt afzeiken, een markt die een heel arsenaal aan prachtwagens met topprestaties weet te bieden. Denk maar aan al die 911’s, AMG’s, M’en, S’en en RS’en. Nissan komt met 2 modellen en daar staan ze al met “hun groot bakkes”. Dat ze daarvoor gigantisch veel R&D aan die wagens spenderen, kan hun ook geen barst schelen, want als ze met verlies verkopen zijn er nog altijd de massaverkopende sardineblikjes (Micra, Note, Pixo) en buggy’s (Qashqai, Murano) om het verlies op te vangen. En dat is nu iets wat de Duitsers en vooral dan Porsche niet kunnen riskeren, omdat ze absoluut winst moeten maken uit die dure, exclusieve wagens omdat ze niet kunnen terugvallen op gelijkaardige massaverkopende go-carts.
Uitgaande hiervan doet Nissan niet veel indrukwekkends en dan zeker schiet zielige, respectloze en “afzeikende” reclame als dit bij mij in een verkeerd keelgat en dan is het prachtige er wel af.
w0o0dy zegt
@KoenMB: dat jij dat stukkie over de sportkleding persoonlijk opvat dat is je eigen probleem… het past goed bij NOS, daarom staat het daar.
Het interieur van de 370Z is wat minder saai en degelijk, maar qua materialen doet het niet onder voor dat van de Cayman…. maar goed, dat wil je toch niet geloven. Nissan gebruikt geen Carrera want er is geen concurrent .. de 370Z klopt de Cayman, de GT-R de Turbo.. En als Nissan een 620pk track-versie van de GT-R zou maken dan zou die de GT2 RS ook wel eens een pak op de donder kunnen geven, maar de focus ligt elders. Kennelijk is Porsche zo ongeveer heilig en zijn ze in jouw ogen het summun qua techniek… ik zie voorbeelden genoeg dat andere fabrikanten Porsche telkens weer evenaren of verslaan…
De 350Z en 370Z van Nissan worden met ruime winst verkocht en Nissan heeft er geen enorm vermogen in gestoken om die auto’s te ontwikkelen. De GT-R is een ander verhaal.
Porsche heeft de Cayenne en de 911 als melkkoeien. En die Cayenne is voor een groot deel samen met de Touareg ontwikkeld en het is ook nog eens de meest verkochte Porsche. Die twee modellen verkopen ze tegen marges die de hoogste zijn uit de autoindustrie…. you do the math….
De 370Z is geen harde trackcar maar een sportieve tweezitter, met alle voorzieningen die de Porsche Cayman heeft qua luxe als je dat wil en toch nog steeds sneller EN goedkoper…
Je noemt jezelf een liefhebber met een lichte voorkeur. Ik lees teksten die uit de mond van een german-car fanboy komen….
De reclame ten slotte is geen afzeiken maar feiten presenteren. Kennelijk hebben fanboys van Porsche het daar moelijk mee… moeten ze weer die absurde prijzen van Porsche proberen te verdedigen met dogma’s en ander imago-gezwets (doorgaans op basis van een gebrekkige kennis van de producten van de concurrentie). Tja, want Porsche is heilig, ook als ze VW v6’en en Audi diesels in een hoge en dure SUV stoppen….
Ten slotte het verhaaltje dat alleen fast en furious types de Nissan Z modellen waarderen… laat maar ik zit al teveel tijd te verdoen aan je. Ga maar eens proefrijden en kijk maar eens hoe de reacties zijn.
KoenMB zegt
“Het interieur van de 370Z is wat minder saai en degelijk, maar qua materialen doet het niet onder voor dat van de Cayman…. maar goed, dat wil je toch niet geloven. ”
Argumentatie? Subjectief?
Bovendien:
http://www.luci.be/RBCEILINGS.CO.UK/Nissan-370Z-3-lg.jpg
http://images.europeancarweb.com/features/epcp_0808_23_z+porsche_cayman_s+interior_view.jpg
Ze konden het hun niet laten om ook tellertjes centraal bovenop het dashboard te plaatsen en de deurklinken te kopiëren, en dat met er 10s naar te kijken. BTW: uw definitie voor saai is mijn definitie voor strak en klassevol. Maar ook dat is subjectief en heb ik dan ook nog niet aangehaald als argument, maar jij hebt het precies wel nodig om u argumenten te ondersteunen.
“Nissan gebruikt geen Carrera want er is geen concurrent .. de 370Z klopt de Cayman, de GT-R de Turbo..”
Zoals ik al zei: enkel en alleen omdat de Cayman qua prijs het beste overeenkomt.
De Cayman is een 2.9 met 265pk – sprint: 5.8s – top: 265
De Cayman S een 3.4 met 320pk – sprint: 5.2s – top: 277
De 370Z is een 3.7 met 332pk – sprint: 5.6s – top: 250
De 977 Carrera een 3.6 met 345pk – sprint: 4.9s – top: 289
Bron: http://www.autoevolution.com/cars/
Hieruit blijkt dat de Cayman zeker geen eerlijke concurrent is voor de 370Z. Cayman S is eerlijker en dat blijkt ook uit de rondetijden die jij hebt opgegeven. Met minder vermogen is de Cayman S ook nog eens rapper in de sprint en de Cayman is maar nipt trager (en dan moet je al goed kunnen schakelen) maar de top ligt wel op 265km/u terwijl die van de 370Z op 250 ligt. De Carrera maakt met ocharme 13pk extra en zo’n 100cc minder dan weer regelrecht gehakt van de 370Z en dat is mss de reden dat Nissan geen concurrent wilt/kan bouwen?
GTR klopt de Turbo, ja, maar de Turbo is niet de uber-Porsche, de GTR wel de uber-Nissan. Vergelijking met de GT2 RS graag.
“En als Nissan een 620pk track-versie van de GT-R zou maken dan zou die de GT2 RS ook wel eens een pak op de donder kunnen geven, maar de focus ligt elders.” Waarom? Is het geld op? Kunnen ze het gewoon niet beter dan de GT2 RS? Kunnen ze die 620pk niet nuttig aan de weg overbrengen? Want als ze het beter konden, hadden ze het waarschijnlijk wel gedaan. Ik wacht nog steeds op een antwoord van Nissan zijn kant, want als je met reclames zoals hierboven durft komen, moet je jezelf wel kunnen bewijzen met meer dan 1 of 2 wagens.
“De 350Z en 370Z van Nissan worden met ruime winst verkocht en Nissan heeft er geen enorm vermogen in gestoken om die auto’s te ontwikkelen. De GT-R is een ander verhaal.
Porsche heeft de Cayenne en de 911 als melkkoeien. En die Cayenne is voor een groot deel samen met de Touareg ontwikkeld en het is ook nog eens de meest verkochte Porsche. Die twee modellen verkopen ze tegen marges die de hoogste zijn uit de autoindustrie…. you do the math….”
Ik heb nooit gezegd dat Porsche niet veel winst maakt. Wat ik wel zeg is dat ze gemiddeld veel meer budget stoppen in het ontwikkelen/bouwen van een nieuwe model dat de winstmarges veel hoger moeten zijn om het risico op te vangen dat het model flopt en niet verkoopt. Ik geef u het voordeel van de twijfel over het 370Z-verhaal, want ik heb geen zin om het op te zoeken. Maar stel nu dat de 370Z slecht verkoopt en ze zijn heel veel van het budget dat ze er in gestoken hebben kwijt, hebben ze nog een heel gamma aan goedkope en goedverkopende wagens waardoor de schok wordt opgevangen. Uw eerlijk over de GTR stel ik op prijs, maar daar geldt hetzelfde antwoord: het verlies wordt opgevangen.
Bij Porsche ligt dat anders. Ok, de Cayenne verkoopt goed, maar als ze nu een nieuw chassis voor de 911 bouwen met een gigantisch budget en die flopt moeten ze dat opvangen met de verkopen van de reeds dure Cayenne en veel minder verkopende modellen als de Cayman, Boxer en Panamera. Eén voor één modellen waar veel meer budget in gestoken is dan bv een Micra, Note, Pixo of Qashqai. Dan is het toch logisch dat de winstmarges veel groter moeten zijn.
“De 370Z is geen harde trackcar maar een sportieve tweezitter, met alle voorzieningen die de Porsche Cayman heeft qua luxe als je dat wil en toch nog steeds sneller EN goedkoper…”
Lees bovenstaande en vele van mijn vorige reacties en je komt er wel. Maar voor die goedkopere prijs kan ik dan weer niets beter vinden dan wat OBJECTIEF rekenwerk:
Ik ben Belg, doe nu ongeveer 30000km/jaar en van een wagen van dit caliber/prijs wil ik toch 6 jaar plezier hebben en ik heb de keuze tussen een Cayman en een 370Z. De Porsche biedt speciaal voor onze Belgische markt ook een 211pk versie en de reden waarom zal blijken.
Mijn bronnen:
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/nissan-370z-coupe-3-7-v6-pack-62461.htm
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/porsche-cayman-2-9-265-60803.htm
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/porsche-cayman-2-9-211-60802.htm
http://www.brandstofprijzen.be/
Het verbruik wordt hierbij zo zuinig mogelijk berekent maw met het iets zuinigere maar iets duurdere SUPER PLUS 98 (zuiverder, dus relatief meer brandstof die je kan verbranden, dus zuiniger)
Brandstofprijs: 1.475 euro/liter
Totaal aantal km: 6 jaar * 30000 km = 180000 km
Brandstofkost Porsche: 1.475 euro/liter * 9.40 liter/100km = 0.13865 euro/km
=> 24957 euro
Brandstofkost Nissan: 1.475 euro/liter * 10.40 liter/100km = 0.154875 euro/km
=> 27877.5 euro
Totale verkeerbelasting Porsche:
6 jaar * 715,70 euro/jaar = 4294.2 euro
Totale verkeerbelasting Porsche:
6 jaar * 715,70 euro/jaar = 9616.44 euro
Inschrijvingsbelasting (eenmalig) en aankoopprijs incl BTW staan op de site weergegeven.
Totaal bedrag aan uw wagen gespendeerd:
Cayman (265pk): 87085,2 euro
Cayman (211pk): 85211,2 euro
370Z: 85200,94 euro
Tiens, de Nissan is niet zo goedkoop meer? En iemand zoals mijn pa doet dan al 50.000 km per jaar… You do the math ;)
“Je noemt jezelf een liefhebber met een lichte voorkeur. Ik lees teksten die uit de mond van een german-car fanboy komen….”
He did it again, op de man spelen.
“De reclame ten slotte is geen afzeiken maar feiten presenteren. Kennelijk hebben fanboys van Porsche het daar moelijk mee…” Feiten presenteer je door te bewijzen waarom je beter bent, zonder daar anderen respectloos en rechtstreeks belachlijk voor te maken. Daarom zetten veel autobouwers hun eigen goede eigenschappen in de kijker en niet de slechte van iemand anders. Met dit kinderachtig gedoe maak je jezelf bijzonder onpopulair (behalve natuurlijk de liefhebbers, ik noem geen namen). Net zozeer voel ik mij er ook niet goed bij als ik soms eens in mijn pa zijn BMW rijdt, terwijl ze zich bezighouden met een kinderachtige reclame-oorlog met Audi. Want met dit soort reclame krijg ik maar één boodschap: “Koop mij en niemand anders, hou van mij en van niemand anders. Wij zijn de beste en voelen ons dus ook beter. Doe mee aan dit spelletje en deel in de populariteit. Wij zijn de enige die iets goeds presteren en je bent een loser als je ons niet kiest”. Wel, mijn antwoord daarop is: een autoliefhebber ziet meerdere merken graag en weet iedereen zijn prestaties te waarderen en heeft respect voor meerdere merken. Daar kunnen autobouwers zoals Nissan (en BMW en Audi) mss een voorbeeld aan nemen. Voor zover ik weet heeft Porsche zich nog steeds niet beziggehouden met deze onzin en spenderen ze dat geld tenminste aan het bouwen van wagens en bij deze zullen ze alweer een streepje voorhebben moest ik ooit tussen een hartverscheurende keuze staan tussen Porsche en Nissan.
“Ten slotte het verhaaltje dat alleen fast en furious types de Nissan Z modellen waarderen… laat maar ik zit al teveel tijd te verdoen aan je.”
Bedankt voor de tijd. Dat zegt 99% van de mensen als ze niet meer weten wat zeggen.
“Ga maar eens proefrijden en kijk maar eens hoe de reacties zijn.”
Ik heb nog geen 370Z proefgereden, maar wel Nissan.
De wagens waarmee ik al gereden heb.
Nissan Micra
Nissan Almera
VW Golf
BMW 5
Mercedes E-klasse
Vooral die Almera en Golf zijn perfect te vergelijken. En op dat vlak verkies ik toch de Duitser omwille van vele van de bovengenoemde redenen in al mijn reacties. Aan u om ze eruit te halen. ;)
w0o0dy zegt
@KoenMB: zorg dat je de geschiedenis kent voordat je Nissan van kopiëren beticht… Nissan 240Z van 1969-1973 en hier zie je het interieur.
Oftwel, als er iemand de kleine tellers in het midden kopieerde dan was het Porsche. De deurgrepen zijn een doorontwikkelde versie van de 350Z, maar het idee lijkt idd wel wat op dat van Porsche voor de Boxster/Cayman.
Als je in beide auto’s plaatsneemt dan zul je zien dat de Nissan wat frivoler is en dat de materialen nauwelijks verschillen… if anything, de middenconsole van Porsche lijkt minder mooi qua materiaal.
911 carrera vs 370Z… neem je de 325pk 997 mk1 dan klopt de 370Z de Carrera op één van de twee circuits met 1 seconde verschil en verliest op de andere met 0,1 seconden terwijl de Carrera sneller is in een rechte lijn EN minder weegt…. hoezo geen match? Overigens is de 0-100 tijd 5,1 en geen 5,6 zoals je beweert.
De mkII 997 heeft meer vermogen en is duidelijk sneller in rechte lijn en toch klopt de 370Z die auto met 0,1 seconden op Hockenheims short circuit. Op de Suzuka en de Sachsenring wint de 997 het door het hogere vermogen. Niet slecht voor een auto die 170Kg zwaarder is… Gehakt maken van de 370Z? Hahaha, ja hoor, rechtuit. Alleen een getrainde coureur zal met een 911 sneller zijn op het circuit, de rest vecht met onder/overstuur en een nerveuze achterkant. De Nissan is minder tricky.
Nissan’s GT-R-team is bezig met een 4 deurs en nog een ander model.. daarom is er geen capaciteit voor een snellere GT-R.
Je rekensommetje is een doelredenering waarbij je het beeld vertroebeld door een aantal kostenposten weg te laten. Afschrijving, verzekering en onderhoud.
In werkelijkheid, met alle reële kosten meegenomen kost de Porsche je 4/500euro’s meer per jaar.
Op de man spelen is iets anders dan iets onaardigs zeggen. Jij moet en zal de Nissan “op z’n plek zetten” en draait je in allerlei bochten om dat voor elkaar te krijgen.. ik noem dat het geklets van een fanboy. Prima als jij jezelf niet zo ziet, maar lees je eigen teksten maar eens na en zeg dat ik geen gelijk heb als ik stel dat je allerlei zaken subjectief beoordeeld en waar het uitkomt een loopje neemt met de waarheid.
Ik hou van underdog. Merk maakt me niet zoveel uit. Ik hou van vanalles, van klassiek tot modern, van snel tot langzaam maar karaktervol, van iedere auto die goed is in waar die voor bedoeld is. Ja ook ik heb een voorkeur en nee dat is geen vrouwen/familie auto van Nissan. De Z-series en de GT-R hebben daar dan ook vrijwel niets mee gemeen (behalve de degelijkheid van het product).
Nissan heeft al eens laten zien wat het kan… de Skylines waren zo snel in de races dat ze de nummers 2 en 4 twee keer per race op een ronde achterstand zetten… De 260z was een geduchte racer (VS) evenals de 280Z en de 300ZX… die auto’s wonnen kampioenschappen tegen Ferrari’s en Porsches.. De GT-R laat zien wat Nissan kan, maar is lang niet het ultieme.. dat is ook nooit het doel geweest. Betaalbaarheid, betrouwbaarheid, dagelijkse bruikbaarheid, ruimte en luxe waren wel belangrijke eisen… Een Mine’s getunde GT-R met 600pk zal zeker een harde noot zijn voor de GT2 RS, maar het gewicht van de Porsche is een groot voordeel. Als Nissan de auto echter ontdoet van flink wat luxe, de achterbank en de body deels van Carbon maakt dan zouden ze ook zeker wel een GT2 RS killer KUNNEN maken.. maar dat gaan ze niet doen, omdat het geen zin heeft. Types als jij zullen roepen dat de auto z’n geld niet waard is, geen stijl heeft, etc.. kenners kopen nu al gewoon de GT-R en laten die zo ombouwen als zij graag willen.. Voor Nissan valt er in dat segment weinig te halen, kijk naar de Lexus LF-A … weliswaar uitverkocht maar ondanks zijn zeer hoge prijs een flinke verliespost.
Een Almera aanhalen als maatstaf voor wat Nissan aanbiedt met een Z of GT-R logo is stompzinnig.