Hadden we laatst niet iets over dikkerds met een verhoogde kans op schade bij een aanrijding? Klopt. Maar zij zijn niet de enige groep die het er gemiddeld slechter vanaf brengt dan personen met een normaal postuur. Ook kleintjes lopen meer kans om gewond te raken.
De voornaamste reden dat kleinmensen vaker en ernstiger gewond raken in het geval van een auto-ongeluk is vrij simpel. Ze zitten nou eenmaal dichter op het stuur. Dus die klap komt net wat harder aan. Uit een onderzoek dat werd gehouden door de Automobile Club of Europe blijkt dat vooral vrouwen hier last van hebben bij crashes. Bij dit onderzoek werden 200 ongevallen onder de loep genomen, en de resultaten kwamen aardig overeen met de data van verschillende crashtests met dummies die in oma-stand (lees: dicht op het stuur) werden gezet. De impact bij little people is in sommige gevallen vijf keer zo groot als bij figuren met een normale lengte.
Daarnaast zijn passieve veiligheidssystemen als airbags vaak afgericht op chauffeurs met een gem. lengte van 1.80m. En niet op kleintjes onder de 1.55m. Maar er zijn oplossingen, zo willen een aantal ongevallenexperts dat de auto-industrie meer doet om de veiligheid van kleine mensen in auto’s te verhogen. Maar je stoel in een fatsoenlijke stand zetten schijnt volgens Veilig Verkeer Nederland ook een stuk te helpen. Nog even, en verzekeraars gaan premies afhankelijk maken van je gewicht & lengte… (via HLN)
Robert zegt
Stoel goed zetten en het stuur van je af verstellen, maar kleine mensen zullen altijd dichter op het stuur zitten domweg omdat ze kortere armen hebben.
Vroeger kocht je dan gewoon een Italiaan of Japanner, gaat tegenwoordig niet meer op :D
Pallas zegt
+1 voor de normalen
Rutger zegt
Allemaal gaan fietsen dus
Jochempie zegt
Ik stel m’n stoel altijd in volgens racerichtlijnen.. als je je polsen op de bovenkant van je stuur kan leggen zonder dat je je positie hoeft te forceren staat ie goed. Maar veilig is anders.
zdev zegt
Dus daarom rijdt Wesley een Hummer? Staand, begreep ik :)
406_v6 zegt
@zdev: Nee, da’s speciaal voor Yo, dan kan ze makkelijker bij de ……… :P
zdev zegt
@406_v6: handig! :-)
mb man zegt
Veilig zon fiat.
CSL zegt
Maar een vliegtuig ramp overleven ze wel!?
Svenska Aeroplan AB zegt
Binnenkort achterhaald neem ik aan!
De ‘echte merken’ hebben al een tijdje adaptieve airbags, die volledig of half of kwart uitgaan afhenakelijk van de stand van de stoel en het stuur…
Dus wordt echt al wel over nagedacht.
Zal dus over een tijdje wel in de onderzoeksresultaten te zien zijn niet?
auto-gek zegt
adatieve airbags bestaan al lang…. bijna alle merken hebben een sensor op de stoelrail die de mate van afgaan regelt…
De volgende groep die meer risico loopt zijn lange mensen?
alfamannetje zegt
eerst maar eens gordels omdoen in die twingos en co , en hoofdsteunen dat inetresseert niemand …..
alfamannetje zegt
interesseert niemand , vooral in het weekend en als de zon schijnt.
Bohica zegt
En voor lange mensen is het wel makkelijker allemaal zeker.
bakkerst zegt
@Bohica:
probeer maar eens een leuk auto’tje te scoren als je langer bent dan 1,95 de sport auto’s van deze planeet zijn allemaal gebouwd op mannekes van max 1,80.
iemand tips voor grote mensen?
mobilitydesign zegt
prima, ik ben precies 1.80 en redelijk slank :)
Plague zegt
@bakkerst
Voor al uw self-service verkleiningen!
Pino143 zegt
@ Ricardo:
“De impact bij little people is in sommige gevallen vijf keer zo groot dan bij figuren met een normale lengte.”
Tis nog altijd: “…vijf keer zo groot ALS bij…”
Bij overtreffende trap wordt het “dan”, dus “groter dan”
Gr
marc zegt
@bakkerst:
Ik ben 1.97m en pas in een Smart Roadster Coupe.
Is nog goedkoop qua benzine (super) ook nog…
Citrofiel zegt
Ik wilde even zeggen: Ik zit dan wel goed. Maar als je in auto’s zonder enige veiligheidsvoorziening rijdt is het voordeel van lang zijn zo weer verdwenen natuurlijk…
KoenMB zegt
@marc: onzin, ik ben ook zo groot en ik heb me werkelijk in die wagen moeten proppen.
Ik denk dat kleine mensen toch wel veiliger zitten in een kleinere wagen (zoals de fiat op de foto). Per toeval zit ik soms in een Nissan Micra. Aan bestuurderskant (met stoel in verste positie) zit ik met mijn benen bijna klem aan het stuur. Aan passagierskant(met stoel in verste positie) zit ik met mijn benen tegen het dashboard en dus ook tegen de plaats waar de airbag zit. Vanachter voel ik mij dan nog het veiligste, ook al moet ik mijn hoofd steeds scheef houden omwille van de bolvorm in het dak.
Als normale of grotere mens zit je pas veilig in je auto als hij op jouw formaat gemaakt is.
Dimglor zegt
Crap… Ik ben al niet van de grootste… en ook al niet van de magerste… No luck for me apparently.. :s
Zoepie zegt
@Marc en @KoenMB: de ene lange mens heeft langere benen de andere een lang lijf. Daarom moet je tijdens de sport van het autopassen (kiezen kunnen we nadien pas (ikzelf ben 201 cmtjes) zelf bepalen of je erin past of niet. Ik kan mij meestal vrij goed vinden bij de Duitse merken maar de alfa-romeo is voor mij echt te klein.
biggie zegt
ik denk dat het van auto tot auto verschilt de veiligheid
kheb zo een sanyyoung of oedatat schrijft gezien in een lichte aanrijding
de linker achterbumper tot aan de de achterdeur was gewoon opengescheurt lijk een sardinnen blik
ik kon zelf het interieur zien …