De Mondeo is strak getrokken en klaar voor de komende paar jaar. Binnenkort live te zien op de autoshow in Moskou, maar nu alvast plaatjes en wat technische info, waaronder een aantal nieuwe, krachtige motoren.
Op 25 augustus wordt de nieuwe Mondeo gelanceerd in Moskou. Ford vond het schijnbaar nodig om de boel even flink strak te trekken heeft daarom haar Kinetic Design aangescherpt en naar eigen zeggen ook de afwerking verbeterd. Uiteraard is ook de Mondeo nu voorzien van LED-dagrijverlichting, je hoort er echt niet meer bij zonder tegenwoordig. Ook in de nieuwe achterlichten is LED-technologie toegepast. Het leukste nieuws is echter dat er twee nieuwe motoren beschikbaar zijn.
De eerste is de nieuwe 2.0 liter 240 pk sterke Ford EcoBoost. Deze stoot net zoveel CO2 uit als de 203 pk benzine (179 gram per kilometer) dus nu heb je helemaal geen excuus meer om dat slappe instappertje te bestellen. Ook is er een nieuwe 200 pk sterke 2.2 liter grote TDCi diesel te bestellen. De eerder dit jaar vernieuwde 2.0 TDCi (met varianten van 115, 140 en 163 pk) blijft gewoon leverbaar. Deze stoten allemaal 139 gram CO2 per kilometer uit dus ook hier kun je ongegeneerd voor de sterkste versie gaan. Ford en pk’s gaan nu eenmaal goed samen. We hebben Ford Nederland naar het koppel van de motoren gevraagd, maar dat houden ze geheim tot 25 augustus (vraag me niet waarom).
Naast dit alles zijn er op de nieuwe Mondeo een aantal nieuwe opties te bestellen, waaronder Lane Departure Warning, Driver Alert en Auto High Beam. Ook Blind Spot Information System, een snelheidsbegrenzer, achteruitrijdcamera en elektrische kindersloten (opties die we al kennen van de nieuwe S-MAX) zijn nu verkrijgbaar op de Mondeo.
Evil_homer zegt
nice
Evil_homer zegt
Dit is echt een vette bak.
Jordi zegt
Leuke leasebak
florisw zegt
Oeh. De achterkant van de hatchback ziet er strak uit met die kortere lampen. Doet me een beetje aan de Seat Leon facelift denken. Erg mooie auto, maar wat is het Auto High Beam systeem??
W115 zegt
prachtige wagen, helaas moet led de bumper verpesten :(
Alwood zegt
… ziet er uit als een heel voetgangervriendelijke motorkap, vast een zachte landing. Vorige generatie Mondeo was veel strakker, facelift verandert daar weinig aan.
Majinstar zegt
1ste plaatje zegt voldoende om hem aan te schaffen.
floryn zegt
Ledjes for the people!
W115 zegt
Ben trouwens gek op de Y-velgen van ford :D
autogier zegt
mooie auto, maar hoeveel NM heeft die 200pk 2.2 tdci?
florisw zegt
@autogier: Mee eens
CasperH zegt
@autogier: Ford NL wenst daar nog geen mededelingen over te doen tot de lancering in Moskou.
Theodoor zegt
Dikke bak, maar komt er nu ook 4wd met die nieuwe 2.2 tdci? Lijkt mij wel nodig met al dat vermogen en koppel!
erce zegt
Zo ontzettend veel beter. Vond de mondeo altijd wat rommelig. Te veel frutseltjes om hem modern en hip te maken. Nu gewoon een nette bak.
Mr. V8 zegt
Ben niet echt kapot van dat “kinetic” (?) design van Ford. De enige mooie Fords die er zijn worden gemaakt in The States. Met uitzonderingen daargelaten.
StijnB zegt
Komende paar jaar? Check de vorige generatie Mondeo, eenmaal ze beginnen te faceliften komen er elk jaar nieuwe (en steeds lelijkere) lichten…
pascal zegt
Vind ze erg mooi, wat is de prijs?
BaRa zegt
Als je te strak trekt, krijg je spanningsrimpels. Deze facelift heeft daar duidelijk last van. Ik weet dat het meer moeite kost, maar probeer nu toch eens die overbodige lijnen en vouwen in het koetswerk te vermijden. Ze hebben geen enkele meerwaarde en tillen het ontwerp echt niet op een hoger niveau.
GOD zegt
Vind Europese Ford modellen de laatste paar jaren niet mooi (op de Focus RS na) en deze komt daar ook nog eens bij zo op het eerste gezicht.
jacobus zegt
Ledjes voor de sletjes!
Marcel zegt
Die witte is leuk maar die is dan ook met het zgn S-Pack of ms design pakket. Standaard is ie natuurlijk iets minder. Maar al met al: Nice car!
autogier zegt
@Marcel:
dat is ook het veschil tussen ghia en titanium andere gril en zo
P1m zegt
Bah, wat een kermisbak.. Nu zelfs met ingebouwde splitter à la Audi A4… Beetje jammer dit, na de S-max is Ford het ook gelukt om deze te verneuken.
flipco zegt
more pictures: http://auto.sme.sk/c/5439240/modernizovany-ford-mondeo-dostal-diody-a-nove-motory.html
Laue zegt
ik pas.
Dimglor zegt
Ik vind dit niet echt een verbetering… :s
Nico zegt
@florisw
Auto high beam is bvb dat je grootlichten automatisch uitgeschakeld worden als er een tegenligger nadert en zo dingetjes ;)
Jochempie zegt
Hmm shit, dan toch onze 2.2 maar even chippen. Nu lopen we duidelijk achter.
Orichy zegt
De Ford designers snappen er geen barst meer van, wat is dit ook weer ongelovelijk slecht uitgevoerd, een veel te grote bek, voor een auto, die na het laat aanzien, weinig klaar maakt.
Die achterlichten, met dat wit, wat is dat lelijk zeg en veel te kleine wielen, onder die stationwagon, minimaal 20 inch, zou ik zeggen, of in iedergeval 19 inch, dit lijken wel poppenwagenwieltjes.
Weer een idee van Ford, om met de grote jongens mee te kunnen spelen, maar dit gaat wederom niet lukken, misschien in China en Rusland, maar hier in Europa, zijn wij er niet van gecharmeerd, blijkt uit de tegenvallend verkoopcijfers alhier van de huidige modelvoering.
Vreddy_B zegt
@Orichy:
20 inch wielen onder de gemiddelde gezins en Lease jet? En het gaat wederom niet lukken? U praat pure onzin. Dat u hem niet mooi vind is een mening. Maar de rest slaat werkelijk nergens op. Ford vult hun segment prima in. Opnieuw prima auto geleverd en de aanvulling van de nieuwe motoren klinkt ook goed.
Plague zegt
@Orichy: Offtopic, maar naast komma’s bestaan er ook nog punten. U bent hiervan op de hoogte? Of denkt u, dat het soms, fijn leest, al die komma’s, die eigenlijk, nergens voor nodig, zijn? ;)
Orichy zegt
Hij gaat steeds meer op z’n half broer, de Mazda 6, lijken, die is nog wel te pruimen, mijn inziens, maar dit is eerder een slap aftreksel ervan.
Jammer een Mondeo hoort uniek en bijzonder te zijn, niet een éénheidsworst, of mengelmoesje van een Mazda en Jaguar en als je dat toch doet, doe het dan goed en niet op deze manier, het kan dus stukken beter.
Fortuna zegt
@Orichy
Probeer eerst eens de nederlandse taal onder de knie te krijgen. Daarna ga je eens zoeken, een Mazda 6 heeft NIKS, 0,0 te maken met een Ford Mondeo, wel met een Lincoln Zephyr (of MKZ). Maw bek dicht en ga nog wat tuningplaatjes bekijken.
smax44 zegt
ziet er strak uit, al blijft het jammer van die strook ledjes. de gril lijkt er wel eentje van hyundai van een paar jaar geleden. dat chroomstripje, brrr wat fout.
Javint zegt
Die LED-dagrij verlichting is de meeste waardeloze uitvinding ooit. Het is alsof je gewoon groot licht in je spiegels krijgt gestraald. Het verblind als de pest. Het zou eigenlijk verboden moeten worden die dingen te produceren!!
Stijnson zegt
Ik mis toch die antenne op het dak.
jurgen zegt
200 pk diesel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dat is gewoon ranzig veel! NICE
Maarten zegt
Die laatst genoemde opties (Blind Spot Info, Achterruitrijcamera, Lane Departure en Adaptieve CC zijn allemaal nog even gauw gejat uit de V70. Ford kopieert alles van zijn voormalig premiummerk. Vorige week zag ik een S-Max met grondverlichting, ook al uit de V70. Kunnen ze zelf niet wat verzinnen?
Vreddy_B zegt
@Maarten:
Dat heet toch gewoon delen van technologie?
arregie zegt
waarom die ledjes waarom
Simpson zegt
een 200pk diesel klinkt wel aardig :-)
Maar eens (foto’s van) het interieur afwachten, die van het huidige model vind ik nou niet direct mooi te noemen.
Orichy zegt
@ Vreddy B
Ik heb ook niet geen commentaar, op hoe Ford zijn gamma ingedeeld heeft, ook niet op de kwaliteit van de auto’s en ook niet op de motoren. Maar wat mij wel stoort, is dat de auto’s hier in Europa, er niet meer uitzien en dat in de modellering geen goede verhoudingen meer worden gehanteerd.
Als jij dat anders vindt, schrijf dat dan op een gezonde wijze. Oké 20 inch is misschien wat veel, maar de grotere wielenmaten staan de auto wel beter, daar ben je het toch wel mee eens, zo niet, dan niet.
timberleek zegt
Nice, al vond ik de voorkant van de ‘oude’ wat minder anoniem.
Maar dan nog steeds een mooie auto.
Het jammerste (is dat een woord?) is wel dat de 2.5 er niet meer is :-(
marcel zegt
Hmm, het blijft een kwestie van smaak, maar ik vond deze generatie Mondeo voor deze facelift mooier. Je kan dit strakker noemen, maar ik vind het eerder braver en saaier. Uiteraard is dat in het leasesegment misschien wel helemaal niet verkeerd, daar geldt meer dan waar anders: “doe maar gewoon, dan…” juist.
Orichy zegt
@ Fortuna
Als je de achtergrond van de auto’s niet kent, is dat jammer voor jou. Hoewel Mazda en Ford het zullen ontkennen, is er wel degelijk verwantschap tussen beide auto’s.
Trouwens maakt iedereen wel eens schrijffouten, maar als je blijkbaar niets anders te zeuren hebt, kun je beter zelf niets schrijven. Daarbij zijn sommige zinnen opgebouwd uit meerdere zinnen, omdat ze gelateerd zijn aan elkaar en dan koppel je ze met een komma, dat is ook goed nederlands.
Citrofiel zegt
Subtiele update. Iets strakker gemaakt. De Mondeo oogt nog altijd modern en kan goed meekomen qua verkoopcijfers, terecht dus dat ze er niet te veel aan doen. Een (nog) grotere bek was blijkbaar verplicht, je blijft het helaas zien op nieuwe auto’s.
RenesisHP zegt
Bestaan er tegenwoordig nog langzame leasesletjes boven de 4 meter? :roll:
JANUS zegt
Auw.. Hier heb ik al 1,5 jaar met angst en beven op zitten wachten…. Nou moet ik nog minstens 2,5 jaar met een “ouwe” en zonder led-dagverlichting door het leven….De schande ;-)
Dog zegt
Hmmzz, strakker is inderdaad wel, maar imho niet mooier. Als ze nu gewoon het vorige model wat beter in elkaar hadden geschroefd (lees: geen 2 baans snelweg tussen plaat-delen) en (b.v. ala Audi) LED lampjes in de koplampen hadden weggewerkt; dan was het – zeker met die nieuwe motoren (en hopelijk ook eindelijk een 6-bak voor de benzine 2.0 uitvoering), een echte topper geweest !
lincoln zegt
bij autoblog.COM zijn de reaguurders laaiend enthousiast ..
regelrecht jaloers is een beter woord ..
Tommy2 zegt
Alleen maar viercilinders, saaier wordt het niet!
Freez zegt
LED’jes als DLR zijn logisch en nuttig; goede zichtbaarheid naar voren, en daarbij nemen ze weinig stroom, en blijven alle overige lampjes (achterlichten, dashboard, etc) uit. Ook leven ze langer dan Halogeen dimicht. Ze moeten niet verblinden natuurlijk, niet meer dan het normale dimlicht.
Als je het goed narekend is het extra verbruik van alle lampjes tezamen bij het voeren van dimlicht niet helemaal verwaarloosbaar.
Voor de rest geen extreme facelift, maar dat had de Mondeo ook niet echt nodig.
Arnoud zegt
Ik blijf die achterkant echt walgelijk vinden. En over het geheel lijkt hij teveel op een gekrompen Focus. Doe maar een andere lease slet.
Fortuna zegt
@ Orichy
Oh ja, en wat is het verwantschap dan wel?
Ford-Freak zegt
Mij maakt het niet uit dat de 2.5 weg is. De 2.0 ecoboost met 240pk is toch sneller;).
Maar de achterkant van de station is echt lelijk…
De 5 deurs is wel mooier geworden !