Wat krijg je als je een R8 iets te lang op 90°C wast, en je lepelt er vervolgens een sterke viercilinder in? De kans is groot dat je iets krijgt wat heel veel op een Audi R4 gaat lijken. Volgens de laatste berichten gaat het een lichtgewicht autootje worden en komt de coupe onder de TT-modellen te staan.
Als we een kijkje nemen in ons R4-archief dan zien we dat de eerste ‘rumors’ in 2006 zijn begonnen. En blijkbaar is het een hardnekkig iets dat steeds maar weer boven komt drijven. Auto Motor und Sport heeft onlangs om de tafel gezeten met Audi-bobo Rupert Stadler en wist een aantal details over de R4 te ontfutselen. Dit betekent dat geruchten weer alive and kicking zijn.
We sommen de nieuwste Audi-roddels even voor je op: de R4 wordt op een middenmotor-platform gezet waar we ‘kleine’ krachtpatsers uit de VAG-stal gaan tegenkomen, denk aan een 1.4 TSI met 180 pk en een sterke diesel in de vorm van een 170 pk tellende 2.0 TDI. Het gewicht moet rond de 1150 kg uitkomen en de planning is om dit kleine coupeetje in 2013 te lanceren. Oh ja, om de geruchten iets te ver-hippen werd er ook wat gezegd over het navi-systeem dat te linken is met iPhone’s. Zucht.
De R4 zal zijn basis delen met de Audi e-tron concept die we in Detroit zagen pronken. Inderdaad, een elektrowagen. Ook wordt er gespeculeerd over een eventuele roadster-variant. Ook leuk: als de geruchten waar zijn wordt de R4 onder de TT in de markt gezet. Dan zou het dus een redelijk betaalbare RWD coupe/roadster met middenmotor worden. In dat geval, laat maar komen.
Soundgarden84 zegt
ik zeg : DOEN !!! :D:D
Bartholomeo zegt
audi en RWD ? dacht het niet.
FWD of quattro.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Bartholomeo: ik denk ook niet dat er een RWD zal inkomen… Wss FWD en mogelijkheid tot Quattro bij andere motor.
Esprit_de_Flandre zegt
Is daar nog plaats genoeg? TT, R4, E-tron. Of wordt het R4 en E4? Zelfde auto, maar andere aandrijving.
Bols zegt
Die e-tron had beter ’t daglicht niet gezien hij is zo lelijk. Als je zoiets ziet bij een concept onthulling kan je toch niet enthousiast zijn :p
De plaatsing nog onder de TT is ook raar vind ik, zal dit een concurrent worden van de elektrische Mini dan of van z’n eigen broertje/zusje de TT? :/
Verder wel leuke powerplant, als men dit toepast op de TT heeft t meer potentieel denk ik.
Donkervoort zegt
Als ze ‘m zo in productie brengen zou dit wel eens de enige echt mooie single-frame Audi kunnen worden. Jammer dat die kans erg klein is…
trigger565 zegt
Dit kan enkel voor kannibalisme zorgen als je het mij vraagt. Wie gaat nu in godsnaam nog een TT kopen (behalve cabrio dan misschien)?
Ik weet niet of dit de verstandigste zet is van Audi. Afwachten…
Megakix zegt
Erg leuk wagentje ! Geen R8-lelijkheid, geen TT-homofilie, geen Timerbalke-Aééntje…gewoon in het zwart bestellen, met leuke velgjes..en hoppetee, weinig wegenbelasting, leuk turbomotortje (op te voeren naar 210Pk !) en genieten maar !
Megakix zegt
Ohja, Nederland speelt nu tegen ‘Hondaland’…maarreh…ik hou het gewoon niet vol van de niet-spanning bij die westrijd….;-)
M-lover zegt
Audi doet er geen goed aan om zoveel modellen te maken die elkaar’s concurenten zijn in eigen gamma…
Verder vind ik voor een ‘R’4 dat het toch wel een beetje power mag hebben, maar voor zover ik lees lijkt het beestje niet echt mee te kunnen: een dieseltje met 170pk?? dan komt joep van om de hoek met een leuke 123d (leuke daily driver) en rijdt je zuiver verloren. Mijn punt? Dit is een mes in eigen buik steken!
Binnekort kun je overal een R-badge opplakken!
sta zegt
Best jammer dat bijna 1200kg lichtgewicht genoemd mag worden
Trobken zegt
Remember this one?
Hier was ons al lang een serie-exemplaar van beloofd.
Middenmotor.
Zuinige TDI’s.
Lichtgewicht.
Zelfs de single-frame had’m al. :-)
En jawel, achterwielaandrijving.
T16 zegt
Ik wacht nog even op de alfa Romeo C4. Hopelijk ook voorzien van RWD. Dit model ziet er zo niet slecht uit. RWD moet ik eerst zien voordat ik het geloof. Een gewicht van 1150 kg heeft een TT FWD namelijk ook. RWD is meestal iets zwaarder. Ben er benieuwd, de pure tweezits is een kleine niche in de markt.
lambo4all zegt
Onder de TT?? dan wordt het dus zoiets als een skelter met wat bodywork.
RazorHead zegt
Dit kon je al alfeiden uit een vorige post waar in werd gezegd dat porsche en audi een wedstrijdje hebben lopen voor een platfrom te maken met middenmotor? :)
ik zag gisteren nog een Toyota MR2 en vroeg me af waarom zo’n autotjes eigenlijk niet meer bestaan.. mijn gebeden en die van nog vele meer zijn verhoord! nu hopen dan hij niet té duur word..
P1m zegt
Whahaha, voor de grap moet je even naar z’n achternaam kijken: http://www.autoblog.nl/gallery/Audi/e-tron_concept_Detroit_2010_live/Audi_e_tron_concept_Detroit_2010_live_19.jpg.
Timmie zegt
Kijk, dat zijn nu eens geruchten die op niks slaan. Hoe gaan ze daar in Ingolstadt in godsnaam dat ding onder de TT positioneren (ook qua prijs) als ze van nul moeten beginnen ontwikkelen (zoveel middenmotorconfiguraties hebben ze immers niet!)
750i zegt
Wie wilt er nou nog een TT als je zoiets lekkers kan krijgen.
screamer zegt
betekent dit dat Volkswagen met die eco-racer komt?
en nog veel belangrijker aangezien deze R4 me niet zoveel doet. Komt er nu ook een nieuwe Porsche 914? :D
tomvanbergen zegt
Audi heeft ooit al eens een goedkope concept met middenmotor gemaakt: de Audi Quattro Spyder met een 2.8 V6.
As_long_as_it_is_fast zegt
Ziet er zalig uit! Ga er zeker naar op zoek in frankfurt in september! :D
Ma wat een lelijke velgen, pff…
Benieuwd naar de prijs. Is dit dan de eerste RWD of was de TT er ook een? Want wij hebben een A6 en das quattro. De vorige was FWD. Wist niet dat ze RWD deden?
Auto-Nerd zegt
Da’s pas een leuk karretje.
Ik zeg doen, en wel rapido.
Xzibit zegt
Persoonlijk zou ik dan de productie van de TT stoppen. Dit lijkt mij veel succesvoller :P
As_long_as_it_is_fast zegt
in ’t rood iemand?
of liever zilver, en cabrio!?
Harry1994 zegt
Volgens mij wordt dit gewoon de vervanger van de TT, lijkt mij..
En audi moet gewoon een keer met RWD beginnen, en het liefst op de R8!
lincoln zegt
gewoon een gaaf ding .. thats all ..
spykerboy zegt
ikzeg doen, ziet er fantastisch uit! hier ga ik wel op kikken, komt ie dan ook in een wat lagere prijs klassen? dan word ie helemaal intresant ;)
Yeelen zegt
Gebaseerd op de VW BlueSport Concept?
http://www.umikappa.info/audi/20090121vw.jpg
dw zegt
Goed plan ! R8 voor normale mensen (qua portemonnee), maar de TT is dan eigenlijk overbodig lijkt mij…
dw zegt
@ Yeelen, uiteraard maar van papa VW mag dochter Audi met de eer showen, als ouder wil je gewoon dat je kind gelukkig is. Denk audi dat ze zelf ook nog wat kunnen, goed voor het zelfvertrouwen
johanbelgium zegt
let op m’n worden de TT zal bij de volgende generatie hoger gepositioneerd worden en de R4 word de TT van nu. melken wat er te melken valt daar kennen de duitsers alles van kijk nu maar al naar hun optiesbeleid
peter zegt
Zou toch bizar zijn dat ze een RWD onder de TT zouden positioneren ?
Welke hetero gaat er dan nog een TT kopen
Dennismik zegt
Ziet er geweldig lekker uit. Met laag gewicht en een heel behoorlijke motor, zal het ook nog wel eens heel entertaining kunnen gaan rijden.
bozewolf zegt
Iemand zin in een beker melk?
janklaassen zegt
egt wel mooi vormgegeven.
ik zeg doen.
top design.
r.bulte zegt
Op de zelfde basis als de Blue Roadster van VW? ik zeg doen :)
Iceman zegt
Er wordt gezegd dat het een vanaf prijs van 22.100 Euro krijgt, dus ruim onder de TT.
Totaal niet interessant IMHO en achterwiel aandrijving mogen ze houden.
De TT Mk3 wordt veel interessanter, wacht maar af.
bozewolf zegt
@Iceman: 22 duizend euro?
Is dat met motor (audi kennende…)?
P1m zegt
22k lijkt me sterk, dan koopt toch niemand een A1 meer. Die is net zo onpraktisch als de R4. Het lijkt me dan eerder dat ie een vanaf gaat krijgen van 33k ofzo.
Dimglor zegt
Mja ik zie niet meteen het nut ervan in.. Ze hebben toch al de tt… waarom nog een model hieronder?
Trinacria zegt
Ik zeg maken dat karretje. En dan het liefst gelijk een rs modelletje. Met de 5 cillinder uit de TT-RS. Helaas gaan ze dat nooit doen anders koopt niemand meer een TT-RS.
Diederik zegt
Iphone? altijd +1!
zeer mooi concept, doen!
Vincenzo zegt
Wat krijg je als je een R8 iets te lang op 90°C wast…….een nog lelijker hok.
the-budel-guy zegt
doe mij er maar een maar met 2.0 TFSI of als er is 3.2 FSI met quattro graag
Fortuna zegt
De kappersgilde verheugt zich al!
GOD zegt
Als het geen Quattro word zal het juist eerder RWD worden met het blok achterin.
Je hebt maar plaats voor twee en die wil je nog een beetje ruimte geven en een dikke cardantunnel past dan niet in het straatje. en zo zijn er nog meer voordelen met RWD.
Purno zegt
Dit wordt gewoon de tegenhanger van de VW Scirocco, maar dan beter en mooier waarschijnlijk. Logisch dat Audi daarvan mee wil profiteren…
Harm zegt
wat
een
lelijk
hok…
Lelijke velgen, lelijke neus.
Typische overgestyleerde vagbak met teveel vouwen en te weinig mooie rondingen.
Cantago zegt
Als ze hem wat mooier maken, een goedkoop autootje met middenmotor is dan nooit weg dacht ik zo!
bassen zegt
Ziet er in elk geval beter uit dan de TT