Nog maar net klaar met 40 kaarsjes uitblazen en de Range Rover krijgt alweer een nieuw dieselhart aangemeten. Ook zijn er een handjevol subtiele wijzigingen doorgevoerd, maar daarvoor zul je -op de velgen na- een vergrootglas nodig hebben op ze op te merken.
Eerst even het nieuws voor de handschoentankers: dieselen kan vanaf nu met de 4.4L TDV8 (voorheen een 3.6 V8). Een blokje dat 313 pk in de strijd gooit en een berg koppel van 700 Nm weet te produceren. Altijd handig voor de 1% die sporadisch offroad gaat met dit ding. Hij is gekoppeld aan een achttrapsautomaat en slurpt gemiddeld 9.4 liter dieselolie per 100 km. En dat is weer een tikkeltje zuiniger dan zijn voorgangers.
Wie niet zo om verbruikcijfers geeft en liever bezig is met het vloeren van gaspedalen kan in 7.5 seconden naar de 60 mph (96 km/h) stuiven. Om dit vermogensgeweld ook weer tot stilstand te brengen zijn er remmen gemonteerd die gelijk zijn aan de Range Rover Supercharged. Voor deze en alle andere RR’s geldt dat ze worden uitgerust met Gradient Acceleration Control, Terrain Response System en Hill Start Assist. Ja, ook met deze Range Rovers kan door de bagger gebaggerd worden.
Het uiterlijk is, afgezien van wat nieuw lichtmetaal, hetzelfde gebleven. Tenzij je de 2 nieuwe kleuren in het Exterior Design Pack meerekent als ‘facelift’. Voor de binnenkant kan vanaf nu gekozen worden voor een Harman Kardon Logic audiosysteem (19 speakers) en gelamineerd privacyglas. Dat u het even weet.
UPDATE: Sfeerbeelden van de minimaal opgefriste Range Rover staan hierrrr!
TWJ zegt
Even behulpzaam doen?
In de strijd gooit ipv goot
The360box zegt
Wat ik zelf irritant vind is dat mensen met deze wagen patserig gaan doen, een 3,4l V8 is apart qua de slag, 4,4l is meer in de richting, is het geen idee om de Audi 4,2L V8 erin te leggen?
robbie zegt
@The360box: het oude dieselblok was 3.6 liter en niet 3.4 liter zoals jij schrijft ;)
Megakix zegt
Volgens mij is het een Volkswagenblok ? Ik bedoel, de 5.0 TDI Touareg heeft / had ook precies dezelfde waarden; 313Pk en 700Nm….
Daniel073 zegt
@Megakix
volgens mij staat er dat het een 4.4L blok is
en de 5.0 van volkswagens is volgens mij een v10;)
ThomasBol zegt
Ligt het aan mij, of rijdt deze auto al een poosje rond met die facelift of was het de Sport die de led-verlichting in de koplampen al had gekreden?
robbie zegt
@ThomasBol: beter het artikel lezen zou ik zeggen ;) De facelift is idd vorig jaar al doorgevoerd:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/08/land-rover-range-rover-2010-facelift
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/25/rijtest-video-range-rover-v8-supercharged
Nu komt Land Rover met een gloednieuwe dikke V8 diesel en wat andere (technische) upgrades. Ook introduceren ze nog een speciaal actiemodel: Autobiography Black
Een kleine opsomming van de veranderingen voor MY2011:
MATSS zegt
hopelijk klinkt dat blokje net zo lekker als de vorige 3.6
Dat was naar mijn mening zowat het enige dieselblok dat nog lekker klonk
Alpinaa zegt
Mischien wel dé lekkerst motor voor in de Rang Rover.
BRT zegt
Ik dacht dat downsizing in was.
Ik zie trouwens nagenoeg geen verschil tussen het 2010 model en dit 2011 model. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is?
2010: http://www.netcarshow.com/land_rover/2010-range_rover/800×600/wallpaper_01.htm
2011: http://www.netcarshow.com/land_rover/2011-range_rover/800×600/wallpaper_01.htm
robbie zegt
@BRT: lees mijn comments is ;) En daarnaast heeft de diesel Range Rover nu ook een draaiknop als ‘pook’ net zoals Jaguar die heeft in de XJ & XF.
lowlow zegt
Sowieso een heerlijk motor voor deze heerlijk bak. Maar in feite was deze upgrade al talrijke weken geleden gelanceerd. Deze motor komt ook in de Jag XJ en XF. Heerlijk ding
laulau zegt
stijlvolle bak
sim zegt
@ megakix
Deze motor is een samenwerking tussen PSA en Ford en is samen ontwikkeld met de v6 vroeger 2.7 en nu 3.0
Jayceon zegt
@sim: Die V6 diesel was samen met PSA ontwikkeld. Ik lees nergens dat deze 4.4, en de vorige 3.6, ook in samenwerking met PSA ontwikkeld is. Het lijkt me ook sterk eerlijk gezegd. Wat moet een monster van een 4.4 TDV8 in een C5/6?
OT: Als ik het me nog eens kan veroorloven in deze prijsklasse te shoppen, dan weet ik het wel.
Tommy2 zegt
@Jayceon: Ik denk dat de V8 gewoon de V6 plus 2 cilinders is ofzo…
Skier zegt
Ah de blondjes in bontjes zullen er uiteraard erg blij mee zijn, deze auto is natuurlijk precies wat je nodig hebt om door de smalle straatjes van Blaricum, Naarden,Laren en omgeving te cruizen om je kinderen van en naar school te brengen. Voor mij in ieder geval nooit een Range Rover.
VolvoXCseries zegt
@Skier:
Niet te scheutig met de vooroordelen he ;)
Pordon zegt
@VolvoXCseries: Ach moet kunnen toch, je moet het niet al te serieus nemen;)
VolvoXCseries zegt
19 speakers, en ik maar denken dat de 13 speakers bij de Range Rover bij ons op de oprit al heel wat was…
(en geen grappen over die Q7 met al die speakers :P)
Dinky Toy zegt
De V6 diesel is inderdaad “samen” (Jaguar) met PSA ontwikkeld maar deze V8 diesel motor is nieuw ontwikkeld door Ford en komt hopelijk binnenkort ook in de F-150.
Benz.. zegt
Mooie statische SUV.. Qua rijcomfort, uistraling en simpelweg klasse kan deze SUV zich meten met auto’s als de S-klasse of A8.
Met de V8TD motor voor mij erg aantrekkelijk..
CEY zegt
@benz -tjonge tjonge wat zeg ge alemaal s-klasse a8 dit is een meesterwerk de 4×4 segment zou moeten neerbuigen voor deze wagen laat staan de berlines topwerk van landrover aleen zoude ze de pook moeten laten vind dat draaiknop maar niks en tegewoordig is er te veel mee geprulled de niet facelift moddelen vind ik beter voor zin tijd ma toch blijft het een beer van een wagen met een smooth touch