Efficiëntere motoren en gewichtsbesparing, zijn slechts twee sleutelwoorden waar iedere autofabrikant tegenwoordig druk mee is om te zorgen dat onze wereld niet naar de verdoemenis gaat. Denk je aan gewichtsbesparing, dan denk je kleinere auto’s en natuurlijk aan carbon fiber (koolstofvezel).
Het grote voordeel van carbon is dat het vijf keer lichter is dan staal van dezelfde sterkte. Het grote nadeel van carbon is vooralsnog de hoge kostprijs. Carbon wordt onder andere gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, in de bouw, bij de fabricage van sportartikelen en bij onderdelen van voertuigen als fietsen, boten en (race)auto’s.
Veel autofabrikanten, vooral de bouwers van sportwagens, gebruiken carbon al langer. Lamborghini is zo’n autobouwer. Gewichtsbesparing is essentieel om de uitstoot van de niet kinderachtige bolides enigszins te beteugelen, zonder daarbij dramatische concessies te doen in de prestaties. De Gallardo LP 570-4 Superleggera is een voorbeeld van een met carbon afgeslankte Lambo.
Aangezien de reductie van CO2 uitstoot een steeds dwingender issue wordt, had Lamborghini eerder al besloten om een Carbon Research laboratorium op te richten in samenwerking met de Universiteit van Washington. Ondertussen heeft Lamborghini ook een eigen team van 30 man (en vrouwen) dat in Sant’Agata Bolognese op meer dan 2.600 m2 werkvloer dagelijks bezig is zich te specialiseren in het zwarte goedje. Het team beschikt over de nieuwste apparatuur op dit gebied. Het moet leiden tot vernieuwde processen en normen voor het ontwerp, het vormen en de productie van carbon onderdelen tot complete carbon chassis.
Jokkebrok zegt
Ok, weet ik dat ook weer?
-edit: ja, weet je dat ook weer-
RenesisHP zegt
@Jokkebrok:
Diepe zucht. Leg uit, wat is er niet goed aan dit topic?
OT. Ik dacht dat Lamborghini hier al een stuk verder mee was. Misschien Horacio maar weer even aannemen. Moeten de jongens van Lamborghini eerst zijn werkplaats schoonvegen. :D
John zegt
Lekker bezig, binnenkort dus een Audi A1 met heel veel carbon….
Bboekelo zegt
hebben ze in italie geen universiteiten die zich bezig houden met deze informatie waar ze de kennis van kunnen gebruiken?
archiebald zegt
Vacatures??
JPM zegt
Ik zal dr maar niet teveel van verwachten. Er is een sport waar 12 teams gezamenlijk 5 miljard dollar en een werknemer of 2500 al ruim 10 jaar onderzoek doet naar alle mogelijke toepassingen: de F1.
Ik begrijp het wel, VAG heeft die technologie niet zo uitgebreid op de plan liggen als let’s say, Ferrari, Mercedes, Renault, McLaren etc.
Laurens zegt
Vooruitgang zal vooral in goedkopere serieproductie gezocht worden? Het is nu erg arbeidsintensief, dat “knippen en plakken”.
Johan-SV zegt
het was laatst ook hier te lezen(weet ik niet zeker) dat ze met een universiteit(oid) gaan samenwerken en onderzoek te doen naar carbon fiber
robbie zegt
@Johan-SV: je hebt gelijk in oktober vorig jaar opende Lamborghini ook een researchlab ism een universiteit. Dat was in de VS:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/07/lamborghini-opent-koolstofvezellaboratorium
s3 zegt
koolstof (dioxide) met koolstof bestrijden!!
Edman zegt
@ Bboekelo
Bij Ferrari was er een delegatie studenten van Lucht en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft welkom. De TU Delft is dan ook een internationale autoriteit op het gebied van lucht en ruimtevaart. Nederlandse trots :D!
Laue zegt
wat nou research, gewoon massaproductie die handel. ik zie het niet?
Jordyvn zegt
Grappig een oud-klasgenoot van me werkt al jaren op die afdeling, ze breiden het een beetje uit en het is wereldnieuws. Verder werken er veel vrouwen in de composieten, zijn nauwkeuriger
ilovecars zegt
ik ga de eerste week van augustus naar italië, naar het lambo-museum en de galeria ferrari. heeft er iemand tips voor nog een automuseum in die buurt?
Mr. V8 zegt
@ ilovecars: nou niet zozeer een automuseum, maar ik geloof dat Pagani daar ook in de buurt zit. Misschien kun je daar ook een bezoek aan brengen.. Heel erg oldskool met werkbanken en handwerk, tenminste dat heb ik een keer op foto’s gezien.
RenesisHP zegt
@Mr. V8:
Vergeet de grote kans om een rijtest te zien even niet.
Bij Pagani weten ze het bedrijventerrein volledig te benutten. :D
Mars2 zegt
Natuurlijk. Om de AUDI’kopieerdrift van BMW niet te veel naar buiten te brengen, gooien ze nu maar een persbericht onder het merk Lamborghini naar buiten.
rider zegt
ik moet me nu wel heel erg vergissen, maar is horacio pagani niet zelf ooit eens begonnen op de carbon afdeling van lamborghini????
moet de kop van dit artikel niet luiden, “lamborghini breidt carbon afdeling massief uit!” nu lijkt het net alsof ze helemaal niks met carbon doen en alles uit besteden. je zou het niet zeggen, maar lamborghini is wel een bedrijf dat al langer dan ferrari met carbon werkt. alleen niet op zo’n grote schaal als de buren van ferrari.
maar het is een erg mooi gegeven dat ze meer carbon gaan toepassen op hun bolides.
audi maakt, sind lamborghini onderdeel is van audi, ook gebruik van hun expertise op carbon gebied.
RenesisHP zegt
@rider:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horacio_Pagani_(auto_executive)
midasracer zegt
Ik heb last van koolstofvezelmoeheid. Al dat geneuzel over carbon. Er bestaan tientallen soorten vezelachtige kunststoffen die gebruikt kunnen worden. Zoals bijv. glasvezel. Of combinaties van divere kunstvezels, al dan niet verlijmd met aluminium. Veel goedkoper en in 90% van de constructie een goed alternatief. Maar nee, is niet sexy. Zucht. Het gaat helemaal niet om economisch, slim of milieuvriendelijk produceren, maar het is gewoon een marketing verhaal. En bijna iedereen trapt erin.
Jordyvn zegt
Middasracer,
Ik ben het helemaal met je eens, ik werk in een composietenlab en wordt echt horenddol van opdrachtgevers die per se koolstof willen, terwijl glas/basalt/aramide of natuurvezels veel en veel beter zouden passen. Voor de automotive is koolstof leuk voor de high end (bugatti, pagani ed) maar wil je het betaalbaar houden, gebruik glas. Het heeft al een hogere specifieke sterkte dan staal en alu.
bpc zegt
1 ding heb ik nooit gesnapt waarom wil iedereen naar carbon fiber ? ok voor de heel exclusieve merken kan het er wel bij die zijn toch al onbetaalbaar duur,maar fiberglass weegt maar een heel klein beetje meer (op deze lotus scheelde het maar 41 kilo op de hele auto! ) maar het iseen pak goedkoper en makkelijker te gebruiken ! waarom dan carbon?
RenesisHP zegt
@bpc:
Crashveiligheid misschien.
midasracer zegt
@RenesisHP: Nee, glasvezel doet het prima in een crash:
http://home.wanadoo.nl/hansefde/assets/images/crashmidas.jpg
Dit is mijn type hobbyauto na 50km/u tegen de muur. Zelfdragende GRP monocoque (zeg maar een boot op wielen). Autootje weeg 730kg. In de club zijn al vele zware ongelukken geweest die men zonder kleerscheuren heeft overleefd. Wat er dan ongeveer zo uitziet:
http://home.wanadoo.nl/hansefde/assets/images/crash.jpg
Dit soort autootjes worden gebouwd voor een paar duizend euro. In koolstof zou het minimaal het 5-voudige zijn geweest.
lambo4all zegt
700pk in de opvolger van de Murc + veel carbonfiber = raket op wielen:)
Robert zegt
Met alle respect, maar ik heb vorig jaar die fabriek van Lamborghini bekeken en nogmaals kan ik me niet inhouden wat een tering zooitje het daar eigenlijk was. Mooie auto’s dat laat geen twijfel, maar bedrijfstechnisch viel het beeld wat ik van een high-tech fabrikant had toch wel een beetje in het “Doetinchemse water’. Overigens stond ik versteld van de efficiency en processen bij Maserati. Dat had ik toch echt niet verwacht, dat ik Maserati toch veel hoger moet inschalen als Lamborghini dat met VW genen toch veel beter zou moeten presteren.
circlestorm69 zegt
Ik verbaas me altijd hoe weinig er nog maar van carbon gebruik gemaakt wordt. Ik werk voor het grootste snowboard merk en wij gebruiken al een kleine 20 jaar carbon in onze boards en bindingen.
De auto industrie is honderden malen groter en hebben veel meer geld dus waarom zo laat? Natuurlijk is het niet zo makkelijk als het lijkt ivm veiligheid in de auto industrie maar in dashboards/stoelen enz. kan je het toch redelijk makkelijk toepassen.
dw zegt
@circlestorm69
een chassis heeft lastige vormen en met carbon is het meeste handwerk dus voor een auto gewoon te duur.
voor co2 en milieu hoef je carbon overigens niet toe te passen, ijzer en aluminium zijn relatief makkelijk te recyclen carbon absoluut niet!
BramS zegt
Dit hele artikel staat vol met fouten. Carbon is een merk naam van DuPont. Carbon is gemaakt van aramide vezel, een vezel dat gemaakt aan de hand van een chemisch proces met organische chemicaliën. Twaron is een andere merk naam en wordt gemaakt door Teijin Aramid.
Daarnaast staat dit wat krom: “Het grote voordeel van carbon is dat het vijf keer lichter is dan staal van dezelfde sterkte.”
Je bedoeld denk ik dat aramide vezel vijf keer sterker is dan staal bij hetzelfde gewicht.
JanJansen zegt
@BramS:
Kevlar is de merknaam voor aramide, dat gele spul. Je kunt prima lekker gaan klussen in de schuur want carbon en kevlar kan je prima zelf maken, zeker met dit weer.
Bij polyservice kan je wel goedkoop matten halen. Heb er zelf ook een paar onderdelen voor mijn caterham mee gemaakt. Glinsterend carbon ziet er echt fantastisch uit in de zon!
Maar alle carbon fetish ten spijt weet niemand wat het spul doet over een jaar of pak em beet 20-40 jaar. Wie weet zullen deze auto’s dan ook nooit een klassieker kunnen worden.
Dit in tegenstelling tot aluminium:
http://www.kirkhammotorsports.com/book_aoe/
bozewolf zegt
@BramS: Je haalt het inderdaad door elkaar.
@JanJansen: Daar heb je een verdomd goed punt! Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar carbon is zo nieuw dat we inderdaad niet weten hoe het er over 40 jaar bijligt.
Interessante wending geef je hier even. Top. Iets voor het achterhoofd.
Jordy zegt
@BramS
Carbon, is engels voor koolstof Kevlar is de merk naam van dupont voor aramide, wat weer gewonnen wordt uit nylon.
erik zegt
beetje jammer dat je het niet wil in structurele delen, omdat carbon, in tegenstelling tot staal(onder een bepaalde grenst), na een tijdje buigen en schokken “moe” wordt. En dat je na een crash de hele kuip bij het grofvuil mag zetten. Dus over 30 jaar worden de klassieke autoshows iig leger :)
Jordyvn zegt
@Erik
Composieten hebben veel minder last van vermoeiing dan metalen. Mits je composieten tot ongeveer 90% belast zal er nooit iets mee gebeuren in tegenstelling tot staal waar die grens al rond de 50% ligt.
Johan-SV zegt
kan je het koolstofvezel niet weer smelten?
MBLe zegt
Interessante discussie hier.
Er staan inderdaad nogal wat fouten her en der.
Voor de duidelijkheid. Er zijn twee bekende merknamen aramide: Twaron (van Teijin Aramid) en Kevlar (van DuPont). Beide worden niet uit nylon (DuPont merknaam) gewonnen, maar via een ingewikkeld proces geproduceerd uit basischemicalien door de producenten.
Carbon is een generieke naam (net als aramide) en is bekend onder de minder bekende merknamen als Tenax (eigendom Teijin).
Van aramide, dat inmiddels al ruim 35 jaar wordt gebruikt is vrij veel data bekend over verouderingsprocessen en dergelijke. Het wordt niet voor niets veel gebruikt in de automobielsector (radiatorslangen, multiriemen, v-snaar, airbag componenten, remschoenen etc) en in de olie en gas industrie.
Carbon wordt niet zo veelzijdig gebruikt als aramide, en met name als composietversterking toegepast.