Elektrische auto’s kunnen enkel een succes worden wanneer autofabrikanten nu eerst vooral zoveel mogelijk samenwerken en zich pas later concentreren op het sterk beconcurreren van elkaar, zo meent een aantal experts op het gebied van EV’s. Voor massale acceptatie van EV’s is het van cruciaal belang dat autofabrikanten samenwerken om te komen tot gemeenschappelijke technologieën en architecturen. Pas wanneer EV’s gemeengoed zijn, kunnen fabrikanten zich weer proberen te onderscheiden.
EV’s zullen de wereld veranderen, maar het tempo waarin dit zal gebeuren hangt sterk af van de mate waarin autobouwers bereid zijn samen te werken, aldus Herbert Demel, executive vice president bij Magna International Inc.
Er zijn verschillende positieve signalen waaruit op te maken valt dat die bereidheid er is. Toyota en Tesla hebben al uitgesproken mogelijk te zullen gaan samenwerken bij de ontwikkeling van EV’s. Toyota is voornemens een belang van 50 miljoen dollar in Tesla te nemen, maar er is nog niets ondertekend.
Daimler nam vorig jaar al een belang van 10 procent in Tesla, maar verkocht twee maanden later 40 procent van dat belang weer door aan z’n grootste aandeelhouder Aabar Investments uit Abu Dhabi. Daimler heeft zich met het belang toegang verschaft tot de technologie van Tesla. Zo wordt de elektrische Smart Fortwo aangedreven door lithium ion accu’s van Tesla.
Richard Canny, CEO van autobouwer Th!nk uit Noorwegen, heeft aangegeven dat er veel belangstelling bestaat voor de elektrische aandrijflijn die het bedrijf ontwikkeld heeft. Momenteel test een Japans postbedrijf met een vloot van 22.000 auto’s, de technologie van Th!nk om te bepalen of deze geschikt is voor gebruik op grote schaal.
Volgens Peter Fuss, automotive expert bij Ernst & Young Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, moet de samenwerking zich niet beperken tot autobouwers onderling, maar moeten ook toeleveranciers en andere gerelateerde bedrijven worden betrokken bij de ontwikkeling van gezamenlijke technologieën en architecturen. Als voorbeeld hiervan noemt hij het partnerschip tussen Daimler en de Duitse energieleverancier RWA AG evenals de alliantie tussen Renault en energieleveranciers Enel uit Italië en het Spaanse Endesa.
Elektrische auto’s hebben nog een hele lange weg te gaan. Men moet zich focussen op wat redelijkerwijs haalbaar is en daarbij moeten producenten en consumenten accepteren dat niet alles direct te realiseren is. (via: autonews)
rwnkl zegt
verranderen zal het de wereld zeker, met al dat accuzuur en alle andere giftige stoffen is het natuurlijk veel beter voor het milieu, want wat is nou makkelijker dan je kapotte accu in rusland, mexico, of een of andere arm afrikaans land waar toch niemand komt, te dumpen?
Lexus_LFA zegt
@rwnkl:
LOL xD, accu’s worden gerecycled… :D En de nieuwste generatie op hydride gebaseerde accu’s bevatten helemaal geen accuzuur en kunnen net zoals alle andere metalen met een verlies van 0% gerecycled worden…
Check your facts bitch! :D
rwnkl zegt
..maar het gebruik van accus zoals bijvoorbeeld in een opal ampera of een fisker karma vind ik geen slechte ontwikkeling, daar hoeft de accu namelijk niet heel de brandstof tank te vervangen, en kan dus kleiner blijven.
Laurens zegt
Afspraken over stekkers, laad- en betaalsystemen en dat soort dingen, lijken me handig. Voor de rest kan de markt het prima zelf oplossen?
Serge zegt
@rwnkl
Check your facts, Lithium gebaseerde accu’s zijn helemaal niet schadelijk voor het milieu en zeer recyclebaar.
Serge zegt
@ rwnkl
* zo schadelijk
lincoln zegt
dat mogen ze zeker wel doen .. (volgens de wc.eend van Magna) ..
willen ze ooooooooit nog een vuist vormen tegen BYD ..
Bart zegt
De acceptatie van elektrische auto’s zou stijgen met een systeem van verwisselbare accu’s. Maar daarvoor moet je wel heel erg veel standaardiseren…
rene zegt
Zo zie je maar op een paar jaar tijd is een elektrische auto al helemaal zo vreemd niet meer ,zelfs hier op autoblog.
Sommige mensen veranderen toch snel.
Mag hoor.