De historie van het Lamborghini begon met een zeer praktisch transportmiddel; de tractor. Het is dus niet vreemd dat er ook ooit een idee is geweest voor een familieauto.
Overigens was de vierzits Espada ook een soort familieauto. Met dat in het achterhoofd kijken we terug naar de Genesis concept uit 1988, gemaakt door Bertone in opdracht van Lamborghini. Onder de kap ligt dezelfde 5.2-liter V12 als in de Countach Quattrovalvole. Die zorgt voor 455 heerlijk klinkende paardenkrachten.
De toegang tot deze Genesis wordt verschaft via vleugeldeuren aan de voorkant en schuifdeuren aan de achterkant. Van binnen zijn er 5 luxueuze zetels om in plaats te nemen. Veertien jaar na deze conceptcar werd het idee opgepakt door de designer van de Renault Avantime, waarbij de helft van de cilinders verloren ging… Voor de liefhebbers van sportieve gezinsauto’s is het nu wachten op de Lamborghini Estoque, maar die toekomst is nog zeer onzeker.
Den zegt
gaaf! altijd leuk om te zien wat ontwerpers doen als autofabrikanten het idee krijgen iets te maken voor gezinnen. :) dit zou namelijk een goede concurrent zijn voor de renault scenic. hehehe.
Petsmaster zegt
Die gekke doorgesnoven Italianen ook altijd.
En waar zit de motor dan? Achterin? Of eerder voor/op de vooras zoals het op de bovenste foto het geval lijkt te zijn?
Petsmaster zegt
Alhoewel, dat lijkt me wat klein om die V12 kwijt te kunnen.
Chuck Norris zegt
Een soort familie-supercar! Ookal heb ik geen familie (kids enzo) zou ik m toch wel willen hebben met die epic V12 uit de countach
Northwestern zegt
hmm een v12 in een Avantime zou wel beter geweest zijn :)
jack_abarth zegt
Avantime? Ik moest eerder aan de Espace denken. En dan met name deze:
Chilli_red zegt
@ Jack Abarth…..Er was toch een Espace met een F1 krachtbron? Of vergis ik me nu?
bozewolf zegt
@Chilli_red: yup! De Espace F1. Machtig ding. Hilarisch idee. Dat ding hebben ze in ’95 en hij zou de gevestigde orde van supercars van vandaag nog steeds ’t snot voor de ogen rijden.
nul naar 200 in onder 7 secs ofzo.
bakkerst zegt
@ redactie,
lambo trekkers of Autojunk:
http://www.autojunk.nl/2008/04/oldtimer-lamborghini
misschien leuk voor een linkje ;)
Aad zegt
Geniaal en van wie anders dan meesterontwerper Bertone.
HDM zegt
Beetje een inspiratieloos design naar mijn mening, de wielen zien er het stoerst uit (tenzij je de deuren open zet). Ik had wel wat agressievers verwacht, het is tenslotte een Lambo.
Something zegt
Vind het er echt leuk uit zien, moest gelijk denken aan Total Recall
Job zegt
“het Lamborghini”: goede beschrijving van dit ding! ;)
euro95 zegt
kben al geen familie auto fan
maar dit is afgrijselijk jongens!
Tziet er niet uit!
bakkerst zegt
@ alle mensen die het een lelijk ding vinden,
In het huidige straatbeeld is het geen succes, maar dit concept stamt uit 1988(!!) ga eens even googlen naar wat er destijds verkrijgbaar was. dit ding was (en is) revolutionair..!
Pallas zegt
Lijkt op (uit mijn hoofd)de Citroën Zabrus concept uit ik meen 1985.
Correct me if i’m wrong.
oxymoron zegt
Lamborghini zag er van af toen bleek dat er een cursus acrobatie voor beginners meegeleverd moest worden om te leren instappen. Alle oudere heren met geld vielen af als klant.
Concepten zijn gelukkig meestal niet meer dan ideeën om verder over na te denken.
bozewolf zegt
in ’95 gebouwd* bedoel ik
six-trey zegt
en hoe rap zou die inbrand zijn gevlogen?
bozewolf zegt
@six-trey: Van 0 tot uitgefikt in minder dan 4 minuten.
Citrofiel zegt
Wat een heerlijk jaren ’80 toekomstbeeld.
laulau zegt
Typisch furistisch ontwerp uit de eighties en nineties.
Pallas zegt
@laulau: Hoe kan een ontwerp typisch uit de jaren tachtig én negentig komen?
laulau zegt
@pallas
Ik bedoel dat veel (futuristische) ontwerpen bv deze lambo uit de 80 en 90 jaren komen.
Cantago zegt
Gaaf ding dit zeg! Wow! Die instap is echt onwijs cool, en dan nog een V12 er in? Wat wil je nog meer;) Ja okey, een modern uiterlijk;) De Avantime vond ik om eerlijk te zijn ook best een gave wagen om te zien! Ik wou dat we tegenwoordig wat meer gave auto’s zagen ipv het standaard motor voorin, 4 deuren, achterklep, klaar…
Bart zegt
Gewoon een middenmotor met de versnellingsbak ervoor hoor. Merk op dat de zitting van de voorstoelen over de wielkasten zit gedrapeerd. MPV’s met middenmotor zijn niet uniek: de eerste Toyota Previa heeft ‘em…
Dimglor zegt
Hehe zou wel grappig geweest zijn als ze deze gingen uitgebracht hebben :)
heeft inderdaad wel wat weg van een Renault Espace…