De Italiaanse bandenboer mag drie jaar lang rubber gaan leveren aan F1-teams.
Nog niet zo lang geleden werd er in de Italiaanse media druk gespeculeerd over het contract dat Pirelli zou gaan binnenslepen. Vandaag kunnen we melden dat het ze gelukt is. De FIA heeft Pirelli boven Michelin en Cooper Avon verkozen om vanaf volgend jaar rubber te leveren aan de Formule1. Nu is dat Bridgestone nog, maar zij worden opgevolgd door de kalender-experts uit Milaan.
De wielmaat die ze gaan gebruiken blijft 13″. Dus geen grote 18 inch jetsers op de F1-bolides. Eerder waren er plannen om de F1-bolides uit te rusten met grotere wielen, maar dit gaat nu niet meer door. Volgend jaar komen ze naar de circuits met drie soorten rubber (zacht, medium en hard), nu zijn dat er nog vier. (via NOS)
super458 zegt
Hopelijk kan je er mooi mee crashen, dan ben ik blij
Hupke zegt
@super458:
Zucht,…, weet je wat zoek je een mooie dikke boom en een touw, dan zijn wij blij.
Wat voor een reactie is me da nu?
“Hopelijk kan je er mooi mee crashen, dan ben ik blij”
(dus die verdient er wel zo eentje als deze)
Frankypanky zegt
Mijn maakt het niet echt veel uit, wie de leverancier zou worden!
Maar dat men nog steeds met die achterlijke 13 inch wieltjes blijft racen?!?
Jimmie zegt
@FrankypankyV8:
Grotere wielen zijn nou eenmaal langzamer…
Rubber weegt minder dan aluminium en aangezien de remmen passen is het niet nodig om groter te gaan.
York zegt
@Jimmie: Zitten er dan in banden geen stalen randen? Of niet in F1 banden waarschijnlijk?:D
NLBUURMAN zegt
@Jimmie: niet per definitie, maar het gaat voornamelijk om de veerweg, de band is namelijk een groot deel van de vering. hoe groter de velg, hoe minder dik de band daar om heen, hoe slechter de veerweg.
Adanali zegt
oud nieuws
DaMarcus zegt
Een F1 auto haalt een relatief groot gedeelte van z’n veerweg uit z’n banden in tegenstelling tot normale wegauto’s. Door er ‘ballonbanden’ op te plaatsen veert dat toch net wat beter dan dat je grote jetsers onder je wagen propt en zo’n beetje op de velg gaat rijden.
i-love-suv zegt
Formule 1 moet toch de voorloper/ontwikkelaar van de autoindustrie blijven? Waarom dan nog steeds op die tractorbanden? F1 lijkt qua veerconcept meer op een tractor (geen of zeer weinig vering) dan op een moderne sportauto. Lijkt me niet de juiste weg.
midasracer zegt
Mooi en nu maar hopen op -voor de verandering- een mooie kalender met lekkere F1 babes ipv die anorexia fotomodelletjes.
cliff15 zegt
Kan iemand mij vertellen of dit positief of negatief is..? Heb er niet zoveel verstand van.
jack_abarth zegt
Volgens mij is het vrij eenvoudig waarom men op 13″ wil blijven rijden.
De vering halen ze nu uit de band en houd je een zeer laag onafgeveerd gewicht over. Wanneer men nu voor grotere velgen gaan en daardoor plattere banden, zullen ze het complete wiel beter af moeten gaan veren om te zorgen dat de grip optimaal blijft. Hierbij krijg je een hoger afgeveerd gewicht en dus minder optimaal.
Hier is ooit al eens op autoblog aandacht aan besteed btw.
Frankypanky zegt
@jack_abarth:
(en Jimmie)…
Jullie hebben gelijk, maar…….
In de LeMans-series rijden ze ook op 18 inchers! Zijn die gasten van o.a. Audi, Peugeot en Porsche, dan niet goed bij hun hoofd?!?
(Volgens mij gaat een LMP1 net zo hard als een F1, dus dat ontkracht het verhaal over veerweg (via de banden) ook weer…)
Ik denk; in tegendeel. Een 18 incher bevat minder lucht, dus is het makkelijker op te warmen en te houden! Het is niet voor niet een veel gehoorde klacht, in de afgelopen jaren, dat de huidige banden moeilijk op temperatuur te houden zijn…
Jimmie zegt
@NLBUURMAN: Dat is ook zeker een reden, maar lijkt me kleine moeite om de ophanging aan te passen op stijvere banden.
Andere reden is natuurlijk dat de velg nou eenmaal 13″ moet zijn volgens de regels al jarenlang.
FrankypankyV8: Die hebben gigantisch grote remschijven waardoor ze wel moeten.
En lucht is totaal irrelevant voor de snelheid waarmee een band warm wordt. Dikte van het rubber speelt wel een rol en in F1 speelt de hoeveelheid wrijving (en dus hoe hard de coureur z’n banden pushed) de grootste rol.
Frankypanky zegt
@Jimmie:
Dan heb je het toch mis!
Die info over sneller opwarmen van een 18″ (t.o.z. van een 13″), heb ik juist van Michelin!!!
Of je moet mij vertellen, dat jij het beter weet dan een bandenengineer van Michelin???
“Een andere prettig bijkomstigheid van 18-, of desnoods 15-inch velgen, is de opwarming van de banden: Dit kan met ‘dunnere’ banden veel sneller dan de huidige generatie band, die vooraf verwarmd moet worden om op temperatuur te komen. Dan kunnen we ook eindelijk eens af van die bandenwarmers.”
BTW, is het niet logisch dat er meer lucht zit in een 13″ dan in een 18″?!?
jack_abarth zegt
tadaa,
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht
BTW, de link “technologie” in het linkermenu doet het niet.
jack_abarth zegt
Daar heb je zeker een goed argument.
Ik weet ook niet of het klopt hoe ik erover denk, maar volgens mij kan een LMP1 zwaarde wielen “hebben” omdat de wagen ook wat zwaarder is dan een F1-bolide. Ik denk zelfs dat een LMP1 dezelfde verhouding gewicht wiel en gewicht auto kan hebben als een F1.
Frankypanky zegt
@jack_abarth:
“Ik denk zelfs dat een LMP1 dezelfde verhouding gewicht wiel en gewicht auto kan hebben als een F1”
He, daar had ik nog niet over nagedacht!
Dat is waarschijnlijk zeer correct! Maar de F1-auto’s zouden toch ook zwaarder worden?
Ik dacht vanaf 2012 of zo…Mss. zelfs vanaf 2011, vanwege de terugkeer van de KERS en het nadeel ervan voor de zwaardere coureur (bijv. Kubica vs Heidfeld)…
zeikerd zegt
LMP1 auto’s moeten 900kg wegen en ik dacht dat F1 auto’s een 600kg wegen? Dus je argument van verhouding wiel tot auto gewicht kan wel kloppen.
AudiQuatro zegt
o, als ik nu pirelli`s voor me auto bestel, krijg ik er dan zo`n mooie kalender bij?
Megakix zegt
Tsja….niemand zit te wachten op zulke berichten…echt niemand die zichzelf een beetje hoger acht dan de doorsnee F1-fans..wat een bagger-racerij!
Cantago zegt
Heey, een keer een ander merk! 3 jaar is wel een fors contract zeg? Mag Pirelli blij mee zijn;)
Jayceon zegt
Zet ook even NSFW in de titel! Dank u.
robbie zegt
UPDATE Pirelli will supply four different dry tyre compounds to Formula One teams in 2011, the Italian company has announced.
Pirelli has confirmed that on offer in 2011 will be four dry weather tyres, plus a full wet tyre and an intermediate.
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=374455&FS=F1