Moet je vandaag nog de A12 op richting Den Haag? Dan is het goed om even te wachten totdat alle hulpdiensten de puinzooi ter hoogte van Nieuwerbrug hebben opgeruimd. Een vrachtwagencauffeur heeft daar vanochtend op onnozele wijze een matrixbord kapot gereden. De foto zegt genoeg…
Zo te zien heeft deze trucker om nog onbekende reden zijn laadklep omhoog laten staan terwijl hij vrolijk de weg op ging. Helaas, het gevaarte was nét te hoog om nog onder matrixborden door te kunnen. Gevolg: de laadbak haalde een hele stellage naar beneden, waardoor er nu een als maar groeiende file staat. Rijkswaterstaat heeft ons laten weten dat het matrixbord nog niet aan vervanging toe was. Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen.
Blijkbaar is dit iets wat vaker voorkomt bij onoplettende truckers. Want kennen we deze vrachtwagen uit Istanbul nog? En dit laadklep-incident.
Met dank aan Martin van Drie voor de foto!
Extra pica via twitpic:
Roelio zegt
Hoef je niet naar school om vrachtwagenchauffeur te worden ofzo?
mosmos zegt
lekker bezig
Mr. V8 zegt
Laat ze dan de rest van de matrixborden in NL ook maar slopen. Die dingen zijn oorzaak nummer 1 van “spookfiles”.
911GT2 zegt
Ik snap niet dat daar niet een zoemertje of een waarschuwingslampje oid opzit. Dat moet toch niet zomaar kunnen dat je gaat rijden met je klep open? Ik kan me voorstellen dat dat bij lossen handig is, maar zet er dan een vmax op met de klep open oid.
Barnevelder zegt
Goedemorgen! Potverredikkie zeg, dat je dat niet opvalt als je met zo’n ding wegrijdt van de bouwput:O
John zegt
En niemand die even toetert ofzo? Verrassend dat hij de snelweg is opgekomen met die laadklep open, normaal had je toch al een stoplichtje of viaductje geramd.
Had hij niet even de matrixborden van een trajectcontrole kunnen neerhalen??
edgar zegt
laadklep… zoiets heet volgens mij een laadbak of iets dergelijks de laadklep zit hier niet eens op…
John zegt
@edgar: Is inderdaad een laadbak en aan het einde van die laadbak zit de laadklep. Je hebt in principe wel gelijk idd..
paulusrx7 zegt
knap hoor!!
kijkt een vrachtwagen chauffeur nooit in ze’n spiegels? je kan mij niet vertellen dat je dan niet ziet dat je laadklep niet omhoog staat!
paulusrx7 zegt
@paulusrx7:
moet natuurlijk wel omhoog staat zijn :p
lincoln zegt
who put that matrix-bord daar dan in the first place ??
goeie zaak dat ie onzin meuk aan gort gereden wordt ..
regenboog stickers zijn nog nuttiger ..
paulusrx7 zegt
@lincoln:
ja die dingen geven alleen maar file aan, als ze weg zijn is er in eene geen file meer….
Martin van Drie zegt
Geachte redactie. Wilt u de juiste vermelding bij de foto zetten. Hier kunt u zien dat de foto van mij is en niet van Arjan.
http://www.nufoto.nl/fotos/152552/vrachtwagen-ongeval-a12.html
-edit: dank voor de foto, tekst is aangepast-
John zegt
@Martin van Drie: Martin van Drie wie kent em nie…
Misschien moet je je p2000alarm site even updaten ;)
spykerboy zegt
hahahahahahahahahaha lekker gedaan man :) die (t)rukkers toch ook :P
Spiller zegt
Als je aan de buitenkant vergeet de veiligheidswitch uit te doen en vervolgens in de cabine per ongeluk de oliepomp aandoet gaat alles al in werking. Is ook een dom systeem.
bjorn zegt
@Spiller:
Wat is dat voor onzin… Deze auto reed weg vanuit een werkvak met asfaltwerkzaamheden. ALs ze voor de machine (lees:asfaltspreider c.q. spreader) wegrijden, laten ze de bak omhoog staan zodat alle restanten naar beneden zakken. Dit om te voorkomen dat de asfalt afkoelt en er haast niet meer uitkomt, wat voor grotere problemen kan zorgen (topzwaar, want aan oud asfalt blijft het nieuwe zitten, kan bij veel ophopingen de auto in het ergste geval omvallen). Dan rijden ze met gepaste snelheid naar de schoonmaakplek met GEDEELTELIJK geheven bak, waarna deze schoongemaakt word en weer zakt. Het raken van matrixborden komt ook wel eens voor als ze met geheven bak wegrijden voor de machine en er staat een matrixbord te dicht op waardoor de bak niet snel genoeg naar beneden is. of gewoon een inschattingsfout wat hoogte betreft.
Vergeet niet, deze jongens werken onder hoge stress (als het werk te laat opgeleverd word, praat je over tonnen boetes per uur, want stel je voor dat jan modaal ’s ochtends een 5 minuten later op zijn werk is. Daarbij is het gevaarlijk werk, vaak zijn de werkvakken minimaal afgezet vanwege hinder, lopen er veel mensen rond, een hoop grote voertuigen, die eigenlijk allemaal op een te klein stuk rijden en komt het overig verkeer met belachelijke hoge snelheden voorbij… Je komt eigenlijk ogen en oren te kort. Dit is gewoon een gevalletje stomme pech…
Hoe weet ik dit? Ik heb zelf een aantal jaren asfalt gereden.
En even aan de gemiddelde eikel in een leasebakkie die gestrest staat te doen omdat hij 5 min later thuis is:
Die jongens zijn daar niet voor niks aan het werk! Ze zijn ook voor jou bezig, zodat jij later lekker door kan zoeven. En vergeet niet, die mensen daar hebben ook allemaal een gezinnetje en willen ook graag weer veilig thuiskomen vandaar die matrixborden op 70 of lager. Rijkswaterstaat heeft bepaald dat gedeeltelijke afzettingen van blok tot blok (lees: matrixbord tot matrixbord) moeten lopen, om zo een ‘veilige’ werkzone te creëren. Soms verplaatsen werkzaamheden zich in de loop van de dag, maar dat zie jij niet als je met +140 voorbij vlamt. Dit is ingesteld omdat er namelijk te veel ongelukken plaats vonden in het verleden. Troost je, want als brussel zijn zin gaat krijgen, gaan binnenkort hele snelwegen gewoon dicht zo doende aan de nieuwe arbeidsveiligheidsregels te voldoen en vooral overdag en steeds minder’s nachts… dat komt door die eikels zoals jij die zich niet aan de snelheid houden.
Je moest eens weten hoeveel wegwerkers er per jaar dood gereden worden. Maar ja, dat begrijp jij niet, want het enige risico wat jij loopt is dat je een pen in je oog steekt. Heb je wel eens met pech langs de snelweg gestaan? Dan komen ze verdomd hard langs hè? Bedenk dan dat die mannen dat heel de dag meemaken… Een keer verstappen en — weer een dode… DENK EENS NA… DIE JONGENS ZIJN ER VOOR JOU!
Jokkebrok zegt
Haha, sukkel!
BaySideBlueBoy zegt
Even Apeldoorn bellen…
SupercarFan zegt
wie gaat er dan ook met zn laadklep omhoog rijden :S
TJR zegt
Is wel heel erg dom dit:P
En ’t is geen laadklep of laadbak. Het heet een kiptrailer, en als zo’n ding rechtop staat dan is die toch gauw zo’n meter of 10 hoog…
Peter zegt
Ennnnn bedankt collega-chauffeurs van deze man! Altijd dat geouwehoer in die 27mc bakkies, lichtsignalen van de andere rijbaan bij een tegemoetkomende collega en groot licht en bijbehorend knipperlicht-bedankt-heen-en-weer-flits-ritueel bij met 81km/u inhalen, maar even op gelijke wijze melden dat je bak omhoog staat… ho maar. D’r staat waarempel een zelfde kar achter!
BJ zegt
@ een aantal van jullie:
Ik snap eerlijk gezegd niet waar die kritiek op die matrixborden vandaan komt; volgens mij is het de grootste onzin dat die dingen files veroorzaken, aangezien ze reactief zijn. Ze meten de snelheid en waarschuwen daarna pas door achteropkomend verkeer geleidelijk af te laten remmen. Aangezien die dingen pas aan gaan op het moment dat er file of langzaam rijdend verkeer staat, zie ik niet hoe ze de veroorzaker er van kunnen zijn. Bij ongevallen, wegwerkzaamheden en files is die signaal werking en de mogelijkheid tot afsluiten van rijstroken bijzonder handig en draagt flink bij aan de verkeersveiligheid aangezien slapende truckers minder snel een file zullen torpederen. Je merkt het positieve verschil vooral op die stukken waar ze niet staan en je opeens een file in rijdt en mensen weer oldschool alarm lichten gebruiken om achter opkomend verkeer te waarschuwen.
Alleen jammer dat ze niet meer gebruikt worden voor variabele snelheidslimiet, incl. 120+ wanneer het echt rustig is….
John zegt
@BJ: Dat is inderdaad hoe het systeem in theorie werkt maar van Den Haag naar Rotterdam floepen die dingen rond de spits gewoon op 70, ook als het toevallig een keer niet zo druk is. Ik weet hoe het werkt maar ik heb toch het idee dat ze ook van afstand ingesteld worden.. Kan bijna niet anders..
BJ zegt
@John:
Dat kan ook, daar zijn o.a. die camera’s voor langs de snelweg zodat ook afzettingen, spitsstroken etc worden aangegeven.
jzaero zegt
@BJ: Het gebeurt vaak genoeg dat die dingen gewoon aanstaan voor niks. Juist ja, wegwerkzaamheden, maar dan loopt er geen drol rond over een stuk van 3km afgezette rijstrook. Die dingen knipperen dan vrolijk 70, en ondertussen weet jij dat als jij hier met 120 doorheen rijdt een flinke boete riskeert. Zo hebben wij dat ook gehad, gaan ze flitsen bij matrixborden die aanstonden terwijl er niks aan de hand was. Lekker, 250 euro boete omdat we 100 reden door een 70 gebied.
Het gevolg hiervan is dat automobilisten dus onnodig 70 rijden. Die borden zijn dan wel automatisch en hebben sensoren wat betreft snelheid van het langskomende verkeer, maar in veel gevallen staan die dingen dus voor niks aan. Hierdoor ontstaat verwarring en ontstoppingen.
BJ zegt
@jzaero:
Hou eens op zeg, als er 70 staat is het 70 en daar is niks verwarrends aan. Dat kan zijn omdat ze of net beginnen of stoppen met weg werkzaamheden dat er niemand te zien is, dat de rijstroken smaller zijn, whatever. Iedereen weet dat ze streng controleren op snelheid bij wegwerkzaamheden, dan moet je niet gaan huilen als je een keer een boete krijgt. Bovendien staan ze bij weg werkzaamheden constant aan, dat is wat anders dan de file detectie waar de sensoren voor zijn.
@Simpsom
Nee, dat plaatje krijg ik niet; zoals je zegt, het verkeer rijdt alweer door (vooral omdat niemand zich echt aan de aangegeven snelheid houdt bij een gedecteerde file) en als het verkeer door rijdt is dat toch het einde van een file en niet het ontstaan van een file?!
Roaldus zegt
@BJ
Toch nog iemand met verstand op deze site.
@redatie
Het gaat niet om een matrixbord want dat zijn die zwarte bakken die boven iedere rijbaan hangen. Maar het gaat om een signaleringsportaal dat is aangereden.
TSI-tje zegt
Aggut… de ’truckers’ hebben het weer gedaan…..
Persoonlijk heb ik meer respect voor die mannen als menig ander medeweggebruiker. In de 1000Km die ik wekelijks over ‘s-Neerlands wegen afleg (in een personenauto) zie ik weggebruikers in kleinere auto’s veel gekkere dingen doen als menig vrachtwagenchauffeur. Dat zijn- en blijven professionals en wij allemaal maar amateurs. Niemand vraagt zich af of dit misschien een technisch defect aan de auto/trailer geweest kan zijn… nee… direct schelden, verwijten etc. .. HOE typerend !
John zegt
@TSI-tje: Je zegt het zelf, wij zijn amateurs en zij zijn professionals…
tomL zegt
Een normale vrachtwagenchauffie is contstant aan het spiegele, ik weet niet waar deze chauffeur mee bezig is geweest, maar rijden is het niet…
Mean_Green zegt
Misschien had ie een lift(st)er opgepikt… ;)
Simpson zegt
@BJ: Ze zijn inderdaad reactief, dus ze gaan pas weer uit als het verkeer allang weer doorrijd. maar de borden staan dan nog wel te knipperen, waardoor…affijn u krijgt het plaatje.
OT: maargoed dat er niets meer in zat..
Patrick zegt
@Edgar;
Viel mij ook al op. Later in het artikel wordt het wel een laadbak genoemd.
Mja, die matrixborden zijn ook nutteloos….
richard zegt
misschien was hij om jullie te plezieren op zondag e/o zaterdag aan het werk en had hij weinig slaap gehad doordat hij voor een hongerloon extreem veel meer moet werken in het hoogseizoen dan veel anderen. dan heb je wel eens een dipje ;-)
TSI-tje zegt
@John, weet jij meer als wij allemaal ?? Geen technisch defect aan trekker of trailer ? Lekker kort door de bocht vriend.
Mean_Green zegt
Ik snap niet dat er niet een beveiliging op zo’n ding zit, dat je niet harder dan 20 km/h kan rijden ofzo met de bak omhoog. Sowieso gevaarlijk, rijden met dat ding omhoog, zeker in het terrein. Als zo’n beveiliging er wel opzit dan zeker niet uitschakelbaar maken!
Thomas zegt
Volgens mij is dit gebeurd tijdens wegenwerken, hij staat in de verkeerde richting en was waarschijnlijk asfalt aan het kippen.
RutgerK zegt
Zo te zien is dit gebeurd tijdens de werkzaamheden aan de nieuw aan te leggen spitsstrook.
RutgerK zegt
Met Thomas eens dus ;-)
C220AMG zegt
@Mr. V8
100% mee eens!
trucking-for-living zegt
even voor de figuren hier die denken dat je voor de lol met de bak omhoog op de a12 gaat rijden,
daar is momenteel een wegomlegging, en de linkse 2 banen zijn afgesloten door middel van een barrier, en daar zijn ze aan het asfalteren, en aangezien er gelost word door middel van de zwaartekracht, zul je dan toch je bak omhoog moeten hebben, enigste wat niet slim is is als je leeg bent, en snel naar de schoonmaakplaats wil om schoon te maken (ivm afkoelen) dat je dan niet even op dat portaal let
Lekker makkelijk oordelen als je geen flauw benul hebt waar die klepel hangt!
trucking-for-living zegt
@jzaero
Dit gelul hoor je zo vaak, maar vervolgens staan we 1,5 meter van de kegeltjes af, en komen jullie ook met 120+ voorbij klapperen, dus wees niet roomser dan de paus aub
DafMaf zegt
Ik reed vandaag gelukkig de andere kant op. Richting Utrecht was een rijstrook afgesloten om verkeer richting Den Haag te kunnen laten keren. Nog nooit gezien. Deze vrachtwagen reed op een servicestrook, dus was van de aannemer die daar aan de wegverbreding werkt. Beetje dom. Ben blij dat gebeurde vlak nadat ik er ’s ochtends langs gereden was, anders had ik de vlucht in de Goodyear zeppelin die ik had gewonnen in een wedstrijd gemist. O wacht, nee, die was kapot, die vloog niet.
Hendrik : zegt
Trucking for live,
Helemaal mee eens. De mensen hier weten helemaal niet wat er precies is gebeurd maar schreeuwen weer moord en brand over de vrachtwagenchauffeurs. Hier zijn dus idd asfalteerwerkzaamheden waar deze kippers voor worden gebruikt.
the-budel-guy zegt
hoorde het vandaag op Q maar is er niet iets van een lampje of iets dat gaat branden als de klep open staat of omhoog is
timberleek zegt
voor zover ik weet wordt daar aan de weg gewerkt (zie de gele markeringen). Dan was hij daar waarschijnlijk aan het werk (dus ook aan het kiepen) is hij te ver doorgereden.
Het lijkt me niet dat hij van A naar B met dat ding zo reed. Dat merk je wel
Barryyy zegt
Dit is het bedrijf, Millenaar uit hoofddorp.
Bekend bedrijf in de haarlemmermeer, vaak asfalt, zand en beton wordt er gereden.
Herkende de vrachtwagen direct.
w0o0dy zegt
Heb daar van 8 tot 10:15 gestaan…. hoeveel randdebielen werken er bij politie en rijkswaterstaat dat men niet in staat is dit stukkie staal en die vrachtwagen binnen een half uur weg te takelen? Hoe moeilijk kan het zijn? Die vrachtwagen stond ook gewoon op zijn wielen dus…….Waarom sluit je de enige uitweg af (oprit Woerden)?
Ongelofelijk dat dit te moeilijk blijkt te zijn voor de verzamelde prutsers! Een trekker, een plasma cutter en wat kettingen en een takelwagen voor de truck….. en dat kost 6uur? Hele zooitje op straat zetten vanwege incompetentie!
lincoln zegt
@w0o0dy:
stagnatie is veel belangerijker voor ambtenaren ..
die lui verdienen hun geld met moeilijk doen ..
sterker nog .. het is hun “werk” ..
Jipp zegt
@w0o0dy: niet alles is zo makkelijk als onder andere jij nu denkt, zo moeten er met name veel foto’s en materiaal verzameld worden voor onder andere de verzekering als bewijs materiaal voor een eventuele rechtzaak. Daarbij komt dat je zo’n gevaarte niet 1-2-3 weg takeld, een vriend van me werkt bij het bedrijf wat die ophang systemen voor matrix borden maakt, namelijk kaal masten uit Oss. Daarbij is er zoveel verbogen dat het al lastig word alles goed weg te krijgen.
w0o0dy zegt
@Jipp: foto’s maken ok, kost een half uurtje misschien een uur. Takelen van de matrix… nog een uurtje. Overig gepiel en wat overleggen en opruimen nog een uur… Aanrijtijd een uur. Ruim gerekend kan ik niet meer dan een uur of 4 voorstellen. Dan verkloten ze dus nog 3uur doordat er geen draaiboek is, gebrekkige commandostructuur, slechte taakverdeling en oeverloos interessant doen met een oranje hesje aan…
Kosten voir de file? 3000*25*7 sls je slleen uren rekent van iedereen die vaststaat…..
Veiligheid was geen probleem, iedereen stond stil met de armen over elkaar….inclusief 3/4 van de zogenaamde hulpverleners.
Jipp zegt
@w0o0dy: Nogmaals als het allemaal zo makkelijk was, was het wel zo uitgevoerd, alleen als je een beetje nadenkt weet je dat er ook met 4 uur niet had gekunt, je hebt namelijk niet 1-2-3 een kraan geregeld en binnen een half uur de VOA er en dan ook direct alle foto’s gemaakt ed. matrix borden die eerst gedemonteerd moeten worden voor dat er getakeld word ed. nood systemen. Een draaiboek voor zo iets heb je niet en zal er nooit komen, ieder incident is anders in zo’n geval. Daarbij had ik het over de veiligheid van de mensen die dat ding moesten gaan bergen, je wil niet dat zoiets in eens naar je hooft toe zwaait. Daarbij kunnen niet alle hulpverleners dan iets doen, de brandweer word er altijd bij geroepen, evenals de politie. het ambulance personeel stond er voor mensen zoals jij die in de file onwel konden worden. Soms moeten mensen ook hulpverleners wachten op het goede materiaal, bijvoorbeeld een dieplader en een kraan, die hoe kan het ook anders, ook last hadden van de verkeersdrukte.
All met all is het iets waar niemand meer iets aan kon veranderen, en wat had je gedaan als je zelf daar stond, ik durf te wedde dat het minstens zo lang had geduurt, want jij bent er geen specialist in, de mensen van de brandweer en rijkswaterstaat wel! Dus voor je de ambtenaren de schuld geeft van de vertraging kun je ook naar jezelf kijken of het wel noodzakelijk was de auto te pakken. een collega van me stond ook in de file, heeft een afslag gepakt zodra t kon en is met de trein verder gaan reizen, zo kan het ook. Niet alles is zo makkelijk als mensen denken, dat geld niet alleen voor hulpverleners maar ook voor bijv onderwijs ed.
Northwestern zegt
Rijbewijs invorderen.
floryn zegt
haha wat een klojo. Hoe moet je je dan voelen?
timberleek zegt
@northwestern
Hoezo dat? Waar gewerkt wordt gebeuren ongelukken. Risico van het vak.
En hoezo ik denk dat hij daar aan het werk was? omdat ik met niet kan voorstellen dat je zo een stuk kan rijden. Je komt overal wel stoplichten etc tegen. En andere weggebruikers. Dan had het al veel eerder fout moeten gaan (voor de snelweg al).
Jipp zegt
en daarbij moet ook nog aan de veiligheid worden gedacht! de veiligheid van de bergers wel te verstaan.
Tony Casa zegt
Typisch iets voor een trucker, dat soort heeft nooit iets gezien. Dit geldt zowel op de openbare weg als op de laad en losplaats.
Bassie zegt
typisch weer veel commentaar van gewone auto rijdertjes, met andere woorden de beste stuur lui zitten aan wal. Als er wat mis is met het hef systeem kan de bak ook spontaan omhoog gaan zonder dat de chauffeur dat door heeft. Dus zoek eerst ff uit wat er is gebeurt en geef dan commentaar.
gegroet Bassie
Cantago zegt
Ongelooflijk dat je zo hard kan rijden met een vrachtwagen terwijl de klep omhoog staat! Hier zou een fail-proof systeem niet misstaan…
logotraxx zegt
Al bij al, iedereen heeft hier zijn zegje gedaan. Maar heeft er iemand al gedacht aan hoe die chauffeur zich nu voelt, na dit ongeval? Ik kan mij voorstellen dat hij nu thuis zit, en zich echt wel ellendig voelt door dat ongeval. Mss zelfs wel vernederd. Iedereen maakt fouten, maar als een vrachtwagenchauffeur een foutje maakt dan spreken we meteen over tienduizenden euro’s schade. Waarschijnlijk in dit geval zelfs meer. Ik zou graag tegen de betreffende chauffeur zeggen: Iedereen maakt fouten, dus jij mag er ook maken. Beter dit dan achteraan op een file knallen, hier waren tenmiste geen doden bij.
Tony Casa zegt
@logotraxx: hoe die chauffeur zich voelt?
Eerst heeft hij naar zijn vrouw gebeld om te zeggen dat hij vandaag wat later zal thuis zijn. Ondertussen staat hij in de kroeg op te scheppen over wat hem vandaag overkomen is.
Dennis21 zegt
is weer een keer wat anders :)
maar hij zal zich wel echt kl*te voelen nu..
en sommige hebben wel goeie strepen getrokken met remmen (zie foto) nog geluk dat niemand anders tegen die borden is aangereden…
en idd je zou zeggen dat je het wel merkt, miss een elec./hydraulisch foutje?
Jipp zegt
en daarbij, als jij een ongeluk krijgt wil je ook dat de brandweer goed en vakkundig je uit de auto knipt, en neit dat je nog meer letsel oploopt omdat de weg snel schoon moet, toch?
w0o0dy zegt
@Jipp: tip voor al die klojo’s die daar bij stsan zonder dat ze iets (kunnen) doen… blijf weg loop je ook geen gevaar…
draaiboek kan gewoon… er liggen jaarlijks tientallen vrachtwsgens in de weg op snelwegen. Materieel zal altijd ongeveer gelijk zijn..
Die mij een plasma snij apparaat een grote kraan en een takelwagen voor de truck en wat lui die er mee om kunnen gaan en die rijbanen zijn in 2uur weer ooen. De rest is gelul. De schade nu is 10x de waarde van de truck en de hele matrixmeuk samen…. y you do the math.
Tony Casa zegt
@w0o0dy: lid van het simplistisch verbond of zo?
Jipp zegt
@w0o0dy: blijven volhouden dat het allemaal zo gemakkelijk is en dat mensen er voor niets stonden, hopelijk laten ze jou ook stikken als zoiets je over komt. Dit was, en dat snap je zelf ook, geen normaal vrachtwagen ongeval, hier moest een loodzware constructie weggetakeld worden die niet met een normale plasma brander te snijden is. En ja dat weet ik toevallig ja. Ik hoop dat ze speciaal voor jou nog iets langer bezig zijn met het in orde maken van de weg. schijnbaar weet je zelf niet hoeveel tijd het kost om een kraan te regelen en de goede materialen anders praate je wel anders.
w0o0dy zegt
@Jipp: kijk zelf maar hoe vreselijk complex en gevaarlijk de situatie was….. Not! Geen gewonden, geen beknelling waarbij de brandweer in actie moest komen. Gewoon wat staal over de weg wat hooguit een paar ton weegt….en een vrachtwagen die gewoon kan rijden. De brandweer kon gewoon vertrekken want ze deden niets… demonteren is onzin gewoon afvoeren en een nieuwe neerzetten…..
Probleem zit in micro-economische gezeik (gemiep over schade beperken aan de installatie en vrachtwagen) terwijl de macro-economische schade een factor 5 of 10 groter is. Mensen zoals jij (en veel anderen) kijken naar het kleine plaatje en zien problemen ipv te denken in oplossingen.
Dit soort incidenten kan VEEL efficienter worden aangepakt en je verschuilen achter:”het is moeilijker dan je denkt” is een zwaktebod. Het is makkelijker dan de problemen die je tegenkomt oplossen door slimme oplossingen…
Plasmasnijders werken tot 2,5 cm dik staal…..
http://www.youtube.com/watch?v=a6vjqB1sjo4
Jipp zegt
@w0o0dy: Het word steeds meer duidelijk dat je geen universitaire studie gedaan hebt of iets dergelijks, natuurlijk moet alles zo maar even snel gedaan worden, maar veel mensen waaronder jij vergeten steeds vaker dat een rechtzaak steeds makkelijker begonnen word omdat men onder gevaarlijke omstandigheden heeft moeten werken. Daarbij kon de vrachtwagen niet 1-2-3 wegrijden want de telescoop van de bak was verbogen. Soms kun je niet in zulke oplossingen gaan denken omdat het probleem te groot is. Ik denk zo ook niet, ik denk alleen realistisch. En ik weet niet hoor, maar 2,5 cm staal, dan red je het niet met zon stellage. Maar vooral blijven volhouden, het is maar goed dat jij daar niet de leiding gevende was.
lincoln zegt
@Jipp:
van een probleem moet je ook geen groter probleem maken ..
en probleem moet je oplossen ..
een zwik brandweerlui midden op de snelweg zetten die elkaar bestoken met vragen als “ga jij nog op vakantie” en “wat is het heet he” past bijvoorbeeld niet in het plaatje probleem-oplossend denken ..
lincoln zegt
@Jipp:
o,ja .. en ik kan me de hoogmoed veroorloven te zeggen dat ik dit varkentje ruim binnen 2 uur zou kunnen wassen ..
4 motor slijptollen ..
8 uit de kluiten gewassen Polen ..
2 30 kuubers ..
1 tv west camera ploeg ..
en er is nooit iets gebeurd ..
daar bestaan moeilijke woorden voor ..
zoals “delegeren” en “organiseren” ..
Jipp zegt
@lincoln: nogmaals, als het allemaal zo gemakkelijk was, had men het wel zo gedaan. Alleen zijn er in nederland zoveel regels waar je je aan moet houden in zulke gevallen dat het onmogelijk is zo te werken.
lincoln zegt
@Jipp:
nogmaals ..
als je probleem-oplossend kan handelen is het heel makkelijk hoor ..
regels en recht zijn ten alle tijden van ondergeschikt belang ..
en zeker in een apenland als nederland ..
leuk voor volk dat niet vooruit wil ..
en daar hun geld mee verdienen ..
Jipp zegt
@lincoln: probleem oplossend handelen in dit land in zo;n geval kan gewoon niet. Daarbij kun je nu wel zeggen dat men het eerder had moeten oplossen en snel de weg vrij had moeten maken, maar zo’n constructie haal je niet zomaar even weg en snij je zo maar even kapot.
Ik laat het hierbij, er zijn altijd experts die beter denken te weten.
lincoln zegt
@Jipp:
grappig dat je toch nog even aantipt dat “recht” DE stagnerende factor is ..
staat idd ook niet echt gelijk aan daadkracht .. verre van ..
zelfs de denkwijze ..
w0o0dy zegt
@Jipp: tuurlijk jongen… wat jij denkt moet jij weten, zoals een aantal keren eerder is de waarheid anders.
Rechtzaken… waarover? Sukkel vergeet bak omlaag te doen in baas z’n tijd en rijdt spullen van de overheid stuk… zelfs een blaaskaak-jurist komt niet ver met die case.
Vrachtwagen kon best opzij gezet worden… rotzooi kon ook gewoon naast de snelweg liggen… het ligt er maar aan waar je focus ligt. Kennelijk was men meer geinteresseerd in de spulletjes heel houden dan in een vlotte afhandeling van de stremming. Ik noem dat geld verspillen want macro-economisch is de schade enorm, maar zolang niemand het becijfert blijven ze dit soort incidenten sloom en inefficient afhandelen…
Misschien ben je jurist genoeg om het verschil tussen aantoonbare/zichtbare schade en werkelijke schade te kennen… aan de andere kant hebben voorgaande discussies aangetoond dat je eerder teleurstelt dan dat je opvalt door intelligentie, kennis en kunde.
Enfin, blaat jij nog ff lekker verder ik heb er weer meer dan genoeg van.
Witten zegt
@w0o0dy: Met Jipp discussiëren brengt niet veel op hoor, hij is ervan overtuigd dat hij het altijd juist heeft en de andere er altijd naast zitten. En als hij niet meer weet wat te typen om zijn gelijk te halen, gaat hij over tot schelden. Doe zoals mij en negeer hem gewoon, als zo’n mensen geen aandacht meer kunnen trekken gaan die vanzelf wel weg.
Jipp zegt
@Witten: nouja ik scheld niet, alleen jij kent de verschillende betekenissen van woorden niet, dat kun je schelden noemen idd.
Jipp zegt
@w0o0dy: blijven volhouden, het blijkt ook maar weer dat je niets weet van het nederlandse recht ed.
w0o0dy zegt
@Jipp: “het blijkt ook maar weer dat je niets weet van het nederlandse recht ed.”
1) een jurist (zoals jij jezelf pleegt te aficiëren) zou beter moeten weten dan anderen te veroordelen zonder de feiten te kennen
2) zelden juristen meegemaakt die zich zo weinig gelegen laten liggen aan onweerlegbare feiten….
3) ik had al eerder gezegd “hebben voorgaande discussies aangetoond dat je eerder teleurstelt dan dat je opvalt door intelligentie, kennis en kunde.”
4 jaar buro voor rechtshulp, een lesbevoegdheid voor hbo voor recht en een broer met een eigen kantoor…. idd ik weet niets maar dan ook niets van recht.
Jipp zegt
@w0o0dy: als je dan toch alles zo goed weet, dan weet je ook dat het voor de verzekering leuk word die we aansprakelijk gesteld gaat worden voor de schade’s, de chauffeur, het bedrijf van de chauffeur etc. zijn altijd hele leuke zaken, maar heeft idd niets te maken met recht. daarbij laat jij vaak zien dat je niets van rechten af weet en altijd gelijk MOET hebben ook al is t anders.
w0o0dy zegt
@Jipp: jij noemt jezelf jurist, omg! Alsof de jurisprudentie niet duidelijk genoeg is wie je hiervoor aansprakekijk moet stellen…. zoek het maar op. Uitspraken zat en die zijn duidelijk zat. Je zet jezelf wel erg voor joker knul…
Jipp zegt
@w0o0dy: de juristenprudentie zeg dat idd, dat ben ik met je eens, maar voordat dat gebeurd is in dit soort zaken ben je een paar duizend euro verder, toevallig heeft een kantoorgenoot namelijk laatst zo;n zaak gehad waarbij de tegen partij toch steeds met nieuwe feiten aan kwam zwaaien, en dat de kosten die vergoed moesten worden steeds hoger werden omdat er fouten waren gemaakt bij het opruimen ed.
Willem-Jan zegt
@w0o0dy: Beste man, als jij zo goed bent in rechten zou jij het toch met Jipp eens moeten zijn. Zelf ben ik advocaat in het noorden des lands en heb korte tijd geleden een tweetal zaken gehad waarvan je ook op voorhand de juristenprudentie denkt te pakken en blindelinks te volgen, maar het pakte totaal anders uit, er was niet volgens de voorschriften gehandelt, en daarbij kwam nog dat de verzekering ook nog een misstand aan het licht bracht. Dus voordat je Jipp slecht noemt, zou ik eerst is naar je zelf kijken. ne als je dan ook nog op het hbo les mag geven vraag ik me af waar het dan heen moet met het onderwijs….! Daarbij ben jij je broer niet, en bureau voor rechtshulp, sorry dat ik het zeg, maar dat zijn de mindere juristen.
lincoln zegt
@Willem-Jan:
het ging er om hoelang een recht-zaak gaat duren ..
dat duurt natuurlijk eeuwen ..
overdaad aan staats-legale lijkenrovers zorgen daar wel voor ..
maar hoelang kan het duren om zo,n weg weer vrij te maken ..
zodat het verkeer het minste hinder ondervindt ..
Willem-Jan zegt
@lincoln: Daar ging het duidelijk niet om als ik het zo na lees beste lincoln. Daarbij menen jullie dit klusje wel even in 2 uurtjes te klaren, wanneer dat was gebeurd was de file nog steeds zo groot geweest. Daarbij kun je in zulke gevallen niet anders dan de normale wettelijke procedure’s volgen zoals Jipp al aangaf, dit allen om de kosten goed terug te kunnen vorderen op een later tijdstip. Poster Jipp heeft dus wel degelijk gelijk en heeft goed opgelet tijdens de college’s in tegenstelling tot andere die hier ook jurist menen te zijn.
GOD, bijde partijen snappen kan, maar er kan er maar een gelijk hebben, en dat is in dit geval toch degene die uit kan leggen waarom het 6 uur heeft geduurd. Ook in andere landen gebeurd dat zo, dat heeft niets met makro economisch denken en probleem oplossend denken te maken.
lincoln zegt
@Willem-Jan:
reken er maar op dat die 50 brandweer-lui precies zo,n zelfde riedeltje met elkaar hadden ..
“wie heeft het gedaan” .. “is het een eigen-rijder” .. “werkt ie voor een bedrijf” .. “hoe is dit verzekert” .. “zat er geen beveiliging op” ..
al dat soort cliche geneuzel .. dead-boring ..
alleen interessant voor lijkenrovers ..
hooguit 2 uurtjes .. klaar ..
en dan ben ik nog in een luie bui ..
moet je niet hoogdravend over WILLEN doen ..
fix the freaking problem ..
w0o0dy zegt
@Willem-Jan: ik noem mezelf geen jurist, en dat ben ik ook niet. Wel bevoegd tot lesgeven, maar al lang niet actief bezig met recht.
Het juridisch geneuzel mag dan weliswaar jullie broodwinning zijn, maar dat betekent niet dat het noodzakelijk is…. als de focus bij dit soort zaken op de werkelijke grote bedragen zou liggen dan konden ze de schade aan vrachtwagen en portaal zelfs wegstrepen als het maar snel geregeld zou worden…
Jullie juristen denken vooral in je eigen straatje. De economie leidt echter schade door het getouwtrek om verhoudingsgewijs flutbedragen. Het feit dat juristen daar geen boodschap aan hebben is me al heel lang bekend. By the book is the only way…. well no its not, actually.
Een schade bij een kleine kettingbotsing betekent dan bijvoorbeeld (met dank aan verzekeraars en juristen) dat de schuldige partij allang zijn/haar geld heeft, maar dat de gedupeerden waar hij/zij achterop knalt fijn op hun centen kunnen wachten omdat er weer een verzekeraar of jurist dwars ligt en pas tot het uitkeren van euro’s wil overgaan als de gehele claim vastgesteld is en de schuldvraag is vastgesteld…. ook al betekent het dat vanwege een schade van enkele honderden euro’s aan het 3e voertuig in de rij, de gedupeerden (auto’s nr twee van achteren) geen vervangende auto kunnen aanschaffen en dus feitelijk zonder vervoer zitten todat de slappe kletsverhalen van verzekering en juristen eindelijk van tafel is…..
Ook bij dit soort calamiteiten zou het een kwestie van prioriteiten stellen KUNNEN zijn. Gewoon de zooi opruimen en de schade aan de economie zwaarder laten wegen dan het geneuzel over 10.000 euro hier of daar….. Maar dit verhaal komt bij regelfetishisten niet aan (ja daar bedoel ik ook jullie juristen mee), jullie visie is beperkt tot het juridische aspect…. prima, vanuit juridisch oogpunt zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Of het daarmee een wetmatigheid is dat dit soort zaken ook volgens de procedures MOET worden afgehandeld (met een d aan het eind, dank u) dat valt te betwisten. En dat doen enkelen van ons dan ook.
Overigens, voor een advocaat rammelt je taalgebruik wel hier en daar… hoop dat je een goede secretaresse hebt die dat geklungel eruit haalt. En wellicht kun je eerst zorgen dat je zelf foutloos schrijft voor je af gaat geven op het onderwijs ;-)
Willem-Jan zegt
@w0o0dy: Inderdaad, ik heb wat spelfouten gemaakt, doordat ik dit soort berichten meestal snel even typ en het vervolgens niet na kijk, overigens heb ik daarbij wat je al zegt normaal een secetaresse die alles voor mij uitwerkt.
Dat je aanhaalt dat de gebruikte 6 uur lang was, waardoor het veel geld heeft gekost ben ik niet met je eens. Ook Dhr. Lincoln meent dit te lang te vinden, maar de oponthoud was zowiezo al ontstaan en daarbij zou een eerdere opruimactie niet voor minder oponthoud hebben gezorgt, het was toch al een chaos. Ik reed laatst zelf op de a12 en overal word daar in de richting van den haag gewerkt, een snelle doorstroming en het oplossen van de file nadat de ravage snel weg was had dus ook geen groot effect gehad.
Ook vind ik het leuk dat je een kettingbotsing ermee vergelijkt. Als je dat snel opruimt zonder goede analyse’s te laten maken kan het wel eens veel meer gaan kosten dan dat een file kost, omdat meer mensen en langer aan moeten werken achter het bureau.
Wel ben ik een groot voorstander van de kleine overduidelijke kop staart aanrijdingen snel van de weg te halen om zo het verkeer beter te laten doorstromen, ik merkte het gister nog tijdens de avondspits na een zitting in den bosch was er een kleine aanrijding bij Rosmalen, snel allemaal van de weg, en de file was kort en loste makkelijk op.
Zoals jij en lincoln redeneren, dat klusje snel opruimen en dan kan het verkeer verder kan, als het zo complex is gewoon niet, en als het kan, heeft het infarct al lang plaatsgevonden.
w0o0dy zegt
@Willem-Jan: Zoals ik al zei dus….”Ook bij dit soort calamiteiten zou het een kwestie van prioriteiten stellen KUNNEN zijn. Gewoon de zooi opruimen en de schade aan de economie zwaarder laten wegen dan het geneuzel over 10.000 euro hier of daar….. Maar dit verhaal komt bij regelfetishisten niet aan (ja daar bedoel ik ook jullie juristen mee), jullie visie is beperkt tot het juridische aspect
En een file van 12 tot 15 km kost normaal gezien een uurtje… geen 6 uur. Een snelweg 6 tot 7 uur afsluiten en een tiental (100?) vrachtwagens die nergens heen kunnen zo lang laten staan kost goud geld. Daarbij valt de totale schade van één vrachtwagen en één matrixportaal compleet in het niet… dus waarom miepen over 3ton als je daarmee een miljoen schade aanricht? Het is geld verspilling. Dus andere regels, andere procedure en karren met die hap. (in het ergste geval moeten een handvol juristen een andere klus zoeken dan dat ze het geld van de opdrachtgevers verkwisten door onzinnig geschrijf en procedures over en weer…. ik zeg in any war there are casualties).
lincoln zegt
@w0o0dy:
ach joh .. zo beredeneren die lui nu eenmaal ..
liever een ander een gebroken been dan zelf een gescheurde nagel ..
Flatfour zegt
“Rijkswaterstaat heeft ons laten weten dat het matrixbord nog niet aan vervanging toe was.” LOL
Citrofiel zegt
Reactie-recyling, omdat ik lui ben:
Citrofiel
30 January 2010 om 22:20
Vrachtautochauffeurs zullen inderdaad niet de meeste diploma’s hebben, maar in dit geval maakt intelligentie weinig uit. Elke idioot weet dat die bak naar beneden moet, ook de chauffeur zal dat heus geweten hebben. Toevallig hebben de omstandigheden er in dit geval toe geleid dat hij dat om de een of andere reden vergeten is en niet aangevoeld/gecontroleerd heeft. Fouten zijn menselijk, ook multigepromoveerde professoren kunnen fouten maken…
Mean_Green zegt
Ik zeg: Zet op belangrijke verkeersknooppunten zo’n apparaat neer. Maak een paar foto’s en schuif de hele bende dan de berm in. Daarna maar ’s nachts het spul bergen. Dit gelul kost ons veel te veel tijd en geld!
Fr€d€r!k_EE8 zegt
was zeker zijn boterhammekes aant smeren…
Jipp zegt
en daarbij zit ook nog een klein verschil tussen alleen de chauffer en het bedrijf van de trucker, die eventueel nalatigheid kan worden verweten door het ontbreken van veiligheids systemen.
GOD zegt
Ik snap beide partijen heel goed.
Het opruimen zelf kan makkelijk binnen 3 uurtjes.
Maar de regeltjes en wetten en al die andere rompslomp zorgt er voor dat het 6 uur duurt.
w0o0dy zegt
Ik zie dat ik in mijn haast ook nogal wat fouten in mijn tekst heb gemaakt, maar ach, dat ik niet perfect ben wist ik al.