De computerwizzkids die de zelfsturende Audi TT-S hebben ontwikkeld komen weer met nieuws: zo hebben ze het project beplakt met nostalgische Audi Quattro-stickers. Ook is er een nieuw filmpje van het autonome vehikel. Zeg nou zelf: het blijft toch een maf gezicht, zo’n zelfsturende auto?
Misschien ken je het wel. Die splitsecond van twijfel wanneer er een Britse RHD-auto langsrijdt. Hee daar zit nie… Oh nee. Hij zit rechts. Hoe zou je staan te kijken als de autonome Audi TT-S uit het filmpje hieronder langskomt? Het nieuwe stickersetje verwijst naar de S1-oerquattro die in 1985 het snelste was in de Pikes Peak Hill Climb.
Oorspronkelijk was het idee om autonome TT-S te laten meerijden met de Pikes Peak van dit jaar. Die is aanstaande zondag en dat gaat ‘m niet worden. Dit najaar is nu de planning. De technici achter de auto hebben ook nog een andere ambitie: het binnenhalen voor het wereldsnelheidsrecord voor zelfsturende auto’s. Hier horen we vast nog meer over…
HDM zegt
En hoe hoog ligt dat record? Misschien leuk te vermelden.
Mercedes heeft in de jaren 90 al een wagen met 130 of 140 de snelweg opgestuurd, maar dat zal denk ik niet het record zijn of wel soms?
RenesisHP zegt
“Hoe zou je staan te kijken als de autonome Audi TT-S uit het filmpje hieronder langskomt?”
Ehh, bang waarschijnlijk. Ik vertrouw dit soort dingen nog niet helemaal. Iets te veel ellende met computers meegemaakt om daar op te kunnen rekenen.
Rob zegt
@RenesisHP: En toch denk ik dat dit de toekomst heeft, vooral voor vrachtwagens. Op lange ritten is het toch heerlijk als je even kan overschakelen op de auto-pilot (-:
ace_dave zegt
@RenisisHP: Eens… Die dingen zijn gewoon (nog) niet te vertrouwen… Menselijke bestuurders halen ook wel eens eens fratsen uit.. Maar dan weet je gewoon wanneer het mis kan gaan :-S
Laurens zegt
99% wil dit.
ace_dave zegt
@Laurens: Ik schaar me dan alvast tussen die andere 1% ;)
Laurens zegt
@ace_dave: misschien krijgen we een eigen baantje. Zeker gedurende de overgangsperiode. Altijd wel een systeemtester (gek) die even een noodstopje maakt :-)
AutoInformatief zegt
Op Discovery is er ook zo’n serie waar diverse groepen gevolgd worden die meedoen aan de Darpa challenge meen ik.
Daar zie je hoe onbetrouwbaar dit alles nog is. Met heel veel sensors en maanden aan coderen kan één simpele, onverwachte, beweging alles door elkaar gooien.
Zo zie je in die serie ook geregeld dat ze de “kill switch” moeten indrukken om een aanrijding te voorkomen, of dat een auto gewoon op hol slaat.
willie zegt
zo’n autonome TT zou een voorbeeld moeten nemen aan een lemming. die maakt er zelf een eind als’ie te veel is. weg met deze enorme saaie lullen bak.
Megakix zegt
BMW was hier zoveel eerder mee…en Benz…tsja, als Audi iets ruikt denken ze al markt te hebben..maar het is boekhoudersgeneuzel eerste orde…
HDM zegt
@AutoInformatief: ja, Robocar of zo, idd gefocussed op de DARPA Challenge.
Ronny zegt
Ja wat die darpa challenge betreft, die auto’s worden vnl gecodeerd door studenten = geen kwalitatieve software. Zal inderdaad vol met bugs zitten :D
Dog zegt
@Megakix: Je domme fanboy opmerking valt door de mand; het zijn studenten van de Stanford University; niet de autofabrikant zelf. Je kortzichtigheid is treffend, maar geen reden om het zo ongenegeerd te etaleren …
raul8711 zegt
Het is wachten op de eerste rijtest van Autoblog zonder presentator, nu maar hopen dat de cameraman een beetje vertrouwen heeft in deze techniek.
janklaassen zegt
goed geprobeerd en geregeld van Audi.