Als je in een weekend naar Le Mans en terug rijdt, dan wil je dat wel in stijl doen. Iets Frans dus. En iets sportiefs. En aangezien Wouter de Mégane RS al voor jullie had gereden besloot ik het kleine broertje -de Clio RS- maar eens uit te proberen.
Voordat ik leaseauto’s ging rijden (en daar weer mee ophield) reed ik ooit een Renault Clio. Eerste generatie, wit, onbetrouwbaar, maar zoals dat bij mij gaat met auto’s: ik ontwikkel een zwak voor het model en de opvolgers. Zo ben ik ook nog altijd weer benieuwd naar de opvolger van de Mitsubishi Colt, gewoon omdat ik er vroeger één gereden heb. Niet dat het ding nog in de verste verte lijkt op mijn jeugdliefde, maar dat doet er niet toe. Met de Clio is het bij mij net zo: ik heb sinds mijn eerste Clio altijd een bovengemiddelde interesse voor de kleine hatchback van Renault gehad. Één van de auto’s die ik gewoon ooit nog moet hebben is een Clio Williams, zo’n blauwe met gouden velgen, die moet ooit nog eens in mijn garage komen te staan. Maar genoeg nostalgie, want hier op Autoblog kijken we naar het heden. En als we het dan over hot hatches van Renault hebben dan is de Clio RS gewoon de beste keus. De Mégane RS is namelijk te groot en te zwaar en de Twingo RS, tsja, de Twingo is leuk voor je vriendin.
Voordat ik op pad ging was ik een beetje bang, ik had namelijk wat verhalen gehoord over de Clio RS. Onder meer dat het een zenuwachtig wagentje was en dat het onderstel kei- en keihard zou zijn. Als je dan in één weekend 1500 eenzame kilometers over onder meer het Belgische wegdek in het vooruitzicht hebt, dan wordt je een beetje bang. Maar die angst bleek eigenlijk vrij snel ongegrond, waarschijnlijk waren die verhalen gebaseerd op de RS Cup. De RS Cup is het goedkopere, lichtere en vooral hardere broertje van deze RS, die natuurlijk sportief geveerd is, maar eigenlijk best een comfortabele reisgenoot is. Met het zenuwachtige gedrag viel het dus reuze mee, de Clio ontpopte zich eigenlijk een beetje als een GT: strak sturend, communicatief, maar niet spijkerhard. Een prima reisauto met overigens meer dan genoeg ruimte voor een tent, tas met kleding, twee statieven, volledige camera-uitrusting, matras, slaapzak, the works. Sterker nog: er was nog flink wat ruimte over, en dat zonder de achterbank neer te hoeven klappen. Wat wel opvalt is het verbruik: rond de 1 op 9 bij een snelheid van 130 kilometer per uur, en dat is te danken aan de korte versnellingen waardoor zelfs in de zesde versnelling ruim 4000 toeren gedraaid moeten worden om die 130 kilometer per uur te halen. Een minpuntje dus, maar verder is het een prettige reisauto.
Ik kom dus relatief uitgerust aan in Le Mans en vind ik het stiekem al een beetje jammer dat ik de komende 24 uur niet in de RS zal rijden. Gelukkig is er een veld van 55 auto’s die me dat snel doet vergeten. Zondagmiddag maak ik dezelfde rit terug (met iets meer koffiestops dan de heenweg) maar ook dan kom ik relatief fit thuis aan. Natuurlijk ben ik moe na zo weinig slaap maar ik heb geen last van mijn rug of iets dergelijks, iets wat bij mij regelmatig wel het geval is na lange reizen. Waarschijnlijk is dat ook te danken aan de prima stoelen, die je stevig vasthouden maar niet oncomfortabel zijn. Overigens moet ik daar wel bij opmerken dat je niet héél breed gebouwd moet zijn om in die stoelen te passen. Optioneel is de Clio RS overigens uit te voeren met Recaro’s die uiteraard iets minder comfortabel zullen zijn op lange afstanden. Verder is het interieur redelijk sober. Er is vooral veel grijs plastic te vinden en een knalgele toerenteller. Het stuurtje ligt lekker in de hand en is bovendien voorzien van een geel stiksel midden boven. Handig voor mensen die niet kunnen onthouden hoe ze het stuur moeten houden om rechtdoor te rijden.
Aangezien ik nog geen tijd heb gehad om de RS eens goed uit te laten buiten de snelweg besluit ik maandagochtend eens een lekker ritje te gaan maken. Het is mooi weer en met het optionele glazen schuifdak open is het leuk sturen. Toch gooi ik dat dak al vrij snel dicht, aangezien het nogal wat geluid produceert boven de 70 kilometer per uur, dan maar geen bruin hoofd. De Clio RS beschikt over een 2.0 viercilinder met 203 pk en 215 Nm koppel. Wil je al die power optimaal benutten dan is het verstandig om hoog in de toeren te blijven want het optimale vermogen is beschikbaar bij 7100 toeren. Dan heb je nog maar 400 toeren over voordat de begrenzer ingrijpt. De Clio is voorzien van een lampje met bijbehorend belletje om aan te geven dat je moet schakelen. Wacht je iets te lang ná het piepje dan zit je vrijwel direct in de toerenbegrenzer. Dat piepje ga je regelmatig horen want de overbrengingen in de zesbak zijn tamelijk kort. Dat in tegenstelling tot de pook die juist vrij lang is, persoonlijk had ik die liever iets korter gezien. Een iets lagere zitpositie zou ook fijn zijn want je zit vrij hoog in de Clio, ook in deze RS. De Clio RS sprint volgens Renault in 6,9 seconden naar de honderd. Ik heb er geen stopwatch bij gehad, maar gevoelsmatig klopt dat getal redelijk. De topsnelheid ligt op 225 kilometer per uur.
De Clio RS gedraagt zich prima in de bochten, biedt lekker veel grip, en als je over het randje gaat krijg je te maken met redelijk voorspelbaar onderstuur. De oplossing: even de voet van het gas en de voorwielen bijten zich weer vast in het wegdek. Met een beetje goede wil kun je zelfs een beetje overstuur creëren, maar er gebeuren geen onvoorspelbare dingen waardoor deze auto makkelijk hard te rijden is. De door Brembo geleverde remmen zijn lekker fel en geven veel vertrouwen. Zo veel vertrouwen dat het verslavend werkt, dus mocht je iemand meenemen, waarschuw diegene dan even om te voorkomen dat zijn of haar gebit spontaan en voor eeuwig in je dashboard staat bij het aanremmen van de eerste bocht.
De Clio is écht een lekkere hot hatch. Natuurlijk zijn er meer hot hatches op de markt, zoals de Skoda Fabia RS, Mini Cooper S en de Volkswagen Polo GTI. Die zijn alledrie iets minder sterk en de Polo en Fabia zijn zelfs iets goedkoper. De Clio RS kost je namelijk 27.990 euro maar voor dat geld heb je wel een redelijk rijk uitgeruste auto. Wil je alleen maar hard gaan en geef je niet om rijcomfort of luxe zaken zoals een airco dan zou je de Clio RS Cup kunnen overwegen, die is 4000 euro goedkoper en je krijgt er een kekke spoiler bij. Wil je liever iets beschaafder door het leven en ook nog door België kunnen rijden zonder blijvende rugklachten op te lopen dan kies je de “gewone” Clio RS. Daarmee kies je voor 200 pk en heel veel plezier verpakt in een volwassen, sportieve auto.
rens zegt
nice car XD, komt er ook nog een video :D?
–edit: nee, anders stond dat er wel bij–
lars zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Citrofiel zegt
Leuk casper, er zitten duidelijk toch wel voordelen aan een beetje bloggen voor op het internet. ;) Helder verslag ook.
Rob zegt
hmmm, die zwart wit foto’s zijn niet echt mijn ding. Wel een leuk geschreven tekst.
En die Clio is echt een bommetje!
Jasper zegt
Ik vind die zwart-wit foto’s echt wel goed, knap!
tom zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Noes zegt
Waar is het filmpje?
Svensson zegt
Leuke test! Zeker mijn favoriete compacte hot hatch. Geen gedownsize turbo-nonsense, gewoon lekker een atmosferisch hoogtoerig 2-liter blok met 100pk/L.
Sorcerer zegt
1 op 9 en 4000 toeren bij 130 km/h? Dan doe ik 2500 toeren ofzo en 1 op 11… met 300 pk en 400 Nm…
StijnB zegt
Keurige test van een formidabel wagentje. Zulke verslagen mogen er wel meer komen.
Hou wel van zwart/wit foto’s, en deze hier zijn mooi (sterke contrasten) maar vind dit niet echt bij deze auto passen.
RenesisHP zegt
Kwa uiterlijk is deze wel leuk. Kwa rijgedrag ga ik liever voor de oudere RS. Minder gewicht, dus meer fun. :D
CARfindr zegt
“Wil je liever iets beschaafder door het leven en ook nog door België kunnen rijden zonder blijvende rugklachten op te lopen”
Tegenwoordig zijn zelfs de zachtste dempingen nog te hard op ons wegdek :p
AMG Powerrr zegt
No, thanks. Liever een Woeper S of een Mito Quadrifoglio Verde. Meer mijn ding.
ardonjr zegt
“Er is vooral veel grijs plastic te vinden en een knalgele toerenteller.”
Dus krijgen we ‘zwart wit’ foto’s?
Als ik zo de rijtest lees is het volgens mij echt een klote auto… 4000 toeren om 130 te kunnen rijden? 7100 toeren voor het optimale vermogen? Daarbij vind ik 28k voor een Clio echt teveel geld.. dan maar een 2e hand 350Z ofzo..
De test zelf is overigens wel leuk geschreven, regelmatig moeten lachen.. alleen die auto. dat gaat hem gewoon niet worden ben ik bang..
Xtiaan zegt
Ik zelf heb een cup,
Hij is inderdaad vrij hard geveerd maar daarvoor neem je natuurlijk ook de cup. Daarbij heb ik nog de Recaro’s dus dat gaat ook ten koste van het comfort. Mis eigenlijk alleen maar de Airco..
Voor de rest heerlijke wagen, trek regelmatig 6 cilinders van audi en bmw eruit. Alleen op top mis je hooguit iets..
Heb hem in het wit met zwarte velgen, persoonlijk vind ik het een zeer mooie combinatie. Goeie test.
Christiaan Noorbergen
beschonken bestuurder zegt
Awww men! Heb ik heel het verhaal zitten lezen met de gedachte dat ik daarna het filmpje zou gaan bekijken. Maar ik ben wel erg teleurgesteld. Misschien maak ik zelf dan maar een proefritje bij de Renault
GeoBem007 zegt
Die Recaro’s zitten best goed. Heb ze in mijn MINI en ik heb er ondertussen al 35000km achter de rug, op Belgische wegen, en ik heb echt geen klagen..
Kek bakkie, maar ik ben niet voor de Fransjes..
raoulkroes zegt
Leuk die zwart wit foto’s, maar om ze nou allemaal in zwart wit te zien…
euro95 zegt
hoort enigszins bij de graffiti zou je zeggen?
bovendien kan je ze zelf ook shoppen als je je er zo aan stoort!
mafkees!;D
euro95 zegt
oh.. door bovenstaande mafkees helemaal vergeten,
leuk verslag!
BananaFlip zegt
Prachtige foto’s! Dat kan Casper wel. Heel leuke auto, kleine snelle RenaultSports zijn altijd goed.
AudiQuatro zegt
Waarom geen filmpje? Ook van die 335i moet nog een filmpje komen. Dit is toch een site geen tijdschrift!
-edit: er MOET helemaal niks. Als je de 335i nog op video wil dan kan dat. Als je hieronder even je creditcardgegevens vermeld regelen we het voor je, schrijven we wel eerst even een aanbetaling af, ok?-
Benjamin1 zegt
@AudiQuatro:
ik zeg: DOEN!
OT: Zonder video is het niet echt boeiend als ik wil lezen dan koop ik wel de autoweek.
Mark zegt
mooie foto’s zo in zwart/wit!
Maar ik vind het jammer hem niet ook even in kleur te zien :(
CasperH zegt
Zal voor de liefhebbers morgen even wat kleurenfoto’s online zetten. Overigens is de auto grijs met zwart 8)
cliff15 zegt
Jezus gasten er staat dat er geen filmpje bij zit ga dan ook niet zeiken voor een filmpje.. Sommige mensen….
Jullie rijtesten lezen steeds makkelijker weg. Echt top !!
Siswoyo zegt
In de 6e versnelling ruim 4000 toeren voor 130 km/u. Maximum toerental is 7500 toeren en de topsnelheid is 225 km/u.
Dus als ik het niet verkeerd heb staat de verhoging van 3500 toeren gelijk aan 95 km/u harder..?! Lijkt mij toch wel erg stug. Hoe harder je gaat, hoe hoger de windsnelheid, hoe meer energie er nodig is om dit te overwinnen.
In deze situatie lijkt het omgekeerd.
Bij de eerste 5 versnellingen kan de auto 130 km/u dit verdeeld over 5 versnellingen die per versnelling een maximum hebben van 7500 toeren. En in de laatste versnelling nog 3500 toeren over, maar toch een versnelling van 95 km/u..?!
Kan iemand mijn dit uitleggen.
The_12oach zegt
@Siswoyo: Dat is de optionele franse-turbo-gekke-snelheids-stand ofzoiets.
Mooie foto’s en inderdaad een zeer mooie auto. Zal ook HEEL erg graag zelf nog eens voor een testrit gaan. Alleen vertrouwd de Renault dealer me niet met een RS. Jammer maar helaas. Leuk lezen overigens, normaal sla ik ze over maar ga nu toch nog eventjes terugbladeren via de tags om ze te lezen.
Dimglor zegt
Ik blijf die Clio Rs’en gewoon echt prachtig vinden.. Ben vandaag in de Renault garage geweest en daar hadden ze de Clio Rs Gordini… Ook echt een prachtig wagentje ;)
w0o0dy zegt
Prima rijtest Casper, heb je ook nog een beetje met het ding gesmeten of is dat niet echt aan jou besteed? Ben wel benieuwd hoe deze reageert als je em provoceert… de vorige topClio was redelijk “assertief” als je wat druk uitoefende…
CasperH zegt
@w0o0dy: daar was amper tijd voor dit keer, maar je test auto’s dus je “moet” wel. Iemand moet het doen ;) Redelijk voorspelbaar weggedrag, zoals beschreven, remmetjes zijn erg lekker. Denk dat je met kleine aanpassingen (zeker met de cupversie als uitgangspunt) een prima rallybakkie of trackdayspeeltje neerzet, maar dan moet wel die stoel omlaag en de bak mag iets “scherper” want die is soms wat vaag. Misschien dat dat te verhelpen is met een korter pookje, standaard zit er naar goed Frans gebruik een beste hefboom in.
Serge van Berkel zegt
haha dit vind ik grappig.
Ik heb gewoon die renault clio rs gereden een paar weken geleden. Ook voor een testritje. Lekker bakkie hoor:P. alleen heb ik zelf liever achterwielaandrijving. Verder leuke versie. Alleen moet ik wel zeggen dat je voor het geld wat je voor deze dan betaald het interieur toch vrij karig is. Alles natuurlijk plastic. Ik zag trouwens ook dat ze voor zo’n 2 a 3000 euro meer een witte met zwarte velgen megane rs hadden. Het laatste model. Die vind ik persoonlijk echt nog veel mooier.
Ik had trouwens dit autootje mee voor de prijsvraag van topgear magazine. Waar je een renault clio rs gordini kunt winnen. Ik had deze clio rs even in een veld met schapen geparkeerd en daarvan een paar leuke foto’s gemaakt.
Leuk karretje maar nog steeds veel geld voor een vrij basic autootje met wel lekker veel pk’s
mrp zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Cantago zegt
Klinkt echt als een leuk autootje! Ik heb hier ooit een Clio Williams van iemand anders op de oprit gehad, en moet zeggen dat ik stiekem best onder de indruk was van de aanblik en het geluid van dit bakje! Behalve mijn eerste indruk, ik hoorde (destijds) mn pa aankomen in een dikke auto, hoor dat geluid! Dus ik ren naar buiten, zie je daar zo’n Clio?? Behoorlijk gelachen toen;)
OzBoss zegt
Prachtige foto’s! T’is misschien niet de best lange afstands reisauto maar zeer zeker een gemeen dingetje waar je super veel lol mee kan hebben.
kempenaer zegt
28 duizend euro voor een renault clio? 11L/100km bij 130km/uur? 4000rpm in de 6e versnelling bij 130km/uur? Een plastic fantastic interieur? Een versnellingsbak alsof je in een pan erwtensoep aan het roeren bent?
O la la. La douce France.
kempenaer zegt
Mbt het ontbrekende videomateriaal. Keep het simple. Het hoeft niet iedere keer te lijken op een videoclip van Lady Gaga.
autoblogger zegt
@kempenaer: http://www.autojunk.nl/2009/03/renault-clio-renault-sport
Mbaas zegt
als je dan toch die auto regelt schiet dan iets simpels en doe meer rijtesten hier heb ik niks aan maar goed. Ik zag hem laatst staan mooi autootje hoor
nielsje188 zegt
Sjongejonge, loop niet zo te zeiken over dat filmpje zeg, die krijg je ook nog zat en tussendoor doen ze deze… je mag er blij mee zijn!
OT: leuke rijtest, leest lekker weg. Erg goed geschreven schoot regelmatig in de lach… Mijn auto is het alleen niet. doe mij maar een clio V6 :-D
Debby zegt
Beste Casper, mocht de er een opvolger komen voor de Colt ben je de eerste die we vragen voor een proefrit :-)
Groet Debby, Manager PR Mitsubishi Motors
CasperH zegt
Dank Debby, goed om te zien dat je meeleest. Misschien goed om te melden dat mijn ervaringen zijn gebaseerd op de eerste generatie Colt. Mochten jullie weer een vergelijkbare auto gaan maken dan mag je me zeker bellen ;)
q-oekje zegt
http://www.youtube.com/watch?v=NWGUz2UYFPA
Bart_V zegt
Ik HAAT franse auto’s
Ze zijn zo onbetrouwbaar te duur in onderhoud
maar als het op de hothatch aankomt staat de Clio bij mij op stip bovenaan
ze lijken ook alle 3 nog redelijk veel op elkaar
een maat van me had ooit eens een Clio 16v (13 pk minder dan de Williams)
heb er zelf ook wel eens in gereden maar wat een auto is dat.
En het geluid wat hij produceerde bij 7000 toeren
Zeer verslavend was het
Simpson zegt
leuk testverslag!
De clio lijkt me eigenlijk meer een bommetje voor lokaal verkeer dan eentje voor de lange baan. en wat duur.
Ohja, misschien toh ook maar eens een colt proberen: de czt versie daarvan is bijna 10 mille goedkoper dan de clio en niet eens zo veel langzamer.
Noes zegt
Mooie rijtest! De Clio RS staat bij mij ook duidelijk op een als het om hothatches gaat. Lekker atmosferisch 2-liter blok.
Een maat van me heeft een Clio RS 172, dat ding is ook al retesnel. Was vanaf het begin verliefd op dat bakkie.
Alwood zegt
Eén op NEGEN!!! HOE?! een klein modern koekblikje moet zelfs met 4000tpm niet in de buurt komen van dergelijke waarden.
Een 25j oude Volvo 2.3 viercilinder doet het, weliswaar met 3200rpm een stuk zuiniger :P
RenesisHP zegt
@Alwood:
1 op 9 is inderdaad vrij belachelijk. Dat doen wij maar iets slechter bij die snelheid. En ons blok is vergelijkbaar met een alcoholist! :shock:
SaxoVTS zegt
Droombommetje!
Armanda zegt
@Siswoyo…
Scherpe opmerking.. Wie zet die verhalen er ook op…Snappen ze zelf niet dat het totaal onlogisch klinkt?? Nja gelukkig hebben we 1 scherpe man in ons midden.. Ik hou er wel van.. X
StefanVTS16V zegt
RenaultSport bouwt echt begeerlijke auto’s! (H)
eddyclio zegt
En nog steeds vin ik het heel jammer dat er geen clio RS video test is gemaakt. Zou leuk zijn als die er toch nog komt;)