De Honda CR-Z is de hybride net-niet-opvolger van de legendarische CR-X. Leuke auto, maar niet snel genoeg om uit de schaduw van zijn voorganger te stappen. Er zijn gelukkig ook fanaten die moeite doen om nog wel iets sportiefs van deze hybride te maken.
Één van die tuners is HKS uit Japan. Zij hebben een supercharger in de CR-Z gehangen die ervoor zorgt dat er nu een prettige 170 pk uit het vooronder komt. Nee, dat zijn geen exotische cijfers, maar daarmee komt de CR-Z wellicht wel wat meer in de buurt van het prestatieniveau van de CR-X. Zoals men bij bespokeventures ook al aangeeft: het is een kwestie van tijd voordat men de hybride Honda naar een dikke 200 tot kleine 300 pk weet te kietelen. Iets waar Honda overigens zelf volgens het roddelcircuit ook mee bezig is. Als dat soort vermogens gehaald worden, wordt hybride rijden misschien eindelijk leuk.
chocomobiel zegt
nu nog een oopvolger voor de prelude
Jochempie zegt
“Als dat soort vermogens gehaald worden, wordt hybride rijden misschien eindelijk leuk.”
Én volstrekt nutteloos! :)
Ik snap hybride-rijden echt niet. Dingen die écht uitkomst bieden zoals regenerative braking of plug-in technologie zie je nog maar nauwelijks.
Hoe meer een elektromotor bijdraagt aan de voorstuwing, hoe meer deze moet worden opgeladen. Het één heft het ander op.
Laue zegt
Dit is toch een beetje vermogenswinst, van die 124pk zakte je broek van af, zeker omdat die een sportief karretje moet voorstellen.
janmartijn zegt
@chocomobiel: Voor wie dan? Bassie en Adriaan?
CSL zegt
“maar daarmee komt de CR-Z wellicht wel wat meer in de buurt van het prestatieniveau van de CR-X”
Mischien in de buurt van de standaard CRX maar niet de V-tec!
Die had 150-160pk en woog 1000kg!
Simpson zegt
leuk. zag laatst ook al deze:
http://www.rotrex.com/Home/Supercharger_Experience/Details.aspx?kit_id=be654140-8a8c-4449-a677-922b12e851cc
johanbelgium zegt
een tip voor honda gooi die hybride motor er uit en gooi er een lekker blok in zoals bijvoorbeeld de F20C (JDM 250 hp) of de F22C (242hp) die we kennen van de S2000. dan pas kan je spreken all go and no show inplaats van de huidige leuze voor deze wagen all show but no go
Yves zegt
verkijk u niet op de PK’s
De elektro motor geeft zijn pk’s al vanaf 0 toeren weg ipv een benzine op het einde van zijn toeren!! Dit geeft als resultaat een heel hoog fun gehalte, denk aan net zoals op een metro, dat trek vermogen ligt totaal anders hierdoor.
Dit aan een laag en klein platform en je hebt een karting bakje.. geloof me, hier zit echt wel toekomst in.
rene zegt
Jochempie”Dingen die écht uitkomst bieden zoals regenerative braking” wat doet een Prius denkje.
Jochempie zegt
@rene: Natuurlijk maar dit systeem kan ook op niet-hybrides werken, zodat je bijvoorbeeld een dynamo met kleinere weerstand kan gebruiken. Dat zie je nog amper. BMW heeft het al wel maar verder…
Jochempie zegt
Edit: LAGERE weerstand, Jochempie.
handrem trekken is fijn! zegt
Ik pleit voor cilinders!!! Groot en Veel!!!
Beetje Verward zegt
“Als dat soort vermogens gehaald worden, wordt hybride rijden misschien eindelijk leuk”.
Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring spreken. Maar een hybride rijden is nu al erg leuk. Met een Prius III laat je bijna elke normale auto je achterlichten zien, zowel bij de start als de tussensprint. Wat is normaal? zeg maar tot 130/140pk. En moeiteloos, dus zonder gedoe met een rokende koppeling.
Doe je natuurlijk niet de hele tijd want zo’n hybride neem je niet alleen voor het rijplezier maar ook voor de lage emissie en het verbruik. Maar het is wel leuk om te weten dat ‘ie het kan.
MotorsportMedia zegt
Wel appart, HKS is een in/uit-laat specialist en dan gaan ze aan de slag met een electro motor….? :S hangen ze er en nep uitlaat onder met een spiekertje erin die gekoppeld is aan de motor?
rene zegt
Jochempie ,met een systeem ala BMW win je max 2KW dat is verwaarloosbaar.
Is alleen maar wat reklamegelul.
Simpson zegt
@rene, die 2KW doet niet zoveel nee. maar dat koppel vanaf 0 tpm wel
Roelio zegt
Ziet er strak uit, maar 170 pk is nog wel een klein beetje te weinig. Zal vast wel goed komen.
Vroegwakker zegt
@Roelio:
Tuurlijk 170 pk is veel te weinig.
Bijna geen auto op de weg die minder heeft.
In welke wereld leef jij, Roelio “Alice in wonderland” of zo?
vla zegt
Heb ‘m eens zien staan bij de dealer; afgezien van de HYBRID!!-stickers, is het echt wel een mooie bak hoor! :) Hij moet alleen een beetje meer pit.. Ik denk verlagen, carbon motorkap, brede bandjes, kleine spoiler, mooie velgen, mss een spoilerkitje en natuurlijk een veeeel sterkere motor.. Iets van een V6, of een 5 cilinder met turbo..
Citrofiel zegt
Pff, er zijn er in Nederland pas 83 verkocht. Niet zo vreemd dat ik er nog geen heb gezien. Maar goed, ze zijn pas twee maanden in de verkoop. Toch denk ik niet dat de verkopen nog flink zullen stijgen, daarvoor had hij toch echt in de 14%-categorie moeten vallen. De stoere mensjes die wel een stoere 20% voor deze stoere auto over hebben zullen het vermogen allesbehalve stoer vinden. Het uiterlijk sluit niet aan op de prestaties. Tuning is haast onvermijdelijk, goed bezig HKS!
Ralph zegt
@Laue hoeveel pk zit er in een Lotus Elise? Te weinig voor fun? Alsof pk waardes alles wil zeggen.
Koop je toch een Veyron met 1.000 pk… een warmtewisselaar van hier tot Tokyo met al z’n radiatoren, laten we maar zwijgen over het gewicht.
Downsizen jonge!
Ahmadjinedad zegt
ik miss die oude CRXjes vtecjes WAAR ZIJN ZE
AMG Powerrr zegt
@Ahmadjinedad,
op marktplaats. En op de schroothoop. Of om een boom gevouwen…
rene zegt
Simpson,
1.de enige energie die je in het syteem van BMW kan opslaaan is in je gewone batterij.
2.de alternator waarmee je deze energie zou kunnen terugwinnen is in spe geen motor.
Deftige hybrideauto’s gebruiken borsteloze electonisch gestuurde (zeker niet het simpelste of goedkoopste systeem, wel het beste)3 fasen motor-generatoren.
Cantago zegt
Voorlopig heb ik er nog weinig hoop in…